Jump to content

Photo

Xena | Allmän diskussion & nyhetstråd

• Please log in to reply
787 replies to this topic

#701 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 February 2007 - 19:35

Gabrielle med hennes blåögda, mörkhåriga sidekicka va? ;)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#702 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 26 February 2007 - 21:41

Egentligen vill jag inte ha någon film för jag är rädd att det förstör hela arvet och bilden av Gabrielle man fick.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#703 Reifu

Reifu

Commander

• Members
  • 189 posts

Posted 29 April 2007 - 10:37

Att läsa om när någon annan upptäcker en serie är nog till och med snäppet bättre än att se om den själv. Hade riktigt roligt när jag läste igenom hela den här tråden igår kväll! :)

Hur som helst, passar på att sammanfatta lite av mina åsikter och tankar om det som skrivits här.

Serien som helhet
Att jag fastnade så för XWP som jag gjorde beror nog till stor del att det var den första TV-serien där jag fastnade riktigt för karaktärerna. Trots seriens brister (som jag återkommer till) så gjorde speciellt Gabrielle ett stort intryck, och ledde till att man satt som klistrad framför TV:n för att se vad som skulle hända härnäst. Om jag inte mins helt fel så var det efter avsnitten Destiny-The Quest-A Neccessary Evil-A Day in the Life i säsong 2 som jag såg till inte missa något avsnitt. När vi sedan ramlade in på säsong 3 och "The Rift" så var jag definitivt helt såld, och började spela in varje avsnitt. Efter avslutningen på S3 så visade det sig att TV3 inte hade planer på att visa S4 inom någon rimlig framtid, och med tanke på hur säsongen slutade så var man ju bara tvungen att se på det på annat sätt. Lyckades hitta någon som kunde kopiera taskiga NTSC band som de fick skickade till sig från USA, vilket ledde till att kvalitén på kopiorna jag fick visserligen var extraordinärt dåliga, men jag fick ju se vad som hände! :D

Hur som helst, serien som helhet tycker jag faktiskt är väldigt schizofren. När den är bra, så är den verkligen bra. Men när den är dålig så är den också verkligen dålig. I en karaktärsdriven serie så kan man ju visserligen oftast hitta små guldkorn även i "filler"-avsnitt, men just XWP är inte alltid så bra på detta då karaktärerna ibland beter sig helt OOC. Exempelvis när de mitt i XWP's mörkaste period någonsin (efter The Deliverer/Gabrielle's Hope/The Debt) slänger flera komediavsnitt där bl.a. Gabrielle får för sig att ta sig ur ett fängelse genom att leka chakram med en matskål och knocka sig själv... Det drar helt klart ner medelbetyget för min del. T.ex. Buffy/Angel är mycket bättre på detta, då karaktärerna åtminstone beter sig normalt och man kan roas av interaktionen karaktärerna emellan även om ploten inte är den bästa.

Med det sagt så är dock karaktärerna fortfarande seriens starka sida, även om jag tycker man kunde lagt ner mer tid på det viktiga i serien, nämligen Gabrielle's utveckling och hennes interaktion med Xena. :P

Jag började en gång i tiden att försöka sätta ihop en "must-see" lista över Xena-avsnitten. Dvs se vilka avsnitt som kunde plockas bort utan att förlora någon viktig utveckling/storyline. Tror dessutom att jag även bytte plats på något avsnitt så det skulle få en mer naturlig följd. Blev aldrig klar dock, och utgick endast ifrån mitt dåliga minne för att komma på om det hände något viktigt i avsnittet. Ska nog se om man kan få ihop en ordentlig lista när man ser om serien (köpte hela serien på DVD från USA men inte haft tid/lust att gå igenom dem ännu). Kanske kan denna sållning få serien att bli lite mindre schizofren.

Säsongerna
Säsong 1 - Problemet jag har med säsong 1 är adjektiv som "gammal" och "lågbudget" tycker upp i min hjärna. Jag förstår naturligtvis varför det är så men det är ändå ett problem jag har. Jag har väldigt svårt för gamla filmer/serier, även om manus/regi/skådespel är högklassigt. T.ex. försöker jag se på serier som Babylon 5 så skriker min hjärna "EEEEEK" hur mycket än serien hyllas för karaktärerna och storyn. Tragiskt men sant. Hur som helst, det finns några nyckelavsnitt som är mycket viktiga och därför ändå väldigt kul att se på, men generellt en ganska svag säsong. Så fort Callisto dyker upp så är det världsklass dock! :D

Säsong 2 - Säsongen då jag fastnade. Mycket starkare säsong i mitt tycke, och en rad mycket bra avsnitt (oftast med Callisto inblandat, hehe). Gabrielle får mycket mer utrymme att växa denna säsong, och man märker hur väl de trivs ihop. Kunde dock gärna fått ha en starkare säsongsavslutning.

Säsong 3 - Jag gillar oftast när serier tar en lite mörkare vändning, och gillade därför "The Rift" som många andra inte verkar tyckt om. Det är väl kanske också denna säsong som man märker av seriens schizofreni som mest, som jag redan nämnt ovan. Hur som helst tycker jag det var många starka avsnitt och säsongsavslutningen är ju helt underbar.

Säsong 4 - Första gången det känns som de har en plan för säsongen redan från början, och jag tycker mycket om det sätt spänningen byggs upp under hela säsongen för att sedan avslutas med förmodligen den bästa säsongsavslutningen någonsin (menar då Ides of March, även om det är näst sista). Började väldigt bra och slutade väldigt bra, däremellan är det dock lite ojämt. Inte lika många helt urflippade komediavsnitt som tidigare säsonger, men ändå en del "meh"-avsnitt.

Säsong 5 - Precis som S4 tycker jag denna säsong är bra i början och slut, men "meh" däremellan. Ofta ogillad av många, men jag tycker om S5 till en viss gräns. Jag förstår vissa av klagomålen, jag tycker det känns som man går ett steg tillbaka vad gäller Xena/Gabrielle interaktionen i denna säsong. De har inte riktigt samma gemenskap som de haft tidigare av någon anledning. Det är dock oerhört kul med Gabrielle's utveckling denna säsong så det är ett stort plus.

Säsong 6 - Kalla mig ytlig, men ett stort plus för denna säsong är att den är väldigt estetiskt tilltalande. Då pratar jag inte enbart om Gabrielle's nya outfit, som för övrigt är ursnygg ;) , utan produktionen i allmänhet. Jag tycket också att säsongen är väldigt mycket jämnare än de andra. Det finns inte riktigt lika många absoluta toppavsnitt kanske, men jag tycker att nästan varenda avsnitt innehåller sina små guldkorn (som jag ofta saknat i de tidigare säsongerna). When Fates Collide tycker jag dock är en av de absolut bästa avsnitten någonsin, det emotionella skådespelet är helt klart på topp. Antar att det är romantikern i mig som tilltalas där.

Slutet
Jag känner mig nästan elak, men jag måste tyvärr lämna Peak ensam och ansluta mig till Cappy/XC laget. AFIN 1/2 är oerhört estetiskt tilltalande, och innehåller några riktigt kraftfulla scener. Men tyvärr faller det hela lite platt. Det som var så rätt med S4/S5 där man hela säsongen bygger upp en story som sedan får ett dramatiskt avslut, det saknas helt här. Det känndes som man hade alldeles för kort tid på sig för att hinna berätta hela back-storyn och fick som följd att Xena/Gabrielle fick alldeles för lite tid tillsammans. Att ta till en mer känd miljö där fokus istället kunde ligga på karaktärerna istället för handlingen skulle varit mer rätt, eller då att börja bygga denna storyn tidigare. Att slänga in en ny bad-guy som aldrig tidigare nämnts eller anspelats på i en seriefinal tycker jag är helt fel väg att gå, och dessutom att slänga in att nya spelregler "hoppsan, så kan det gå - du får nog fortsätta vara död" under seriens sista minuter tycker jag också var nästan kriminellt. Visst gav det Gabrielle chansen att ha några av sina bästa scener någonsin, men sammantaget nja. Det kunde ha byggts upp så mycket bättre imo.

Sammanfattning
Kul att Cappy's åsikter kunde omvändas. Jag förstår att man kan få en väldigt avig inställning till denna serie om man ser några lösryckta avsnitt, men det bara bevisar att det ändå finns ett djup trots sin schizofreni som många andra serier saknar. Nä, nu har jag babblat nog för idag. :)
Reifu - レイフ
(a.k.a. SweXena / MrEgo)

#704 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 April 2007 - 10:55

Jag gillar faktiskt säsong 5, kanske inte håller den som en av de bästa säsongerna, och kan till och med uppskatta "Married with fishsticks". :) Säsong 1 är ju så där speciell - bara för at det är just säsong 1. Men precis som du säger så finns inget direkt mål utan säsongen är relativt spretig och mest till för att låta tittaren utforska Xenaverse.

Du har helt rätt ang AFiN - som Cappy påpekade så kändes det lite som om man byggde för något med Amazonerna och sedan ändrade sig. En av de positiva sakerna med AFiN är dock att man inte gjorde någon klipp-show med highlights från serien (även om de klipp-shower som gjordes är ganska bra).

Och Cappys resa från Xena-basher till Xena-fan var en resa som var trevlig att följa. En av höjdpunkterna måste ha varit under säsong 3 när han till och med nämnde "Lucy Lawless" och "bra skådespeleri" i samma mening. :D

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#705 Hardcore Nutball

Hardcore Nutball

Cadet First Year

• Members
  • 6 posts

Posted 01 May 2007 - 22:07

Huj, vilken rolig tråd! :D

Jag snubbla in här av en slump - googlade efter bilder på tårtor, av alla saker (!), men bidde liksom kvar. :)

För databasens register - En Xenite, Lucite och Rocette här. Vart det sen 95, i runda slängar, och är fortfarande aktiv på flera "fan"-plan gällande serien.

Det finns många intressanta åsikter i den här tråden, och det är kul att se hur länge diskutionen har förts! Har faktiskt inte sett ett svensk-talande forum nämna serien annat än flyktigt tidigare.
"It's my round killing thing."
"Chakram..."
"Bless you!"

#706 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 01 May 2007 - 23:11

Välkommen hit! :)

Inte så konstigt att du hamnade här om du googlade efter bilder på tårtor iofs. Vi närmar oss nog snabbt positionen som sidan med den största samlingen tårtbilder på nätet misstänker jag. :lol:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#707 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 01 May 2007 - 23:44

Och allt är XC:s "fel".. :P

Välkommen hit.. ;)

Min åsikt: Säsong 1-2 är sådär, säsong 3-4 mycket bra, säsong 5 sådär igen och slutligen tar det sig under säsong 6. Och ja, jag är fortfarande en sådan där mysko typ som gillar sista avsnittet.. :P Speciellt den förlängda versionen, som man givetvis köpte en gång i tiden.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#708 Hardcore Nutball

Hardcore Nutball

Cadet First Year

• Members
  • 6 posts

Posted 02 May 2007 - 01:30

Man tackar! :)

Det är lite tunnt med oss som gillar FIN, det är sant. Jag kan inte påstå att jag uppskattar det till hundra procent, men det är ett visuellt snyggt(snygga) avsnitt och vare sig man vill det eller ej - en del av serien. Kan inte hjälpa det, men jag tyckte Rob's version av sista scenen var betydligt trevligare än serie-versionen. Sista klippet på båten, vill säga. Var en generös gest av honom, i all sin enkelhet. :)

Jag kan inte direkt säga att jag har en specifik favvis-säsong, eller avsnitt för den delen... Det är lite utspritt. Bäst är avsnitten som tar upp karaktärernas utveckling. Som Forget Me Not och Eternal Bonds i Joxers fall, Seeds of Faith och The Way för Gabs och Past Imperfect och Lifeblood/Kindred Spirits för Xena. :) Finns naturligtvis fler, men de är de första jag tänker på.

Edited by Hardcore Nutball, 02 May 2007 - 01:31.

"Chakram..."
"Bless you!"

#709 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 May 2007 - 08:05

Välkommen.

Peak: Vad då mitt fel? :whistle:

Har inte heller någon direkt favoritsäsong, mycket beror på humör. Jag tillhör dem som tycker säsong är underskattad. Och dem som tycker att aFiN är distanserad från överiga serien. Jag respekterar avsnitten och jag kan till och med erkänna att de är väldigt välgjorda. Men förutom Xena och Gabrielle så finns inget som knyter avsnitten till serien. Tyvärr. Allt för många ny ansikten och allt för många nya spelregler. Gillade heller inte att man tycktes låta Xena släppa sitt förflutna (hon nåmner det till och med själv i One Against an Army) för att sedan släpa fram 20000 nya själar från hennes förflutna. :)

Sedan tror jag inte för ett ögonblick att Xena verkligen ämnar vara död. Som det står i FX's signatur: For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Det finns en tråd som som behandlar en eventuell Xena film.

Edited by XC, 02 May 2007 - 08:05.

fqq5BYam.jpg

#710 Reifu

Reifu

Commander

• Members
  • 189 posts

Posted 02 May 2007 - 16:28

Välkommen! Kul att fler gamla Xeniter hittar hit.
Reifu - レイフ
(a.k.a. SweXena / MrEgo)

#711 Hardcore Nutball

Hardcore Nutball

Cadet First Year

• Members
  • 6 posts

Posted 03 May 2007 - 13:02

Tackar. :)
"Chakram..."
"Bless you!"

#712 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 03 May 2007 - 20:09

Går Xena på svensk TV fortfarande? Om så, vilken/vilka kanaler?

#713 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 03 May 2007 - 20:18

Nej det gör den inte, men den har gått på TV3 och ZTV.
Kanske någon dag får vi en repris, TV6 låter som en bra kandidat för det :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#714 Hardcore Nutball

Hardcore Nutball

Cadet First Year

• Members
  • 6 posts

Posted 04 May 2007 - 00:59

Har för mig att man kan föreslå serier och sådant till dom (6:an)... Vore ju ett ganska logiskt kanalval för en repris. :)
"Chakram..."
"Bless you!"

#715 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 10 May 2007 - 18:37

Såg en registreringsskylt på en EU-Moppe igår med XWP. :P
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#716 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 May 2007 - 18:49

:D

fqq5BYam.jpg

#717 Hardcore Nutball

Hardcore Nutball

Cadet First Year

• Members
  • 6 posts

Posted 10 May 2007 - 19:44

Aw, me want!! :thumbsup:
"Chakram..."
"Bless you!"

#718 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 17 May 2007 - 17:26

Såg en registreringsskylt på en EU-Moppe igår med XWP.

den vil jag ha på min bil :D

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#719 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 August 2007 - 21:07

Man försöker tydligen döpa sjön som användes i Xena till Lake Xena (till den omgivande populationens smaklösa missnöje) tydligen.

Community draws swords over Lake Xena - New Zealand news on Stuff.co.nz

fqq5BYam.jpg

#720 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 13 August 2007 - 21:30

Håller jag nog med lokalbefolkningen. Låter ju hellöjligt att döpa om en sjö efter en fantasikarraktär.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#721 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 13 August 2007 - 23:42

Varför är det löjligt? :unsure:

Ingen som bryr sig om den sjön i övrigt... Nu får den ju äntligen minnas i frid! :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#722 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 17 August 2007 - 13:02

Som om det är viktigare att namnge gator och sjöar efter skådespelare (vilket ofta förekommer).

TV6's textning av "Scrubs" "översatte" Xena till "Zena" förra veckan, BTW. Otroligt irriterande.

#723 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 19 August 2007 - 08:57

Jag tyckar det kunne vara roligt med namnet Xena på en sjö , why not ? :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#724 Darth Sidious

Darth Sidious

Commander

• Members
  • 251 posts

Posted 26 May 2008 - 12:50

Efter att ha läst lite av posterna i säsongstrådarna för serien och tittat på en hel del avsnitt till och från av det som tv3 har visat så upptäckte jag att serien är riktigt bra och en serie som passar mig som handen passar i handsken. Är intresserad av att köpa serien på dvd och vill veta vilka utgåvor som är dom bästa. Jag behöver ta allt i betänkande, extramaterial, hur bilden och ljudet är, priserna som dom olika utgåvorna har med mera. Vilka utgåvor har ni andra och vilka ska man satsa på för att få mest och bäst valuta för pengarna?

#725 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 26 May 2008 - 15:15

Kul att du blivit frälst. :D

Jag har de engelska import-dvderna. OK bild och ljud men obefintligt extra material. (Tror inte de säljs längre). Det finns en svensk utgåva - dock b ara fram till och med säsong 3. Sedan finns det en amerikansk R1 utgåva - den har jag dock ingen erfarenhet av men jag har för mig att det skall finnas en del extra material (bla de som jag länker till i säsongstrådarna om jag inte fattat fel).

fqq5BYam.jpg