Lost Säsong 3
Posted 23 November 2006 - 00:18
Posted 23 November 2006 - 00:34
Smokie dyker upp och formar sig till "The Avenging Fist", what's up with that?
Locke nämde nåt om ett Ljusken , Eko såg svart rök , har det nåt att göra med deras "själ " ?
Locke såg ljuset, Eko såg mörkret. Det knyter särskilt väl an till skärseldsteorin tycker jag. Att de faktiskt är döda och att livet ombord på ön är till för att avgöra om de går vidare till himmel eller helvete.
Jag tror dock inte det är vad som händer, men den teorin får en ny förhoppning efter det här avsnittet (för mig som gillade den dvs.).
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 23 November 2006 - 18:54
Jon var namnet:
Posted 23 November 2006 - 20:52
Posted 23 November 2006 - 21:14
Det stämmer att det gjorde det. Det var första gången vi fick se scener utanför ön. Men en kraftig reaktion i limbo skulle kunna manifestera sig i vår värld på något sätt. Tänk dig en reva i dimensionerna.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 23 November 2006 - 21:41
Echos död var ganska väntad med tanke på att det redan finns för många "shaman/saida"-wannabes på ön (Locke, Desmond). Men hur ska man tolka hans sista ord - "Ni står på tur" eller vad han nu sa. Innebär detta att alla är på ön för inviduellt straffas för sina synders skull? Och hur hänger detta mystiska mumbojumbo ihop med öns mer "realistiska" sida dvs konflikten med the others. För inte kan några som lever i villakollektiv och har bokklubbar ha något med seriens mystiska sida att göra..eller?
Posted 23 November 2006 - 21:45
Jättehäftig scen när Eko kommer ut i prästkostym och pistol och machete i varsin hand
Jag gillade i alla fall när han tog kål på de där banditerna och hejade på honom ganska friskt. Sen, när han klev ut och alla stirrade chockat på honom tänkte jag snarare: "Ööh, kanske inte var så bra i alla fall". Rent visuellt var det ju förstås rätt häftigt, men att behöva se de stackars bybornas reaktion på att deras nya präst var en mördare... De fick ju bomma igen kyrkan och allt, vilket kändes lite sorgligt.
På tal om Juliet och skyltarna, var det nån mer som kom att tänka på Bob Dylan? Det är ju nån musikvideo där han håller upp skyltar med texten till låten som han står och vänder bort.
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 23 November 2006 - 22:23
Och den här revan kanske också gör att varje gång det sker ett vulkanutbrott i helvetet så släpper någon väder i vår värld?Men en kraftig reaktion i limbo skulle kunna manifestera sig i vår värld på något sätt. Tänk dig en reva i dimensionerna.
Seriöst, jag tänker mig uttrycket "hoppa över hajen". Vilket serien är på god väg att göra som det är.
Posted 23 November 2006 - 22:37
Den som applicerar realism på den här serien från början bör nog omeddelbart sluta se den, för dne har inte förstått vad serien handlar om.
(Sedan finns det reaktioner som kan liknas vad jag menade men på kraftigare skala och i en helt annat form - tänk dig white noise och hur det sägs vara en koppling till andevärlden.)
Posted 23 November 2006 - 23:12
Posted 23 November 2006 - 23:51
Det hade blivit en helt annan serie, men likväl ett intressant upplägg med att följa de överlevande från flygkraschen och hur de klarar sig på ön. Om man lyfter bort isbjörnar, Smokie, mystiska försvinnanden av döda kroppar, strandad fullriggare mitt inne på ön och en del andra sådana ingredienser - hade det nödvändigtvis blivit en mycket sämre serie då? Jag tror inte det. Man hade ju inte behövt göra en Lord of the Flies av det för den sakens skull.
Posted 24 November 2006 - 00:09
Posted 24 November 2006 - 00:20
Jon var namnet:
Posted 24 November 2006 - 01:21
Genom att lägga in det övernaturliga kan exakt vad som helst ske, vilket jag till skillnad från Mjolnir är något positivt. En ren smaksak helt enkelt.
Håller med om att Dharma Initiative är ett stort mysterium, men vad säger att det tillhör det realistiska? Knyts alldeles utmärkt in i skärseldsteorin
Posted 24 November 2006 - 12:30
Just det. Det största mysteriet är ju Dharma-projektet och allt som hör därtill. Fokusera på det och man har något tillräckligt intressant för att hålla serien levande på egen hand utan att man behöver slänga in klichéer som synska barn och absurditeter som isbjörnar på en tropisk ö. "Less is more", heter det ju.
Jovisst , men kanske isbjörnarne var en del av Dharmaprojektet , men lyckas fly ?
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 24 November 2006 - 12:48
En teori för dem är att man ska studera hur isbjörnar acklimatiserar sig till en sådan miljö som ett sidoprojekt bara för att man ändå har ett stort projekt på gång i den miljön motsvaras då av att man flyttat något tropiskt levande däggdjur till polartrakter och att det var dessa vetenskapsmän eller utplacerade knapptryckare vi såg i scenen i säsong 2-avslutningen. Det enda stora rovdjur jag kommer på som skulle kunna matcha isbjörnen är en tiger. När får vi se den?
Posted 24 November 2006 - 13:51
Edited by Mjolnir, 24 November 2006 - 14:28.
Posted 24 November 2006 - 14:14
Det enda stora rovdjur jag kommer på som skulle kunna matcha isbjörnen är en tiger. När får vi se den?
Den sabeltandade tigern introduceras i säsong fem och kommer ha en storyarc knuten till Aaron, Claires baby, som vid det här laget har kommit från framtiden för att hjälpa Locke att möta det vita skenet, i en tid där Smooky löper amok under the Others kontroll.
Och då har jag inte ens tagit upp de paramilitäratrupperna som brutit sig in i Limbo för att få full kontroll över liv och död...
Det är det som är grejen. 10 °C är maxgränsen för vad en isbjörn klarar. Mer än så och de dör av värmeslag.
Vilket är ett bra tecken på att det faktiskt inte är en realistisk serie, utan har övernaturliga inslag
Posted 24 November 2006 - 22:45
Edited by Walker, 24 November 2006 - 22:46.
Posted 25 November 2006 - 09:37
Jag tror djurarne har nåt med Dharmaprojektet att göra , även vildsvinet Jack fightades med i säsong 1
Smokie har jag ingen aning om vad kan vara ? men lite övernaturligt er altid bra i mitt tycke
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
Posted 25 November 2006 - 10:36
Posted 25 November 2006 - 10:44
Om det nu är en reva mellan verkligheten och limbo så skulle det i alla fall förklara isbjörnarna på ett logiskt sätt (observera logiskt - inte vetenskapligt
Posted 25 November 2006 - 11:04
Smokie är mer än skum, ett svart moln som tittar på en och går till anfall. Och som för med sig ett ljud som en kedja som rör sig över ett kugghjul. Hur skumt som helst.
Smokie och Dharma måste vara 2 seperata saker tror jag.Smokie skal väll representera öen , och Dharma menniskor ?
Posted 29 November 2006 - 14:33
När jag läser det här inser jag fullt hur vilt serien spretar med alla sina tangenter och mystiska insinuationer.
Posted 29 November 2006 - 15:23
Smokie och Dharma måste vara 2 seperata saker tror jag.Smokie skal väll representera öen , och Dharma menniskor ?
Jag lutar också åt att de är skilda saker.
Men jag tro inte den svarta dimman representerar ön - i alla fall inte hela ön. Bara en del i sådant fall. Kom ihåg vad Locke sa i avsnittet där Eko dog? Han såg ett stark ljus? Alltså motsatsen? Ljus och mörker - representerar kanske två olika delar av ön?
http://tv.ign.com/ar...595p1.html?=lle
När jag läser det här inser jag fullt hur vilt serien spretar med alla sina tangenter och mystiska insinuationer.
Jag tycker som sagt var det är idiotiskt att börja tala om det här innan teveserien är slut. Ser man bara på de första exemplen så tycker jag de har taigt upp saker och ting som jag ser kommer besvaras. Först efter serien är slut kan vi börja tala om vad som aldrig besvarades. Så