Jump to content

Photo

Bläh ! Jag hatar vara arbejdslös

• Please log in to reply
67 replies to this topic

#51 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 November 2006 - 22:45

:o
Support your local search and rescue unit - get lost.

#52 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 24 November 2006 - 01:35

Det intressanta är ju att ni gör precis samma sak själva just nu. ;)

Som vanligt så vet du inte vad du talar om. Nej, nej, nej. Det gör vi inte.

Det är väldigt stor skillnad att belysa ett ohållbart argument (som FX och jag gör), istället för att basera sina åsikter på fördomar (som du i det här fallet gör). Sedan om du tror på det eller inte är mindre relevant för det här argumentet som du gjorde ovan (att vi är fördomsfulla). Du stärker inte din egen tes genom att säga att du har rätt, det är ett klassiskt cirkelargument.

Jag baserar inte mina åsikter på enbart den personen jag berättade om. Jag känner till många fler.

Du känner säkert till några få till, ja. Men du har absolut ingen som helst empati eller insikt i hur det är att vara arbetslös. Du har ingen statistik att komma med. Det enda du har är några fördomar som inte stämmer om du ställer dem mot en större grupp arbetslösa.

Det vore idiotiskt så försök inte koppla ihop mig med idioter som tror att bara för att en människa är muslim så måste dom vara terrorist. Det är en åsikt som baseras på antingen bigotteri eller inkompetens. Den kopplingen gör ni enbart för att ni känner er träffade.

Nej, vi gör inte den kopplingen. Det enda vi gjorde var att påvisa bristen i din argumentation. Det är som sagt var inte lika illa, men du måste inse att du själv sitter med fördomar. Det har klart och tydligt belysts tidigare. Att du inte är kapabel att inse dem är givetvis förståeligt. Det är svårt att ta personlig kritik - särskilt då man uttalat sig om ett ämne som man inte har någon praktiskt erfarenhet av. Så då blir det lättare att skylla ifrån sig, vilket jag tycker är synd eftersom du visat att du varit en bättre debattör tidigare här på forumet.

Jag är besviken och ledsen över att se att jag hade fel om dig. :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#53 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 24 November 2006 - 05:18

Jag gör så att jag tar tillbaka det jag har sagt. Efter en längre stunds funderande har jag kommit fram till att det jag sagt igentligen måste vara fel. Jag hoppas att jag inte har sagt något till varken Cappy eller Marie som jag inte kan ta tillbaka.

Jag är hemskt ledsen för detta. Jag ska i framtiden hålla mig ifrån diskussioner där mina åsikter kan föreställa mig som en dålig människa.
"There once was a man from Nantucket..."

#54 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 November 2006 - 10:29

Jag är inte arbetslös. Jag har heller inte tagit åt mig av det du sagt. Det är inte jag som ska ha en ursäkt.

Att jag öht gav mig in i diskussionen var dels för att den var intressant och dels för att det är roligt att diskutera, men också för att jag besitter viss kompetens inom området för jag har varit arbetslös och haft kontakt med AF i olika sammanhang och perioder i mitt liv och jag kan se att den dagen återkommer när jag får gå in genom dörrarna till den institutionen igen och bli behandlad som om jag vore omyndig. :rolleyes:

Att inte duga på arbetsmarknaden, att bli ratad gång på gång av olika arbetsgivare (om man alls får respons på sin ansökan) är förödande för självförtroendet och självkänslan och att dessutom få höra att man då är för "fin" för att ta vilket arbete som helst eller t o m att man är lat och inte alls vill jobba är ett slag i ansiktet som man verkligen behöver, eller hur? [/ironi]

Det finns säkert de som glider runt i systemet utan verklig ambition att skaffa sig ett arbete, men inte ens a-kassan ger en ju möjlighet att göra det hur länge som helst, så då måste ju dessa personer skaffa sig andra inkomster eller gå till soc. Inte ens soc håller folk under armarna helt villkorslöst numera om man inte har svåra sociala problem av typen missbrukare eller liknande, utan de ställer krav på att folk ska ta sig ur sin position till något annat och placerar in dem i åtgärder av samma typ som AF gör. En annan möjlighet är ju att man är sjuk och därför inte kompetent att klara ett arbete och det är väl främst där som man hittar dem som inte vill arbeta, de finner en läkare som tror på dem och sjukskriver dem för olika diffusa besvär. Men också FK ställer ganska tuffa krav på folk nuförtiden och förtidspensionerar inte i samma utsträckning och med samma klackspark som förr. Alternativet till det är väl då att försörja sig på brott, men det är en gräns som många inte vill stiga över vad jag vet.

Alla andra då? De som är för gamla (gammal idag är en glidande gräns som kan börja vid 35), som har fel utbildning, fel yrkesbakgrund, fel utseende, fel uppträdande, fel dialekt, fel bostadsort eller vad det nu än är som gör att de inte tar sig igenom arbetsgivarens nålsöga, vad ska de göra mer än fortsätta att söka arbete så gott de nu kan? Att vara långtidsarbetslös är ingen semester, det kan jag garantera. Att dessutom bli behandlad som en sämre människa och som om man inte har ett jobb av eget val är djupt kränkande. Det är detsamma som att säga till en person som lider av en djup depression att "Det är bara att rycka upp sig, så ska du se att allt blir bra igen!" - det får närmast motsatt effekt, inte sant?

Jag ifrågasätter egentligen hela den lutheranska moraletiska filosofin som förutsätter att en människas värde ligger i att hon arbetar i sitt anletes svett varje dag. Det är en rest av bondesamhället, där man var tvungen att arbeta hårt för att alls få mat på bordet eller ens ett bord att ha maten på. Så är det ju inte längre i det moderna samhället.

Inte för att arbeta är värdelöst, men det är inte det enda sättet man kan leva på (så länge man ändå har något att leva av). Kan man finna en sysselsättning som ger ens liv mening och tillfredställelse och att man upplever att man gör nytta för sig själv eller för andra människor, utan att det för den skull är ett lönearbete så är väl det också värt något? Eller gör det mig till en blåögd idealist med huvudet i molnen?

#55 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 24 November 2006 - 13:05

Aztecface: Nej då, inte för min del.

Jag är nog en smula överkänslig för detta ämne. Se Maries tredje stycke för en förklaring till varför (något som jag upplevt som en vardag hos väldigt många arbetssökande). Det där när man verkligen söker efter ett jobb, där man inte är kräsmagad alls i sökandet, och sedan få höra hur man är en lat värdelös odåga är inte alls särskilt roligt. :(

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#56 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 24 November 2006 - 14:57

Jag gör så att jag tar tillbaka det jag har sagt. Efter en längre stunds funderande har jag kommit fram till att det jag sagt igentligen måste vara fel. Jag hoppas att jag inte har sagt något till varken Cappy eller Marie som jag inte kan ta tillbaka.

Jag är hemskt ledsen för detta. Jag ska i framtiden hålla mig ifrån diskussioner där mina åsikter kan föreställa mig som en dålig människa.

Helt ärligt , så forstår jag inte vad du menar her ?? Posted Image

Jag står för det jag tror på i alla fall.

Det sa du i förra inlägg , men om du hållar dig från att posta dina åsikter om du risikera föreställa dig som ett dårligt menniska ( i andras ögon ) , då står du inte för vad du tror på då.

Men eftersom du inte använder emoticons , så har jag svårt att se när du er ironisk eller faktsik menar det du sa.

Så igen , Posted Image

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#57 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 24 November 2006 - 18:07

Så som jag tolkade Aztecface så sa han att han övervägt det som sagts i tråden och insett att han hade fel.

Därför tar han tillbaka det han sa. Det är inte så att han drar sig tillbaka med samma åsikter som han gick in i debatten med.

#58 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 24 November 2006 - 18:42

Aha ok :)

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#59 SweGesstan

SweGesstan

Commander

• Members
  • 203 posts
  • Interests:Flickvännen, film och serier

Posted 24 November 2006 - 22:10

I denna dystra tråd så kan jag kanske komma med ett positivt inlägg.

Idag så blev jag fast andställd som traverskransförare på ett stålverk. Men jag känner att jag inte kan ta mig in i debatten om hur det är att vara arbetslös då jag inte har varit det, men jag tror absolut inte att vi kommer att få fler personer till arbeta genom att sänka A-kassan och göra det svårare för de som redan har det svårt.

#60 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 November 2006 - 22:24

Grattis SweGesstan! :thumbsup:

Så roligt att höra positiva nyheter i en annars ganska dyster tråd, det har du helt rätt i. :)

#61 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 24 November 2006 - 22:58

Jag är inte arbetslös. Jag har heller inte tagit åt mig av det du sagt. Det är inte jag som ska ha en ursäkt.

Att jag öht gav mig in i diskussionen var dels för att den var intressant och dels för att det är roligt att diskutera, men också för att jag besitter viss kompetens inom området för jag har varit arbetslös och haft kontakt med AF i olika sammanhang och perioder i mitt liv och jag kan se att den dagen återkommer när jag får gå in genom dörrarna till den institutionen igen och bli behandlad som om jag vore omyndig. :rolleyes:

Att inte duga på arbetsmarknaden, att bli ratad gång på gång av olika arbetsgivare (om man alls får respons på sin ansökan) är förödande för självförtroendet och självkänslan och att dessutom få höra att man då är för "fin" för att ta vilket arbete som helst eller t o m att man är lat och inte alls vill jobba är ett slag i ansiktet som man verkligen behöver, eller hur? [/ironi]

Det finns säkert de som glider runt i systemet utan verklig ambition att skaffa sig ett arbete, men inte ens a-kassan ger en ju möjlighet att göra det hur länge som helst, så då måste ju dessa personer skaffa sig andra inkomster eller gå till soc. Inte ens soc håller folk under armarna helt villkorslöst numera om man inte har svåra sociala problem av typen missbrukare eller liknande, utan de ställer krav på att folk ska ta sig ur sin position till något annat och placerar in dem i åtgärder av samma typ som AF gör. En annan möjlighet är ju att man är sjuk och därför inte kompetent att klara ett arbete och det är väl främst där som man hittar dem som inte vill arbeta, de finner en läkare som tror på dem och sjukskriver dem för olika diffusa besvär. Men också FK ställer ganska tuffa krav på folk nuförtiden och förtidspensionerar inte i samma utsträckning och med samma klackspark som förr. Alternativet till det är väl då att försörja sig på brott, men det är en gräns som många inte vill stiga över vad jag vet.

Alla andra då? De som är för gamla (gammal idag är en glidande gräns som kan börja vid 35), som har fel utbildning, fel yrkesbakgrund, fel utseende, fel uppträdande, fel dialekt, fel bostadsort eller vad det nu än är som gör att de inte tar sig igenom arbetsgivarens nålsöga, vad ska de göra mer än fortsätta att söka arbete så gott de nu kan? Att vara långtidsarbetslös är ingen semester, det kan jag garantera. Att dessutom bli behandlad som en sämre människa och som om man inte har ett jobb av eget val är djupt kränkande. Det är detsamma som att säga till en person som lider av en djup depression att "Det är bara att rycka upp sig, så ska du se att allt blir bra igen!" - det får närmast motsatt effekt, inte sant?

Jag ifrågasätter egentligen hela den lutheranska moraletiska filosofin som förutsätter att en människas värde ligger i att hon arbetar i sitt anletes svett varje dag. Det är en rest av bondesamhället, där man var tvungen att arbeta hårt för att alls få mat på bordet eller ens ett bord att ha maten på. Så är det ju inte längre i det moderna samhället.

Inte för att arbeta är värdelöst, men det är inte det enda sättet man kan leva på (så länge man ändå har något att leva av). Kan man finna en sysselsättning som ger ens liv mening och tillfredställelse och att man upplever att man gör nytta för sig själv eller för andra människor, utan att det för den skull är ett lönearbete så är väl det också värt något? Eller gör det mig till en blåögd idealist med huvudet i molnen?

Detta kan jag inte annat än hålla med dig om.

Det sista måste jag nog tyvärr säg är lite väl idealistiskt. Ett sätt att tjäna in pengar kan jag inte komma på något annat sätt än att jobba och ha ett arbete. Om det inte är ett lönearbete hur menar du då? Du menar kanske att man jobbar med välgörenhet? Det är jag väldigt väl insatt i eftersom jag själv sysslar mycket med det.

Aztecface: Nej då, inte för min del.

Jag är nog en smula överkänslig för detta ämne. Se Maries tredje stycke för en förklaring till varför (något som jag upplevt som en vardag hos väldigt många arbetssökande). Det där när man verkligen söker efter ett jobb, där man inte är kräsmagad alls i sökandet, och sedan få höra hur man är en lat värdelös odåga är inte alls särskilt roligt. :(

Jag kan tänka mig att det är väldigt svårt. Det jag igentligen vill påskina är att dom flesta är väldigt "kräsmagade".

Helt ärligt , så forstår jag inte vad du menar her ?? Posted Image

Jag står för det jag tror på i alla fall.

Det sa du i förra inlägg , men om du hållar dig från att posta dina åsikter om du risikera föreställa dig som ett dårligt menniska ( i andras ögon ) , då står du inte för vad du tror på då.

Men eftersom du inte använder emoticons , så har jag svårt att se när du er ironisk eller faktsik menar det du sa.

Så igen , Posted Image

Jag uttrycket mig väldigt lätt, så jag brukar oftast vara väldigt lättförståelig. Enbart ett fåtal tillfällen jag använder mig av emoticons.

Eftersom jag står för vad jag säger så riskerar jag även ofta att bli missförstådd. Jag tar helt enkelt ansvar för det jag sagt. Även om jag senare insåg att jag hade fel.

Förstår du hur jag menar.

Så som jag tolkade Aztecface så sa han att han övervägt det som sagts i tråden och insett att han hade fel.

Därför tar han tillbaka det han sa. Det är inte så att han drar sig tillbaka med samma åsikter som han gick in i debatten med.

Tack Cappy. Skönt att det inte uppstått fler missförståenden.

I denna dystra tråd så kan jag kanske komma med ett positivt inlägg.

Idag så blev jag fast andställd som traverskransförare på ett stålverk. Men jag känner att jag inte kan ta mig in i debatten om hur det är att vara arbetslös då jag inte har varit det, men jag tror absolut inte att vi kommer att få fler personer till arbeta genom att sänka A-kassan och göra det svårare för de som redan har det svårt.

Ett stort grattis från mig.
"There once was a man from Nantucket..."

#62 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 November 2006 - 18:44

Grattis SweGesstan.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#63 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 25 November 2006 - 20:00

Instämmer i gratulationerna.

Och kul att se dig posta här lite oftare. Det var ett bra tag sen sist!

#64 SweGesstan

SweGesstan

Commander

• Members
  • 203 posts
  • Interests:Flickvännen, film och serier

Posted 26 November 2006 - 17:38

Jo det har varit lite väl långt mellan posterna den sista tiden, jag har egentligen ingen riktigt förklaring till varför heller, men nu har jag hittat tillbaka.

Tack för alla gratulationer

#65 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 27 November 2006 - 09:40

Grattis Swegesstan :thumbsup:

jag drömde i går nat , att telefonen ringde och personen ( som jag inte kände ) sa kort och kontant , vi har hört du er en Xena fan , det er vi också , så du börjar i morgon hos oss :lol:

jag vet fortfarende inte vad jobbet var :lol:

Min avatar samling

#66 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 27 November 2006 - 09:51

jag vet fortfarende inte vad jobbet var

:lol:

Det spelar väl ingen roll så länge det var Xena-relaterat. ;)

#67 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 27 November 2006 - 10:13

Jag drömde att vi hade värsta hotellrummen som jourrum på jobbet. Men ack nej... Det var det gamla vanliga säng/sängbord/lampa/garderob-rum när jag vaknade....

Edited by Darth Wiggy, 27 November 2006 - 10:15.

Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#68 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 27 November 2006 - 11:14

Ja det var en bra dröm jag hadde :lol:

Vaknade och trodde jag hadde ett jobb , som nått :lol:

Min avatar samling