CleopatraJag brukar alltid säga att det bästa som Hallmark har gjort och någonsin kommer att göra är deras "The 10th Kingdom". Vad jag inte visste då var att dom redan hade överträffat mina förväntningar när dom ett år tidigare gjorde Cleopatra.
Jag har inte sett den här tidigare även om jag minns att den gick på Hallmarks egen kanal som jag själv har haft i mitt utbud av tv-kanaler innan den så tråkigt försvann för några år sedan. Den första Hallmark produktionen som jag såg var för övrigt "The Magical Legend of the Leprechauns".
Jag tycker att XC sammanfattar den här produktionen på ett bra sätt genom meningen;
"Precis som Marion Zimmer Bradley lyfte fram kvinnorna bakom Arthur-legenden så tog Margaret George och lyfte fram kvinnan Kleopatra."
För det här är riktigt intressant och välgjort. Sällan har jag sett en skådespelerska gestalta Cleopatra på ett så bra sätt som Leonor Varela gör här. Hon bär upp sin karaktär med en otrolig pondus och det märks att hon har gått in för att göra rollen så bra som hon bara kan. Hon har några riktigt odödliga scener i den här versionen av Cleopatra som kommer att dröja sig kvar länge hos mig.
Andra skådespelare som är bra är Timothy Dalton som Caesar. På pappret så kanske det namnet låter som en något udda och dålig idé, men han gör en riktigt bra insats och jag har sett betydligt fler tolkningar av Caesar som är sämre än Timothys. Man har inte sett honom så ofta för det är en skådespelare som föll offer för rollen som Bond och det är den rollen alla kommer att komma ihåg honom för. Jag tycker att han är en betydligt bättre skådespelare här och jag minns att han även var riktigt bra i filmen "The Rocketeer".
Även Billy Zane gör ett bra jobb i rollen som Marcus Antonius. Billy är en typisk karaktärsskådespelare som inte passar i vad som helst. Men här kommer hans talang verkligen till sin rätt och han utgör hörnstenen i den trio av skådespelare som bär upp denna film.
Filmen har även en väldigt tilltalande visuell stil. Förutom lite missar här och var, som lite för iögonfallande peruker och ofärdiga datoreffekter så verkar man ha satsat en hel del på att bygga traditionella kulisser och sedan förstärka det med antingen välgjord matte paintings eller green screen. Klädsel, frisyrer, interiör och andra attiraljer har dom lyckats att återskapa klanderfritt.
Jag är glad att jag äntligen har fått se denna välgjorda produktion och jag anser att det här är bland det bästa som Hallmark har gjort till dags dato. Om det här är
den bästa produktionen låter jag vara osagt då Hallmark är så jämna. Men riktigt bra är den och det kommer att bli trevligt att kunna se om den fler gånger framöver.
La fille de d'Artagnan (D'Artagnans dotter)
Den här filmen var en riktigt trevlig överraskning. Frankrike om något land borde ju kunna göra den bästa tolkningen av D'Artagnan och historier som kretsar kring denne man. Här har man fått till ett fartfyllt äventyr av klassiska mått där den ena intrigen avlöser den andra. Sophie Marceau är utsökt i rollen som Eloïse. Jag har faktiskt sett Sophie i flertalet filmer tidigare men jag tycker att det här är den bästa rollen av henne än så länge. Eloïse har flera sidor som man själv på ett eller annat sätt drömde om att ha när man var barn. Med den skillnaden att man själv inte direkt lyckades att förverkliga dom. Eller så kanske det berodde på att Eloïse är en fiktiv karaktär i en film medans jag inte är det.

Jag tycker att filmen är riktigt rolig och man har verkligen hittat en bra balans mellan dom beståndsdelar som man ville ha med i filmen när manus skrevs. Många gånger har det en tendens till att rinna över lite för mycket åt det ena hållet vilket resulterar i att dom andra delarna blir lidandes.
Vad jag gillar är även att man har blandat ett klassiskt matinéäventyr men med en frisk och mer modern fläkt. Främst märks det i dialogen som är rapp och vass. Men man märker det även i filmens uppbyggnad i allt från klipp till ljussättning. Det känns som att man inte ville fastna i gamla fotspår utan enbart nöja sig med att ta det absolut mest nödvändiga från den klassiska D'Artagnan och sedan spetsa till det med en egen prägel. Något som dom har lyckats bra med och som dom skall ha all heder för att dom vågade sig på.
En bra, rolig, fartfylld och välspelad film som jag mer än gärna ser om.
Edited by Piranhaconda, 17 March 2011 - 16:25.