Jump to content

Photo

Smallville - Säsong 10 / Sista säsongen

• Please log in to reply
146 replies to this topic

#51 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 November 2010 - 17:16

10x09 - "Patriot"

Säsong 10 fortsätter att leverera bra avsnitt.
Äntligen återser vi Aquaman och dessutom rätt mycket (fast jag vill ha ett Bart avsnitt snart också). Vi fgår också träffa han minst sagt heta fru, Mera. Och så skapas Deathstroke the Terminator. Cool. :thumbsup:
Nu berättar dessutom äntligen Clark för de andra om Darkseid.
Roligast var Lois och Tess. Hur de pratade om Clark utan att veta att den andra visste om sanningen och sedan... avslöjandet. :P
Visst, Aquaman kör mycket sportreferenser här men det är hur karaktären har byggts upp i serien och då blir det ju fel att plötsligt ändra på det. Felet ligger i att de gjorde karaktären så när de först presenterade honom i säsong 4.
Iallafall, ett bra och underhållande avsnitt.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#52 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 23 November 2010 - 19:27

10x09

Gillade att "Saul Tigh" i slutet av avsnittet nästan ser exakt ut som han gjorde i BSG.

#53 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 23 November 2010 - 22:14

10x09 Patriot

Ett bra avsnitt igen! Kul att återse Aquaman igen och nu också Mera, Bra och roliga scener i Watchtower med Tess och Lois :)
Michael Hogans karaktär Deathstroke har jag ingen större koll på? Är han kopplad till Darkseid på nått sätt?

Winter is Coming

#54 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 23 November 2010 - 22:57

10x09 Patriot

Ett bra avsnitt igen! Kul att återse Aquaman igen och nu också Mera, Bra och roliga scener i Watchtower med Tess och Lois :)
Michael Hogans karaktär Deathstroke har jag ingen större koll på? Är han kopplad till Darkseid på nått sätt?

Njä, det är han väl egentligen inte, i serierna iallafall.

Där är han en legoknekt/lönnmördare som har genomgått en process som förbättrat hans hjärnkapacitet, så han är 90% mer effektiv än en vanlig människa. Han blir alltså väldigt bra på att slåss, koordination, strategi, reflexer osv ligger på en ypperligt hög nivå.

Han är egentligen inte en Superman-skurk i serierna. Kan inte ens komma ihåg om dom träffats? Utan han är mer en motståndare till Teen Titans. ( Dick Grayson, Bart Allen, etc.)

I Smallville verkar det däremot som att han är en av många som blivit infekterade av DarkSeid.
(Omega-symbolen som Clark kunde se i Deathstroke's panna, introducerades som DarkSeids symbol ganska nyligen i serierna, typ 2 år sen. Idéen kommer från DarkSeids kraftkälla, nånting som kallas Omega-Effekten)

Jag tror dock inte att han kommer omvandlas till en avatar för nån av hans Apokolyptiska underhuggare, som dom 3 andra filurerna, Granny Goodness, Desaad och Glorious Godfrey.

Ska bli intressant att se om vi kommer få se DarkSeids stormtrupper till slut, dom såkallade Para-Demonerna! :)

#55 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 24 November 2010 - 00:19

Visst, Aquaman kör mycket sportreferenser här men det är hur karaktären har byggts upp i serien och då blir det ju fel att plötsligt ändra på det.

Jo, fast det går liksom att nämna en sport-referens nån gång sådär, den scenen jag menade på slutet var i stort sätt enbart idrottsreferenser från hans sida. Det var tjatigt skrivet. Det är rätt charmigt att Martian Manhunter älskar Orios-kakor/kex i serierna och det är kul att man nämnde det i ett Smallville avsnitt, men det skulle bli jäkligt tjatigt om han konstant snackade om dem i hans Smallville-gästspel.

Han är egentligen inte en Superman-skurk i serierna. Kan inte ens komma ihåg om dom träffats?

Minns att han var med i en Superman/Batman Annual.Sen slåss Slade/Deathstroke mot JLA i "Identity Crisis" och gör det väldigt bra, sen försvinner han med Dr.Light och Superman dyker upp sen efter det.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#56 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 24 November 2010 - 00:56

Okej då vet jag lite mer om det, tack till er båda för era svar :)

Winter is Coming

#57 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 24 November 2010 - 12:26

Marvels "Deadpool" karaktär, skapad av Fabian Nicieza och Rob Liefeld är ju lite lagom inspirerad av Deathstroke. Deathstroke heter Slade Wilson och ser ut så här

Posted Image

Deadpool heter Wade Wilson och ser ut så här

Posted Image
Batman Begins

The Dark Knight

#58 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 29 November 2010 - 14:42

Undrar hur svårt det är att få med Rosenbaum i sista säsongen som Lex Luthor?. Det skulle ju vara tråkigt om man inte fick med honom, eller ens att han skulle spela in dialog i en studio och att han skulle medverka i telefon eller nåt på slutet. Eftersom man har ju verkligen kört med många versioner av Lex under den här säsongen. Lex-kloner, sen vet vi ju att Lionel Luthor ska medverka snart, och Kryptonsite.com skriver att

Another Classic "Lex Luthor" Returns!

Guess "Young Lex" might keep aging...

While we don't know which episode it is for, Lucas Grabeel, who played the young Lex Luthor in Season 6's "Reunion," is coming back to the show in the near future.

The news was revealed when the High School Musical star tweeted "I'm off to Vancouver to shoot an episode of Smallville!"

Stay tuned for more details as they become available. Now what we want to know is when Matthew Munn (Pilot Lex) is

www.kryptonsite.com
Batman Begins

The Dark Knight

#59 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 November 2010 - 14:53

Rosenbaum har, för någon anledning, varit mycket svårflörtad. Och han har sagt att han inte gillar att de använder andra Lex Luthors än han heller så kanske är han motvillig för det också. Han har iallafall lovat att han ska vara med i Smallvilles sista avsnitt men det var precis efter han lämnade serien så vem vet om han håller det löftet.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#60 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 02 December 2010 - 21:08

Jo jag vet, när han slutade så sa han att han kan vara med i de sista avsnitten och ha på sig en "bald cap" etc. Men ja, enbart baserat på det han sagt det senaste året eller så, så har han varit svårflörtad.Hoppas att det går att ordna.
Batman Begins

The Dark Knight

#61 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 03 December 2010 - 00:12

Hoppas verkligen att han faktiskt är med i sista avsnittet, det hade han väl mer eller mindre lovat så det är man ju varit inställd på.

Winter is Coming

#62 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 03 December 2010 - 12:35

Nuförtiden är det ju svårt för filmbolag/tv-bolag att ha hemligheter eftersom nästan allt som kan vara rykten/spoilers dyker upp på nätet. Kan ju lika gärna vara så att de är nära en deal/gjort dealen redan för att Rosenbaum ska vara med i sista avsnittet men gör istället så att man inte avslöjar det. Som att det vore en liten extra-bonus i sista avsnittet. Sånt skulle vara kul.
Batman Begins

The Dark Knight

#63 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 04 December 2010 - 04:21

Jo, det skulle ju vara perfekt. :) Hoppas, hoppas Lex Luthor är med i finalen...

Nån fler som hoppas på John Williams superikoniska temamusik som avslutande trudelutt, när han väl öppnar upp skjortan, snör av sig kläderna och flyger iväg? ^^ Är väl en sån där trickfråga egentligen, antar jag...

#64 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 04 December 2010 - 16:34

10x10 "Luthor"

Det här var ett riktigt roligt och bra avsnitt. Jag gillar avsnitt som har parallella universum och sådant, och det här var ju ett bra exempel på ett sådant!. Typiskt dilemma att "vår" Clark hamnar i fel värld, och vi får se annorlunda versioner av karaktärer vi känner igen. Att Clark i andra universumet är "Ultraman" var riktigt kul. "Ultraman" är ju ett gammalt DC koncept men tonen var rätt nära Grant Morrison och Frank Quitely version från "JLA-Earth 2". Relationen mellan Onda-Clark och Tess var ju ....speciell. Heh. Som sagt, kul att se folk vara out of character, kanske saknade jag lite fler scener mellan onda Clark och de vanliga Tess,Lois och Ollie från Smallvilles-värld men jag förstår att det kan ha varit en budget-fråga. Lysande också att se Lionel igen! John Glover har alltid gjort den rollen bra, och verkligen kul att se honom igen. Och kul att vi lär se honom igen också :).

Väldigt underhållande avsnitt det här.
Batman Begins

The Dark Knight

#65 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 04 December 2010 - 17:59

10x10 Luthor

Håller med, detta var ett mycket trevligt avsnitt! Är också ett fan av parallella universum och speciellt när det görs så här bra. Kul att återse Lionel igen och när det gäller honom verkar han vara ungefär lika jävlig i bägge verkligheterna. Först när jag såg U symbolen så kopplade jag inte riktigt var det betydde men strax innan det nämndes så gick det upp ett ljus för mig 'Ultraman så klart!'. Det var en rolig koppling, och sedemera så nämdes t.o.m "Earth 2" som hastigast. Härlig scen när Clark åkte tillbaka till sin verklighet och både Tess, Ollie och Lois stod runt han med kryptonitvapen! Såg ut som de hade haft en hård fight! Nog bästa avsnittet denna säsong! :)

Winter is Coming

#66 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 04 December 2010 - 19:26

Jo, det skulle ju vara perfekt. :) Hoppas, hoppas Lex Luthor är med i finalen...

Nån fler som hoppas på John Williams superikoniska temamusik som avslutande trudelutt, när han väl öppnar upp skjortan, snör av sig kläderna och flyger iväg? ^^ Är väl en sån där trickfråga egentligen, antar jag...

I sådana fall så skulle jag hoppas att det inte är sista scenen i serien. blir lite för lite om avslutningen är det du säger, eller att Clark flyger ut från Fortress of Solitude med dräkten på , på samma sätt som i Superman:The Movie. När man nu kört en så lång serie som Smallville, och haft olika "Dräkter" de senaste säsongerna.. ja då hoppas jag faktiskt att i sista avsnittet så går Clark en fight mot Darkseid, och att Clark då har på sig Superman dräkten. Kanske att han tar stryk i avsnittet innan, då iklädd i sin nuvarande X-men-film-motorcykeljacka-med-S-motiv. Sen i finalen har han riktiga Superman-dräkten.
Batman Begins

The Dark Knight

#67 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 12 December 2010 - 22:22

10x11 Icarus

Det börjar hetta till när Slade Wilson återvänder och jakten på superhjältarna intensifieras. Clark och Ollie och de övriga måste gå under Jorden men kan inte hålla sig borta. Kul att återse Carter Hall igen och denna gång även i Hawkman-dräkten! :thumbsup: Roligast i detta avsnitt var nog Ollie och Carter Halls scener ihop, mycket underhållande! Riktigt tråkigt avslut när Hawkman dör efter att ha räddat Lois :( Snygg avslutningsscen när de ska begrava Hawkman och alla är i sina dräkter, Clark, Green Arrow, Stargirl, Black Canary (som i princip bara var med i den scenen) och Lois som bär Hawkman till där han ska begravas brevid Shayera (som jag uppfattade det i alla fall). Och slutet då? Vad hände där? Spännande fortsättning ska det bli! Ett återigen riktigt bra avsnitt i Justice League-stil :thumbsup:

Denna säsong har alla möjligheter att bli minst lika bra som förra säsongen!

Winter is Coming

#68 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 14 December 2010 - 18:28

10x11 "Icarus"

Ett väldigt underhållande avsnitt igen, med mycket känslor. Att Clark ställer frågan till Lois var ju nånting man misstänkte redan ett bra tag sedan, tråkigt att den scenen verkade lite ryckig här, kanske har de dubbat om scenen i studion eller något, men ja, den var ryckig. Att återse alla hjältar, speciellt Michael Shanks som Carter/Hawkman var fantastiskt kul. Han har verkligen varit en tillgång i TV-serien och jag tyckte att han var väldigt bra i rollen. Smallville brukar ju ofta bli "inspirerade" av scener i superhjälte-filmer, och Hawkmans story actionscen var ju här rätt nära "Batman i Hong Kong" scenen i The Dark Knight. Det gör inget, det var en väldigt bra superhjälte scen. Dock så hade man kanske hoppats en rutinerad kille som Carter skulle ha klarat av fighten mot Slade lite bättre. Nåja, väldigt känslosamt i alla fall. Superhjälte begravningen var också fin, även om man klart hade några body-doubles med istället för alla Justice League medlemmar/skådisar.

Sen cred till slutet, ok, Lois borde kanske ha sagt "den där pyramiden gör nåt konstingt!" innan alla hjältar sjunker ner och blir medvetslösa. Hela den scenen såg ju ut som ett typiskt serietidnings omslag

Posted Image

Vissa säger att allt hände där på grund av att processen för Hawkmans och Hawkgirls reinkarnation gick igång, jag tror dock inte så, jag tror att hjältarna gjordes medvetslösa och typ Suicide Squad eller någon har spionerat på dem och väntat på att få alla hjältar samlade på en och samma gång.
Batman Begins

The Dark Knight

#69 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 14 December 2010 - 21:25

Apropå att Clark äntligen friade till Lois, kom jag ihåg en grej från säsong 2. Clark hade i avsnittet "Skinwalker" ett kort förhållande med en indiantjej som hade ett armband. När hon dog fick han armbandet av hennes morbror, som sa att Clark skulle ge det till den han var förutbestämd att leva ihop med. Jag hade hoppats att det skulle dyka upp igen vid ett sånt här tillfälle, men det blev en sedvanlig ring istället. Jag skulle förstås kunna hålla tummarna för att det dyker upp som en bröllopspresent, men förmodligen har de helt enkelt glömt bort det där armbandet. Nåja, inte världens undergång, antar jag.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#70 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 04 January 2011 - 22:18

En ny promobild för säsong 10.

Posted Image

Vid första anblicken kanske det inte ser ut att vara så mycket att hänga i granen, men lägg märke till spegelbilden under Clarks fötter.

Edited by SwedishSuperhero, 04 January 2011 - 22:19.

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."

Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#71 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 04 January 2011 - 22:25

Vid första anblicken kanske det inte ser ut att vara så mycket att hänga i granen, men lägg märke till spegelbilden under Clarks fötter.

Jag såg genast vad som hängde i julgranen ;) Och coolt var det :thumbsup:

Winter is Coming

#72 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 13 January 2011 - 00:38

Jag uppskattar att DC och WB gör reklam för Smallville så att man hypar det som en superhjälte/Superman TV-serie. Det har man gjort i några år nu, men det blir ibland nästan komiskt med att man gör grejer med rätt stram budget. Hela konceptet med den där bilden är lysande, men de har tagit en några år gammal bild på Welling, och bilden under honom är ju en promo bild på Brandon Routh som Superman, sen har man fifflat med dem lite i photoshop. Bra koncept, utförandet kunde vara lite bättre.

Kanske lyckas man få med Rosenbaum till sista avsnittet?

http://www.comicbook...4/news/?a=27807

Hoppas det. Om de lyckas att få med honom så gissar jag att han kommer att ha hår, och de kommer bara färga det rött.

Edited by super85, 13 January 2011 - 00:45.

Batman Begins

The Dark Knight

#73 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts

Posted 22 January 2011 - 13:26

Nu har Booster Gold, Jaime Reyes och Ted Kord blivit castade till ett avsnitt.

Booster spelas av såpastjärnan Eric Martsolf:
http://soaps.sheknow...uest_Star_On_S/

Posted Image

Jaime Reyes kommer spelas av den mindre kända skådisen Jaren Brand Bartlett:
http://insidetv.ew.c...etle-exclusive/

Posted Image

Sebastian Spence blir den som gestaltar Ted Kord, som varit med i bl.a. Supernatural och BSG:
http://www.tvguide.c...rd-1028188.aspx

Posted Image

Blev något överraskad av att två av dem som varit Blue Beetle kommer vara med. Undrar om man kommer få se båda som den identiteten, eller bara en av dem?

#74 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 22 January 2011 - 13:31

Blue Beetle och Booster Gold? Yay! :thumbsup:

Winter is Coming

#75 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 28 January 2011 - 19:10

Och det är ju Geoff Johns som skriver det avsnittet.

En bekant från förra säsongen ska också återvända till serien.

http://www.comicbook...n/news/?a=28869
Batman Begins

The Dark Knight