Snapphanar
Posted 31 December 2006 - 09:00
Och givetvis så ville ju Snapphanarna skånes bästa, och för skånes bästa var man tvungen att vända sig till den fiende som inte ville kasta in skåne in i ytterligare ett krig. Och som det visar sig så överlever ju Kungen genom egen försorg, Snapphanarnas plan misslyckas ju.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 03 January 2007 - 13:00
Posted 03 January 2007 - 14:22
Posted 03 January 2007 - 14:28
Och jag håller med dig Walker. Det hade kunnat blivit en riktigt bra film, med rätt människor bakom rodret och checkarna.
Jag hoppas att Snapphanar hade tillräckligt med tittare i SVTs ögon för mer produktioner som den här.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 03 January 2007 - 15:39
Posted 03 January 2007 - 15:55

Posted 03 January 2007 - 15:58
Posted 03 January 2007 - 16:02
Posted 03 January 2007 - 16:06

Posted 03 January 2007 - 16:14
Om man kan göra Arn-eposet i samma anda som böckerna är skrivna kan det bli riktigt bra. Lite actionäventyr. Slaget vid Gestilren kan vara öppningsscen.
Fokus ska tydligen vara på kärlekshistorien mellan Arn och Cecilia, men visst blir finns det gott om potentiella actionscener; slagen vid Lena, Gestilren och inte minst i mellanöstern, Arns dueller, riddar Sunes klosterrov osv. Ser verkligen fram mot såväl filmen som tv-serien. Till skillnad från Snapphanar så kommer denna produktion inte kännas lika lokalpatriotisk (skåne) utan vara lika angelägna för alla.
Edited by Walker, 03 January 2007 - 16:15.
Posted 07 January 2007 - 17:06
Det känns som att det hade blivit bättre om de hade överdrivit det lite till.
Med andra ord: Väck mig när den japanska remaken är klar!
Posted 07 January 2007 - 17:43

Posted 07 January 2007 - 17:56
Posted 07 January 2007 - 18:06
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 07 January 2007 - 18:14
Posted 07 January 2007 - 18:14

Posted 07 January 2007 - 20:17
Nej, jag tyckte det funkade alldeles utmärkt den här gången. Överdrivet? Jodå. Verkligheten är ofta mycket tråkigare och enformigare, så det behövs nog. Att dramatiserna betyder att göra drama av ngt.
Jag tyckte det var en alldeles utmärkt insats. Svensk dramaproduktion har börjat växa upp och kommer snart att flytta hemifrån. *snyft*
Posted 07 January 2007 - 20:32

Posted 07 January 2007 - 20:56
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 11 April 2010 - 18:29

Posted 28 April 2010 - 14:11
===
En natt år 1678 förlorar den gudfruktige ynglingen Nils Geting allt han håller kärt. Hela hans familj utplånas av svenskar, förklädda till snapphanar, och gården sticks i brand. Nils påbörjar därmed sin hämndresa, en resa som gör honom till Snapphane och deltagare i ett frihetskrig. Han finner snart allierade i Snapphanarna: Svart-Stina, Räddstor, David och Joshua. De tar sig an Nils och lär honom att hantera vapen.
De är snabba och effektiva såväl i strid som i list. Tillsammans tar de nu till strid mot svenskarna som har kommit till Skåne, dels för att kriga mot danskarna men också för att hålla de bråkiga, som de utrycker det, skåningarna i schakt. Den lilla gruppen är snabb och effektiv och blir snart fruktad av svenskarnas stora armé.
Under tiden reser Gabriel Lejonhuvud, kungens rådgivare och närmsta man, runt i Skåne för att avkräva bybornas lydnad gentemot den svenska kungen Karl XI. Med sig på sin rundresa har han två saker av vikt: krigskassan och sin fästmö Hedvig Sparre. Snapphanarna får i uppdrag att stjäla krigskassan från Lejonhuvud. Detta är början på slutet för snapphanarna. Svenskarna samlar sina styrkor för att kasta ut danskarna, Lejonhufvud blir allt mer våldsam och som inte detta vore nog stryker en vålnad runt i skogarna och mördar snapphanar tyst och skoningslöst. Nils Geting kämpar vidare men hans tillfällen att till slut få hämnas sin familj försvinner långsamt.
Berättelsen är ett klassiskt äventyr med hjältar och onda människor. Snapphanar tar upp förstklassiga teman som hjältemod, kamp för frihet, hämnd och förbjuden kärlek.
Det här är en ovanligt lyckad satsning av SVT. Dom har ju som tradition att varje jul satsa på starslagen underhålning och vi har bland annat fått se skildringar av historiska personer liv och leverna. T.ex. om August Strindberg, Carl Michael Bellman & Selma Lagerlöf. Jag ser inte mycket svensk underhållning alls då jag sällan finner något intressant eller tilltalande. Men ibland så snubblar man över en del guldkorn. Den här miniserien är dessutom regisserad av två mycket intressanta herrar, nämligen Måns Mårlind & Björn Stein som tidigare ligger bakom den mycket välgjora och spännande svenska tv-serien De Drabbade, som jag varmt kan rekommendera. Dom gjorde även filmen Storm för några år sedan, som kanske inte var fullt så lyckad i sin helhet, men som trots allt hade sina kvaliteter.
Snapphanar är välspelad och spännande. Skådespelarna passar i sina respektive roller och man har använt sig av flera, för mig, okända namn, vilket bara är bra. Ju mer känd du är i en sådan här typ av filmatiserad historisk återspeglig, ju svårare skulle det vara att ta till sig det hela. Just den historiska biten i handlingen är det som gör det hela intressant i mitt tycke. Jag gillar även att dom har fått till rekvesita och inspelningsplatser på ett bra sätt. Det mesta känns trovärdigt.
BRA