Jump to content

Photo

Mamma Mia som film

• Please log in to reply
52 replies to this topic

#51 Noveau

Noveau

Commander

• Members
  • 211 posts

Posted 05 December 2008 - 15:15

Såg filmen på en atlantflygning för fyra veckor sedan. Var väldigt svårt att försöka att inte nynna med och "sittdansa" i flygplansstolen (jag var en av få som inte sov, vilket båda mina stolsgrannar på vardera sida gjorde :P ).

#52 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 December 2008 - 11:30

Jag såg dne här om kvällen. :)

Vad jag förväntade mig: En tunn historia som vävtssamman kring de berömda låtarna. Där man kanske castat efter den musikaliska förmågan snarare än något annat.

Vad jag fick: En historia som även om den inte kan kallas nyskapande faktiskt är ganska bra, om än lite genomskinlig. Även om man lagt storyn kring låtarna så flyter dem ihop till en helhet där dialog passerar över till musik nästan av sig självt. Bra karaktärer (även om de visst är lite stereotypa) med tillika bra skådespelare som jag gillade redan i sitcomen Cybil). Det är inte frågan om några stora sångare/sångerskor, men det gillar jag faktiskt. Ger en helt annan dimension och nyans åt filmen än om samtliga skådespelare varit perfekta sångare.

Maryl Streep är väl i princip alltid bra och det skulle inte förvåna mig om trekvarts snickarbyxor kommer och bli den kommande sommarens stora storsäljare i klädbutikerna. Gör en fantastisk roll även här och kanske den som klarar av sångmomenten bäst. Julie Walters är filmens stora utropstecken. Rolig karaktär och verkar vara genuint 'sjunger mer gärna än bra'. Helt fantastisk, många av de stora fnissmomenten ligger i scener med henne. Christine Baranski gillade jag redan i Cybil. Har dick inte sett mycket med henne sedan dess men jag tycker att hon gör en bra roll - även om den påminde lite om Maryann från Cybil. Men den ligger i fas med de andra rollerna och den funkar. Pierce Brosnan är väl kanske den som är vekast på de musikaliska momenten. Han har en sångröst, men den är lite tunn. Och han har inte så mycket som kan väga upp det heller.

I övrigt så kan jag bara såga att det är en rolig film, med en lätt förutsägbar story (som ändå har sina överraskningar). Bra musik (faktiskt), och en av abborna gör till och med en Cameo på slutet. :D Var helt klart värd sina 149:-

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#53 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 16 January 2011 - 22:13

Ja, jag erkänner: jag lyckats hålla mig borta från hela hysterin och kom mig för att se den först nu, när hela hypen är över sedan länge. Största skälen är väl 1) att jag inte är något vidare hysteriskt ABBA-fan, och 2) jag har svårt för musikaler. Ingen vidare kombo i det här fallet ;).

Jag blev väl aldrig överraskad utan fick vad jag förväntade mig, dvs. en rätt fånig historia med en hejdundrans massa ABBA-låtar insprängda (rätt väl inklämda i handlingen, får erkännas). Men det är bra tempo, bra spelat av alla med speciell betoning på de fyra stjärnorna Streep, Brosnan, Skarsgård och Firth (men även de andra, alltså). Och de har verkligen lyckats förmedla känslan av att de haft jäkligt kul när de gjorde filmen, och det smittar. Extra plus till scenerna till eftertexterna :).

Betyg: OK+
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin