Jump to content

Photo

Vad läser du just nu?

• Please log in to reply
983 replies to this topic

#701 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 February 2008 - 14:52

Läste också nyss klart Y - The Last Man. Jag sparade Whys and Wherefores acet tills sista numret kommit ut. Jag gillade avslutningen som var betydligt mer tragisk än jag väntat mig. Men det höjde det också. Det känns (iaf just nu) som att Y stärks mycket av helheten. Jag kan lätt bortse från dom svackor som serien hamnade i under vissa perioder när jag nu tänker tillbaka på serien. Jag får faktiskt en stor lust att läsa om alltihop. För det här är definitivt inte vad jag förväntade mig att serien skulle bli när jag började läsa den.

Bästa Vertigo serien vet jag däremot inte om det är.

Jag har också börjat läsa Greg Ruckas Queen & Country som är en brittisk spionserie. Lite som TV-serien Spooks fast med MI-6. Rucka har verkligen en förkärlek för tuffa kvinnliga huvudpersoner. Tara Chace är minst lika cool som Carrie Stetko från Whiteout. Varje arc är på 3-5 nummer och är döpt efter en ny operation. Serien byter dessutom tecknare efter varje arc vilket väl är lite sådär. Hittlis (efter tre arc) får jag nog tyvärr säga mer negativt än positivt. Jag gillade dock verkligen Steve Rolstons teckningar i det förata arcet. Sen hade jag så tur att Oni Press, som tidigare samlat serien i ett arc per samling nu börjat get ut feta "definitive editions" med 12 nummer i den första samlingen, vilket blir mycket billigare. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#702 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 01 February 2008 - 21:58

Läste ut World War Hulk för några veckor sen, och jäklar! :D Slutstriden mot Sentry är nog den mest imponerande striden jag nånsin sett mellan två marvelkaraktärer, och i serier överhuvudtaget. Jag visste väl att Hulk är den starkaste som finns. ^^

Överlag så var det en riktigt kul crossover, som inte gjorde nåt större väsen eller kall på förändringar inom universumet. Bara Hulk som krossar.

Dock så fanns det några nummer där i mitten som var lite sisådär. Början och slutet var riktigt bra dock. Intressant nog, så var X-men miniserien som spelade in i kalaset, faktiskt riktigt bra. WWH X-men kan även den rekas varmt.

Testa även nyligen Hulk #1, av Loeb och Mcguinness . Strålande koncept! En ny, riktigt, riktigt elak Hulk, som är RÖD! Har själv en ide om vem han är, som kanske inte alla har tänkt på, men med tanke på vad han gjorde med Abomination, så är det ganska logiskt. :) Känns väldigt mycket som om att Loeb är på väg tillbaka i högform igen, i denna tidning. Även Ed Mcguinness är i ett otroligt bra kreativt läge just nu, hans vision av Hulk passar verkligen bra in.

#703 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 02 February 2008 - 09:59

@Cartman. Ingen speciell titel. Jag har inte läst allt, men den verkar ha pågått typ 30 nummer. Marvel Knights (MK) Captain America är det iaf. Good shit vad det verkar som. Det senaste numret var det sista i en sex nummer lång arc. Antingen backtrackar du hela arcen (och en arc till kanske) eller så drar du igång från och med nästa nummer. Tror det kommer bli väldigt lätt att hoppa på serien fr.o.m. nästa nummer :) Det jag alltid har haft emot Cap verkar vara som bortblåst från serien, vilket är coolt. Den här arcen var iaf grymt välgjord, och det lär nog fortsätta så. :)

@Wylie. Jepp, slutet höjer verkligen helheten. Tycker också att Y har haft ett gäng svackor men ingen annan Vertigo-serie har engagerat mig på samma sätt. Sandman är väl den Vertigo-serie som jag haft längst och starkast relation till, men jag tycker egentligen att det var sällan som den verkligen berörde. Dessutom var den nästan jämt ful som stryk. Andra Vertigo-serier som Preacher, Hellblazer, 100 bullets osv har varit för "vuxna", "mörka" och "obehagliga" för att jag riktigt ska kunna gilla dom. Fast jag håller med om att de är välgjorda. Däremot tycker jag mycket om Fables, DMZ, och Crossing Midnight, men lika bra som Y är de inte. Sen har ju Vertigo gett ut ett antal riktigt bra graphic novels men det är inga projekt som var lika stora som Y. Och American Virgin och andra stolpskott vill jag helt glömma bort. Så Y är nog den bästa Vertigo-serien trots allt, imho :P

@Predabot. Jag orkade aldrig läsa klart de där Hulk-serierna. Men de ska vara bra alltså? Tyckte inte så värst bra om Hulk#1 heller. :(
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#704 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 02 February 2008 - 13:26

Jag håller 100 Bullets och Transmetropolitan och förmodligen Sandman över Y när det gäller Vertigo serier. DMZ har potential att gå om men det är lite tidigt att säga än. Men Sandman är en serie jag borde läsa om för jag vet inte om jag skulle tycka likadant nu. Preacher var t.ex. verkligen en serie som inte höll för en omläsning.

-Gangstagrass

#705 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 February 2008 - 13:42

Tack för hjälpen Spidde. Det underlättar mitt letande. :)

#706 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 04 February 2008 - 19:13

För alla fans av Y - The last man. En lång artikel/intervju om serien och Brian K. Vaughan. http://comics.ign.co.../849230p1.html Mycket läsvärt! :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#707 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 February 2008 - 19:19

Kanske borde ta mig en titt på den serien. Har inte gjort det än. :)

Är artikeln spoilerfylld?

#708 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 04 February 2008 - 23:11

Kanske borde ta mig en titt på den serien. Har inte gjort det än. :)

Är artikeln spoilerfylld?

Det tycker jag verkligen att du ska göra :)

Nja, inte så värst egentligen. Den avslöjar ju en del men mycket av det kommer säkert te sig total oförståeligt för dig som är ny :P Hoppa över det som handlar om karaktärer och sånt och läs det andra så ska du nog förbli o-spoilad :)

last.fm Filmtipset

#709 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 February 2008 - 14:11

Okej, då slår jag slag i båda sakerna. Ska ner till den lokala butiken under veckan och ska se om/vad han har att erbjuda. Han brukar ha ett bra lager av baknummer.

#710 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 February 2008 - 14:35

Det är nog enklast (och billigast) att köpa samlingarna i såna fall.

-Gangstagrass

#711 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 February 2008 - 14:36

Får kolla upp det med, om han har den. :)

#712 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 February 2008 - 15:04

Annars kan du alltid beställa dom. (Ännu billigare.)

Du kan f.ö. läsa första numret gratis här.

-Gangstagrass

#713 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 February 2008 - 15:26

Nja, Peter på Seriebörsen brukar ge mig bra priser. Vad är det för priser du "sett" på samlingarna? :)

Tack för länken. :thumbsup:

#714 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 February 2008 - 15:42

Jag har inte sett några specifika priser men det brukar allmänt vara billigare att beställa. Speciellt om man beställer direkt från USA. Jag brukar själv beställa från Midtown Comics.

-Gangstagrass

#715 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 February 2008 - 15:51

Okej. Du är nöjd med dom? Något man borde tänka på innan man beställer från dom?

Tar mig en titt på vad dom har att erbjuda. :)

#716 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 February 2008 - 16:47

Jag är väldigt nöjd med dom. Aldrig haft några problem. Enda nackdelen är väl att om man tar deras billigaste fraktalternativ så finns det en viss risk att serierna kan bli lite vikta i kanten. Men absolut inget alvarligt om man inte är väldigt noga med att ha sina serier i "mint condition". Mig stör det iaf inte och om inte annat så kan man ta ett dyrare fraktlaternativ. (Fast då vet jag inte hur mycket man tjänar på att beställa därifrån jämfört med t.ex. adlibris.)

-Gangstagrass

#717 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 05 February 2008 - 16:57

Jag har aldrig beställt därifrån men jag får väl prova någon gång :) Annars tycker jag att adlibris är riktigt schyssta. Snabba leveranser (eller fraktfritt om man föredrar att betala 20 spänn mindre och vänta några dagar). Första volymen av Y kostar 104 kr där, vilket är ett schysst pris :) Men det är ju schysst att stödja sin lokala seriesäljare också :)

last.fm Filmtipset

#718 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 February 2008 - 17:05

Jag kollar på seriebörsen innan jag beställer något. :)

Wylie: Är leveranstiden okej samt har dom någon "lägsta beställningsgräns"? :)

#719 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 February 2008 - 18:01

Leveranstiden är väldigt bra. Oftast ungefär en vecka. (Jämför med Amazon som burkar ta minst tre veckor på sig) Någon lägsta gräns tror jag inte att dom har. Däremot en maxgräns för det lägsta fraktalternativet som jag alltid brukar lägga mig vid för att tjäna så mycket som möjligt på det. :) (5 samlingar)

-Gangstagrass

#720 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 February 2008 - 18:07

Det låter ju oerhört lovande. Jag väljer nog helt klart Midtown Comics om jag inte får en bra deal på Seriebörsen. Såg att dom hade en massa annat trevligt också.

Tack för hjälpen. :)

#721 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 February 2008 - 18:14

Varsågod. :) Jag bör kanske tillägga att jag bara beställt samlingar (TPB) därifrån, så hur det är med andra prylar och lösnummer vet jag inte så noga.

Sen kanske någon moderator borde flytta dom här senaste inläggen, jag har för mig att det finns en "Var köper du dina serier" tråd nånstans.

Edited by Wylie Times, 05 February 2008 - 18:14.

-Gangstagrass

#722 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 09 February 2008 - 10:45

Även den här veckan är det Spider-man som regerar. ASM håller så sjukt hög klass just nu att jag blir uppspelt som ett litet barn som fått i sig för mycket socker. Ny arc den här gången, ny sidekick, ny skurk och det håller förvånansvärt hög kvalite. Hoppas bara det fortsätter så här :)

Andra serier jag har läst är:
Silver Surfer - In Thy Name: Sista numret av denna schyssta miniserie. Tyvärr jämför jag med Silver Surfer: Requiem hela tiden och då den serien var guld känns denna sämre. Men det är trots alla en bra Silver Surfer-serie.

Uncanny X-Men - Medelmåttigt nummer. Följer upp Messiah Complex med fula teckningar och en skum hippiegrej på slutet :P

Clandestine - Helt ny Marvel-serie som var rätt underhållande. Dock tveksamt om jag kommer fortsätta läsa...

The Twelve - Andra numret av JMS nya serie som håller rätt hög kvalite, men inte riktigt tilltalar mig.

Omega the Unknown - Kan inte riktigt sätta fingret på den här serien av prisbelönade författaren Jonathan Lethem (läste hans Motherless Brooklyn under julen och den var GRYM). Den är skitskum och går inte riktigt att beskriva. Men den är helt klart läsvärd.

Buffy Season 8 - Det är en bra serie men för varje nummer känner jag mer och mer att den är ganska onödig. Den tillför inte direkt något nytt, även om det är underhållande. Hade nog hellre sett att serien inte gjordes. Men, men...den säljer ju grymt bra.

last.fm Filmtipset

#723 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 09 February 2008 - 19:07

@Predabot. Jag orkade aldrig läsa klart de där Hulk-serierna. Men de ska vara bra alltså? Tyckte inte så värst bra om Hulk#1 heller. :(

Nå, om du inte gillade det du har läst hittills så är det nog ingen idé att du fortsätter, är jag rädd. :( Det är ungefär samma kvalité på alltihop skulle jag säga, nämligen.

Måste säga att jag är förvånad att du faktiskt läser detta, och gillar det:

Clandestine - Helt ny Marvel-serie som var rätt underhållande. Dock tveksamt om jag kommer fortsätta läsa...

The Twelve - Andra numret av JMS nya serie som håller rätt hög kvalite, men inte riktigt tilltalar mig.

Silver Surfer - In Thy Name: Sista numret av denna schyssta miniserie. Tyvärr jämför jag med Silver Surfer: Requiem hela tiden och då den serien var guld känns denna sämre. Men det är trots alla en bra Silver Surfer-serie.

ASM - håller så sjukt hög klass just nu att jag blir uppspelt som ett litet barn som fått i sig för mycket socker.

Har fått för mig att du inte läser i princip några serier från den berömda mittenfåran, så det här var sannerligen en överraskning. :) ASM återstår det att se vad jag kommer tycka om, men grundiéen med att göra om spindeln till samma karaktär som han var i början av 80-talet känns ganska korkad om jag ska vara ärlig.

Är verkligen SS: In Thy Name alls bra? :o Tecknaren är ju så dålig så att jag börjar må illa när jag ser på det... han är i samma liga som USLA Humberto Ramos. :(

Själv läste jag nyss näst sista delen av Transformers: Devastation #5, och det verkar bli en rätt bra avslutning. Teckningarna och färgläggningen är lite upp och ner från nummer till nummer i IDW's Transformers-titlar, men storyn är rätt underhållande för det mesta.

Edited by PredaBot, 09 February 2008 - 19:15.

#724 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 09 February 2008 - 19:38

Äsch. Jag kan bara hålla med Spidde om AMS, är synnerligen underhållen på ett sätt som det var längesen med den serien. Annars är det mest Daredevil här, har (ehm)...fixat lite andra serier som väntar på att läsas också, men min dator är lite dum och jag har inte tid/ork heller. Eller jag ids inte, som Predabot säkert skulle säga. ;)
*Hockey och superhjältar*

#725 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 10 February 2008 - 00:11

Måste säga att jag är förvånad att du faktiskt läser detta, och gillar det:

:D

ASM återstår det att se vad jag kommer tycka om, men grundiéen med att göra om spindeln till samma karaktär som han var i början av 80-talet känns ganska korkad om jag ska vara ärlig.

Jag tycker det var ett väldigt lyckat drag. Hittills har nya ASM varit jättebra. I'm lovin' it! :D Det kunde ha blivit skitdåligt och i slutet av One more day när man fick ett "smakprov" tänkte jag "Åh, nej!". Men sen när första numret av Brand new day kom var det istället "Oh yeah" från början till slut! :)

Är verkligen SS: In Thy Name alls bra? :o Tecknaren är ju så dålig så att jag börjar må illa när jag ser på det... han är i samma liga som USLA Humberto Ramos. :(

Storyn har varit bra, men som du säger, teckningar drar ner serien rejält. Riktigt lika illa som Ramos är det dock inte. Men alla aliens och sånt (det är mycket av den varan) är sjukt färgglada så man får nästan ont i huvudet.

last.fm Filmtipset