Gillade själv Pi och håller med om att lyckades få ett lyckat resultat av en sådan berättelse som nog är svår att överföra till film. Lite småseg i början, men när vi förflyttades ut på havet så sögs jag helt in i filmen. Mycket vacker visuell också.
Om du tycker filmens början var seg så är den en actionfilm i jämförelse med boken: man är över halvvägs innan de ger sig av mot Kanada! Den flytande ön är bara för mycket komprimerad i filmen; han är där längre (känns det som i boken) och mystiken kring den växer fram gradvis. I filmen blir den mest ett "Jaha" när berättaren tvingas ge förklaringen.
När det gäller kocken så tror jag att det var något de klippte bort - varför skulle de annars ha Depardieu i en sån pytteroll? I boken är Pi tillfälligt blind av utmattning(?) och hör bara när han stöter in i en annan båt. Han börjar föra en konversation med någon med fransk brytning som han först är övertygad om är Richard Parker. Blir ett rätt kul avbrott i handlingen, med ett grymt slut.
Men det hade ju varit väldigt svårt att filma.
Lincoln (2012)
Jag har en släkting som är politiker, och det här är hans älsklingsfilm på senare år. Jag förstår varför, för porträttet av Lincoln här blir av ett slags drömpolitiker: lågmäld och vältalig, intelligent, behöver inte ta till Stora Ord för att nå ut, men också slug nog att få genom vad han vill. Man kan nog rätt enkelt konstatera att Lincoln inte hade blivit president i dagens USA...
Filmen handlar enbart om konfilkten/dramatiken kring att få genom 13:e tillägget till konstitutionen om förbud mot slaveri samtidigt med försöken att få till fred i inbördeskriget, två frågor som var väldigt sammanlänkade då slaveriet var en av anledningarna till att federationen bröt sig ur. Det blir väldigt mycket Tunga & Viktiga replikskiften; tyvärr lite för mycket för mig då de pågår i stort sett hela filmens 2,5 timmar. Man känner att man inte får missa en enda liten replik samtidigt som man inte riktigt orkar följa med. För det är (lite för) välskrivet, och det mycket som inte sägs rätt ut utan måste tolkas. Filmen försöker dramatisera så mycket det går, men för mig blir det lite för mycket soppa på en spik.
Daniel Day Lewis förtjänar sin Oscar, för som vanligt ÄR han sin rollkaraktär; man tänker inte ett ögonblick på att det skulle vara en skådis bakom, och han äger varenda scen han är med i (även om det mycket är regissörens förtjänst också som låter honom göra det). Kul att se Sally Field få leverera lite också, och Tommy Lee Jones vet ju hur man slänger ur sig giftigheter ur en mungipan. Men som helhet blir det lite för mycket och för länge för att nå de högre filmhöjderna, och i sann Spielberg-anda lite för mycket hyllning av en person utan komplikationer.
Betyg: Bra
Edited by Fiskrens, 07 June 2013 - 11:17.