Jump to content

Photo

Fantomen

• Please log in to reply
125 replies to this topic

#51 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 27 November 2004 - 00:31

I nummer 46 så började de om med den 1:e Fantomen, då de i #45 avslutat den 20:e Fantomens äventyr.
På ledarsidan i Krönikan skrev Granberg detta:

Kära krönikevänner!

Efter 9 år och 45 nummer har vi med Fantomenkrönikan passerat en milstolpe, eller annorlunda uttryckt, kommit ifatt nutiden. Vi visste redan inför premiärnumret 1993 att nån gång skulle äventyren ta slut och de har de gjort - fast ändå inte riktigt eftersom vi under dessa 9 år hunnit skriva och rita ett antal nya historiska äventyr ("grävt djupare i de dammiga luntorna", om man skulle vilja kalla det så...).

Vi har grubblat hur vi skulle presentera dessa nya äventyr:
+ Börja från början med en helt ny tidning - "Fantomen Krönika II"
+ Laborera med nån sorts annex eller bihang typ "B-krönika" och där publicera nyupptecknade äventyr med den 1:e, den 2:e, den 3:e osv Fantomen. Nu blir det ingetdera.

Vi gör det så enkelt som möjligt och fortsätter som hittills med den löpande numreringen trots att vi börjar om från början så att säga - däremot ändrar vi texten något på omslagen från och med nu, samt märker varje nummer med en romersk tvåa.

Till detta kommer så minst två "Tema-Krönikor" per år och dessa kan exempelvis handla om pirater, om Hero & Devil, om Diana, Guran eller Rex & Tom-Tom - dvs dessa krönikor innehåller inte nödvändigtvis historiska äventyr och  de kommer att vara tydligt markerade med ordet Tema på omslaget.

Men för få detta räknestycke att gå ihop måste vi desutom nyproducera minst två äventyr om året direkt för Krönikan - något som tecknare och författare bara är glada åt. När ett sådant äventyr dyker upp i en Krönika i framöver kommer även det att markeras särskilt på omslaget.

Det ovan sagda tillhör dock än så länge framtiden - nu tar vi istället et rejält kliv bakåt till år 1544, det år då den förste Fantomen ...

Resten är en presentation av den 1:e Fantomens äventyr i tidningen.

#52 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 27 November 2004 - 00:42

Kör de alltså repriser på det som kördes i första omgången (+ givetvis diverse nyproducerade äventyr insprängda), eller?

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#53 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 27 November 2004 - 02:20

Kör de alltså repriser på det som kördes i första omgången (+ givetvis diverse nyproducerade äventyr insprängda), eller?

Nja, de kör repriser av de historiska äventyr som publicerats i Fantomentidningen under tiden de första Krönikevarvet gick. Alltså inga äventyr publiceras 2 gånger i Krönikan.

Däremot har jag INTE sett några specialtecknade äventyr direkt för Krönikan.

Jag skulle vilja se lite mörkare äventyr som görs direkt till krönikan, har själv varit sugen på att skicka in ett manus men hela tiden dragit ut på det hela då jag inte är så vass på det (speciellt manus som någon annan skulle teckna), men innan jag dör SKA jag komma med i Fantomen ;) .

#54 zaphod

zaphod

Fleet Captain

• Members
  • 1,034 posts

Posted 27 November 2004 - 14:13

Jag slutade köpa krönikan i och med nystarten, eftersom jag har läst i princip alla de äventyr dom nu publiceras, så jag skule också gärna se nyproducerade äventyr direkt för Krönikan.

Edited by zaphod, 27 November 2004 - 14:18.

#55 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 28 November 2004 - 17:42

Ny version av brevet till redaktionen..

Öppet brev till Fantomenredaktionen

Som trogen läsare genom åren vill jag härmed inkomma med ett antal synpunkter på tidningen. Till att börja med vill jag ge er beröm för att tidningen överlag hållit god standard genom åren och ni kämpar på och inte ger som så många andra serietidningar tvingats göra.

Nu till synpunkterna/ Frågorna.

1. Ni har under den senaste tioårsperioden gjort ett antal försök till förändring, såsom övergång från svart-vitt till färg, Labanga-eran och nu senast med År 1. Är dessa försök till förändring sanktionerade av ägarna till ”varumärket” Fantomen - King Features?

2. Känner redaktionen till vilka åsikter hade Lee Falk om Fantomens utveckling, lämnade han exempelvis något önskemål om vem av tvillingarna som ska ta över efter 21:e Fantomen och i så fall när och hur det ska ske? Om han ej lämnade något önskemål om ”tronskiftet” innebär detta att ni själva bestämmer när eller om detta ska ske eller bestäms detta av King Features?

3. I en artikel i Sydsvenska dagbladet beskriver Claes Reimerthi att kronologin är ert största problem. Att för varje år som går stämmer årtalen om 21:e Fantomens farfar och fars död allt sämre. Det är positivt att ni uppmärksammar problemet men vågar ni genomföra det åtgärder som krävs för att komma till rätta med problematiken?

Förslag - sätt samman den ”hjärntrust” som användes för att lägga upp riktlinjerna för Labanga-eran och nuvarnande År:1. Tillsammans borde ni kunna bena ut de problem och förutsättningar som behövs för att förbereda ett tronskifte på Dödskalletronen. Exempelvis bestämma den fortsatta utvecklingen av tvillingarnas studier på internatskolan Durham House, vilka ämnen de bör läsa vilket i sin tur kan föra med sig kommande äventyr ( se exempelvis 3:e Fantomens dramaintresse eller 21:es idrottskarriär på college). Ni bör även bestämma turordningen för de gamla trontjänarnas död såsom Moz, Guran, samt Överste Worubus pension. Även president Luaga förtjänar att gå i pension efter ett långt liv i Bengalis tjänst, detta behöver ju inte ske på samma våldsamma sätt som under Lubanga-eran utan kan ske på samma sätt som i Sydafrika där Mandela trädde tillbaka för nästa generation men fortfarande spelar rollen av landsfader.

Den viktigaste frågan är att bestämma vem eller vad som ska leda fram till den 21:e fantomens död. Kanske finns det ett behov av att etablera en ny superskurk några år innan detta dramatiska äventyr eller damma av något avsomnat brottsyndikat som Vråkarna eller Hydra. Behöver Fantomen nödvändigtvis dö av en våldsam handling? 21:e Fantomen har vid ett flertal tillfällen varit i närheten av kärnvapen, radioaktiv strålning osv, det vore minst lika dramatiskt om han gick bort i cancer. Allt detta leder till slut fram till –vem av tvillingarna är mest lämplig att ta över? Allt detta och ännu fler frågor är det som hjärntrusten måste ta ställning till om ett tronskifte ska vara genomförbart inom låt oss säga en 5-10 års period.

4. 100:a årsjubileet är om snart 30 år, vilka grova planer finns I-dagsläget för att firar detta, och kommer fortfarande nummer 21:e att vara i aktiv tjänst 2036?

5. I dag är ett standardäventyr uppbyggt på samma sätt. 10 sidors problemuppbyggnad, 5 sidors mellanspel, 10 sidor action för att avsluta med några få sidor som knyter ihop allt på ett snyggt sätt. Varför måste alla äventyr vara uppbyggda enligt den mallen? Varför inte experimentera med formatet och låta äventyren utvecklas under ca 50-60 sidor?

6. En annan tänkvärd idé vore att utveckla biserier där birollskaraktärer från Fantomen har den bärande rollen. Exempelvis en miniserie i fem delar om exempel vis Rex eller varför inte den unge patrullmannen Worubus öden och äventyr?

7.a. Hur kommer ni att göra med den 21:e fantomens äventyr när det är hans tur att medverka i tidningen Fantomenkrönikan? Ingen tidigare fantoms liv är mer kartlagt en nr. 21, kommer ni i så fall att publicera alla dessa (vilket skulle ta flera decennier att genomföra) eller kommer ni att välja ut de viktigaste och bästa äventyren såsom hans ungdomsäventyr, hur han hämnas den 20:e fantomen, gifter sig och skaffar barn med Diana osv.

b. På ledarsidan i Krönika # 46 skrevs om planer för nytecknade äventyr som direkt skulle publiceras i krönikorna. Är dessa planer fortfarande aktuella? Om så är fallet förslår jag att dessa äventyr görs lite ”mörkare”, då det svartvita formatet passar utomordentligt för detta. Exempelvis visa mer av den 20.e fantomens äventyr under slutet av 30-talet och 2:a världskriget.

Edited by Walker, 28 November 2004 - 17:52.

#56 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 November 2004 - 18:18

Intressant brev till Fantomenredaktionen.

Är själv uppväxt med Fantomen (mamma prenumererade på den på -70-80-talet) men när den blev i färg så tyckte jag inte att den var lika bra längre.
Började köpa Fantomen Krönikan när den startade, och köper den fortfarande.

Din (Walkers) fråga 7b måste jag faktiskt ta och kolla upp, om det är några nytecknade äventyr i krönikan, har faktiskt inte tänkt på det.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#57 zaphod

zaphod

Fleet Captain

• Members
  • 1,034 posts

Posted 29 November 2004 - 15:54

7.a. Hur kommer ni att göra med den 21:e fantomens äventyr när det är hans tur att medverka i tidningen Fantomenkrönikan? Ingen tidigare fantoms liv är mer kartlagt en nr. 21, kommer ni i så fall att publicera alla dessa (vilket skulle ta flera decennier att genomföra) eller kommer ni att välja ut de viktigaste och bästa äventyren såsom hans ungdomsäventyr, hur han hämnas den 20:e fantomen, gifter sig och skaffar barn med Diana osv.

Som sagt, den här frågan måste du stryka eftersom det redan är överspelat och ordnat.

#58 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 29 November 2004 - 17:31

Som sagt, den här frågan måste du stryka eftersom det redan är överspelat och ordnat.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad menar du med -redan överspelat och ordnat? Har redaktionen redan bestämt sig för att inte ge ut några krönikor med 21:e fantomen eller syftar du på att hans äventyr redan har publicerats och i flera fall repriserats i den vanliga Fantomen-tidningen?

Men visst kan jag slopa fråga 7.a

#59 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 30 November 2004 - 01:04

<{POST_SNAPBACK}>

Vad menar du med -redan överspelat och ordnat? Har redaktionen redan bestämt sig för att inte ge ut några krönikor med 21:e fantomen eller syftar du på att hans äventyr redan har publicerats och i flera fall repriserats i den vanliga Fantomen-tidningen?

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag glömde nämna innan var att krönika 45 slutade med att den 21 Fantomen hämnades sin faders död, och i samma nummer så publicerades 2 äventyr med den unge "blivande 21 Fantomen". Men varför inte fråga om en ev temakrönika med giftemålet, barnafödseln mfl. (det kom ju ut en Temakrönika med Diana, men jag kommer inte ihåg vilka äventyr som var med i denna)

EDIT: I övrigt tycker jag ditt brev är bra, på spiken faktiskt.

Edited by Sir-L, 30 November 2004 - 01:06.

#60 zaphod

zaphod

Fleet Captain

• Members
  • 1,034 posts

Posted 30 November 2004 - 17:10

Walker Postat 29 Nov 2004, 17:31
  QUOTE(zaphod @ 29 Nov 2004, 15:54)

Ja redaktionen har bestämmt sig för att börja från början. Dvs man kör alla äventyr från den 1:a till den 20:e Fantomen, men den här gången publicerar man bara dom nya historiska äventyren som tillkommit under tiden som krönikan har funnits (sedan 1993). Vilket har blivit ganska många. Dom historiska äventyr som alltså hitills bara har publicerats i Fantomen och inte FA-krönikan. Man har också som sagt tema-nummer som varvas med den historiska kronlogin. Cirka varannat nummer tror jag.

#61 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 30 November 2004 - 17:34

Det stämmer, senaste nummret (64) handlade om den 16e Fantomen.
Har också kollat igenom innehållsförteckningen på alla Fantomen krönikor fr.o.m nr 45 och såg inga nyproducerade äventyr, bara att de har publicerats i Fantomen de senaste 10 åren. Det är förstås nya äventyr för mig eftersom jag inte läst dom tidigare :)
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#62 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 30 November 2004 - 17:38

Sir-L ;Ja om de redan publicerat den 21:e fantomens hämd på "fadersmordet" så finns det ju inte någon anledning publicera det på nytt i Krönikan. Kul att du tyckte att brevet var på spiken..

Men det finns ju fler frågor att ställa till redaktionen..

8. Är det inte på tiden att Kit Walker (21:e fantomen) moderniserar sina civila kläder. Tidigare generationer har med några undantag följt med sin tid när det gäller klädstilar, Kit Walker kunde utan problem kunnat smälta in i den omgivning han förtillfället befinner sig i, vare sig det är det viktorianska London eller i guldruschens Californien. Den klädmedvetna Kit Walker upphör någon gång ca 1920 då den klassika "uniformen" introduceras - Hatt, halsduk och rock. Med några smärre förändringar såsom rutig rock till trenchcoat har den "klassiska" Mr. Walker stilen bestått en i våra dagar. Anledningen till detta är att det var den stilen som de tidigare tecknarna gav Mr:Walker på 30-talet.

Inget fel med det, hatt och rock passar perfekt in på 30, 40 och till och med början av 60-talet,
men varför måste den 21:e fantomen annama den klädstilen? Han ungdomsäventyr under 60-tal visar en Kit Walker som klär sig i skinjacka och jeans, ingen gubbig hatt och rock. Hatten har inte burits av den stora massan sedan början av 60-talet, (titta bara på den första Bondfilmen Dr. No från 1962 där Sean Connery faktiskt bär hatt i några scener. I uppföljarna som senare kom under 60-talet visades sig aldrig Bond i hatt eftersom det var hopplöst ute.) Visst kan den klassiska "Threnchcoat-stilen" ha en praktiskt betydelse då det gäller att snabbt byta om till Fantomen men knappast inte för att smälta in i mängden på 2000-talet, snarare utmärker man sig mer från mängden (promenera omkring i hatt och "blottarrock" mitt i sommaren :D ).

Jag föreslår därför att Fantomen precis som sina kollegor bland maskerade brottsbekämpare ska få använda normala kläder när han är sitt riktiga jag - Kit Walker. Peter Parker bär vanliga tidstypiska kläder, Bruce Wayne bär sin kostym...men stackars Kit Walker han tvingas springa omkring i sin 40-tals-outfit; hatt, rock och halsduk år 2004!!!! Att den 21:e Fantomen/ Mr.Walker plötsligt skulle byta klädstil vore väl allt för drastiskt men låt den 22:e fantomen skaffa sig en modernare klädstil. Det är dags för Fantomen att lämna 40-talet bakom sig och träda in i nuet!

Edited by Walker, 30 November 2004 - 22:41.

#63 Spazer

Spazer

Cadet Fourth Year

• Members
  • 29 posts

Posted 01 December 2004 - 06:04

Det var ett rejält tag sedan jag läste Fantomen, så man har verkligen tappat mark på ämnet känns det som när man läser här. Har hursomhelst återfått intresset och huggit in i den hög av olästa nummer som man lyckades samla på sig innan prenumerationstiden rann ut =)
Upptäckte lite förvånat när jag gick igenom nån butiks seriehylla häromdan att det nu finns FYRA Fantomen tidningar!!! med en pocket inkluderad.
Skulle vara kanon om någon kan informera mig vad de olika tidningarna har för inriktning. Alltså om det är repris avsnitt eller helt nya avsnitt, temaavsnitt etc etc?
Upptäckte också att det var svartvita sidor i en av tidningar, det uppskattas!!!

/En som behöver uppdateras i Fantomen världen.

Edited by Spazer, 01 December 2004 - 06:05.

#64 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 01 December 2004 - 11:35

Har ni tänkt på att den senaste tidens fantomen debatt ter sig snarlik med den debatt som vi nu ser i vänsterpartiet. Traditionalisterna mot förnyarna. Låt oss hoppas Walkers brev till redax kan skapa lite tumult á la janne josefsson så att de kan sätta upp riktlinjerna för vägval fantis!

#65 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 01 December 2004 - 12:27

Upptäckte lite förvånat när jag gick igenom nån butiks seriehylla häromdan att det nu finns FYRA Fantomen tidningar!!! med en pocket inkluderad.
Skulle vara kanon om någon kan informera mig vad de olika tidningarna har för inriktning. Alltså om det är repris avsnitt eller helt nya avsnitt, temaavsnitt etc etc?
Upptäckte också att det var svartvita sidor i en av tidningar, det uppskattas!!!

/En som behöver uppdateras i Fantomen världen.

<{POST_SNAPBACK}>

Den svart/vita är Fantomen Krönikan- den repriserar historiska äventyr kronologiskt, efter äventyrens årtal inte publicerings årtal, där ingår också Temanummer som du kan läsa längre upp i denna tråd.

Fantomen- Den vanliga tidningen, håller just nu på med "Fantomen-År Ett". Fantomen ligger dödligt sårad och i återblickar berättas äventyr från hans första år som Fantomen. Allt som allt ska det bli 12 äventyr innan hans eventuella återfrisknande.

Fantomen De Bästa Äventyren (Pocketen)- Samlar "de bästa äventyren" från en specifik tecknare, hittills av Kari Leppänen och Hans Lindahl.
Går att läsa mer om i denna tråden:
http://www.scifinytt...?showtopic=1725

Den "fjärde" du menar är säkert Julalbumet, har ingen direkt koll på vilka äventyr som är med där (brukar få den på julafton av min far så jag väntar med spänning ;) ). Det brukar numera också vara med ett gammalt Julalbum i faksimil, ifjol var det 1953 så det borde vara 1954 i år.

I USA har det nu också startats en tidning av förlaget Moonstone, den riktar sig till lite äldre publik och är lite mörkare i sättet. Den skiljer också en aning från den Fantomen vi är vana att se i sverige då den inte tar hänsyn till de skandinaviska äventyren. Men har man överseende med detta så är det en bra och spännande tidning (motsatts till deras TPB som kan vara riktigt usla).

#66 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 01 December 2004 - 15:25

Angående Walkers förslag ovan om fantis makeover så är jag positiv i stort. Måste dock erkänna att jag är svag för trenchcoaten ända sedan jag började läsa om John Constantine och hans äventyr. The Trenchcoat brigade är ju mitt favvo gäng all time. Men visst ska fantis förbli hipp måste vi nog skicka upp han till Fab 5 eller något. Varför inte låta fab 5 eller gotlänningen från femmans room service ta ett tag i dödskallegrottan också?

hatten eller solglasögonen, skulle nog gärna vilja se resultatet först...

varför inte en läsartävling? Lite olika förslag från tecknare och läsare på 2000-talets fantomen mest röster vinner...

#67 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 01 December 2004 - 22:34

Angående Walkers förslag ovan om fantis makeover så är jag positiv i stort. Måste dock erkänna att jag är svag för trenchcoaten ända sedan jag började läsa om John Constantine och hans äventyr. The Trenchcoat brigade är ju mitt favvo gäng all time. Men visst ska fantis förbli hipp måste vi nog skicka upp han till Fab 5 eller något. Varför inte låta fab 5 eller gotlänningen från femmans room service ta ett tag i dödskallegrottan också?

hatten eller solglasögonen, skulle nog gärna vilja se resultatet först...

varför inte en läsartävling? Lite olika förslag från tecknare och läsare på 2000-talets fantomen mest röster vinner...

<{POST_SNAPBACK}>

Nja vi behöver varken dra in Fab5 eller Room-service killarna i Fantomens fortsatta omvandling. Det räcker bra med att redaktioen plockar in förslag från de olika tecknarna hur en mer modern Mr. Walker skulle se ut. Någon modernisering av Dödskallegrottan är inget som är aktuellt idag eller för den delen i framtiden.... :skull:

#68 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 02 December 2004 - 17:18

Kan berätta att det så kallade "brevet" nu är skickat till redaktion. Ska bli spännande och se om man får något reaktion från redaktionen även om det mest troliga är att brevet hamnar i rundarkivet (papperskorgen)

#69 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 02 December 2004 - 17:22

Inte då, de brukar alltid läsa breven och jag tror absolut att ditt brev kommer att diskuteras och publiceras.

#70 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 02 December 2004 - 17:26

Inte då, de brukar alltid läsa breven och jag tror absolut att ditt brev kommer att diskuteras och publiceras.

<{POST_SNAPBACK}>

Vi får hoppas det, om jag får något svar så lägger jag självfallet in det här på forumet..Bollen är i rullning (eller ska man kanske säga dödskallen ;) )

#71 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 December 2004 - 18:10

Hoppas det publiceras i tidningen :)
Jag skrev ett brev till Fantomen krönikan för ett par år sedan (år 2000 om jag minns rätt) , och det blev publicerat :D
plus att jag fick en Fantomen docka som är ca. 15cm hög :thumbsup2: hemskickad som tack för brevet.

#72 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts

Posted 02 December 2004 - 21:36

Walker lär ju bli grymmt glad om han skulle få en docka!

#73 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 December 2004 - 21:54

Jag blev det i alla fall :) det var verkligen en överaskning när den kom med posten, eftersom jag inte visste då att mitt brev skulle bli publicerat.

Här är en bild på hur den ser ut
inte världens bästa kvalitet, men det få duga så länge

Edited by Georgia, 02 December 2004 - 21:55.

#74 DarkBeast

DarkBeast

Commander

• Members
  • 255 posts

Posted 03 December 2004 - 02:48

Kan berätta att det så kallade "brevet" nu är skickat till redaktion. Ska bli spännande och se om man får något reaktion från redaktionen även om det mest troliga är att brevet hamnar i rundarkivet (papperskorgen)

<{POST_SNAPBACK}>

Varför du är så säker på att du inte ska få nån reaktion alls förstår jag inte, Fantomen är ju ändå (förmodligen) den serietidning som tar in flest läsarbrev idag. Och som Sir-L säger, du kan iaf vara helt säker på att ditt brev åtminstone blir läst av redaktionen. Lite tålamod bör du dock ha, det brukar ta 3-4 månader innan brevet dyker upp i tidningen pga pressläggningstiden. Sen är det ju rätt långt också, så det kan väl hända att det kortas lite om dom tar med det.

Edited by DarkBeast, 03 December 2004 - 02:50.

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#75 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 03 December 2004 - 17:56

Jo visst vore det kul med en fantomenstaty i present i fall det blir publicerat....men det viktigaste för mig är inte att det blir publicerat utan att redaktioen åtminstone tar till sig någon av synpunkterna och inser att något måste göras om inte fantomen i framtiden ska marginaliseras till smal tidning som endast läses av gamla gubbar som vill minnas sin barndoms fantomen på 1970-talet...