Jump to content

Photo

Arn - Tempelriddaren

• Please log in to reply
87 replies to this topic

#51 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 23 October 2007 - 16:00

Nä, visserligen inte men det är ju synd att man inte kan satsa ordentligt på film för vuxna som faktiskt är beredda att betala biljettpriset för att se filmen. Lite synd att vi här i sverige har börjat haka på den här trista PG 13 trenden som jänkarna ägnar sig åt och göra filmer mer barnifierade istället för att satsa på Arn som en film för vuxna.

Men, men. Se den ska jag men jag kanske väntar tills den kommer ut som hyrfilm.

#52 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 15 November 2007 - 20:42

Få se om detta kan bli en hit, kul att London Symphony Orchestra är involverad (kända från StarWars etc) :popcorn:

Aftonbladet kan avslöja Arn-filmens ledmotiv.

The London Symphony Orchestra och Laleh – tillsammans.

Ledmotivet till nordens största filmsatsning någonsin spelades in i London i förra veckan.

Anrika London Sym­phony Orchestra och svenska låtskrivaren och artisten Laleh var på plats. Sången heter ”Snö”.

http://www.aftonblad...ticle1252659.ab

#53 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 November 2007 - 13:39

Tjaaa The London Symphony Orchestra är ju bra iaf. :)

#54 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 November 2007 - 13:03

Kan vara värt och notera att Populär historia i senaste numret (12/2007) har en Arn-special där man tar upp verkligheten bakom storyn:

I vårt julnummer berättar vi om verkligheten bakom Arn, om religionsstriderna, klosterrörelsen och framväxten av kungariket Sverige. (Källa)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#55 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 December 2007 - 14:09

Det verkar som om man släppt en ny trailer (alt klippt om den gamla):

Resumé: "Det är som lanseringen av Sagan om ringen"

YouTube - ARN: Tempelriddaren - Official Trailer (tror et är den gamöa - nya verkar inte hittat ut på YouTube ännu).

Edited by XC, 06 December 2007 - 14:11.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#56 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 December 2007 - 15:04

Några recensioner har dykt upp. Risk för spoilers finns.

Aftonbladet 3 av 5 - Riddaraction... men ibland går det lite väl fort.

Expressen 3 av 5

Göteborgs-Posten 1 av 5 - Arn - ett rent pekoral

Edited by Cartman, 18 December 2007 - 15:10.

#57 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 December 2007 - 22:33

Skall man gå efter GP recension så verkar det vara ett rent mästerverk. :D

fqq5BYam.jpg

#58 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 December 2007 - 00:08

:lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#59 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 19 December 2007 - 01:10

Inte så många som hunnit recensera filmen än, men Nerikes Allehanda gav den i allafall en 4:a.

http://www.na.se/kul...a...=1&nr=15434

Verkar inte finnas så stor samstämighet bland recensenterna, men allt handlar väl vad man har för utgångspunkt. Han på NA verkar gilla riddaraction och kallade det en Nordisk Ivanohe medan hon på GP verkligen gick in för att såga den och klagar på dåliga kvinnorollerna. :D

#60 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 December 2007 - 12:28

Och DN en 3:a. http://www.dn.se/DNe...?d=656&a=726215
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#61 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 19 December 2007 - 17:34

Sandstormen viner, blodet skvätter och Arn - eller Al Ghouti som araberna kallar honom - dräper otrogna samtidigt som han visar respekt för deras kultur.

:lol2:

"Låt mig uttrycka min högaktningsfulla beundran för profeten och hans levnadsregler... DÖ, DIN JÄVEL!!!" *chop* *splat*

#62 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 20 December 2007 - 16:22

Den lokala tidningen har recenserat filmen.

Östgöta Correspondenten 3 av 5 - Arn bär upp sin brynja

Samt SVD

Svenska Dagbaldet 2 av 6 - Ett mycket långt "jaha"

Edited by Cartman, 20 December 2007 - 16:25.

#63 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 23 December 2007 - 14:50

Måhända finns det ett intresse vad Hans Wiklund tyckte om filmen... :popcorn:

I Mixmegapols Morgonshow kom domen. Wiklund berättade om de låga förväntningarna, hade t.o.m med sin "Skämskudde" ifall det blev för pinsamt skulle han göma ansiktet i den. Nu behövdes den inte användas. Dock lite seg i vissa partier, då kom kudden till pass för lite sömn.

Lite citat från recensionen

"Det lirar i alla fall som det ska, så när som på inledningen med berättarröst" "Språkhanteringen är helt ok i filmen, var lite orolig att det inte skulle låta trovärdigt men man säger hora mest hela tiden och det gör ju vi en idag, känns som det funkar ganska väl. Skådespeleriet genomgående bra, särskilt Nätterkvist i huvudrollen och Stellan Skarsgård dominerar fullständigt"
Bra Jul-underhållning någonstans mellan Raskens, utvandrarna, Bröderna Lejonhjärta och Madicken. Arn I får en solid 3:a i betyg!"

#64 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 25 December 2007 - 21:55

Filmen hyllas av premiär-besökarna

Filmen är jättebra.
Recensenterna suger.
Det var folkets dom när storfilmen om Arn hade Sverigepremiär för vanliga biobesökare på juldagen.

I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#65 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 27 December 2007 - 16:57

Arn slår rekord

Biobesökarna verkar ha lyssnat till SF:s bön om storpublik för "Arn". De första två dagarna hade 160.310 biobesökare sett filmen. I reda pengar innebär det 14,3 miljoner kronor, vilket är den största summa en svensk film hittills har spelat in under öppningsperioden. Ännu så länge är det dock en bit kvar till den miljonpublik som SF måste ha för att "Arn - tempelriddaren" ska gå ihop ekonomiskt.

Edited by XC, 27 December 2007 - 16:58.

fqq5BYam.jpg

#66 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 December 2007 - 17:07

Någon här som sett filmen?

#67 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 27 December 2007 - 17:30

Inte jag iaf. Väntar tills filmen kommer till Bio-XC.

Edited by XC, 27 December 2007 - 17:30.

fqq5BYam.jpg

#68 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 December 2007 - 22:25

Såg den igår. Skulle väl ge den 4/10 ungefär, dvs. ungefär som de flesta kritikerna.
+ Den är välgjord och välspelad (några få platta repliker till trots), Stellan Skarsgård äger fortfarande.
+ Bra dramatik när det väl är sådan.
+ Miljöerna känns äkta (utom när man ser Jerusalem på avstånd - det luktar målarfärg lång väg...) ).
- Den är kändes lååååång, tycker att man kunde ha klippt bort massor av i mitt tycke onödiga transportsträckor.
- Utnyttjar inte delar av böckerna som skulle ha fungerat bra på film (speciellt Jerusalem-delen, som kändes för kort. Dessutom: hur kunde man välja att strunta i halshuggningsscenen i slutet av bok 2, som är hur filmiskt som helst? ).
- Berättarrösten i början för tankarna till Hans Vilnius (om nu någon här kommer ihåg honom): "Mannen till vänster på bilden är en tempelriddare..." ;)

Fattar det som att de ska göra en internationell kortvariant som är båda svenska filmerna sammanslagna. Jag längtar redan - fast jag kommer säkert se del två när den kommer i höst.

Edited by Fiskrens, 27 December 2007 - 22:36.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#69 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 30 December 2007 - 14:41

Jag har beslutat mig för att vänta tills filmen kommer på DVD. Mest för att jag hellre lägger 100:- i biljettpris på någon annan intressant film och att det är billigare att hyra DVDn för typ 40:-

#70 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 30 December 2007 - 19:14

I väntan på DVDn så kan vi roa oss med denna amerikanska artikel om "Arn":
'Arn: The Knight Templar' Slays Swedish Box Office - Cinematical

fqq5BYam.jpg

#71 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 January 2008 - 22:19

Fattar det som att de ska göra en internationell kortvariant som är båda svenska filmerna sammanslagna. Jag längtar redan - fast jag kommer säkert se del två när den kommer i höst.

Jag tackar för förklaringen varför slutet sög... eller rättare sagt bristen på slut. :P

+ Miljöerna känns äkta (utom när man ser Jerusalem på avstånd - det luktar målarfärg lång väg...) ).

Det har med hettan och vågorna att göra. Det var riktiga byggnader.

Jag tycker filmen var fantastiskt bra. Det märktes knappt att den var Svensk. Jag tror det var den bästa, icke komedi, som Sverige någonsin gjort. :)
Jag ger den 9/10. Orsak till nedskärningen är att det var aldeles för stora hopp i filmen. Speciellt mellan när Arn lämnar Sverige och sedan är i Det Heliga Landet. Avsaknad på röd tråd, utöver Arn som karaktär, är en annan del av min kritik men det har ju antagligen med böckerna att göra och inget med filmen. Dessutom är detta bara första filmen så jag tror att man märker av den röda tråden mer i nästa film.

Ang. kritiken om våldet i filmen, eller bristen på det, så håller jag inte riktigt med. Jag kände det som att det hade inte behövts mer blod än vad som framgick. Att sätta dit mer blod och groteska bilder bara för att göra den mer vuxen och stroppa yngre från att få se filmen hade bara varit onödigt och förstört. Jag tycker att den här, precis som Ivanhoe, är en äventyrsfilm som yngre ska kunna se och njuta av också.

Måste säga att SVT river nog sitt hår för att de var så dumma att de hoppade av projektet. Men deras förlust, TV4s vinst. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#72 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 07 January 2008 - 13:20

Det har med hettan och vågorna att göra. Det var riktiga byggnader.

:huh: Jag som hade för mig att den var inspelad i Marocko. Och såvitt jag vet ligger inte Jersualem-moskén där :P . Men du är kanske mer välunderrättad än jag.

Så här i eftertanke skulle jag nog höja mitt betyg lite: fördelarna överväger nackdelarna. 6/10, tycker som du att det är en gedigen film som har skapats. Och visst, SVT:s reaktion känns lite gammalt statlig företag ovant vid privat marknad (jag har varit med om att försöka "samarbeta" med Telia :rolleyes: ), dvs. "Va?! Har vår motpart egna krav, kan vi inte styra och ställa som vi vill? Då ställer vi oss och surar..."

#73 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 January 2008 - 11:53

Kritiker gör en pudel

Jag vet inte... hög :rolleyes: faktor på den där artikeln...

fqq5BYam.jpg

#74 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 10 January 2008 - 14:56

Kritiker gör en pudel

Jag vet inte... hög :rolleyes: faktor på den där artikeln...

Håller med: Strage gör en Strage ;)

#75 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 10 January 2008 - 18:09

Fånigt av Strage, han får väl stå för vad han skriver!

Hörde som hastigast i morse vad Nils-Petter Sundgren tyckte om Arn, bättre än vad han förväntade sig men NP var inget större fan av Guillou-filmer. Sundgren har förövrigt premiär för ett nytt program idag om Filmhjältar (23:20 TV4), "kan" va rätt kul för oss filmnördar. Tidigare Sundgren-serier har bla botaniserat i utvecklingen av den svenska synden på film, t ex i Fäbodmiljö.. :whistle:
http://tv4.se/602252.html

För övrigt vill jag dra tillbaka min recension av Flykten från Alcatraz, ber alla om ursäkt som hyrt/laddat ned filmen tack vare den :lol: