Jump to content

Photo

Firefox vs. andra webbläsare

• Please log in to reply
71 replies to this topic

#51 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 28 November 2007 - 23:24

I profilen. Tror inte den raderas vid en avinstallation, eftersom det kan hända att man vill återinstallera någonting. Går att radera för hand, naturligtvis.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#52 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 29 November 2007 - 00:23

Visst finns det backup-filer, hela fem st faktiskt. Tyvärr vill ingen fungera, mappen hänger sig hela tiden. Fanns många alternativa lösningar på länken jag fick, även på andra ställen..verkar vara ett vanligt problem att favoriter försvinner vid uppdatering.

Ska göra några försök till, men börjar tröttna nu...

SnabbEdit

De va som tusan, nu gick det! Tack för länken Peak! :D

Edited by Walker, 29 November 2007 - 00:25.

#53 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 29 November 2007 - 00:42

Mina bokmärken/Favoriter brukar rensas när jag gör en "snabbavstängning" (d.v.s. trycker på knappen på förgreningsdosan), så att ladda från %APPSDATA% är en vanlig grej för min del, tyvärr

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#54 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 29 November 2007 - 01:11

:o

Du är inte rädd att det ska försvinna en massa andra saker i datorn när du stänger av genom att bryta strömmen?? :ph34r:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#55 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 29 November 2007 - 01:27

Näh. Har det mesta utbränt på skivor som back-ups.
Plus att det enda jag har av "värde" på burken är Mina spel och filmer, typ. och de ligger på en annan hårddisk så de är väl relativt säkra.

Sen gör jag inte en sån avstängning alltför ofta. Bara när det är sent och jag inte orkar vänta på att datorn ska stängas av , så jag kan trycka på knappen. Jag skippar mellanhanden, kan man väl säga :P

#56 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 29 November 2007 - 09:24

Jag gjorde en sådan snabbavstängning en gång då jag var tvungen att hinna med bussen. Resultatet? Operativsystemet blev oanvändbart och jag var tvungen att ominstallera allt. Visst, jag förlorade inte mycketm aterial men jag fick spendera flera timmar att ominstallera och leta rätt på program. Jag rekomenderar verkligen inte att man stänger av det så.

Jag gjorde en sådan snabbavstängning en gång då jag var tvungen att hinna med bussen. Resultatet? Operativsystemet blev oanvändbart och jag var tvungen att ominstallera allt. Visst, jag förlorade inte mycketm aterial men jag fick spendera flera timmar att ominstallera och leta rätt på program. Jag rekomenderar verkligen inte att man stänger av det så.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#57 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 29 November 2007 - 10:47

Att saker och ting ligger på annan disk spelar ingen roll, om datorn försöker skriva till disken när strömmen går riskerar du att sabba disken. Vilken del som helst, inte bara det den håller på att skriva just då.

Jag tar själv alltid backup av profilkatalogen i Firefox, för säkerhets skull.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#58 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 29 November 2007 - 11:11

Sådana "snabbavstängningar" råkar man ju ut för när det blir strömavbrott också. Förutom att det kan sabba hårddisken(arna) så medverkar det ju till att fragmentera filer och det är ju inte heller bra. Datorn får jobba hårdare och det förkortar livslängden etc etc. Ingen bra idé Hoffe. -_-

Förresten: Hur lång tid kan det ta att stänga av datorn? 30 sekunder? Ser inte att man tjänar ngt direkt på att göra så.

#59 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 29 November 2007 - 12:27

Det kan ta upp till 1-2 minuter för mig att stänga datorn.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#60 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 29 November 2007 - 13:20

Oj. :blink: Men ändå väldigt lite tid med tanke på vad man riskerar genom att bryta strömmen istället.

#61 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 29 November 2007 - 13:42

Som sagt var, då jag gjorde det så var det för att hinna med bussen (och det var "tur" att jag gjorde det då eftersom jag fick jaga mig ombord på den). Men det var inte värt det, med tanke på hur mycket jag fick i extraarbete.

#62 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 29 November 2007 - 17:55

Förresten: Hur lång tid kan det ta att stänga av datorn? 30 sekunder? Ser inte att man tjänar ngt direkt på att göra så.

Är klockan 5 på morgonen, och föräldrarna tjatar på en om att man alltid ska bryta strömmen till datorn helt, så är en minut väldigt länge att vänta på att datorn ska stängas av. :P

Men som sagt, inget jag gör ofta, och jag har back-ups på allt viktigt. Dessutom vore det halvt om halvt bra om mitt operativsystem skulle havrera. (Har inte skett pga avstängning än). Måste installera om windows och göra en större partition för windows. När den vägrar rara fram en fil på 6g för att det inte finns minne på Windowsdisken är det kanske illa. :lol2:

#63 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 January 2008 - 18:30

XP ville göra en uppdatering
Det här kom upp:

[attachment=1076:explorer7.jpg]

Inte visste jag att den kostade pengar i vanliga fall?

Har inte installerat version 7 än, men någon dag blir det väl att man gör det
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#64 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 January 2008 - 19:14

Haha. Microsoft förnekar sig aldrig. :P Jag har inte heller uppgraderat till 7an ännu, jag använder ju FF numera iaf så jag tycker att den lilla fraktion sidor som jag måste 'titta på' via IE så duger 6an gott och väl. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#65 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 04 January 2008 - 19:22

Haha. Microsoft förnekar sig aldrig. :P Jag har inte heller uppgraderat till 7an ännu, jag använder ju FF numera iaf så jag tycker att den lilla fraktion sidor som jag måste 'titta på' via IE så duger 6an gott och väl. :)

Använder bara FF. :)Har inte ens explorer inlagt på min dator utan använder IE tab för att kolla på sidor som bara stödjer explorer. Underbar Add-on. :thumbsup:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#66 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 January 2008 - 19:36

Uhh... GG, missförstå mig inte men det krävs IE4+ för att få IE-Tab och fungera:

Requirement: Microsoft Windows + Internet Explorer > 4.0 (Källa)

(Så någonstans bör det finnas. ;) )

Men jag håller med dig. Det är smidigt och kunna öppna trilskades sidor i IE utan att behöva leta reda på IE. :)

Edited by XC, 04 January 2008 - 19:37.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#67 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 04 January 2008 - 19:42

En webbläsare ska ju naturligtvis vara kvick och snabb. Har inget emot Safari, Netcape och Opera.
Men som sagt så strandar man med en webbläsare som man valt som standard.

Senaste IE verkar inte så kvick. Det var det när den var 5.0 i så fall. Efter det så blev det
en annan webbläsare

#68 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 January 2008 - 19:57

IE7 (det lilla jag haft med en och göra) verkar lite snabbare i huvudet än vad gamla IE6 är.

Och jag tycker det syns ganska tydligt vilken webbläsare som programmerarna själv använder. :P

fqq5BYam.jpg

#69 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 January 2008 - 19:59

Har v.6 av Explorer och det får räcka. Är inte ofta man öppnar upp det programmet, händer väl när man ska uppdatera och Ms sida protesterar för att man använder FF.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#70 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 05 January 2008 - 02:31

Har v.6 av Explorer och det får räcka. Är inte ofta man öppnar upp det programmet, händer väl när man ska uppdatera och Ms sida protesterar för att man använder FF.

Frågan är hur effektiv den senaste IE är. Är den lika automatisk som FF att man
oväntat får ett meddelande att en ny version är installerad
-vill du starta om Ja, Nej :)

Men naturligtvis så ska IE tugga bromstorsk så man måste kuta tio gånger runt huset tills det blir klart.

Edited by Supertreck, 05 January 2008 - 02:39.

#71 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 January 2008 - 09:21

IE och FF har olika uppdateringsrutiner. Medan M$ patchar IE via Windows Update (eller vad det nu heter idag) med de vikitgaste/kritiska patcharna via automatiska uppdateringar (om man har XP+ dvs) så måste FF installeras om vid varje uppdatering. :)

fqq5BYam.jpg

#72 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 05 January 2008 - 14:23

Av en annan sak kom jag på så behöver man ju inte webbläsare för att uppdatera XP.
Det gör ju den automatisk med ett speciellt program

Har Georgia stänkt av den funktionen?