Jump to content

Photo

Min Färglagda Serietråd

• Please log in to reply
80 replies to this topic

#51 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 05 December 2006 - 16:27

Coolt Predabot :)
Zbrush, är inte det ett program som primärt används för att skapa texturer för 3d-modeller?
Eller ritar upp 3d-modeller?

aja, coolt blev resultatet iaf :)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#52 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 06 December 2006 - 13:24

Bland annat. Men det kan användas till sjukt mycket inom både 2D och 3D. :) Därför jag börjat använda det för att göra "texturer" till mitt 2D-arbete. ^^

#53 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 03 May 2007 - 18:08

Så var det då slutligen dags för en liten uppdatering. Fick ett litet ryck efter ett lyckat parti Pinball i förrgår så att jag faktiskt orkade göra färdigt den här bilden, som legat och skräpat i säkert ett halvår...

BAT-LANTERN!!!

Posted Image

Ska bli mycket trevligt om jag får höra er andras kommentarer på den, och om ni nu mot all förmodan skulle idas kolla den här dammiga gamla tråden så kanske ni kan hjälpa mig att avgöra en sak här.. Dessa två bilder av Frank Quitely, är bland dom få verk av hans som jag kunnat hitta online, som jag dessutom verkligen gillar skarpt. Bara ett litet problem... Detta är originalstorleken på bilderna som jag har att jobba med!! Eller rättare sagt, den enda storlek som dom scannats in i.. Och ja, är det verkligen nån större idé att fortsätta färglägga dom? Dels så är det svårt och irriterande att färglägga så små bilder... dels så försvinner så otroligt mycket av teckningarnas detaljer vid denna mikroskopiska storlek..

TFels, vad säger du?

Posted Image
Posted Image

#54 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 03 May 2007 - 18:30

"BAT-LANTERN" var riktigt snygg! Frank Quitely är en riktigt duktig tecknare, helt klart en favorit, så det är synd att du inte fick tag i större bilder.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#55 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 03 May 2007 - 20:35

Jag tycker alltihop är jättesnyggt färglagt! Synd då att upplösningen är så låg. Men det går ju bra att öva på. För tryck håller inte 72 dpi, som det är på bildskärmen.

Jag gillar Superman with Predabot bäst! Färgerna är enkla på nåt skönt sätt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#56 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 03 May 2007 - 20:39

Tack Spidde och TFels. :)

Jag har nog bestämt mig nu, dom två små små bilderna kommer jag inte att göra färdigt tills jag hittat större kopior av. Särskilt All Star Superman skulle jag vilja göra färdigt... ( ser att du märkte att jag bytte ut Jamie Grants namn där, hehe. En av mina få signerade omslag, här var det för svårt att stå emot. ^^ )

300-600 Dpi är standard för tryck ja, det är det inte så många bilder man får tag i som är, men väl 150 dpi eller iallafall lite skapliga dimensioner på karaktärerna är väl annars vad man kämpar på med. ( förutom då man samarbetar med någon, som tex Hofling.)

#57 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 05 March 2008 - 17:02

Hmm... tänkte flika in att jag har en del grejor som jag inte visat, som är i tvspels och Fantasy-genren. Funderar på om jag borde posta dom här, eller om det månne inte vore mer passande med en separat tråd för dom? Vad tror ni, kära moderatörer och medpostare? :)

#58 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 March 2008 - 17:19

Kör på i samma tråd du. Du kan ju alltid döpa om den till något mer passande som t.ex. Hoffe gjorde med sin tråd. Tror du tjänar på att ha alla dina bilder samlade i en och samma tråd? :)

#59 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 05 March 2008 - 17:49

Kanske... fast grejen att jag inte ville göra som Hoffe är ju för att dela upp det så fint, som man brukar göra på andra forum. Tyckte det var lite tomt i det här forumet nämligen. ;)

Nåväl, jag kanske skulle ta och göra som Hoffe ändå då, för det verkar ju vara ganska så fiffigt för dom som skulle tänkas vara intresserad av mitt arbete, att döma av hur det funkat för Hoffe.

Jag börjar lite snabbt med ett sammarbete mellan mig och ett fan från He-man.org's forum, där vi gjorde en bild av aktuella kultspels-figuren NiGHTS.

Ritat av Mizta Jones, färglagt av undertecknad. Första gången jag signerat en bild för övrigt, Mizta insisterade nämligen. :)

Posted Image

Edited by PredaBot, 05 March 2008 - 18:09.

#60 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 05 March 2008 - 18:24

Skillnaden är ju att jag gör ju i stort sett alltid samma sak, så att säga. Sketcher som eventuellt piffas upp och färgläggs osv. Jag skulle ju kunna ha en sketchtråd, en "ren tråd", en tusch- och en färgtråd, men det skulle nog bli lite mycket. :P Så jag kör allt i samma, enklast för mig iaf :)

Vill du ha två olika trådar så kör på med det. En disney-tråd och en "allt annat"-tråd kanske? Upp till dig, jag har inga problem med att du har två trådar i detta annars ack så döda forum :P

Härliga färger på bilden. Snyggt gjort med flera ljuskällor :)
Bakgrunden ser härligt kaotisk ut.

Edited by Hofling, 05 March 2008 - 18:25.

#61 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 March 2008 - 19:04

Du får givetvis göra som du själv vill PredaBot, för mig är det enklast att se på bilder i en och samma tråd men det finns ju även andra fördelar att dela upp det man vill publicera i olika tråder så som Hoffe beskrev. :)

Fin bild. Ögonen blev riktigt bra. Dom ger en egen dimension till bilden och känns nästan inte som att dom hör hemma bilden fast då på ett positivt sätt. Även färgvalet är riktigt bra. Härlig blandning i färgpaletten. Bakgrunden ser riktigt fin ut, med stora penseldrag som ger en något "drömsk" känsla.

#62 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 05 March 2008 - 22:16

Tror nog att jag gör som så att lugnare och inte action- eller direkt serietidningsrelaterade bilder hamnar i Disney-tråden, och denna tråd får fortsätta att husera över dom lite "tuffare" grejorna. En utmärkt kompromiss. :)

Nästan helt otroligt vad bra som mina syften med färgläggningarna verkar komma igenom förresten, Cartman. :D Det du sa stämde rätt väl med tanken jag hade bakom bilden, NiGHTS är en såkallad drömdemon, så det är sannerligen meningen att det ska vara en drömsk känsla. Bakgrunden är en lycklig olycka, som jag noterar händer rätt ofta för mig då jag sitter och kladdar, råkar bara få ihop det till nåt som stämmer med vad jag siktade på. Minns dessvärre inte HUR jag gjorde för att få till just bakgrunden, men jag tror det var två olika lager med färger och texturer, som jag sen smälte samman.

Dom två ljuskällorna var lite trixiga, men jag tog hjälp av Zbrush, och byggde en mycket primitiv lerplast docka av Nights, och sen använde jag programmet för att få en bild av hur ljuset skulle falla. Clever. ^^

#63 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 06 March 2008 - 13:17

Jag har ett svagt minne av att jag spelade NiGHTS en gång i tiden på Sega. Kommer dock inte ihåg så mycket av vare sig handling eller dess karaktärer. Men om NiGHTS är en drömdemon så rimmar det bra med tanke på hur bilden blev. "Otherworldly" var ett ord som dök upp när jag först såg bilden. :) Vilket också känns mycket passande. Intressant hur du skapde något så fint som bakgrunden genom att bara sitta och "kladda". Väldigt lyckat blev det och även om du nu inte kommer ihåg exakt hur du gjorde så skulle det inte förvåna mig om du "bara" behöver sätta sig ner och "kladda" lite igen för att hitta det rätta för den bilden du gör just då. Det är sådant där som brukar ge sig efter ett tag :)

#64 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 07 March 2008 - 15:36

Nu blir det tufft, tufft, tufft på tv-spelssidan. XD För nåt år sen hittade jag koncept-ritningar från det nu nerlagda Starcraft: GHOST. Förra året tog jag mig för att färglägga några av dom också. :)

Nova - såkallad Terran Ghost. En psionisk krigare/lönnmördare.
Posted Image

Mutalisk - Utomjordiska Zergs biologiska luftanfall.
Posted Image

#65 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 07 March 2008 - 16:00

:thumbsup2:

Läcker design på bilderna från början.

Nova

Underbart val av bakgrundsfärg som går mellan rosa och lila. Ljuseefekten i bilden är riktigt bra, del bakom karaktären men även den som är vid hennes vänstra ben. Passande att hennes kroppspansar går i lätt ljusblå/metallic ton. Passar riktigt bra. :) Snyggt att du lade till en liten ljuseffekt till hennes sikte.

Mutalisk

Snygg bakgrund. Tycker att min beskrivning av bakgrunden på NiGHTS passar in även här. Drömsk och hotfull, vilket bara passar bra med tanke på att karaktären ser allt annat än snäll ut. Grön/brun som val på kroppen passar perfekt, det känns som att denna varelse ursprungligen kommer från jorden eller i alla fall har anpassat sitt nuvarande liv dit.

Riktigt fin och snyggt jobb PredaBot. Med tanke på vilken kvalité dina bakgrunder har så antar jag att det bara är en tidsfråga innan du har börjat jobba med Matte painting fr något av dom riktigt stora filmbolagen? :)

Det ska bli spännande att se vad du hittar på framöver.

#66 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 30 March 2008 - 20:40

Matte-painting är faktiskt nånting som jag inte ens funderat över, eller Concept-art för den delen. :) Var ju en bra tanke du ställer förvisso, men det skulle nog vara främst inom animation isåfall, där kraven på realism är mindre. LOL! :D

Här är iallafall mitt senaste värv, ytterligare en hybrid av olika sorters målarfärg, men denna gång även med olika moderna effekter. Som vanligt tror jag bestämt att det är olja för grundfärgerna, och sen är skuggor och ljus vattenfärg. =)
För er som inte är bekanta med figuren, så kan jag nämna att det här är EN ruta, EN ruta.. från Hal Foster's legendariska söndagsserie om Prins Valiant. Kvinnan i fråga, är hans fru, Aleta - Drottning över Dimmornas Öar.

Posted Image

Om ni undrar varför det är så bra kontrast på förgrundsfiguren i den här, så är det för att jag fick tips av proffset Ian Sokoliwski . ^^

Edited by PredaBot, 30 March 2008 - 20:51.

#67 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 30 March 2008 - 20:43

Görbra! Läskigt med en björn i bakgrunden bara...
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#68 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 30 March 2008 - 21:11

Ja, särskilt som det ser ut som om han är döförbannad, om du tittar på nos och huvud som dom är vinklade... :o :lol:

#69 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 20 November 2008 - 21:30

Aaaalll Riight! Tråden återuppstår. :)

Har ett fåtal nya grejor som jag inte postat, så jag tänkte att man tar väl och postar dom här.

Silver Surfer, av Joe Sinnot, Jack Kirby, och så jag. ^^

Här har jag som ni ser försökt att begränsa palletten en aning, mestadels till blått och grönt. Ursprungligen skulle det vara mest blått, men det blev grönt istället på nåt vis. Huh. Har återigen använt lite Zbrush på bakgrundsdetaljer, för att kombinera lite dom fotomontage Kirby använde ibland, med lite modern teknik.
Posted Image

Här har vi Phoenix, men inte Dark. Var nyligen med i en tävling på tecknaren Alan Davis hemsida, där man kunde vinna den färdigtecknade versionen av den här bilden. Jag vann inte, men alla som var med får en liten poster som tröstpris, så jag är nöjd. :)

Testade lite nya penslar och sånt i Painter när jag gjorde den här, så den är ganska experimentell. En blandning av olika sorters digital vattenfärg, olja och tusch. Blev inte riktigt som jag tänkt mig, och gränslinjerna på elden blev nog lite för mycket.

Posted Image

#70 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 21 November 2008 - 16:14

Den på Silver Surfer är sjukt snygg. :blink:

Gillar den på Phoenix med. Kanske att det blir "lite för mycket" med elden men å andra sidan kompenseras det IMO med en intressant och läckert tecknad karaktär och med ett mycket intressant färgval måste jag säga. Inte alls illa. :)

Edited by Cartman, 21 November 2008 - 16:14.

#71 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 21 November 2008 - 22:26

Ah.. man kan inte ha en färgläggar-tråd utan lite Kirby!

Du har verkligen gjort ett SJUKT bra jobb med surfaren, Preddan! Härligt mjuk ton i färgerna, och reflektionerna av rymden omkring honom är snyggt gjort.

Det största problemet jag har med Phoenix är, ärligt talat, att de kraftiga röda linjerna ser ut att vara gjorda i paint :s

De saknar samma variation du använt i de andra färgerna i elden, som det gula osv. Resten av bilden är härlig i den lite målarfärg-aktiga looken.

#72 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 22 November 2008 - 00:56

Och jag ligger minus 780 jämfört med det ni andra klarar. :(

Finns det ingen gemensam tråd för dom uselt miserabla tecknarna?

Det här duger ju inte

Posted Image

Edited by Supertreck, 22 November 2008 - 01:19.

#73 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 22 November 2008 - 01:49

Den på Silver Surfer är sjukt snygg. :blink:

Gillar den på Phoenix med. Kanske att det blir "lite för mycket" med elden men å andra sidan kompenseras det IMO med en intressant och läckert tecknad karaktär och med ett mycket intressant färgval måste jag säga. Inte alls illa. :)

Tackar Cartman, roligt att du gillade färgvalet. :)

Ah.. man kan inte ha en färgläggar-tråd utan lite Kirby!

Du har verkligen gjort ett SJUKT bra jobb med surfaren, Preddan! Härligt mjuk ton i färgerna, och reflektionerna av rymden omkring honom är snyggt gjort.

Det största problemet jag har med Phoenix är, ärligt talat, att de kraftiga röda linjerna ser ut att vara gjorda i paint :s

De saknar samma variation du använt i de andra färgerna i elden, som det gula osv. Resten av bilden är härlig i den lite målarfärg-aktiga looken.

Roligt att du gillade Surfaren! Han tog ganska länge att göra, såna här multipla ljuskällor är inte riktigt mitt gebit, måste jag erkänna. :)

Jo, det där med elden har jag noterat förut, och det stämmer rätt bra också, när jag tänker på det själv. Dom små linjerna som flödar ut från dom var ett försök att göra dom lite mindre "klunkiga" så att säga. Men, man lär så länge man lever, och nästa gång ska jag ta det lite diskretare med gouche-oljan.

Det här duger ju inte
Posted Image

Tja, jag vet inte riktigt jag. Tror inte det finns nåt som heter en "uselt miserabel" tecknare, bara oerfarna tecknare anser jag. Alla blir bättre om dom satsar hårt, och sen kan ju stilar skilja sig nåt så oerhört, en Rit-Ola kanske inte ritar lika elegant som en Harold Foster men hans teckningar har ändå många bra och unika kvaliteer, som uppskattas av många.

Sen bör inte jag räknas in i jämförelse på nåt vis, för jag tecknar ju inte. Jag har väl pseudo-tushat nån gång, men är ju framför allt bara färgläggare, och det är ju inte alls samma sak som en illustratör. :)

Illustratören börjar med ett tomt papper, det är mycket svårare.

#74 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 22 November 2008 - 02:03

Tack så mycket. Nu blev jag bekräftad att jag inget har att ge som tecknar uselt.

#75 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 November 2008 - 11:39

Det här duger ju inte

Posted Image

Det duger ju jättebra! En utmärkt hantering av perspektiv. En tydlig och uttrycksfull mimik. Distinkt linjeföring. Bra användning av gråskala och skuggor. Det är bara färg som saknas! ;)
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier