Matador är en alldeles underbar tidsbild av Danmark under efterkrigstiden på 1900-talet. Mycket välgjord och med solida skådespelarinsatser. En klassiker helt enkelt.
Det är ingen klassiker! Möjligtvis kan du få kalla den kult, även om jag är skeptisk där. Men som jag sa, typisk tantserie. Och då menar jag verkligen det - alla tanter följde den slavisk då den gick här. Och alla barn i trakten led av misshandeln... Om ni någonsin undrar varför Örebro är the Dark Side så har ni en del av förklaringen i Matador
Välgjord och solida skådespelarinsatser säger jag ingenting om. Men miljön och handlingen är banal - på gränsen till tråkig. Men som sagt var, det är min smak. Jag har svårt för det nordiska berättarstilen, liksom jordnära, realistiska serier. Vill jag ha sånt kan jag uppleva det själv.
Serier är inte dåliga bara för att dialogen inte är på engelska och inte har stelopererade Barbie&Ken-wannabes i rollerna. 
Nej, jag vet det.
Ta De Drabbade t.ex. Det är inte på engelska och har inte direkt de personer du föreskriver (bortsett från Eva Röse då möjligtvis

), men ändå är det en underbar serie. Klasser bättre än Matador.