Jump to content

Photo

John Ajvide Lindqvist

• Please log in to reply
75 replies to this topic

#51 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 June 2008 - 14:28

Sveriges Stephen King
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#52 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 24 June 2008 - 17:49

har just köpt den enegelske versionen av Låt den rätta komma in eller vad den hetar på svenska;) skal bli semesterläsning nu jag åkat til spanien 1 vecka :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#53 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 24 June 2008 - 17:53

Kul. Jag ser fram emot att få ta del av dina intryck efter att du har läst boken. Den engelska översättningen av Låt den rätte komma in står på tur för mig framöver då jag har tagit mig igenom hans nya bok Människohamn. :)

#54 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 24 June 2008 - 19:29

Jag ser också fram emot at få läse den faktisk :) jag kan jo inte jämföre det med den svenska version eftersom jag inte läst den på svensk :)

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#55 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 June 2008 - 11:39

Jag tror att du kommer tycka om boken. Översättningen verkar också vara riktigt bra av det lilla jag sett då jag tittade genom mitt exemplar när jag fick hem boken. Som sagt, titta gärna in i tråden igeb efter att du har läst boken och säg vad du tyckte. :)

#56 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 08 July 2008 - 13:27

Är klar med Människohamn nu. Näst bäst efter Låt den rätte komma in skulle jag nog säga. Jag lyssnade när JAL själv läste boken och ska väl läsa den själv en gång innan året är slut. Det är något speciellt när JAL själv läser upp sina böcker, dom får en helt annan dimension då och blir nästan bättre än att läsa dom i bokform.

#57 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 14 August 2008 - 20:27

Köpte Människohamn idag på SF-bokhandeln. De var nästan slut. :D

Jag pratade med chefen där (Glenn? Ja, heter inte alla manliga göteborgare det? :P ) om att det var en annons för Bokmässan i Göteborgs-Posten igår där det stod att JAL kommer till mässan. Jodå, sa Glenn och han kommer säkert till vår monter också.

Ska försöka hinna läsa boken innan mässan, men jag lämnar inga garantier. Har rätt fullt på mitt bord just nu med olika arbeten och tid att läsa får jag stjäla till mig i korta pass.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#58 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 August 2008 - 11:53

Ser fram emot dina tankar och funderingar kring boken när du väl har läst den. :)

#59 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 August 2008 - 22:20

Läste nyligen klart Människohamn. Bra, men inte lika bra som "Låt den rätte...". Klart stark skildring av miljöerna och personerna det kretsar kring (extra plus att vända på det hela och låta den "onda" sidan hämta kraft från Morrisey :) ). Superb skräck bitvis, som ibland känns som Stephen King i hans glansdagar när vardagsfenomen blir riktigt j-la läskiga. Men jag tycker inte han knyter ihop det så bra; och alla tillbakablickar som gav liv och djup åt historien blir mest störande på slutet och får det hela att tappa tempo. Stör mig på att han verkar vilja förklara så mycket som för mig lika gärna kan få vara mysterier.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#60 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 14 September 2008 - 10:56

Klart läsvärd bok om en faders sorg över sin dotter. Precis som med hans andra böcker kan man läsa in så mycket i personer och händelser. Blev lite förvånad över slutet trots allt. Hade inte förväntat mig den upplösningen och det blev lite anti-klimaktiskt faktist.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#61 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 September 2008 - 14:52

JAL är så bra på karaktärsporträtt, att skapa någonting så originellt och unikt från grunden är någonting inte alla klarar av. Att man sedan kan känna igen sig i hans böcker gillar jag, antingen att det är en plats, en företeelse eller kanske något en karaktär har varit med om, gör inte saken sämre. Sedan lyckas han att väva in allt detta i en berättelse som (oftast) inte släpper taget om en, inte ens när man har läst klart boken är verkligen underbart. I Människohamn lyckas han med detta ungefär lika bra som i hans tidigare böcker.

#62 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 26 September 2008 - 09:11

Nu äntligen läser jag " let the right one in " den är rigtig skrämmande, men tänker det nog blir värre, jag ha väl läst ca 200 sidor nu. Det er länge sedan jag inte har kunnet gissa från början, hur boken sluttar. Det tyckar jag om.

Min avatar samling

#63 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 October 2008 - 16:30

Låt den rätte komma in.

Här är en trevlig sammanställning för oss som gillar annorlunda omslag till favoritböckerna.

#64 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 28 October 2008 - 15:51

Nu har jag tagit mig i kragen och läst Människohamn. Köpte den ju när jag var ner på bokmässan.

JAL har rätt ofta fått epitetet "Sveriges Stephen King", men det var väl inte förrän i Människohamn han gjorde sig "förtjänt" av detta (vare sig man räknar det som en fördel eller nackel. Jag är stor King-beundrare som gillar de flesta av hans böcker, så jag ser det som positivt).

Nu pratar jag inte så mycket om själva innehållet, även om historien i sig är väldigt King med "Den ensamme människan mot någon större kraft" (Tänker till exempel på "Bag of Bones), utan själva strukturen med flashbacks och olika infallsvinklar, med allt som knyts ihop på slutet.

Inte lika bra som "Låt den rätta...", men näst bäst av hans böcker är den nog.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#65 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 28 October 2008 - 16:30

Jag vill inte gärna likna honom vid en svensk motsvarighet av Stephen King. Jag tycker att JAL gott nog står på egna ben och inte behöver jämföras med någon, även om jag kan förstå att en del vill det. Är inte mycket för att rangordna saker och ting men jag kan nog stämma in i det Peak skriver om att Människohamn kommer efter Låt den rätte komma in, som hittills är det bästa han har skrivit.

Kul att du läst Människohamn nu Peak och att du inte blev besviken. :)

#66 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 November 2008 - 20:44

Nu finns Låt den rätte komma in som eBok hos eLib både för utlåning och försäljning.

Elib | Låt den rätte komma in

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#67 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 May 2010 - 17:18

Artikel om hans nya bok Lilla stjärna

Klockren rysare från tonårsland - Kultur - www.arbetarbladet.se
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#68 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 May 2010 - 17:43

Vi kan väl länka till lite fler artiklar/recensioner när vi ändå är igång. :)

Självklart så ska den läsas av mig vid något tillfälle.

Corren
SvD
DN
Aftonbladet
Expressen

Edited by Cartman, 18 May 2010 - 17:43.

#69 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 18 May 2010 - 17:45

Jo, jag skall absolut lyssna på den framöver, när det dyker upp en lucka för den.

//Peak

sixty six."

#70 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 May 2010 - 17:57

Kommer du att ha boken till försäljning?

Lika bra att du kör lite "smygreklam" när det finns chans till det. ;)

#71 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 18 May 2010 - 18:27

Jag har haft ljudboken ett bra tag i butiken: http://shop.textalk....709&art=3715897

Måste uppdatera infon bara, nu när den kommit ut.

Sådär.

//Peak

sixty six."

#72 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 May 2010 - 18:36

Bra pris var det med. :) Jag ska ha det i åtanke när jag köper boken. Den här gången ska jag hoppa över den inbundna boken iaf och satsa helt på ljudboken samt en pocket när den väl släpps i det framöver.

#73 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 18 May 2010 - 20:30

Fick den i födelsedagspresent, så den ligger först i kön efter att jag klarat av den jag håller på med nu :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#74 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 19 May 2010 - 10:38

Vi ser med förväntan fram emot ett litet omdöme efter att du har läst ut boken. :)

#75 Insert Username

Insert Username

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 61 posts

Posted 22 November 2010 - 17:10

http://rysarnytt.se/

Låt den rätte som teater [101116]
Efter bok- och filmsuccéerna går Låt den rätte komma in nu upp på teatern. Den 16 mars 2011 får den premiär på Uppsala stadsteater, skriver TT Spektra. Jakob Hultcrantz Hansson har bearbetat boken och regisserar själv uppsättningen.

Ajvide släpper vampyruppföljare [101120]
Författaren John Ajvide Lindqvist släpper i januari en ny bok som bland annat innehåller fortsättningen på "Låt den rätte komma in", enligt TT Spektra. Det mesta i boken är skrivet i novellform och består av både nytt och gammalt material. Titelnovellen "Låt de gamla drömmarna dö" beskrivs som en epilog till "Låt den rätte komma in". Här kan fansen följa Oskar och Eli på vägen bort från händelserna i Stockholmsförorten Blackeberg.
Hell doesn't want them. Hell doesn't need them. Hell doesn't love them. This world rejects them. - The Devil's Rejects

"Boy, the next word that comes out of your mouth better be some brilliant fuckin' Mark Twain shit. 'Cause it's definitely getting chiseled on your tombstone." - Otis B. Driftwood