Överskattade serietidningar....
Posted 19 January 2005 - 21:23
Posted 21 January 2005 - 09:43
...amerikanarna ber ju inte om ursäkt för sig själva direkt, utan ständigt är deras flagga i centrum...
...och även om inte DC/marvel har någon nedskriven agenda för indoktrinering av ungdomar har ju säkert de enskilda författarna värderingar och åsikter som förmedlas på olika sätt i serierna. Exempelvis kanske en karaktär i en serie har ett peace märke på sin t-shirt, ett annant exempel på hur serier påverkar kan ju vara på det sätt den framställer kvinnor. Till en början var kvinnan endast ett våp som skulle räddas från en fara hon hade försatt sig själv i och idag är kvinnan i serievärlden en trådsmal amazon med gigantiska bröst (Ja jag vet att jag generaliserar men det är faktiskt så i mångt och mycket). Judge Dredd och övervåld. Daredevil och religion. Green Arrow och vänsteråsikter. Cap America och patriotism. Clark Kent och övermänniska. Batman och aristokrati. Fantomen och kolonialism. Tintin och rasism. Alla olika hjältar kan kopplas till olika politiska diskussioner då de har olika drag som gör de till dom de är, vilket kanske är fullt naturligt men det blir ändå ett budskap som förmedlas. (Ok lite dåliga exempel men kom inte på något bättre i skrivande stund). John Constantine i serien Hellblazer förhärligar rökandet på ett sätt och han säger inte nej till ett helrör eller en fet joint. Är det verkligen rätt? Även om det är en serie som riktar sig till äldre läsare är det ju knappast någon moral i det. Borde inte seriernas hjältar vara förebilder? Märk väl att jag inte lägger några personliga värderingar i de senare frågorna utan jag menar bara att det kan vara värdefullt att diskutera seriernas budskap...
En annan sak som kan fundera över:
Gerilla reklam och produktplacering har vi varit ganska förskonade mot åtminstone här i Sverige men hur länge dröjer det innan vi får se fantomen köra omkring i den senaste volvon. Jag vet att jag sett marvelhjältar i addidas tröjor, då undrar man ju om detta är medveten produktplacering eller bara tecknarens favorittröja.
Posted 21 January 2005 - 13:57
Okej, men är det en humoristisk serie eller?
Jag har som sagt bara läst "piloten" men det fanns humoristiska inslag men också inslag av våld. Vet inte hur serien utvecklade sig eftersom jag sällan köper "svenska Serier" men i ett nummer gjorde de reklam för det kommande nummret där skulle Kapten Sverige medverka och bekämpa ondsinta nazistdinosaurier!!
Posted 22 January 2005 - 12:05
John Constantine i serien Hellblazer förhärligar rökandet på ett sätt och han säger inte nej till ett helrör eller en fet joint. Är det verkligen rätt?
Hehehe vet inte om Constantine förhärligar rökningen
Posted 22 January 2005 - 12:08
John Constantine i serien Hellblazer förhärligar rökandet på ett sätt och han säger inte nej till ett helrör eller en fet joint. Är det verkligen rätt?
Hehehe vet inte om Constantine förhärligar rökningenmed tanke på att han får lungcanser och spyr blod
men vill fortsätta röka.....
Precis. Och Daredevil t. ex handlar inte särskilt mycket om religion. Han är uppvuxen katolik. så mycket mer är det inte. Det känns som att du drar slutsatser utan att ha riktig koll, Jazzdevil.
Posted 22 January 2005 - 13:47
ven om det är en serie som riktar sig till äldre läsare är det ju knappast någon moral i det. Borde inte seriernas hjältar vara förebilder? Märk väl att jag inte lägger några personliga värderingar i de senare frågorna utan jag menar bara att det kan vara värdefullt att diskutera seriernas budskap...
Varför skulle serier ha ett budskap? De är underhålning, får mer underhålning av att läsa Hellblazer än Svensson som lever det "perfekta" svenssonlivet (som vi alla strävar emot eller en variant av det)
Skulle inte vilja byta plats med Constantines eller anama hans vanor. Men jag gillar att läsa om hans äventyr.
Posted 22 January 2005 - 14:40
Ditt resonemang Rehnvall går ut på att man skulle vilja läsa serier om vanliga "svenssons". Vad har du fått det ifrån? Dessutom har du och Jazzdevil tolkat Hellblazer på två lika sätt. Du anser att den är mot rökning, medans Jazzdevil anser att den gör reklam för rökning. Det tycker jag stärker mitt resonemang ovan. Det är sånt som gör det intressant att läsa och att det finns skaer att diskutera på ett forum som det här.
Posted 22 January 2005 - 18:42
Att Daredevil skulle handla om religion är också ett väldigt okunnigt uttalande. Det finns ju det där med metaforer...
Posted 23 January 2005 - 00:24
Hehehe vet inte om Constantine förhärligar rökningenmed tanke på att han får lungcanser och spyr blod
Precis. Och Daredevil t. ex handlar inte särskilt mycket om religion. Han är uppvuxen katolik. så mycket mer är det inte. Det känns som att du drar slutsatser utan att ha riktig koll, Jazzdevil.
Jo visst får han cancer och spyr blod men i nästa nummer rullar han en swamp thing joint med ett stort leende på läpparna...hur tolkar man det?
Och det där med koll Kermit...jag erkände välvilligt att det var dåliga exempel men kom inte på något bättre för tillfället...jag drog lite snabba slutsatser....har läst för lite daredevil för att säga om det handlar om religion eller inte...
Posted 23 January 2005 - 10:04
Jo visst får han cancer och spyr blod men i nästa nummer rullar han en swamp thing joint med ett stort leende på läpparna...hur tolkar man det?
Och det där med koll Kermit...jag erkände välvilligt att det var dåliga exempel men kom inte på något bättre för tillfället...jag drog lite snabba slutsatser....har läst för lite daredevil för att säga om det handlar om religion eller inte...
Precis. Men ändå hävdar du i tråden att Daredevil handlar om religion. Hmmmm.
Undrar vad Super85 har att säga om att Batman skulle handla om aristokrati.
Posted 23 January 2005 - 10:07
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 23 January 2005 - 13:31
Att han är en stor idiot och inte lär av sina mistag....
Edited by rehnvall, 23 January 2005 - 13:32.
Posted 23 January 2005 - 14:18
Precis. Men ändå hävdar du i tråden att Daredevil handlar om religion. Hmmmm.
![]()
Undrar vad Super85 har att säga om att Batman skulle handla om aristokrati.![]()
Jag erkände ju att det var dåliga exempel...jag gjorde kanske en sk "Jens Orback" men jag ville visa på olika budskap en serie kan sända
Att han är en stor idiot och inte lär av sina mistag....
Jo karaktären John Constantine borde kanske sluta röka efter att han fått cancer men som serie förhärligas rökandet och i det givna fallet också marijuana....
Posted 23 January 2005 - 14:22
Det är klart att serier har ett budskap! Inte alla, men många. Många författare skriver inte sina åsikter rakt ut, men väcker en tanke till diskussion hos läsaren. Om man tar till exempel Judge Dredd, så handlar den ju mycket om övervåld och att samhället har nån sorts polisdiktatur. Antagligen skriver författarna inte Dredd för att dom vill att samhället ska se ut så. Troligvis är dom väldigt emot ett sånt samhälle. Jag tycker ni underskattar serieförfattare väldigt mycket när ni säger att det inte finns ett budskap. Givetvis är det skapat som underhållning, men det hindrar ju inte författaren från att ta upp intressanta ämnen.
Precis som jag menade...jag tror nog liksom dig att författarna har en tanke bakom deras arbete som reflekterar deras värderingar och åsikter...sen kanske jag tolkar in för mycket i det jag läser men det är nog ett akademiskt handikapp...
Posted 23 January 2005 - 14:23
Hade funkat om du hittade ett budskap som en känd serie ger.Jag erkände ju att det var dåliga exempel...jag gjorde kanske en sk "Jens Orback" men jag ville visa på olika budskap en serie kan sända
Jo karaktären John Constantine borde kanske sluta röka efter att han fått cancer men som serie förhärligas rökandet och i det givna fallet också marijuana....
Det är en vuxenserie. Och en antihjälte. Inget förhärligas direkt alls.
Posted 23 January 2005 - 14:29
Det är klart att serier har ett budskap! Inte alla, men många. Många författare skriver inte sina åsikter rakt ut, men väcker en tanke till diskussion hos läsaren. Om man tar till exempel Judge Dredd, så handlar den ju mycket om övervåld och att samhället har nån sorts polisdiktatur. Antagligen skriver författarna inte Dredd för att dom vill att samhället ska se ut så. Troligvis är dom väldigt emot ett sånt samhälle. Jag tycker ni underskattar serieförfattare väldigt mycket när ni säger att det inte finns ett budskap. Givetvis är det skapat som underhållning, men det hindrar ju inte författaren från att ta upp intressanta ämnen.
Precis som jag menade...jag tror nog liksom dig att författarna har en tanke bakom deras arbete som reflekterar deras värderingar och åsikter...sen kanske jag tolkar in för mycket i det jag läser men det är nog ett akademiskt handikapp...
Det handlar lite om att se skillnaden. Ingen har underskattat serieförfattarna, och i Judge Dredds fall så är det definitivt ett budskap och en form av kritik till våldsamma samhällen. Även t. ex Batman och Daredevil har vissa budskap, eller snarare teman, men man får nog titta lite djupare än att bara se till vad de har som "yrke".
Batman och Daredevil är två hjältar som oftast porträtteras stå på "vansinnets brant". Speciellt Daredevil som har fått flertalet nervösa sammanbrott. Det är det dubbla, att de är väldigt våldsamma och ibland, som med Daredevil nästan får en kick av att spöa brottslingar. Samtidigt som de ju står för något som är rätt, och försöker skydda brottsoffren.
Daredevil kämpar för lagen som advokat också, samtidigt tar han lagen i sina egna händer. Dubbeltydighet. Och visst är han en född katolik, men han är en väldigt "dålig" katolik. Och hans mamma lämnade honom som spädbarn för att bli en nunna istället.
Posted 23 January 2005 - 14:59
Jag erkände ju att det var dåliga exempel...jag gjorde kanske en sk "Jens Orback" men jag ville visa på olika budskap en serie kan sända
Hade funkat om du hittade ett budskap som en känd serie ger.
Det är en vuxenserie. Och en antihjälte. Inget förhärligas direkt alls.Jo karaktären John Constantine borde kanske sluta röka efter att han fått cancer men som serie förhärligas rökandet och i det givna fallet också marijuana....
Jaså? Då tolkar vi nog lite olika...Tror nog att Garth Ennis i skrivande stund var glad för att röka på och därför lät han också John röka på med det nyss nämnda stora leendet på läpparna...Jag menar att detta är att förhärligga någonting i detta fall knark. Precis som Dr Dre och de stora stygga gangster hip hop stjärnorna ständigt förhärligar knarkandet i sina videor och texter...
Det handlar lite om att se skillnaden. Ingen har underskattat serieförfattarna, och i Judge Dredds fall så är det definitivt ett budskap och en form av kritik till våldsamma samhällen. Även t. ex Batman och Daredevil har vissa budskap, eller snarare teman, men man får nog titta lite djupare än att bara se till vad de har som "yrke".
Batman och Daredevil är två hjältar som oftast porträtteras stå på "vansinnets brant". Speciellt Daredevil som har fått flertalet nervösa sammanbrott. Det är det dubbla, att de är väldigt våldsamma och ibland, som med Daredevil nästan får en kick av att spöa brottslingar. Samtidigt som de ju står för något som är rätt, och försöker skydda brottsoffren.
Daredevil kämpar för lagen som advokat också, samtidigt tar han lagen i sina egna händer. Dubbeltydighet. Och visst är han en född katolik, men han är en väldigt "dålig" katolik. Och hans mamma lämnade honom som spädbarn för att bli en nunna istället.
Då så är vi överens! Jag använda mig av snabba ytliga exempel som inte var menade att ge någon korrekt analys över den enskilde hjälten utan endast påvisa betydelsen av att faktiskt vara medveten om att serier precis som allt annat sänder budskap...Vissa teoretiker och filosofer menar ju till och med att populärkultur är som opium för folket så långt vill jag dock inte dra mitt argument men precis som Orwell och Bradbury visar i sina böcker "1984" respektive "fahrenheit 451" så är det nyttigt att tänka sig för vilket budskap något sänder och hur mottagarna tolkar den information som sprids...
...jag tror ju inte direkt att någon tar skada av att läsa Daredevil eller att Bo Lundgren hade varit stastsminister om inte Rune hade gjort en serie som hette Bamse...men det finns ju fall där det går över gränsen...tex det dataspel som nu står inför en domstolstvist eftersom våldet har för stor plats...
Posted 24 January 2005 - 15:01
Hur skulle Hellblazer se ut om Constantin var renlärlighets människa och vegitarian och motionerade alltid minst 1 timmer varje dag? Bara för att tidningen skulle ge "rätt" budsakap. Sedan skulle väll religösa peroner kräva att demon inslagen togs bort också. De uppmuntrar till satanism....
Posted 24 January 2005 - 16:29
Det du skrev förut var att serier inte hade budskap, men nu verkar du hålla med om att dom visst har det.
Jag håller med dig om att mycket också ligger i hur man tolkar en serie. Jag tycker sjölv att dom allra bästa serierna är dom som inte "tvingara på en" något budskap utan låter en fundera själv.
Posted 24 January 2005 - 20:48
Jag tycker Hellblazer är en riktigt bra serie och skulle John Constantine helt plötsligt bli Gunde Svan skulle jag definitift sluta läsa den serien...och angående Bamse kommer han alltid vara min hjälte...precis som jag tycker det är intressant att diskutera vilket budskap en film har tycker jag också det är intressant att diskutera seriwers budskap...
Posted 24 January 2005 - 21:21
Posted 24 January 2005 - 23:23
Personligen vet jag inte vad Hellblazer sänder för budskap. Tolkade rökningen i serien som något väldigt negativt medan andra tyckte att Hellblazer förhärligade det.
Posted 25 January 2005 - 13:38
Vad händer med Flash senare i kriget? Överlever han, stupar han? Avspeglas protesterna mot Vietnamkriget på något sätt i de senare serierna?
Edited by Walker, 26 January 2005 - 15:33.
Posted 25 January 2005 - 14:36
Vad händer med Flash senare i kriget? Överlever han, stupar han? Avspeglas protesterna mot Vietnamkriget på något sätt i de senare serierna?
Det där är bortglömt. Vore rätt svårt att förklara hur någon i tjugoårsåldern kunde vara med och slåss i Vietnam-kriget.
Posted 25 January 2005 - 14:43
Det där är bortglömt. Vore rätt svårt att förklara hur någon i tjugoårsåldern kunde vara med och slåss i Vietnam-kriget.![]()
Vadå svårt?! De flesta soldaterna var i 20-årsåldern det är väl inget svårt att förklara det. Innebär det här att Stan Lee valde att blunda för Flash medverkan och låtsas som det aldrig hade nämnts i serien? Jag är bara nyfiken på hur det gick för stackars Flash...