Torchwood | Säsong 1
Posted 02 November 2006 - 10:11
Posted 07 November 2006 - 16:32
Nej, jag är inte imponerad av Torchwood, det här var inte vad jag trodde de skulle göra av serien. Det går inte ens att känna igen Captain Jack heller, mycket har troligen hänt sedan vi sist såg honom, men då kunde de ju göra något för att berätta/förklara det. Den här Jack har jag tom svårt att gilla. Torchwood är hittills mest platt och tråkigt. När kommer Doctor Who tillbaka?
Posted 11 November 2006 - 11:48
Posted 13 November 2006 - 16:31
Jag håller tyvärr med om allt Illyria säger. Det här är verkligen inte vad jag hoppades att Torchwood skulle vara.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 13 November 2006 - 17:04
Posted 13 November 2006 - 17:16
1x05:
Jag förväntade mig att P. J. Hammonds avsnitt skulle vara väldigt bra, och jag fick rätt. Älvorna påminner en hel del om Pratchetts versioner, med att alla tror de är så snälla medan de egentligen är monster.
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 15 November 2006 - 18:17
Posted 14 December 2006 - 15:28
Info fram till "Small Worlds"
http://i76.photobuck...qp/twfinala.jpg
http://i76.photobuck...qp/twfinalb.jpg
//Peak
sixty six."
Posted 01 January 2007 - 23:13
Ibland får vi en snabb djupdykning i hans psyke som på något sätt lyckas vara ytlig eftersom man helst skall fokusera på blodet eller något annat smaskigt som man inte kan visa i i Doctor Who (läs: sex). Dessutom har vi fått Gwen som huvudkaraktär trots att hon är rent usel! De använder sig av ett enkelt koncept som massor av författare använder, nämligen att ha en "dum" huvudkaraktär som inte vet hur saker går till eller vet om alla de universums hemligheter som de andra vet (eller skall veta eftersom de faktiskt är TORCHWOOD). På det sättet kan saker förklaras för oss utan att verka föreläsande eller överförklarande. Men det är också att göra det enkelt för sig. Dr. Who gör det bara till en viss del i och med att han har med sig en följeslagare och Lost gör det nästan inte alls och vi tittar på dem just därför att vi inte får allt förklarat för oss utan får tänka lite själv. (Nu tyckte jag att jag blev lite föreläsande... men jag skriver inte manus för Torchwood... än
Utöver detta så är Torchwood dåligt skriven, dåligt agerad och i allt för många fall rent irriterande i dess sätt att sjabbla bort vad som kunde vara ett bra avsnitt... men jag har ju inte sett de sista avsnitten så jag kankse blir bländad av dess brillians
Ger dem ändå en säsongs chans till innan jag ger upp. Även de bästa serier var ibland dåliga i början...
Fight the Borg!!!
Posted 02 January 2007 - 18:53
Det är ingen underdrift att säga att jag sällan blivit så besviken på en serie som den här. Torchwood är skräp! Om de två sista avsnitten visar sig vara i samma klass som resten av säsongen kommer jag tycka det varit slöseri med tid, och det är sällan jag tycker det om tv. Det enda jag sagt det om tidigare under året är piloten för hemska Aquaman och ärligt talat är Torchwood på precis den hemska nivån också.
Jack har blivit reducerad till en skugga i bakgrunden, du kan inte alls känna igen honom från Doctor Who där han är en karaktär, nu är han mest inget alls. Istället får vi en hög medelmåttiga/undermåliga övriga karaktärer som backas av dåligt skådespel och ännu sämre manus/storylines. Flertalet storylines går dessutom lätt att känna igen från andra serier, kan ge två exempel på avsnitt som känns som Angel-rippoffs men otroligt mycket sämre gjorda.
Det är skrattretande hur Torchwood ska vara i framkanten och rädda världen från aliens and what not när de, deras organisation och teknik framställs som riktiga amatörer. Det finns ingen som helst likhet med det Torchwood vi såg i Doctor Who.
Hade förväntat mig en lagom bra serie som fokuserade på Jack från Dr Who och allt det Torchwood verkade representera i form av teknik osv, och med en ensemble cast runt det. Det vi fått nu vet jag inte vad det ska sägas vara, förutom skräp.
Posted 28 January 2007 - 12:48
1.01 och 1.02 Sammantaget en okej introduktion till 'verset, men jag skulle ha slagit ihop de här två avsnitten och vänt på storyn och hur Gwen introduceras.
1.03 Cool manick.
1.04 Puh-leese.
1.05 Har vi inte sett det här förut?
1.06 Action packed, men bitvis helt osannolikt. Och att röra sig över stora öppna ytor sidledes som krabbor med resta vapen ser snyggt ut på film, men tämligen meningslöst när det inte finns någonting där annat än gräs.
1.07 Scary, snyggt gjord och äntligen ett avsnitt med Tosh i centrum.
1.08 Tanken var kanske god, men... *håller för ögonen och skakar på huvudet*
Posted 28 January 2007 - 12:58
1. 1- 1 NCFT044H 22 Oct 06 Everything Changes - 8 (av 10)
2. 1- 2 NCFT045B 22 Oct 06 Day One - 7 (av 10)
3. 1- 3 NCFT046W 29 Oct 06 Ghost Machine 9 (av 10)
4. 1- 4 NCFT047P 5 Nov 06 Cyberwoman 3 (av 10)
5. 1- 5 NCFT048J 12 Nov 06 Small Worlds 10 (av 10)
6. 1- 6 NCFT049D 19 Nov 06 Countrycide 9 (av 10)
7. 1- 7 NCFT050X 26 Nov 06 Greeks Bearing Gifts 7 (av 10)
8. 1- 8 NCFT051R 3 Dec 06 They Keep Killing Suzie 7 (av 10)
9. 1- 9 NCFT052K 10 Dec 06 Random Shoes 10 (av 10)
10. 1-10 17 Dec 06 Out Of Time 9 (av 10)
11. 1-11 24 Dec 06 Combat 7 (av 10)
12. 1-12 1 Jan 07 Captain Jack Harkness 8 (av 10)
13. 1-13 1 Jan 07 End of Days 9 (av 10)
//Peak
sixty six."
Posted 28 January 2007 - 13:44
Men mera allvarligt - jag förstår inte hur du kan ge avsnitten så höga betyg. Det är inte originellt, det är inte vad vi blivit lovade och det är inte välgjort.
Posted 28 January 2007 - 15:13
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 28 January 2007 - 17:55
Knappast perfekt, dock. Jag har en hel del smågrejer som jag tycker bör förklaras (hur Torchwood är uppbyggt nu efter TW 1 försvann med mera). Visserligen finns det mycket om det på hemsidan, men hur många vanliga tittare är det som går och letar ledtrådar på en hemsida? Avsnitt 5 var nog bästa avsnittet, trots att jag hade skyhöga förväntningar på den tack vare författaren (P. J. Hammond).
Jag bryr mig egentligen inte så mycket om vad andra tycker om serien. Så länge den fortsätter och jag gillar den så är jag nöjd.
Om nån skulle ha abstinens så har de tre första Torchwood-böckerna kommit ut:
http://www.amazon.co...P...8&s=gateway
http://www.amazon.co...-...8&s=gateway
http://www.amazon.co...c...8&s=gateway
//Peak
sixty six."
Posted 28 January 2007 - 19:49
Det håller jag med om, det var ivarjefall det första avsnittet jag kände kunde leverera något i närheten av vad jag väntat mig av serien, även om jag inte visste om jag skulle skratta eller gråta angående Jack och Jack.Bästa var nog avsnitt 12 - Captain Jack Harkness.
Posted 01 February 2007 - 15:10
//Peak
sixty six."
Posted 05 February 2007 - 13:11
//Peak
sixty six."
Posted 05 February 2007 - 13:19
Verkligen inget jag hade förväntat mig att SVT skulle köpa in.
Posted 05 February 2007 - 13:37
Tur att man redan sett den då.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 05 February 2007 - 14:21
Posted 12 February 2007 - 17:04
1.11 Combat Kändes som lite mycket att se det här testosteronfyllda avsnittet dagen efter Life on Mars sänt ett fotbollshuliganavsnitt.
Och Owen mår verkligen inte bra efter att Diane övergav honom vid
1.12 Cap'n Jack Harkness Va? Jack är inte Jack utan nåt annat kreatur från Långtbortistan. Förvirringen breder ut sig. Annars det bästa avsnittet hittills med en bra story. Dock väldigt långsökt att Gwen hittar ledtrådarna så lätt. Framförallt nr 2. Hallå, eller? Slutet i sann Brokeback Mountain-anda var gulligt.
1.13 The End of Days Owen får sparken men tas till nåder. Varför sparka honom i första läget då? Slutet kommer och Jack dör, men får the kiss of life av Gwen och alla kramas och pussas och så kan vi gå hem. ZzzZzzzz....
Posted 21 May 2007 - 22:15
Posted 21 May 2007 - 23:12
//Peak
sixty six."
Posted 21 May 2007 - 23:18
...vi tar vad vi får menar du väl?