Jump to content

Photo

Peaks Herc & Xena-genomgång...

• Please log in to reply
88 replies to this topic

#51 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 August 2006 - 08:48

Nej. Den storyn du tänker på var när Heara tog tillbaka elden från Prometheus. I detta avsnitt behandlas att han fängslas och att människorna då går miste om hans gåvor.

Liknar varandra rätt mycket iaf... :P

Sisyphos återkommer i en liten roll i säsong 2 avsnittet "10 Little Warlords" om jag inte minns fel.

Jo, det var det avsnittet jag tänkte på, ja...

*Edit: Efter att ha studerat Whoosh! så upptäckte jag att Sissy är med i Herc-avsnittet "Highway to Hades" också.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#52 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 August 2006 - 17:14

37: Hercules 2x10 - Cast A Giant Shadow

Uppföljning till Hercules 2x07 - The Mother of All Monsters.

Herc räddar jätten Typhon från ett stenblock (där han blivit ankrad för länge sedan av Hera). Trevlig jätte, för en gångs skull. Problem uppstår när Herc upptäcker att Typhons hustru är Echidna, alla monsters moder. Dessutom är brorsan till Demetrius (som dog i "The Mother of All Monsters") ute efter hämnd...

Inte lika bra som första avsnittet, men helt ok. Kul att se att Echidna blir lite glad för en gångs skull. :)

Betyg: 6 (av 10)

38: Xena 1x10 - Hooves And Harlots

Gabby och Xena ramlar rakt in i ett krig mellan Amazoner och Centaurer.

Låter bra i sådant fall :)

Okej, ett avsnitt till är sett. Hoves & Harlots. Yay! Riktigt intressant var det här avsnittet och introducerade en del saker som jag hört talas om Gabrielle, vilket jag tycker är trevligt.

Storyn i sig håller och det är inte alltför många scener med dåliga effekter. Dessutom bra balans storymässigt mellan Xena och Gabrielle, vilket ökar intresset ytterligare. Roligt dock att få Gabrielle till Amazon-prinsessa! :)

Avsnittet är nog starkast hittills i säsong ett. 8/10.

Amazoner, Amazoner... *dregglar*

:P

Bra avsnitt, även om det här "utomstående bussar två olika raser på varandra" väl görs både en och två och fler gånger i de två seriernas gång.

Men, alla avsnitt som får ur Gabby ur de de tråkiga kläderna hon haft på sig hittills är bra.. :)

Betyg: 8 (av 10)

//Peak

sixty six."

#53 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 August 2006 - 17:49

38: Xena 1x10 - Hooves And Harlots

Hooves and Harlots till hör mina favorit avsnitt. Några riktigt odödlia karaktärer introduceras här och Gabrielle tar ett steg som Xena var rädd för att låta henne ta: att lära sig förvara sig - handgripligen sett. Tydligen så skedde det lite omorganisering på inspelningsplatsen när detta och ett antal andra avsnitt spelades in så denna outfit (som hon får nu av amazonerna) fanns av misstag även med i förgående avsnitt.

Amazoner, Kantaurer och en girig bad guy. Mer än så krävs faktiskt inte för att få igång ett bra avsnitt. En charmig intrig, en fast besluten krigarprinsessa och en storspelande renee gör avsnittet komplett. Bästa ordväxlingar:

X: “By Krykus, the warlord. He gains everything from this war-- follow me. This is where the attacker was hidden. There are hoofprints everywhere. Here’s your proof it wasn’t a Centaur. It was someone on horseback.”
Ephiny: “That’s right. This is filled with raw hay stalks. Centaurs don’t eat hay.”
X: “Actually, I was referring to the hoofprints. Centaurs carry their weight on their front hooves.”
Ephiny: “That’s just as good. But how did Krykus know that Phantes was going to be across the river?”

X: “Phantes is not the murderer.”
Amazon: “What?”
G: “Thank the gods.”
X: “We have proof. What’s this?”
G: “I’m an Amazon Princess?”
X: “Great. The proof’s in the pouch. We found this where we were attacked. It has hay sprouts in it. Centaurs don’t eat hay.”
G: “Don’t eat-- Ohh! Thank you! Thank you very much!

Och (vi som känner till vad som komma skall) vad menar egentligen Ephiny med:

Ephiny: “Now, I see why you ride the horse.”

:blink: :P

Betyg: BRA.

Edited by XC, 07 August 2006 - 17:51.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#54 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 August 2006 - 18:42

39: Hercules 2x11 - Highway To Hades

Sisyphos är tillbaka. Denna gång så har han lurat döden genom att låta en ung man ta hans plats (den som innebär att skjuta ett stenblock uppför en kulle). Hades gillar inte detta, men har inte tid att fixa iordning det pga ett krig så han låter Hercules fixa.

Sisyphos är riktigt, riktigt elak här.. :P Unge Timron, som dör på sin bröllopsdag, skall få hans plats nere i Hades medan Sisyphos tar över hans hustru..

Bra avsnitt.

Usual suspects i avsnittet:
Hades

//Peak

sixty six."

#55 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 08 August 2006 - 15:11

40: Xena 1x11 - The Black Wolf

Woulda, shoulda, coulda... Fortfarande inte bra förklarat. Nåja, nu glömmer vi det och går vidare med den svarta vargen.

Ett rätt skönt avsnitt med en ganska standardhandling, men det är annorlunda. Det är roligt och det hjälper avsnittet. Lite OTT med Xenas barndom slängt in här. Det förstör lite av känsslan jag hade av Xena faktiskt. Det blir för gritty helt enkelt.

Köpmannen tillför ett komiskt element i fängelsehålan (och innan), vilket lättade upp avsnittet rejält. Det fanns många goda oneliners och jag kunde inte låta bli att le oc h skratta vid ett flertal tillfällen. Exempelvis Gabrielles försök att att bli arresterad första gången. :hehe

Och Gabrielle slogs lite också :ok

Avsnittet får 7/10.

Jodå, rätt bra avsnitt. Black Wolf:s identitet var en överraskning för mig iaf.. ;)

Äntligen så dyker också Salmoneus upp i Xena, nu väntar vi bara på att Autolycos skall dyka upp.

Salmoneus

Betyg: 7 (av 10)

//Peak

sixty six."

#56 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 08 August 2006 - 16:51

Nästa 10:

41: Hercules 2x12 - The Sword of Veracity
42: Xena 1x12 - Beware Greeks Bearing Gifts
43: Hercules 2x13 - The Enforcer
44: Xena 1x13 - Athens City Academy of the Performing Bards
45: Hercules 2x14 - Once A Hero
46: Xena 1x14 - A Fistful of Dinars
47: Hercules 2x15 - Heedless Hearts
48: Xena 1x15 - Warrior... Princess
49: Hercules 2x16 - Let The Games Begin
50 Xena 1x16 - Mortal Beloved

41: Hercules 2x12 - The Sword of Veracity

En kompis till Hercules är oskyldigt anklagad för mord. Herc letar efter The Sword of Veracity (i vars närvaro ingen kan ljuga) för att kunna frikänna honom.

Ok avsnitt, men inget speciellt. Roligast är Iolaus reaktioner till Leah.

Okej, har sett ett par avsnitt till nu och postar åsikterna om dem nedan.

Beware Greeks Bearing Gifts

Återigen har vi ett avsnitt där Xena leker med historien som vi känner det och det är ofta då som Xena är som sämst. Det här avsnittet må inte vara sämst, men att kalla det bra vore att ljuga. Det känns bara billigt och odramatiskt.

Bäst i avsnittet är givetvis Gabrielle (som vanligt) och det är roligt att se dem knyta an till hennes bakgrund, med hennes tidigare trolovade. Det är vad som räddar avsnittet. Det var för övrigt den enda överraskningen i avsnittet - att han överlevde. :P

Avsnitt får 5/10.

Tvärt om. Jag gillar det här avsnittet. Trevligt att träffa Gabbys gamla pojkvän och en viss gammal sägen får en lite ny twist.. :D

//Peak

sixty six."

#57 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 August 2006 - 17:05

40: Xena 1x11 - The Black Wolf

Gillar Salmonius. En av de bästa bi-karaktärerna i Herc/Xena. :) The Black Wolf är ett standard avsnitt á säsong 1 som faktiskt fått onödligt mycket kritik. (Jag däremot kan hålla med om att detaljen om Xenas broderingstallanger är ganska löjlig). En del av Xenas barn dom avslöjas här - även om jag senare in i serien funderar om det som avslöjas här verkligen passar in med resten. (Tänker då snarast på vad Xena säger i forgiven om att Tara påminner henne en hel del om henne själv). Fortfarande lite spel på 'evil Xena' här - det gillar vi. :)

Bästa citat:

G: "Hey, hey! Back off! You know, you wouldn't be in here in the first place if you had kept your hands off my tomatoes."

K: "Guards!"
X: "Oh, don't bother the dears. They're sleeping."

BRA.

Jag gillar faktiskt när historier och kända myter dissekeras och sedan plockas ihop till ett nytt koncept. Varför i hela friden var man tvungen och dra in träbocken Perdiucs i det hela? Fanns det ingen dyngstack på gården han kunde ha fastnat i. :P Rollen som Perducas måste vara en av seriens sämst castade - eller spelade (har inte sett Scott Garrison spela något annat så vitt jag vet) Enda karaktärern som är sämre är Ulysses (slempropp).

Var var jag... Jovisst ja. Annars så tycker jag avsnittet behandlar historien ganska bra - man har inte gjort några stora ändringar för att få plats med den drivande intrigen.

OK.

Edited by XC, 08 August 2006 - 18:03.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#58 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 08 August 2006 - 17:42

Slempropp?

//Peak

sixty six."

#59 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 08 August 2006 - 18:04

Jaja så det blev ett mellanslag för mycket där... :P

Men Ulysses är verkligen ... slemmig... :urk:

fqq5BYam.jpg

#60 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 08 August 2006 - 19:09

43: Hercules 2x13 - The Enforcer

Nemesis får kicken som Gudarnas Torped pga att hon i ett tidigare avsnitt vägrade att döda Iolaus på Heras befallning. Så nu är hon människa. Istället så har Hera skapat en vattenvarelse för att ta hand om Herc en gång för alla: The Enforcer.

Nemesis.. :love Vart hittar de alla snygga tjejer som är med i serien, egentligen? Och hur mycket kostar flyget dit?

Annars rätt kul avsnitt. Gillar enforcern. Skådisen spelar omänsklig mycket bra.

Nemesis

//Peak

sixty six."

#61 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 08 August 2006 - 21:07

44: Xena 1x13 - Athens City Academy of the Performing Bards

Athens City Academy of Performing Bards

Jag gillade Gabrielles replik "Jag börjar tänka som en vän till mig." :hehe

Rätt skön början på avsnittet med Gabrielles berättelse och den efterföljande sökandet till Bardakademin. Det fungerar definitivt och det är ett av de mest välgjorda clipshows som jag sett. Fint att väva in gamla filmklipp i storyn genom en annans berättelse. Homage kan vara kul. Jag är inte säker på att jag gillar det, men budgetsparande är det. ;)

Det är roligt att få ett ett riktigt Gabrielle-avsnitt och roligt att hon får vara andras förebild. Hon lyckas verkligen inspirera de andra ungdomarna och blir som en mentor för dem. Att se Gabrielle i den rollen är rätt ovanlig, eftersom Xena annars brukar få ha den. Gabrielles guidande över dne unga pojken som plågas av sin far är skönt att se. Sensmoralen här är mycket väl passande och intressant. Och här var det sött med kopplingen till Homer.

Fint slut dessutom.

Avsnittet får en stark 8:a av 10 möjliga.

Mja, en av de svagare clipshow-avsnitten, tycker jag. Kul med scener från filmer ja, och namnet på en del ("Stallonius".. :P ) barder. Kul också att de plockade med lite från första avsnittet av Herc som Xena är med i. De här grejerna höjer betyget en aning.

4 (av 10)

45: Hercules 2x14 - Once A Hero

Hercules gamle polare Jason (han med det gyllene skinnet) har dekat ner sig ordentligt sedan sist. Hans familj är död, och spriten är hans nya vän. Nu riskerar han dessutom att förlora kronan pga att skinnet blivit stulet. Så Herc och resten av Argonauterna ger sig ut efter skinnet och försöker hjälpa Jason att återta sin forna glans.

Ah, Jasons första framträdande. Inget speciellt avsnitt egentligen, men kul att de passar på att mangla ännu en legendarisk figur.. :P

//Peak

sixty six."

#62 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 08 August 2006 - 23:09

46: Xena 1x14 - A Fistful of Dinars

Xena, Gabby och några till beger sig iväg på en skattjakt efter Ambrosia.

A Fistful of Dinars

Jakten efter gudarnas mat var en historia som är ungefär så traditionell och uppenbar det bara går. Det fanns inget i berättelse som förvånade en - eller eggade upp en. Xenas fd. makes omvändelse var rätt uppenbar och att lönnmördaren skulle bli den som vände sig mot dem och söka ambrosian. Det sista blev pinsamt uppenbart då de envisades peka på hans summeriska härkomst hela tiden.

Det enda pluset är att det inte finns något riktigt störande moment heller.

Avsnittet får en 5:a av 10 möjliga.

Jo, jag håller med. Medelmåttigt avsnitt. Dock var jag inte så speciellt säker på fd makens omvändelse första gången jag såg serien...

Men som sagt... 5 (av 10)

47: Hercules 2x15 - Heedless Hearts

Iolaus får profetiska krafter från en gudastyrd blixt samtidigt som han och Herc hjälper några rebeller mot dum kung.

Mja... Inte världens bästa avsnitt. Som vanligt så finns det dock snygga kvinnor att titta på, men det hjälper inte alltid.. :P

Betyg: 5 (av 10)

//Peak

sixty six."

#63 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 09 August 2006 - 17:36

48: Xena 1x15 - Warrior... Princess

Prinsessan Diana (som ser ut som Xena) har lönnmördare efter sig, så Xena tar hennes plats...

Warrior... Princess

Att se Xena spela dum är inte direkt högvattenmärke - snarare tvärtom. Däremot att se Lucy Lawless spela Diana som Xena, är mycket mer intressant.

Introt får en att bli fascinerad då man förväntar sig att hon skall storma slottet.

Fin replik från Gabrielle då Xena återigen stormar iväg: "Don't mind me. Just have fun!"

Vändningen i slutet är inte direkt oväntad, men fungerar.

Avsnittet är för övrigt ytterst standard, med en hel del "pinsamma" scener. Avsnittet får 5 av 10.

Är själv ingen vidare fan av dessa förväxlingsavsnitt. LL spelar iaf sina dubbla roller bra. Men...

Betyg: 4 (av 10)

//Peak

sixty six."

#64 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 09 August 2006 - 19:34

49: Hercules 2x16 - Let The Games Begin

Hercules, Atlanta och Salmoneus anordnar en atletisk tävling för att stoppa ett krig.

Så, det var så här de Olympiska Spelen kom till? Eller?... :P Rätt kul avsnitt, faktiskt.

Atlanta, Salmoneus, Falafel

Nåt är på g i underjorden, och Marcus (gammal död pojkvän från tidigare avsnitt) dyker upp och ber om Xenas hjälp.

Mortaly Beloved

Dåliga effekter, överdrivet skådespel, dåligt tempo och usla skådisar. Delen nere i Hades är inte bra någonstans. Uselt till gränsen på dödligt att se. Det blir någorlunda bättre då man kommer upp till jorden - men det här med osynligheten förstör mycket av avsnittet. Det blir bara överdrivet skådespel.

Det som är bra är kontinuiteten med MArcus. Bobby Hosea är rolig att se igen och vi får lite känslor får Xena också. Alltid kul att se Xena bräcklig. Men det räcker inte för att rädda avsnittet. Betyget blir 4 av 10.

Jag gillar det här avsnittet. Men så är jag allmänt förtjust i Hades-avsnitt. Charon är alltid för härlig.. :D

Marcus är väl ingen höjdare, dock. Så, plus för Hades, minus för Marcus... vilket ger:

//Peak

sixty six."

#65 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 August 2006 - 16:52

Nästa 10:

51: Hercules 2x17 - The Apple
52: Xena 1x17 - The Royal Couples of Thieves
53: Hercules 2x18 - Promises
54: Xena 1x18 - The Prodigal
55: Hercules 2x19 - King for a Day
56: Xena 1x19 - Altared States
57: Hercules 2x20 - Protean Challenge
58: Xena 1x20 - Ties That Bind
59: Hercules 2x21 - The Wedding of Alcmene
60: Xena 1x21 - The Greater Good

//Peak

sixty six."

#66 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 August 2006 - 17:36

säsongens dyraste avsnitt om jag inte minns fel. Slutfördes inte föränn föränn timmar före sändning. (Jag kan minnas fel - men jag tror det var så). Gillar inte Marcus - det är något med den karaktären som är off. Stenig på någotvis...

Charon är alltid lika härlig, spelas av Michael Hurst tror jag, och stackarn lär väl andrig få några pengar av varken Xena eller Hecules.

Storyn är OK men skulle kunna vara bättre gestaltad. Ändå tycker jag avsnittet är OK.

fqq5BYam.jpg

#67 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 August 2006 - 18:44

51: Hercules 2x17 - The Apple

Medan Herc är iväg för att bevista ett bröllop så träffar Aphrodite, Artemis och Athena Iolaus för att låta honom bestämma vem av dem som är vackrast. Aphrodite har dock baktankar...

Aphrodite visar sina lite mer sluga sidor här. Bröllopet som Herc är på gillar hon inte riktigt, så hon försöker att stoppa det genom att göra bruden förälskad i Iolaus. Detta med äpplet i titeln...

Nu går det inte riktigt som hon vill tack vare Herc, men iaf.. :P

Aphrodite, Artemis, Athena.

//Peak

sixty six."

#68 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 August 2006 - 18:58

Charon är alltid lika härlig, spelas av Michael Hurst tror jag

Det stämmer. :)

Alla som inte redan uppmärksammat det - gå hit:

http://www.scifinytt...?showtopic=5009

Rösta sedan på Xena. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#69 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 August 2006 - 19:10

Marie! Capshaw spammar mitt ämne!!!

//Peak

sixty six."

#70 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 August 2006 - 19:32

Bah. :P

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#71 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 August 2006 - 20:35

*sätter mig på staketet och spelar neutral* ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#72 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 August 2006 - 21:02

*Sätter mig ned brevid Marie på staketet för att beskåda spektaklet*

Kaffe?

Det är alltid kul och se proffesen i arbete! :) :P

Edited by XC, 10 August 2006 - 21:03.

fqq5BYam.jpg

#73 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 August 2006 - 21:05

I'm the Bad Cop, Peak's the God cop. Vem vinner? :P

Äh, nu skall jag sluta trampa runt i Peaks tråd och OT:a mig...

#74 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 August 2006 - 21:08

Se på Xena istället.. ;)

//Peak

sixty six."

#75 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 August 2006 - 21:14

*Sätter mig ned brevid Marie på staketet för att beskåda spektaklet*

Kaffe?

Det är alltid kul och se proffesen i arbete! :) :P

Ja, tack! B)

När adminsen bär sig åt, vem ska då agera forumpolis och banna dem? :ph34r:
Support your local search and rescue unit - get lost.