Jump to content

Photo

Terra Nova - Säsong 1

• Please log in to reply
69 replies to this topic

#51 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 July 2012 - 19:21

Instämmer i det sista du skriver. Inte för att jag inte håller med dig om det övriga, förvånansvärt dåligt på de flesta plan är det. Trots försöket att utspela sig på en annan planet så finns inget nytt under den solen heller.

Edited by Synon, 10 July 2012 - 19:24.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#52 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 July 2012 - 20:50

Mmm. Berättandet börjar kännas en aning piskat redan nu måste jag säga, lite trist - det finns ju goda premisser för något intressant också.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#53 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 July 2012 - 16:25

Instämmer i det sista du skriver. Inte för att jag inte håller med dig om det övriga, förvånansvärt dåligt på de flesta plan är det. Trots försöket att utspela sig på en annan planet så finns inget nytt under den solen heller.

Annan planet? Det utspelar sig ju på Jorden fast för många miljoner år sedan. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#54 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 July 2012 - 16:36

Alternativ tidslinje tror jag man pratade om till och med. Men gör ju inget varse till eller från när man schabblar bort så mycket bara på två avsnitt. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#55 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 12 July 2012 - 19:00

:lol: Ok, ok! "...trots sin ungdom så inget nytt och fräscht under den solen"! Typ. Äh, kackigt är det iaf.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#56 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 13 July 2012 - 20:42

Ja, vad ska man säga efter kvällens avsnitt? Inte lika kackigt som första, men bra är det inte. Lite väl mycket kopierat från "Fåglarna" och otroligt slarvigt skrivet manus: soldaterna i djungeln som råkade ut för de mordiska "fåglarna", men när de väl kom fram till Terra Nova så kändes de väldigt oförargliga och gav ej sken av att vilja döda folk. Så vad hände i djungeln? :rolleyes: Och skådespelarna samarbetade inte så bra med de cgi-tillverkade krabaterna vilket syntes tydligt.

Fortfarande familjen i fokus och de envisas fortfarande med att backa upp vissa scener med svepande stråkar. Typ. Nej, det här är bara trååååååkigt.

#57 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 14 July 2012 - 12:11

Jag tror det där var det sista avsnittet jag såg innan jag gav upp.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#58 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 July 2012 - 12:49

Förstår det. Vet inte heller hur länge till jag kommer att följa den. Men gör jag det så kommer jag fortsättningsvis spela in den för TV 11 är ju helt sanslösa med reklamavbrott! Känns som att det blir reklamavbrott var 5:e minut. Blä.

#59 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 July 2012 - 16:08

Spelar alltid in och ser med minst 20min fördröjning så jag kan hoppa över reklamen.

3 avbrott för reklam verkar ha blivit standard numer på en timmes shower. :(

Edited by XC, 14 July 2012 - 16:08.

fqq5BYam.jpg

#60 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 July 2012 - 20:26

Bättre, men marginellt. När Marcus introduceras och svartsjuke-intrigen drog ifån ville jag nästan stänga av. Jag menar är det vad vi får istället för att få veta mer om vad som pågått på TN innan "vi" kom dit? Svartsjuka? Familjedramat känns som om det fortfarande tar för stort fokus och jag störde mig lite på att Jim som inledningsvis förpassades till jordbruks-gillet helt plötsligt är en oumbärlig extra hand för högstahönset/Tyler. Och om inget kan färdas tillbaka, hur skickas rekryteringsförslagen tillbaka till "rätt tid"? Lånar man Stargate idén om att radiolänk kan passera tillbaka eller vad? Har jag missat något på den punkten?

Löjtnant Washington och överlevnadskursen utgör den intressantare delen av avsnittet ... nästan skrämmande.

fqq5BYam.jpg

#61 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 28 July 2012 - 20:24

De två sista avsnitten har varit lite bättre faktiskt, förra avsnittet hade en rätt bra story - synd bara att Elisabeths ex var med och drog ned avsnittet bara. Gårdagsn avsnitt var nog det bästa hittills. Inte fullt lika mycket familje-drama som det varit tidigare utan Leah fick stå i centrum större delen av tiden. Visst var det kanske lite för uppenbart att det skulle komma mer problem när Mira gav sig av - men det gick att leva med. Appropå Mira förresten så var det kul att få titta in en snabbvända i deras läger, Sexorna (varför översattes de som "Sexor" i första avsnittet och sedan behålls "Sixes" i resterande avsnitt) är på det hela taget mer intressanta än Terra Nova och Tylers konspirationsteorier. Den sistnämnda uppskattar jag iaf att man trots det framställer honom som en genuint trevlig man, hade det varit en jag-vet-bäst-typ av samma sort som man använder sig av i Falling Skies hade jag nog givit upp redan vid det här laget.

fqq5BYam.jpg

#62 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 22 September 2012 - 11:01

Och så var det slut. Serien tog sig mer och mer mot slutet och de sista avsnitten var riktigt bra. Jag skall inte gå så långt som att säga att jag sörjer att det inte blir en säsong till men som det var i slutet hade jag varit beredd att ge en andra säsong en chans. Men serien generellt plågas av allt för många felaktiga beslut, de inledande avsnitten var mer familjedrama än överlevnadsäventyr och även om man lyckades balansera om de båda mot slutet så tenderade man snubbla över såpa-gränsen både här och där.

Personligen tycker jag att en av de absolut onödigaste intrigerna var Skye/Josh/Kara. Visst jag kan gå med på att han hade flickvän (många har det har jag hört) men det känns som hela intrigen fick ta lite för stor plats med tanke på att Kara i slutändan yxas av rätt brutalt strax efter att ha kommit till Terra Nova.

Sedan kommer jag antagligen alltid vara lite småbitter över att man tog livet av Wash redan nu.

Jason O'Mara (Jim Shannon) i en intervju med DigitalSpy:
  • »"There was a lot more story to tell and I think there was an audience to watch it," he continued. "Certainly internationally, the show went down extremely well with huge numbers. Domestically, it didn't quite get there." The actor went on to admit that the show made mistakes during its first and only season.«[Källa]

fqq5BYam.jpg

#63 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 22 September 2012 - 14:43

Tappade den under sommaren då jag reste bort, men vart inte ledsen för det. Verkar inte heller som att jag direkt missade något? Särskilt eftersom det inte blev en fortsättning.

Btw: fick man reda på mer om de där sexorna?

#64 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 22 September 2012 - 15:02

OK: Lätt spoilervarning på det här inlägget om man inte sett hela säsongen.

Jopp, hela intrigen kom mer eller mindre fram i ljuset. Tydligen så var Lucas (Tylers son) uppgift på Terra Nova att beräkna hur man skulle kunna vända processen och skicka saker tillbaka från TN till 2049*. Sexornas uppgift var tydligen att bistå honom och de hade också en någon form av dator med sig till honom när de kom. Det var ett par scener (bla mellan Tyler och Mira) där man påvisade Sexorna som mer beräknande och vilseledda än präglat onda. Skulle tippa på att det var en förberedelse för något.

*) Tydligen så var utopin Terra Nova bara en fasad för de egentliga planerna: att plundra den alternativa världen på resurser och skeppa dem tillbaka till 2049.

Jag kan bekräfta att du inte missat mycket - men serien tog sig rejält bara man droppade allt familjedrama. Dock så hade man in i det sista lite svårt med att visa upp bredden i Terra Nova och dinosaurierna förvandlades lite till en fotnot i serien som användes enkom för effektsökeri då och då.

Edited by XC, 22 September 2012 - 15:02.

fqq5BYam.jpg

#65 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 22 September 2012 - 16:09

Tack, XC. Förstod väl att jag inte missade så mycket. :) Jo, nog kunde man misstänka allt att något suspekt låg bakom hela projektet. Inget ovanligt. Tyvärr. Och tyvärr så fokuserade de alltför mycket på familjedramat - med mindre lyckat resultat ska tilläggas - och hade precis som du nämner svårt att få ihop helheten. Kunde ha blivit så mycket bättre.

#66 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 22 September 2012 - 17:14

Lite besviken blir man ju när Spielberg är inblandad. (Om så bara som producent, men han har väl blivit sentimental på äldre dar).

fqq5BYam.jpg

#67 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 September 2012 - 13:13

Jag tyckte att serien ryckte upp sig mot slutet så jag hade nog sett mer om en fortsättning hade blivit av. En del serier tar ju ett tag på sig att hitta tonen och sätta den, så det är lite synd att man inte fick förnyat förtroende. Men det börjar bli vardagsmat faktiskt. Nästan så man drar sig för att börja se någon ny tv-serie eftersom det händer så ofta att dom läggs ned lika snabbt.

Edited by Garm, 24 September 2012 - 16:38.

#68 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 September 2012 - 16:25

Ja, tyvärr alltför vanligt. Men bara tv-serien får ett passande slut (liksom The River som lyckades både med att avsluta serien, men även lämna dörren på glänt för en fortsättning utan att det störde) så blir jag glad. Värsta som finns är om man följer en intressant serie och så slutar det med värsta cliffhangern! Grrrr!

#69 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 September 2012 - 16:27

Jag förväntar mig aldrig mer än en serie om den kommer hit innan det är klart besked på dem. I Terra Novas fall var de inledande avsnitten så obalanserade så jag är rädd att en "fullsäsong" på 20-25 avsnitt inte hade gjort någon skillnad. Tror många släppte den redan efter 2-3 avsnitt, vet att jag var nära.

The River var en bra serie där man lyckades bra, hade gärna sett en säsong till. Man lyckas rätt bra med att knyta ihop säcken, faktiskt så är sluten mellan The River och Terra Nova inte helt olika varandra. :)

Edited by XC, 24 September 2012 - 16:27.

fqq5BYam.jpg

#70 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 September 2012 - 17:47

Jag har inte sett klart The River än. Annat kom i vägen. Men skall väl ta och göra det vid ett lämpligt tillfälle. Bra att man fick till en sådan lösning som både knöt ihop säcken men även höll den öppen. Jag gillar annars cliffhangers och "To be continued"-avsnitt. Men inte som sista avsnitt i en serie som blir nedlagd. Ibland gör jag dock ett undantag och ser en sådan trots det, då jag misstänker att helheten är så pass bra att jag kan ta att man inte får ett ordentlig avslut.

Kan förstå varför Netflix inte gick in och satsade på fler avsnitt för Terra Nova. Lär ha blivit lite dyrt. Samma sak med The River antar jag, trots att det var en mindre produktion. Gillar annars idén att någon annan kan ta över när tv-bolaget överger skutan.

Edited by Garm, 24 September 2012 - 17:48.