Jump to content

Photo

Bortom: Lögnens slöja

• Please log in to reply
82 replies to this topic

#51 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 07 May 2008 - 15:04

Se till att rensa schemat lite bättre nästa år så kan jag garantera att jag dyker upp... ;)

Jag vidarebefodrar din önskan till min chef och ansvarig schemaläggare. ;)

#52 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 07 May 2008 - 16:51

Gör gärna det! :lol2:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#53 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 07 May 2008 - 19:36

Om jag får några spelledar pass i mig så kanske vi kan samarrangera något till kommande konvent.

Lite OT: spelledde själv för första gången på ~15 år härom sistens :o . Trodde jag skulle vara rejält ringrostig, men det gick betydligt bättre än väntat. Tur att de andra aldrig märkte hur förvirrat det ibland kunde vara där bakom skärmen ibland :)
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#54 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 08 May 2008 - 13:02

Jag hoppas på något liknande. Nu är det inte fullt lika länge sedan jag spellede senast men tillräkligt länge för att jag på förhand ska känna mig ringrostig. Dom jag spelar med lär ha överseende för eventuella hickups i början, vilket gör att jag åtminstånde borde ha fått upp ångan till ett framtida konvent.

Btw, vilket spel var det du spellede häromsistens? Är lite nyfiken. :)

#55 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 18 May 2008 - 22:59

En liten (?) uppdatering rörande Bortom. Jag planterade redan ledtråden om att det skulle komma en wiki som kallades för In the Dark i den tryckta boken och nu har jag äntligen slutfört den i ett skick som besökare kan ta till sig. Där tänker jag ta och skildra saker som sker i Bortoms värld - allt från möten med övernaturliga väsen till "vetenskapliga" förklaringar till övernaturliga fenomen. Eller jag och jag, wikin är öppen för alla att bidra till. Ni är givetvis hjärtligt välkomna att bidra med er författarådra där!

Wikin In the Dark.
Nyheten om wikin på bloggen.
Förklarande om diegetiskt material och sajter.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#56 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 27 May 2008 - 13:56

Bortom-recensionen från speltidningen Fenix finns nu uppe på deras hemsida.

#57 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 May 2008 - 15:09

Btw, vilket spel var det du spellede häromsistens? Är lite nyfiken. :)

Hrmpff... ännu en 'bortglömd' fråga från Cartman :blush:

Vi har alltid varit inne på Drakar & Demoner (Jag köpte "Blå Boxen" nästan precis när den kom, runt -84) med diverse utflykter. Nu är det D&D Trudvang som gäller. Det är långt ifrån perfekt, men man känner igen sig och det har enkla regler som ger bra flyt.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#58 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 27 May 2008 - 15:31

Enkla regler? :o

Jag skulel mena att det finsn rätt många regelsystem som är enklare i dagens rollspelssverige. Tror de som inte är mer komplicerade än DoD: Trudvang är EON, NeoTech och Noir. De övriga är nog enklare.

Sedan finns det niog kanske en högre igenkänningsfaktor om man spelat DoD tidigare genom åren och därmed lättare absorberar systemet.

#59 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 December 2008 - 14:46

Jag har talat på andra forum om att Bortom kommer få en bra webbsupport, så nu när det närmar sig juletider är det inte helt fel att börja infria löftena. Först ut är julberättelsen Julefrid där karaktärerna får ett besök av Santa Claws... Omslaget är målat Hofling och inlageillustrationerna av TerrorTub, båda medlemmar på det här forumet.

Läs mer om berättelsen och hur det laddas ned på bloggen.

Blir det någon julklapp även i år? :)

#60 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 03 December 2008 - 15:41

Tyvärr inget extra juligt, eftersom jag haft för stressigt. Det fanns tankar på en Lucia-berättelse men tiden fanns inte för det.

Däremot kommer jag försöka se till att åtminstone första delen av Hope kommer lagom mot julafton, vilket jag nämnde nyligen på bloggen. Det är en sk. webbserie (alltså, manusformat så som TV-serier är skrivna, även om jag petat lite i den för att ge en icke-traditionell layout som är lite mer läsvänlig än vanliga manus) i sex delar om Hope, en grupp inom organisation Faith som arbetar med att utreda övernaturliga händelser. Stämningen i serien kan beskrivas lite som MillenniuM och X-Files-aktig. På länken finns lite mer information om serien samt ett excerpt som visar upp utseendet.

(PS. Det är inte ett rollspelsdokument, så även icke-rollspelare kan läsa det. ;) )

#61 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 December 2008 - 15:54

Ser spännande ut. Ser fram emot att få ta del av det när det blir dags för det. :)

#62 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 September 2009 - 20:14

Idag är det en dag att fira. Bortom fyller nämligen år. För 10 år sedan var det premiär på nätet för första gången och sedan dess har det utvecklats vidare. Mycket har utvecklats och kommit till under dessa år. På bloggen finns en liten krönika om rollspelet.

#63 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 September 2009 - 20:28

Grattis till 10 år i offentlighetens ljus! :D
Support your local search and rescue unit - get lost.

#64 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 16 September 2009 - 10:00

Tack så mycket! Det är lite skrämmande att se hur fort tiden går ibland. :P

#65 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 September 2009 - 11:31

Grattis Cappy. Kul att se hur pass bra det kan gå om man följer sina visioner och inte ger upp. :)

#66 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 16 September 2009 - 22:29

Tack Carty. Jo, givetvis ligger det mycket ambitioner bakom och jag har sett många andra som haft problem att ro i land projekt för de förväntar sig massor med feedback på korta tider. I början var det väldigt mycket arbete utan något livstecken, och först långt senare kom feedbacken som gjort att projektet levt vidare. I grunden måste du därför ha en vision som du tror på och inte vill släppa. Det kommer hålla dig sällskap tills andra börjar bry sig om dig. :)

#67 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 October 2009 - 17:43

Jag behöver er hjälp, kära forumsmedlemmar!

Boken Visioner och fantasier är färdig och de sista illustrationerna inväntas nu innan layouten ska påbörjas. Innan arbetet kan börja vill vi dock att folk går till http://www.mindlessgaming.se och gör sin röst hörd i frågan om hur ni vill att boken ska tillverkas.

Det första alternativet är att trycka den med offset-tryck med ransom-metod. Vi kommer då ta upp förhandsbeställningar av boken och när tillräckligt många böcker har beställt trycks boken. Det andra alternativet är att det istället blir en upplaga som säljs via Print on Demand. (Vet ni inte om ni inte kommer köpa boken direkt, men ändå vill stödja spelet är det här alternativet som ni ska rösta på.)

Påverka bokens framtid och gör din röst hörd på http://www.mindlessgaming.se.

Undrar du vad Visioner och fantasier är?

Boken släpps till Bortom: Lögnens slöja, men dess innehåll gör att den även kan användas till andra rollspel. Som namnet antyder är tanken att få nyare spelare att vidga sina vyer lite och pröva på andra sorters spelformer än vad de kanske är vana vid. Ett flertal enkla och praktiska tips på vad man bör tänka på, både som spelare och spelledare.

Dessutom introduceras flera olika sätt att spela ett scenario på, genom att använda olika tekniker som klipp, inre monologer eller framåt- och tillbakablickar. Boken handlar helt enkelt om att ta tillvara på sina visioner och utnyttja sina fantasier.

För de som spelar Bortom presenteras flera möjliga sätt att skapa sin karaktär på och ger fler möjligheter till att skilja karaktärer med liknande värden från varandra. Till spelledaren ges konkreta tips på hur scenarion utformas beroende på vilken berättelsenivå som karaktärerna skapas till.

Nedan finner du mer information om de fyra framträdande kapitlen i boken. Utöver det finns även fortsättningen på Nattljus från grundreglerna.

#68 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 October 2009 - 17:56

Klart! :)

Röstade givetvis på "Ransom: 50 förköp innan vi trycker boken" då jag tycker det känns som rätt väg att gå. Är lite "orolig" på att ni kanske förlorar en del kunder på att använda er av Lulu, men det kanske bara är jag som tror det.

#69 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 October 2009 - 18:02

Givetvis ser jag hellre också ett offset-tryck eftersom det blir högre kvalité och enklare går att få ut i butiken, än om det går via Lulu t.ex. (tanken är dock att sälja det via Mindless Gamings hemsida, som nu har en webbshop, och på konvent). Men för de som inte köper rollspel (som t.ex. Georgia och XC) är det givetvis bättre att rösta på Lulu än inte alls. ;)

#70 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 October 2009 - 19:01

Men för de som inte köper rollspel (som t.ex. Georgia och XC)

:lol:
Var det där en pik eller :P

Jag har i alla fall röstat på Lulu förslaget :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#71 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 October 2009 - 19:02

Nä, mest för att det ska fastna i era filter så ni inte missar den här uppmaningen. (Jag kan ju inte räkna med att ni läser den här tråden. ;) )

Tack så mycket, Georgia! :)

#72 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 30 October 2009 - 14:40

Så har omröstningen gett resultat och det blev i slutänden ett utgiv med ransom-metod som valdes. Det innebär att det nu är möjligt att via förhandsköp lägga beslag på boken. När tillräckligt många köp gjorts trycks boken och skickas hem till er.

För er som ännu inte köpt Bortom: Lögnens slöja (den första boken) finns det också ett förmånligt erbjudande att köpa båda böckerna tillsammans.

Följande är från Mindless Gamings hemsida:

Bortom: Visioner och fantasier

Posted Image

Nu börjar äntligen denna modul bli färdig. Boken kommer att bli en digitaltryckt mjukpärmsbok i lite mindre format, nämligen formatet crown quarto. Formatändringen beror dels på att det är billigare, dels på att detta format stöds av de tryckerier vi har kollat upp och dels på att vi nu har bestämt oss för att alla trycka tillbehör till Bortom ska vara i lite mindre format.

Omröstningen på vår förstasida har också gett att ni, kunder, helst vill ha förköp via ransommetoden.

På tal om förköp så är det hela grejen med just ransommetoden. Ett visst antal förköp med förskottsbetalning krävs för att vi ska trycka boken. Efter lite räknande har vi kommit fram till att vi behöver 30 sådana förköp innan vi ens tänker på att trycka boken.

Preleminärt kommer boken att gå på 250 kronor i butik. Förköpspriset ligger på 190 kronor plus frakt (70 kronor inrikes, 125 kronor utomlands och 30 kronor för utkörning inom Kalmar). Frakt gäller för hela paketet oavsett hur många böcker som köps. Den som förbeställer minst ett exemplar av Bortom: Visioner och fantasier har också möjlighet att köpa Bortom: Lögnens slöja för 150 kronor styck.

Här följer några färdigberäknade förköpspaket med frakt inom Sverige:
260:- 1 ex av Bortom: Visioner och fantasier
410:- 1 ex av Bortom: Visioner och fantasier + 1 ex Bortom: Lögnens slöja
450:- 2 ex av Bortom: Visioner och fantasier

Betalning sker via Bankgiro: 5937-3928

Sätt in pengarna på bankgirokontot och skriv in vem pengarna kommer ifrån i meddelanderutan (namn och adress) - glöm inte fraktkostnaden. Skicka sedan ett e-postmeddelande till info@mindlessgaming.se med titeln "Förköp" där ni skriver er adress än en gång samt exakt vad ni har betalat för när det gäller produkter och frakt.

Observera att inget kommer att skickas förrän det magiska antalet förköp kommer upp i 30 och boken har tryckts. Beroende på intresse kan detta mycket väl dröja, även om vi hoppas att det inte ska ta så långt tid. Vi kommer att meddela alla när boken går till tryck. Så länge som planerna för att trycka boken inte läggs ned och projektet avbryts kommer inga pengar heller att betalas tillbaka för förköp. Har ni väl betalat för en eller flera exemplar av boken kan ni inte ångra er. Läggs projektet ned och boken inte kommer i tryck kommer alla förköp att betalas tillbaka.

Frågor besvaras här, på forumet eller via e-post.

#73 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 05 September 2010 - 11:12

Nu är sista chansen att skaffa ett exemplar av Visioner och fantasier! Boken går till tryck den 10 september. Är inte beställningen gjord innan dess kommer boken vara svår att få tag i. Så passa på innan det är för sent! Mer detaljer om hur du köper boken finner du här (eller i inlägget ovan :P ).

Visioner och fantasier fokuserar på hur aktörer och berättare kan hitta nya roliga sätt att spela rollspel på. Flertalet tips, råd och möjligheter för olika spelsätt är modulens fokus, men den ger också många tips till en nybörjare att komma i gång med rollspelandet.

Visioner och fantasier riktar sig till aktörer såväl som berättare till Bortom, men eftersom den även innehåller tips och råd som kan användas till andra spel kan vem som helst ha nytta av boken.

#74 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 28 January 2011 - 12:06

Hallå kära medforumiter!

Jag skulle behöva era er hjälp nu igen. Det är så att första modulen till mitt rollspel Bortpom: Lögnens slöja blev släppt under förra året. Boken hette Visioner och fantasier och den är nu med i speltidningens Fenix omröstningen för bästa supplement 2010. Jag skulle uppskatta om ni kunde gå in och rösta på Visioner och fantasier på tidningens hemsida.

I huvudkategorin för bästa rollspel kan jag rekommendera En Garde! - inte bara för att det är hög kvalité på det, utan även för jag själv bidragit med texter till spelet.

Så ta gärna någon minut av ert liv och rösta på Visioner och fantasier. Alla röster uppskattas!

#75 Vicky

Vicky

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 63 posts

Posted 31 January 2011 - 17:39

Jag följde din uppmaning och passade även på att rösta fram årets omslag och delta i tävlingen där man kan vinna En Garde! III.

Har "Visioner och fantasier" recenserats i Fenix?

Jag håller tummarna för att du vinner. :)