Nån får väl maila och fråga..
Schibstedt tar över Marvelutgivningen
Posted 17 January 2007 - 16:59
Nån får väl maila och fråga..
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 17 January 2007 - 22:22
Det mest störiga nu är att Tidsam inte har någon info alls på sin hemsida. Majla och fråga låter bra dock...
Posted 17 January 2007 - 22:36
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 18 January 2007 - 08:06
Atlantic gav ut nio nummer av Spindelmannen 1984, och Semic gav ut 3 nr. Med andra ord verkar det inte ha varit någon paus alls, utan den gavs ut med ett nummer i månaden som vanligt (förutsatt att uppgifterna hos Seriesam stämmer).
Det har hänt en del på sistone hos Schibsted, bl.a. har Peter Sparring (den drivande kraften bakom deras utgivningar) gått över till konkurrenten Egmont. Man har också sökt ny layoutpersonal (till de nya Marveltidningarna kanske?). Tyvärr hittar jag inte den annonsen längre, den var ganska roligt skriven
Schibsteds hemsida kommer tydligen att göras om och nylanseras i mars. Kanske i samband med att Marvelutgivningen kommer igång?
Edited by DarkBeast, 18 January 2007 - 08:07.
Posted 18 January 2007 - 10:34
Här är svaret jag fick, lika bra att ta med hela då det är info rakt igenom nästan:
"Hej Jimmy,
Vi sätter igång med Marvelutgivningen i mars. Eftersom vi sätter igång sent på året (vilket beroer på kontraktsskrivning med Marvel, byte av ägare, utgivningsbevis, ny personal etc) så kommer det att bli 10 eller 11 nummer av varje tidning i år. Under 2008 blir det månadsutgivning. Vi kommer att ge ut Spiderman (där bland annat Civil War kommer in i bilden), Spiderman Kidz (för småkillar som också gillar spiderman) samt vad vi kommer kalla Marvel Special, vilket blir varannat nummer X-Men och varannat nummer Wolverine. Även i Wolverine vävs ju civil war historien in, och vi har en bra redaktör som har setnkoll på läget, så jag hoppas att ni läsare kommer känna att det är någon som kan Marvel sm sätter ihop tidningarna.
Vi komemr att komma ut med filmspecialer i samband med filmerna - dck har vi inte bestämt vilken målgrupp vi ska anpassa dessa för ännu. Det finns ju ett ganska stort intresse generellt för superhjältarna, men kidsen älskar ju sina stickeralbum och postrar på hjältarna. Vi håller på och undersöker marknaden för att se vad som blir bäst. Det är ju heller inte uteslutet att man gör ett antal olika filmspecialer för olika målgrupper.
Vi kommer se hur det går med tidningarna under året, men eftersom vi har expansionsplaner så är det ju inte omöjligt att vi utökar Marvelbiblioteket. Jag vill inte lova någonting, dock."
Snabbt svar, skrev innan jag somnade, fick svar strax efter jag vaknade. Kan inte minnas att Janne var så snabb.
Posted 18 January 2007 - 11:23
last.fm Filmtipset
Posted 19 January 2007 - 08:44
Bra jobbat!Jepp DarkBeast, de börjar med Marvel i Mars.
Eftersom Peak tyckte någon borde skriva ett mail så skickade jag ett.
Intressant läsning. Var det Anna Lawrence som svarade? (hon är enligt uppgift den som ska ersätta Peter Sparring som högsta hönset på Schibsted).
Hmm, men det var det väl visst?Dock ingen info om nummer perr tidning.
Eftersom vi sätter igång sent på året [...] så kommer det att bli 10 eller 11 nummer av varje tidning i år. Under 2008 blir det månadsutgivning.
Edited by DarkBeast, 19 January 2007 - 08:45.
Posted 19 January 2007 - 10:06
Bra jobbat!Jepp DarkBeast, de börjar med Marvel i Mars.
Eftersom Peak tyckte någon borde skriva ett mail så skickade jag ett.
![]()
Intressant läsning. Var det Anna Lawrence som svarade? (hon är enligt uppgift den som ska ersätta Peter Sparring som högsta hönset på Schibsted).Hmm, men det var det väl visst?Dock ingen info om nummer perr tidning.
Eftersom vi sätter igång sent på året [...] så kommer det att bli 10 eller 11 nummer av varje tidning i år. Under 2008 blir det månadsutgivning.
Sorry DarkBeast, jag menade "ingen info om sidor perr tidning".
Ca 52 sidor perr tidning för båda, till sommaren ca 80 sidor. Sidantalet skulle bero en del på äventyren. Med andra ord: Mer mutanthistorier, mindre X-Men.
Anledningen till namnbytet från X-Men till Marvel Special är för att de ska få ut tidingen via Tidsam. Ska ha varit en invecklad historia till hur det blev så, men det ville hon inte gå in på. Så är väll att skylla på Tidsam. Marvel Special ska ha med X-Men eller Wolverine i namnet beroende på vad som är i tidningen dock.
Och ja, Anna Lawrence.
Man kanske kan övertyga dem att utöka sidantalet i Marvel Special efter sommaren eller mer troligen nästa år. Sen med namnbytet på X-Men, det påminner mig om strulet för Egmont att få använda Stålmannen som titel på sin kortlevande Superman tidning. Men kan också vara att de ville använda både X-Men och Wolverine som titlar, men att det inte skulle gå ihop, fast det ser jag inte som strul i sig heller.
Posted 19 January 2007 - 10:10
last.fm Filmtipset
Posted 19 January 2007 - 11:46
Egentligen ska man väl inte ta saker och ting för givet ännu, men jag tycker det här låter ganska värdelöst...på alla punkter tyvärr
Men det är vad jag tycker...
Varför?
Spider-Man kommer tillbaka som månadstidning och det lär bli mer sidor Spider-Man perr år framöver om de fortfarande vill ha sommarspecialare än vad Egmont kunnat få fram senaste tiden. Det är en bra sak enligt mig.
Att det blir färre X-Men sidor perr år är dåligt, men jag gillar att ha mer Wolverine. Namnbytet är beklagligt, men de säger att de inte hade något val. Går nog att påverka dem mer hur vi vill ha saker över nästa år.
Sen vill de gärna ge ut någon extra tidning nästa år eller fler album, det är inte heller fel. De är inte perfekta, kanske inte gör riktigt som vi vill, men de försöker göra någonting av det här, Egmont gav upp mer och mer. X-Men behöver fler sidor, kanske större typsnitt än Marvel Special för att det inte ska störa på tidningen. Kanske lite längre ledare med information om olika saker Marvel eller saker som falligt bort i utrymmesbrist i tidningen, inte ledare mest full av klagande och vädjande och väldigt lite info som nu under Jannes senaste år på Egmont.
Första året är aldrig riktigt bra. Men om det varit nuvarande Egmont som börjat på nytt så hade det varit 2-4 nummer perr tidning, jättetjocka och allt hade gått åt helvete.
Posted 19 January 2007 - 17:21
Själv tycker jag det låter skapligt, men att X-men bantas ner och blir Marvel-special med Wolverine verkar ganska korkat.
Nej, hoppas dom får börja använda namnet X-men igen, men varför kunde dom inte valt namnet Marvel Mutanter om dom nu var tvungna att byta namn?
Posted 19 January 2007 - 18:45
Värst vad du verkar allvetande om Egmont Tuulikk...
Själv tycker jag det låter skapligt, men att X-men bantas ner och blir Marvel-special med Wolverine verkar ganska korkat.För om dom inte börjar publiceringen av Wolverine från Enemy of the State så kommer den dåliga kvaliteten att sänka tidningen. Alla minns väl att Egmont försökte med hälften Wolverine, och att det VERKLIGEN inte gick så bra.
Nej, hoppas dom får börja använda namnet X-men igen, men varför kunde dom inte valt namnet Marvel Mutanter om dom nu var tvungna att byta namn?
Även om namnen Mega Marvel och Marvel Mutanter kanske får användas av Schibsted är det nog lite känsligt att "sno" sådana namn som skapades av den föregående utgivaren. Att det blir färre sidor X-Men är väl lite tråkigt men som sagt är det ju deras första år (och inget har kommit ut i butik ännu!) så jag tycker ändå att det verkar hoppfullt inför framtiden. Schibsted verkar ju vara inriktade på att satsa på Marvel och utöka utgivningen framöver (givetvis beroende på försäljning iofs) medan Egmonts marvelutgivning var på väg att tyna bort...
Posted 19 January 2007 - 20:39
Värst vad du verkar allvetande om Egmont Tuulikk...
Själv tycker jag det låter skapligt, men att X-men bantas ner och blir Marvel-special med Wolverine verkar ganska korkat.För om dom inte börjar publiceringen av Wolverine från Enemy of the State så kommer den dåliga kvaliteten att sänka tidningen. Alla minns väl att Egmont försökte med hälften Wolverine, och att det VERKLIGEN inte gick så bra.
Jag vet inte om jag vet så mycket egentligen, men jag har läst Marvel sen slutet av 1994, samlat på mig en skaplig, men på en del bitar gapande samling äldre tidningar så jag har därav lärt mig lite. Och sen har jag haft en hatrelation till Egmont vilken blev ganska stor 2001 då jag bestämde mig att bara köpa det lilla Marvel de hade kvar och inget annat medan jag väntade på att de skulle förlora rättigheterna till exempelvis Schibstedt då de haft marvellicens redan år 2000, under namnet Full Stop Media.
Ska tidningen heta Marvel Special så tycker jag Marvel Special ska ha väldigt litet typsnitt och X-Men väldigt stort. Enemy Of The State skulle vara en väldigt bra start. Jag håller med om att Wolverine i Egmonts X-Men inte var så superbra, men under ett tag så tyckte jag den var intressantare än X-Men under samma period. Alltså, ingen höll superklass.
Och ja, Två tidningar på 6 nummer och en Spider-Man för småungar är att tyna. Extra spindeltidningar håller inte så många år. Dock, vi som läsare bör inte nöja oss med nya X-Men om vi inte gillar läget, det är tillåtet att kräva ändringer och hota om att sluta läsa, bättre det än att bara sluta utan att säga varför, då blir de på förlaget inte visare, utan ser kanske bara att det inte finns någon "marknad".
Posted 21 January 2007 - 14:33
Ska tidningen heta Marvel Special så tycker jag Marvel Special ska ha väldigt litet typsnitt och X-Men väldigt stort.
Det kanske är bra försäljningsmässigt men distributörer och kioskpersonal kommer att klaga, det gjorde de när Marvels Universum 1990 kom ut med en pytteliten logga överst (svårt att se) och huvudseriens namn i stora bokstäver direkt under. De hade svårt att fatta att det rörde sig om en och samma tidning när den 'bytte namn' varje månad. Det var därför som Marvels Universum-loggan gjordes större redan året därpå. Sen las den ju ner ändå rätt fort men det är en annan femma.
Posted 23 January 2007 - 15:56
Posted 06 February 2007 - 14:49
Lite nyheter.
Edited by MARVEL COMICS, 06 February 2007 - 14:50.
Posted 08 February 2007 - 17:14
Posted 25 February 2007 - 18:49
Posted 26 February 2007 - 12:02
http://www.tidsam.se...o...&prkod=4215
Finns i butik från 1:a mars. Ingen info om övriga Marveltidningar ännu.
Posted 26 February 2007 - 13:01
Ja verkligen! Nog är det gamle goe Spidey vi ser på bilden......och det är bara här man kan möta originalet!
Edited by Hofling, 26 February 2007 - 13:02.
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 26 February 2007 - 14:19
http://superhelt.blo...vel-i-mars.html
Man kan nog räkna med att det mesta även gäller för Sverige.
Posted 26 February 2007 - 14:38
Posted 26 February 2007 - 14:57
Posted 26 February 2007 - 19:10
Posted 26 February 2007 - 19:12