Jump to content

Photo

SCIFI-GALAN 1978?

• Please log in to reply
82 replies to this topic

#51 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 October 2009 - 19:11

Det kan väål jag också hålla med om. Ända orsaken 14a och 14b är i den ordningen de är, är för att de alltid har varit det sedan före jag tog över.

Inga andra synpunkter?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#52 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 October 2009 - 19:17

Det kan väål jag också hålla med om. Ända orsaken 14a och 14b är i den ordningen de är, är för att de alltid har varit det sedan före jag tog över.

Inga andra synpunkter?

Där har du en poäng - tycker är lite konstiga. Vore inte en bättre uppdelning på "SciFi/Fantasy/Skräck" och "Öppen kategori" som de andra, alternativt "på svenska (inkl. översatt)" och "på originalspråk"? Den sista är snarlik vad vi har, men iaf tydligare tycker jag.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#53 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 22 October 2009 - 18:14

Inga andra synpunkter?

För att vara gubbig och bakåtsträvande ex-projektledare tycker jag att den gamla ordningen ska bestå :P

I övrigt funderar jag på att skriva en slags jubileumskrönika kring Galan, det är snart 5 år sedan jag och Jazzdevil fick den sjuka idén att göra en parodi på galor. Vi hade ingen tanke på att den skulle bestå ett halvt decenium senare. :)

Edited by Walker, 22 October 2009 - 18:14.

#54 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 October 2010 - 21:48

Någon annan som vill ha hand om det i år eller ska jag göra det igen?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#55 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 27 October 2010 - 05:59

Jag tycker du gjorde ett alldeles strålande jobb förra året så du får gärna fortsätta med det. Jättekul gala var det! :thumbsup:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#56 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 27 October 2010 - 12:10

Kör kör kör, Crusader!
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#57 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 27 October 2010 - 17:40

Du gör ett bra jobb Crusader, kul att du fortfarande vill hålla Galan vid liv :)

Jag skulle kunna bidra något för Årets presentationsbilder, om du vill ;)

http://www.scifinytt...23

#58 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 October 2010 - 17:56

Om du vill Cruz, får du gärna bära facklan i år igen. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#59 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 October 2010 - 18:18

Kör på :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#60 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 01 November 2010 - 15:39

Någon som har några synpunkter eller idéer till förändringar?
Själv så vet jag inte hur jag ska göra med "Årets Avatar". När jag tog över så var det den klart populäraste kategorin med en massa nomineringar. Problemet var att alla röstade på sin egen nominering med resultatet att jag och Peak fick välja vinnare något som inte var populärt alls. Dessutom så tog bilderna mycket plats. Därför ändrade jag så att det skötes i en egen tråd vilket gick mycket bra tills förra året då det bara kom in 2 nomineringar (plus 1 från mig) och väldigt få röster.
Nu undrar jag givetvis hur jag ska göra med "Årets Avatar"? Ska jag ändra på det igen? Eller ska kategorin helt enkelt tas bort?

ÅRETS KATEGORIER
01 Årets Tråd
02 Årets Forum
03 Årets Avatar (Hänvisas till Avatar-tråden)
04 Årets Signatur
05 Årets Debatt
06 Årets Debattör
07 Årets Manliga medlem
08 Årets Kvinnliga medlem
09 Årets Nykomling
10 Årets ÜberAdmin - (Låst nominering för Peak & Sentinel of Dreams)
11 Årets Moderator
12 Årets Garv
13a Årets Filmhändelse - SciFi/Fantasy/Skräck
13b Årets Filmnhändelse - Öppen kategori
14a Årets Seriehändelse - Publicerade och översatt på svenska under året
14b Årets Seriehändelse - Publicerade på orginal språket (ej Svenska) under året
15a Årets TV-händelse - SciFi/Fantasy/Skräck
15b Årets TV-händelse - Öppen kategori
15c Årets TV-Kanal
16a Årets Bokhändelse - SciFi/Fantasy/Skräck
16b Årets Bokhändelse - Öppen kategori
17a Årets Spelhändelse - SciFi/Fantasy/Skräck
17b Årets Spelhändelse - Öppen kategori
18a Årets Soundtrack - SciFi/Fantasy/Skräck
18b Årets Musikhändelse - Öppen kategori
19 Årets Regissör - SciFi/Fantasy/Skräck
20 Årets Manusförfattare - SciFi/Fantasy/Skräck
21 Årets Hederspris - Öppen kategori
22 Life Time Achievement Award - SciFi/Fantasy/Skräck
-Sora, Kingdom Hearts

#61 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 01 November 2010 - 17:15

Jag föreslår att du har kvar årets avatar i sin första form, men helt enkelt inför ett förbud att rösta på sin egen.

#62 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 01 November 2010 - 22:14

Hade en fundering på att få med nånting i stil med "Årets besvikelse" (map. böcker/serier/film). Men jag kanske är för närkingsk där? (Å andra sidan är det rätt gott om närkingar här :P). Får gärna heta något fyndigare också.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#63 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 November 2010 - 01:57

Hmm, det där var inte en dålig idé. Vad tycker ni andra?
Ska den läggas till? Ska det vara en för genren och en utanför, en för allt eller bara innom genren?
Och ska någon tas bort i dess ställe?
-Sora, Kingdom Hearts

#64 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 November 2010 - 07:10

Årets flopp?
I sådant fall ska den väl finnas per genre (bok/serie/film/tv/spel) Lägg bara till den tycker jag, ingen behöver tas bort i dess ställe.

Edited by Synon, 02 November 2010 - 07:12.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#65 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 November 2010 - 08:33

Att lägga till årets flopp i genre-kategorierna lät som en intressant idé.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#66 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 02 November 2010 - 11:18

Jag föreslår att du har kvar årets avatar i sin första form, men helt enkelt inför ett förbud att rösta på sin egen.

Antingen det, eller att man får (ska) rösta på mer än en.

#67 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 02 November 2010 - 16:42

Antingen det, eller att man får (ska) rösta på mer än en.

Ja, man skulle få rösta på tre avatarer. Så får man upp röstantalet också. :)

#68 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 02 November 2010 - 17:29

Varför inte helt enkelt skippa Avatarerna totalt?

Inför några nya kategorier istället; T ex Årets hemsida (typ The force.net, lostopedia, shazam osv.), Årets inlägg (Svårt med forumets usla söksystem men ändå..), Årets film/tv-karaktär.

#69 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 02 November 2010 - 22:50

"Årets flopp" gillar jag som titel. Och årets hemsida gillar jag (fast "hemsida" känns sååå 90-tal :P, kanske "sajt" istället?).

"Årets inlägg" kolliderar lite med "Årets debatt". Svårt att veta vad man ska gå på dessutom; bättre att vara mer specifik som med den senare. "Årets Garv" brukar dessutom alltid referera till något foruminlägg, även det inte sagt så vad jag vet.

#70 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 02 November 2010 - 23:10

Ja är det för mycket jobb med "årets avatar" kanske den likagärna kan tas bort.

Edited by Spacer, 06 November 2010 - 04:56.

#71 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 04 November 2010 - 15:21

Risken med årets hemsida är väl att SFN kommer tgarenterat vinna. ;)

Ang. Årets Avatar så kanske man ska skapa en Undersdökning om det?
-Sora, Kingdom Hearts

#72 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 04 November 2010 - 19:19

Ok Fiskrens, "Årets Hemsida" är kanske lite väl nittitalistiskt uttryckt. Årets Sajt låter bättre

Visst finns risk att SFN skulle vinna den kategorin, fast det beror väl på hur resten av nomineringarna ser ut och om SFN ska räknas med i den kategorin. Vem vet t ex Levande Ljud kanske vinner en jordskredsseger!!!

Edited by Walker, 04 November 2010 - 19:19.

#73 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 06 November 2010 - 16:58

Hur ser det här ut?
Yttligare förändringar?

ÅRETS KATEGORIER
01 Årets Tråd
02 Årets Forum
03 Årets Avatar (Hänvisas till Avatar-tråden)
04 Årets Signatur
05 Årets Debatt
06 Årets Debattör
07 Årets Manliga medlem
08 Årets Kvinnliga medlem
09 Årets Nykomling
10 Årets ÜberAdmin - (Låst nominering för Peak & Sentinel of Dreams)
11 Årets Moderator
12 Årets Garv
13a Årets Filmhändelse - SciFi/Fantasy/Skräck
13b Årets Filmnhändelse - Öppen kategori
13c Årets Film-flopp - Öppen kategori
14a Årets Seriehändelse - Publicerade och översatt på svenska under året
14b Årets Seriehändelse - Publicerade på orginal språket (ej Svenska) under året
14c Årets Serie-flopp - Öppen kategori
15a Årets TV-händelse - SciFi/Fantasy/Skräck
15b Årets TV-händelse - Öppen kategori
15c Årets TV-flopp - Öppen kategori
15d Årets TV-Kanal
16a Årets Bokhändelse - SciFi/Fantasy/Skräck
16b Årets Bokhändelse - Öppen kategori
16c Årets Bok-flopp - Öppen kategori
17a Årets Spelhändelse - SciFi/Fantasy/Skräck
17b Årets Spelhändelse - Öppen kategori
17c Årets Spel-flopp - Öppen kategori
18a Årets Soundtrack - SciFi/Fantasy/Skräck
18b Årets Musikhändelse - Öppen kategori
18c Årets Musik-flopp - Öppen kategori
19 Årets Regissör - SciFi/Fantasy/Skräck
20 Årets Manusförfattare - SciFi/Fantasy/Skräck
21 Årets Sajt
22 Årets Hederspris - Öppen kategori
23 Life Time Achievement Award - SciFi/Fantasy/Skräck
-Sora, Kingdom Hearts

#74 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 07 November 2010 - 20:13

"Årets debatt", "Årets debattör" samt "Årets nykomling" kan väl lika gärna slopas. Att rösta om de kategorierna på det här forumet är lite som att rösta fram "Årets supmästare" på ett AA-möte.

#75 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 07 November 2010 - 23:36

Det här med flipp eller flopp-kategorierna kan göra att Årets Gala till den bästa eller sämsta någonsin! Jag är positiv men slänger in en "brasklapp" att det kan vara lite för många kategorier. Tidigare omröstningar har delvis fallerat pga att folk hoppar över vissa kategorier. Jag föreslår att "röstsedlar" som inte är komplett ifyllda i ALLA kategorier ogiltigförklaras. Visst kan jag fatta att man inte är intresserad av allt, men då kan man bara slentrianrösta precis som många gör i Landstingsvalet.

"Årets debatt", "Årets debattör" samt "Årets nykomling" kan väl lika gärna slopas. Att rösta om de kategorierna på det här forumet är lite som att rösta fram "Årets supmästare" på ett AA-möte.

Måhända lite elakt formulerat men jag fattar din poäng. Det är inte längre mycket till debatt på forumet, de frekventa debattörerna har till större del lämnat forumet. Årets nykomling tenderar väl att mer premiera snälla multipostare än någon ny färgstark Supertreck. Kategorin instiftades som en spegel av Grammisgalans kategorier och ärligt talat finns få likheter mellan forumet och svensk musikscen. Det kanske vore klokt att slopa ovannämnda kategorier när nu nya kategorier är på väg in.