Jump to content

Photo

Har du röstat?

• This topic is locked This topic is locked
98 replies to this topic

Poll: Har du röstat? (27 member(s) have cast votes)

Har du röstat?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote

#51 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 18 September 2006 - 15:18

Alla Örebroare kan ju få ett jobb redan nu.. ;)

http://www.forumscan...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#52 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 18 September 2006 - 15:43

Jag förstår inte alls var det ens kommer ifrån, det känns väldigt främmande för mig. Det är väl SD som går på städer sådär lokalt och lockar till sig förvirrande väljare.

Snarare missnöjda. Det är därifrån det kommer.

Kan vi kanske lämna tillbaka Skåne till Danmark tro, eller är det för sent?!?...

I dare you, det skulle svida mer för Sverige än för oss. ;)

Betyg tidigare är väl ingen stor grej, men ordningsbetyg däremot?! Lever vi på 50-talet? Och så detta trams om mer läxor. Först pratar de om att politiker inte ska ägna sig åt detaljstyrning och så kommer de med det här? Hur ska de se till att det efterlevs? Tror de inte att lärarna vet bättre hur mycket läxor ungarna behöver?

#53 rino

rino

First Engineer

• Moderator
  • 2,122 posts
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 18 September 2006 - 16:18

Alla Örebroare kan ju få ett jobb redan nu.. ;)

http://www.forumscan...

Gräv bort skåne... :lol2:
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#54 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 18 September 2006 - 18:16

Ordningsbetyg är en väldigt bra grej. Sånt dagis som Svensk skola blivit under de senare åren så behövs det verkligen.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#55 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 September 2006 - 18:24

Nej, ordningsbetyg är det sista vi behöver. Att det behövs ordning i skolan är en sak - betyg i det är helt förkastligt. Ordning i skolan uppnås inte med betyg i det "ämnet". Den enda effekt det får är mer orättvisa, där de som kan smila in sig hos lärarna och hålla sina tjuvnyp och rackartyg bakom ryggen på de vuxna får bra betyg i ordning och uppförande och de som är mera ärliga och öppet utagerande straffas. Precis som det var förr och som det är nu också. Skillnaden nu är att man inte straffas/belönas i betyget för detta.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#56 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 18 September 2006 - 18:51

Precis. De som behöver betyg i ordning bryr sig inte om dem. Och hur fasen ska kriterierna dras upp? MVG för dem som fjäskar så de blir blå i ansiktet och alltid håller med läraren? Nej fan, det är så otidsenligt och är bara ett nostalgiknep tänkt att tilltala gamla stofiler som skakar på huvudet åt dagens ungdom men inte har en aning om hur den moderna skolan ser ut.

Edited by Mjolnir, 18 September 2006 - 19:04.

#57 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 18 September 2006 - 19:51

Precis. De som behöver betyg i ordning bryr sig inte om dem.

Sen finns det de som råkar ännu värre ut. Det är ju inte alla som är stökiga för att de är ointresserade, utan också de som är frustrerade och bråkiga för att de känner sig otillräckliga. Jag tänker framför allt på elever med ADHD, yngre dyslexiktiska elever som inte får nödvändigt stöd av skolan, o.s.v. För dem blir det ytterligare ett betyg som de känner att de misslyckats med, vilket knäcker dem ännu mer.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#58 uniteder

uniteder

Commander

• Members
  • 213 posts

Posted 18 September 2006 - 21:37

Jag röstade i vallokal. Känns som en liten högtidsstund att gå och rösta. Skulle aldrig nånsin överväga att inte rösta alls och vill inte gärna förtidsrösta heller för det känns inte som samma sak.

#59 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 September 2006 - 22:00

Jag håller med om att rösta i vallokal på själva valdagen är lite av en ceremoni, men om alternativet till att förtidsrösta vore att inte kunna rösta alls, så skulle jag inte avstå från att uttrycka min åsikt.

Jag må räknas som en flugskit på en spegel för övrigt, men vart fjärde år är min röst lika viktig som någon annans.

#60 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 18 September 2006 - 22:32

Jag förstår inte alls var det ens kommer ifrån, det känns väldigt främmande för mig. Det är väl SD som går på städer sådär lokalt och lockar till sig förvirrande väljare.

Snarare missnöjda. Det är därifrån det kommer.

Det känns som lite samma, det finns många som är missnöjda men de röstar ändå inte på rasistiska partier. Det jag menar med förvirrade är att de inte vet partiet egentligen säger, de låter sig luras/vaggas in i deras propaganda. Tycker mycket förfallet av skolan kan vara att skylla på det, just SD gick väl rätt bra i ungt val.

#61 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 18 September 2006 - 22:38

Jag röstade som sagt var inte men nästa år lovar jag att jag ska göra det! Ska t.o.m försöka se en partiledardebatt utan att somna (Får käka ett paket dextrosol eller nått :D )

Edit. 1000 inlägg :thumbsup:
Festen pågår här B)
http://www.scifinytt...?showtopic=5327

Edited by Rick Hunter, 18 September 2006 - 22:44.

Winter is Coming

#62 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 18 September 2006 - 22:45

Jag röstade som sagt var inte men nästa år lovar jag att jag ska göra det!

Så du tror att Reinfeldt & Co:s prat om enighet är tomt och att de kommer börja kasta pajer och gyttjebrottas inom kort? ;)

#63 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 18 September 2006 - 22:49

Jag röstade som sagt var inte men nästa år lovar jag att jag ska göra det!

Så du tror att Reinfeldt & Co:s prat om enighet är tomt och att de kommer börja kasta pajer och gyttjebrottas inom kort? ;)

Ja menade givetvis nästa gång, där ser ni hur insatt jag är i politik :huh:
Kanske lika väl att dumma personer som jag inte röstar? :blink:

Winter is Coming

#64 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 18 September 2006 - 23:27

Ordningsbetyg är en väldigt bra grej. Sånt dagis som Svensk skola blivit under de senare åren så behövs det verkligen.

Så. Nu har jag sagt mitt om det här ämnet. Två gånger :) :batman:
Batman Begins

The Dark Knight

#65 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 September 2006 - 23:55

Att du upprepar ditt argument validerar på intet sätt din åsikt. Du har fortfarande fel. ;)

#66 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 19 September 2006 - 14:58

Håller med Marie Morot. Kan även nämnas att som många av oss vet, så blev t ex Jan Guillou fullkomligt underkänd i detta 'ämne' men har ändå blivit en framstående författare och journalist.

#67 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 19 September 2006 - 16:50

Även om det var på det ökända Solbacka/Stjärnsberg, där ju förhållandena lär ha varit "speciella".

Typiskt (fp) att komma upp med en så blåst idé. De tror ju att alla svåra problem har enkla lösningar.

#68 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 19 September 2006 - 22:36

Att du upprepar ditt argument validerar på intet sätt din åsikt. Du har fortfarande fel. ;)

Jag har inget behov att provocera eftersom jag har alltid rätt :D
Batman Begins

The Dark Knight

#69 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 19 September 2006 - 23:36

Då är det väl bara att vänta på att skolminister tillika major Jan Björklund inför sin militära disciplin i skolorna och se hur det går. Tur att man har det stadiet av livet bakom sig. :rolleyes:

#70 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 20 September 2006 - 07:56

Tror nog mer på det militära tänket än ett betyg i ordning och uppförande.

Röstade i vallokal såklart, det är ju hur häftigt som helst. Imponerad av att allt sköts manuellt och att de trycker upp böcker över alla som är röstberättigade. Men det är nog lika bra så vi slipper uppleva eventuella floridaspektakel.

#71 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 20 September 2006 - 17:33

Så. Nu har jag sagt mitt om det här ämnet. Två gånger :) :batman:

Kan bara instämma! Bort med flumskolan, Micke Thornving for skolminister!

#72 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 20 September 2006 - 18:14

Den slutgiltiga sammanräkningen av rösterna pågår fortfarande, och kommer inte bli klar förrän i morgon, men redan i dag kan vi konstatera att det hänt någonting otäckt: stödet för SD blev mycket större än vi anade - när 6017 av 6177 distrikt räknats, så har de 2,95 % av rösterna. Det är rätt mycket mer än vi fick höra i valvakan i söndags.
Det räcker inte för att komma in i riksdagen denna gången, men nu har de passerat en mycket viktig gräns - vid 2,5 % är partierna berättigade till statligt partistöd. SD kommer alltså få bidrag till sin valkampanj nästa gång...

#73 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 September 2006 - 18:50

Sorgligt är ordet, sa Bull. :(

#74 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 20 September 2006 - 19:08

Dags för politikerna att få upp ögonen. Nonchalansen från deras sida tror jag har bidragit starkt till SD:s framgångar.

För att upprepa min ståndpunkt: ordningsbetyg är en relik från en svunnen tid. Att det var ordning då berodde inte på betygen utan på att det rådde ett helt annorlunda klimat, i skolan och samhället i övrigt. Man kan vurma hur mycket man vill men de förhållandena kommer inte tillbaka och då krävs det andra metoder för att ta itu med problemet. Och nu hade det varit intressant att höra från nån som stöder dem exakt hur betyg i uppförande ska få bort "flumskolan", för i mina öron låter det som naiva önskedrömmar.

#75 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 20 September 2006 - 19:22

Dags för politikerna att få upp ögonen. Nonchalansen från deras sida tror jag har bidragit starkt till SD:s framgångar.

Om du med "nonchalans" menar att politikerna ignorerat SD, så håller jag helt med. Genom att man försöker tysta ihjäl dem så blir ju aldrig deras argument och löften skärskådade och emotsagda, och jag tror att det t.o.m. kan öka intresset för dem, när yngre, kanske inte så insatta, väljare undrar vad det är för parti som de större betongkolosserna inte vill veta av.