Jump to content

Photo

Medium

• Please log in to reply
145 replies to this topic

#51 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 06 January 2006 - 10:05

Men psykologen gick mig på nerverna

Det kan man lugnt säga :lol: vilken prototype av en psykolog :rolleyes:

Profoundly irretating :P

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#52 leeloo

leeloo

Cadet Fourth Year

• Members
  • 23 posts

Posted 06 January 2006 - 11:28

jag tyckte också att det var ett bra avsnitt igår, hoppas att resten av säsongen är lika bra :)

#53 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 06 January 2006 - 13:21

Typiskt jag tänkte att jag skulle hopppa över 21 sändningen(spännande hockeymatch på radion) och se reprisen kl 00.10, nånting. Men det missade jag så klart. :( Nån som kan säga upplösningen?
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#54 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 12 January 2006 - 22:29

Neej, jag missade igen. hmm, går det inte i repris senare ikväll :( <_< :angry:

nån som vet om repriserna har flyttat till en ny dag?
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#55 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 January 2006 - 22:41

Avsnittet var intressant med den katolska aspekten, men familjestoryn med drömmar om flygolyckor när någon ska iväg med ett plan var ju andra gången det förekom (jo, jag vet att det var en misstänkt förra gången - men same difference :P ), så det kändes bara som en upprepning och en stor gäspning.

Slutet gjorde mig less than happy. Vad var det som hände där egentligen?? Hur hittade hon stället till att börja med och när åkte hon dit? Eller drömde hon att hon hittade tjejen? Argh! Jag blir frustrerad! Det var ett väldigt konstigt slut på avsnittet iaf. <_<

Ang. repriser har jag ingen aning. Det brukar ju gå på natten. Du får kolla fyrans hemsida om de har någon information. :)

Edited by Marie Morot, 12 January 2006 - 22:41.

Support your local search and rescue unit - get lost.

#56 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 12 January 2006 - 22:50

Ang. repriser har jag ingen aning. Det brukar ju gå på natten. Du får kolla fyrans hemsida om de har någon information. :)

förra veckan var det repris vid tolvtiden. kollade nästa vecka och då är det repris med senare på natten. men inte idag <_<

#57 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 January 2006 - 23:16

Aha. Dåligt av dem att rycka sönder rutinerna sådär, men det är ju fyran vi talar om. :P

Men det var inte ett av de bättre avsnitten totalt sett, så du behöver inte sörja alltför djupt. Annars finns ju alltid Internetkanalen ... ;)

#58 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 12 January 2006 - 23:53

Men det var inte ett av de bättre avsnitten totalt sett, så du behöver inte sörja alltför djupt. Annars finns ju alltid Internetkanalen ... ;)

jo, jag vet. :D det tar så lång tid att få ner. :(

ok. har missat två på rad nu. har det hänt nått intressant med familjen? inget man hehöver veta tills nästa avnitt.

#59 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 13 January 2006 - 00:45

Förra avsnittet var Joe skitsur för att hon prioriterade jobbet över familjen (och honom!). Det började ju redan i första säsongen iofs, men nu var det ännu värre. Hon vaknade och han och barnen var inte hemma.

De hade tydligen diskuterat tidigare om att Joe skulle gå till en terapeut, så till slut gjorde han det och denne höll bara med honom hela tiden om hur synd det var om honom som hade en fru som inte ägnade honom tillräckligt med uppmärksamhet eller tog hand om barn och hushåll som hon alltid gjort innan. :P

Fallet i förra avsnittet var ju avslutningen på fallet från säsongsavslutningen i s. 1 med killen som tog livet av alla barn till en spermadonator. Teorin först var ju att det var mannen själv som letade rätt på sina barn och tog livet av dem, men Allison drömde till slut att mördaren var ett annat barn, som han fått på "naturlig väg" med en kvinna, men som han övergav och hon fyllde då barnet med religion och hat mot fadern.

Edit: Kenneth Push - cowboysheriffen som nästan dog i s. 1 och hjälpte henne med fallet, låg i koma större delen av avsnittet och han vaknade först efter att hon tillåtit sig att drömma färdigt drömmen om spermadonatorn och hans gravida flickvän. Det var också ganska knäppt i sammanhanget och något jag retade mig på förra veckan. :lol:

Kvällens fall handlade om att Allison vaknar med Gloria Gaynors "I'll Survive" högt spelandes i huvudet. Så högt att hon tror att låten spelas i stereon i huset eller hos grannen. Så högt att hon har svårt att höra vad andra säger. Då bestämmer hon sig för att åka till universitetet för att träffa den där professorn som hon hade kontakt med en gång angående drömtydningar och när hon kommer till universitetet så börjar låten i huvudet att hacka och bära sig åt. När hon går på gångarna ändras hackandet och hon låter sig styras till ett buskage där hon hittar en iPod ( :P ) liggande på marken, blodig.

Den visar sig tillhöra en tjej som är försvunnen och när pappan och församlingsprästen (katolsk) besöker polisen och Allison tar prästen i hand så känner hon att han vet mer än han säger. Hon besöker hans kyrka för att förmå honom att berätta, men han vägrar då han fått höra det han vet genom bikt. Mot slutet besöker Allison och familjen en förbönsgudstjänst för tjejen och där säger prästen rätt ut att den som gjort det ska lämna tillbaka Isabel, annars kanske han inte kan hålla sitt tystnadslöfte. Senare får man veta att en man skjutit sig själv (man får aldrig se honom eller någonting som har med själva brottet att göra) och sedan helt plötsligt så är Allison på en grusväg på väg upp mot en stor bondgård. Hon går in i en lada och helt plötsligt hittar hon tjejen under en lucka i golvet.

Som jag sa, väldigt abrupt och utan sammanhang hela lösningen av fallet. Man förstod inte hur hon hittat gården och förövaren var inte med i avsnittet öht. :rolleyes

Edited by Marie Morot, 13 January 2006 - 09:53.

#60 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 13 January 2006 - 09:24

Slutet gjorde mig less than happy. Vad var det som hände där egentligen?? Hur hittade hon stället till att börja med och när åkte hon dit? Eller drömde hon att hon hittade tjejen? Argh! Jag blir frustrerad! Det var ett väldigt konstigt slut på avsnittet iaf.

Instämmer ! jag förväntade mig en annan closure måsta jag säga , där var ingen förklaring eller nåt ! <_<

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#61 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 13 January 2006 - 12:59

Det var väl en ganska tydlig förklaring...eller förklaring och förklaring men det var ju de "mediala" krafterna som gjorde att hon hittade tjejen. Hennes drömmar brukar ju inte vara direkt konkreta utan det gav ledtrådar och sedan sedan gjorde de spirituella grejerna resten...men visst lite abrupt kan jag hålla med om fast det har ju hänt förut i den här serien...

#62 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 13 January 2006 - 13:56

Bäst i avsnittet? Anslaget! Först Alison som hoppar runt bland noterna och sedan "I Will Survive" som - bokstavligt talat - fastnar i hennes huvud :D

Jag gillar det abrupta slutet! Vi är väldigt vana vid gulliga avtoningar och återupprättad "balans" i västerländsk dramaturgi. I gårdagens Medium hittade Alison den gråtande flickan, kramade om henne och - pang! slut. (Samtidigt undrar jag om inte det abrupta slutet berodde på ett för långt manus? :P ). I övrigt ett ganska mediokert avsnitt.

Jag uppskattade också barnens reaktion i kyrkan när Alison ställde sig upp. Sitt ned! Alla stirrar! :D

Betyg: 5/10.

Edited by Johannes NA, 13 January 2006 - 13:56.

------>Sci-Fi Nytt <-------

#63 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 13 January 2006 - 14:05

Jo, hon drömde ju om vägen upp till gården en gång innan också, men hur gör man för att hitta till ett sådant ställe? Om det inte var tydligt knutet till den här John Hammond på ngt vis och den kopplingen fick man ju aldrig.

Du har rätt i att det har hänt förut och lär hända igen. Det är inte en helgjuten serie på något vis, men jag har inte tröttnat riktigt än. Jag gillar Patricia Arquette i rollen också. Hon är långt ifrån de andra Hollywood-plastdockorna och verkar äkta på ngt vis. :)

Jag funderade på om anslaget med notlinjer och toner ev. hade ngt att göra med en ursprunglig video till låten, men det är inte ngt jag kommer ihåg i så fall.

#64 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 13 January 2006 - 20:00

Jag tyckte om avsnittet och särskilt början... tyckte det var ganska roligt. Visst saknar jag kanske en mer förståelse för hur alla saker hängde ihop och så, men samtidigt så behövdes det inte. Allt behöver inte alltid förklaras.
Arquette gillar jag. Håller absolut med om att hon inte är en plastdocka utan mer äkta. Gillade henne ända sedna jag såg henne i Stigmata.
Posted ImagePosted Image

#65 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 13 January 2006 - 22:17

Jag har gillat Arquette ända sedan genombrottet i A Nightmare on Elm Street III :)

Edited by Johannes NA, 13 January 2006 - 22:17.

------>Sci-Fi Nytt <-------

#66 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 13 January 2006 - 22:23

Jag har gillat Arquette ända sedan genombrottet i A Nightmare on Elm Street III :)

Oj är hon med där! Dags att se om dem filmerna med andra ord... :)
Posted ImagePosted Image

#67 leeloo

leeloo

Cadet Fourth Year

• Members
  • 23 posts

Posted 14 January 2006 - 09:30

Patricia Arquette är jättebra, hon känns verkligen trovärdig(hon är riktigt bra i true romance också :) ). Jag tyckte att avsnittet var sådär, det kändes lite väl otroligt att hon skulle hamna på vägen till gården i slutet...

#68 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts

Posted 19 January 2006 - 21:57

Tyckte om kvällens avsnitt. Lite halvskumt hur Beverly och Allison var mentalt ihoplänkade och lite halvt förutsägbart att det handlade om Maggie som den saknade dottern. Men jag tyckte ändå att det var ett bra avsnitt... mycket på grund av rysningarna jag fick när hon såg på filmerna från sjukhuset :unsure: Scary!
Posted ImagePosted Image

#69 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 January 2006 - 23:21

"Halvt förutsägbart"? :lol: Det stod skrivet med neonskrift. :P

Annars var det ett bra avsnitt och som du säger - en kuslig story med kopplingen mellan Allison och Beverly. Joes kommentarer om sin första fru var bra också. :D

#70 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 20 January 2006 - 06:39

Hmm det tog mig en liten stund att fatta Maggie var the missing daughter. Men då trodde jag också först att det var dottern som dog och inte en docka :P

Förövrigt var det rätt så skrämmande scener från mental sjukhuset , jag vill verkeligen inte hamna i den situation .

Min avatar samling

#71 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts

Posted 09 February 2006 - 21:53

Damn! Vilket bra avsnitt!!! Det enda onödiga var möjligtvis mötet med mannen sen på slutet... han som hon såg som död när hon var yngre. Varför var han plötsligt levande? Hur förklarar man det???? Men annars.... WOW! Me likes!

Edited by Sötnosen, 09 February 2006 - 21:55.

Posted ImagePosted Image

#72 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 09 February 2006 - 22:10

Äckelpappa! :urk: :upset:

Annars ett ganska förutsägbart avsnitt med att kompisen inte skulle vara död och inte dottern heller. Det där med allt blodet i bilen förbluffade mig först, men jag slog till mig själv för att inte ha räknat ut det också.

Som du säger så var det bisarrt med att mannen som var död och ett spöke för henne i tonåren skulle vara levande nu när hon är vuxen. Logisk glitch? :P

Förresten: Vad tror ni hon tänkte göra med skivan/filmen? Han var ju förtroendevald kommunpolitiker, så det borde inte vara så svårt att väcka intresse för innehållet hos de rätta personerna. :evil:

Edited by Marie Morot, 09 February 2006 - 22:12.

#73 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 February 2006 - 22:15

Kan inte göra annat än att hålla med. (Trots att jag var lite distraherad av spel-klassikern "Pipe Dream"). *Whoho* Ett BRA avsnitt som väver samman ett privat-mysterium och ett proffisionellt-mysterium. (Om jag fick ihop tåtarna rätt mellan nivå 7 och 8 :P ). Plus att man fick se skymtar av Allisons förflutna. Gillar slutklämmen med att "spöket" levde... Eller... BRA hur som helst.

Förresten: Vad tror ni hon tänkte göra med skivan/filmen? Han var ju förtroendevald kommunpolitiker, så det borde inte vara så svårt att väcka intresse för innehållet hos de rätta personerna. :evil:

Hon skickade det nog till insider... :evil: :lol: (Appropå det faktum att Insider har en special på just det här ämnet).

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#74 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 10 February 2006 - 13:11

Lite rörigt avsnitt , men annars bra :D

Min avatar samling

#75 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 24 February 2006 - 07:44

Utmärkt avsnitt igår :)

Alison och maken får problemer när han skal vara jury och hon får drömmer om fallet.

De får inte prata med varandra ( undrar om man hållar det i RL ) , och det blir anstrengende.

Speciellt Alison lider för hon kan inte säga vad hon vet och killen kan gå fri . Inte bra

Min avatar samling