Robin Hood (2010)
Posted 15 December 2009 - 08:37
http://www.comingsoo...ws.php?id=61633
Svårt att säga exakt vad som står på i den här tolkningen eller hur den kommer att vara. Tänker nog ge den the benefit of the doubt tills vidare.
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 15 December 2009 - 21:50
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 16 December 2009 - 00:28
Winter is Coming
Posted 22 December 2009 - 20:14
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 09 June 2010 - 22:14
På flykt från krigen i Frankrike så hittar Robin Longstride en mördad Sir Robert Loxley och tar hans identitet för att kunna komma hem till England. Men väl där finner han att det inte är så lätt att kasta av sig sin nya identitet och plötsligt står han som Lord och ledare över folket i Nottingham och make till Loxley's hustru, Marion.
Nu har jag alltså sett Ridley Scott's Gladiator II..., Robin Hood, menar jag.
Igentligen är det inte mycket av Robin Hood i det hela. Den riktiga Robin Hood, Sir Robert Loxley, dör ibörjan av filmen och en annan karaktär, Robin Longstride, tar hans plats. Marion är Sir Robert Loxley's hustru och deffinitivt ingen Jungfru.
I grunden är det hela ett stort underbart äventyr och det gör inte så mycket att de har hittat på en egen handling för det som räknas, Robin Hood, är fortfarande den samma. Det finns så många filmer och TV-serier så lite omväxling kan vara kul och Russell Crowe gör ett fantastiskt jobb som en 10 år äldre version av den klassiska karaktären. Faktum är att Russell Crowe skådespeleri är det som gör filmen Robin Hood. Resten känns annars mer som en rörig konstig form av uppföljare på klassiska Robin Hood där en ny tar sig namnet (liknande Zorro-filmerna med Antonio Banderas) och det är inte fören i slutet man inser att så är inte fallet.
Att sedan Sheriff of Nottingham var en patetisk liten skitstövel i filmen är rätt komiskt med tanke på att Ridley Scott's Robin Hood föddes av en önskan att göra Sheriff of Nottingham till den stora hjälten.
Gillar ni storslagna medeltids krigsäventyr så ska ni klart se den men vänta er inte någon klassisk Robin Hood.
8/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 10 June 2010 - 08:16

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 23 June 2010 - 21:35
Crowe spelar Robin med pondus och lite humor och funkar som vi redan vet som actionhjälte. Öht är castingen genomgående bra. Cate Blanchet spelar en mer bestämd och hands on variant av Marion som i slutändan inte är rädd att ta upp vapen. I slutändan måste hon dock såklart räddas av Robin. Man kan ju inte gå hur långt som helst. Storyn följer Robin från korståget tillbaka till England för att slutligen förhindra en fransk invasion och därefter sås fröna till legenden och den oundvikliga uppföljaren. Så det är typ Robin Hood Begins men jag vill inte kalla den det eftersom det är långt från Chris Nolans Batman epos. Dock är det ett helt ok actionäventyr och en underhållande variant storyn.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 24 June 2010 - 00:05
Sedan måste säga att jag blivit lite mer intresserad av den (trots det du skriver om Marion
Pst. Crusader tyckte det var Crowe som gjorde filmen, men det låter som att du fann några extra karameller i den.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 24 June 2010 - 00:13
-Gangstagrass
Posted 24 June 2010 - 00:18
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 24 June 2010 - 00:22
Ja det gäller att passa på att smyga in lite Treme när man har chansen.
-Gangstagrass
Posted 23 September 2010 - 23:57
Underhållande hela vägen trots den långa speltiden på drygt två och en halv timme (såg Directors Cut-versionen). Jag hade inte mycket hopp på den här filmen men den överraskade mig, positivt indeed!
8/10
Winter is Coming
Posted 25 January 2011 - 15:31
...
Ridley Scott lyckas få ihop en annorlunda story om legenden Robin Hood mot vad vi lärt oss via andra filmatiseringar. Här känns det mer mänskligt och trovärdigt. Inget lull-lull. Smart drag att göra den populära karaktären sheriffen av Nottingham annorlunda mot fantastiske Alan Rickmans gestaltning i filmen från 1991. Här är han inte den fruktade sheriffen utan upplevs mer smått charmigt löjeväckande. Bra spelat av Matthew McFayden som övertygar i rollen.
Jag fullkomligt älskar Cate Blanchetts version av lady Marion, inte så värst jungfrulig utan en stark kvinna som inte räds att agera som hon vill och säga vad hon tycker. Ja, överlag så gillar jag skådespelarensemblen och dess karaktärer. Och fin bonus med humorn som så smidigt vävts in.
Tekniskt finns inget att anmärka på utan samtliga ansvariga gör ett bra jobb. Extra plus för de grymt snygga eftertexterna.
Såg Director's Cut och jag kan tänka mig att det är framförallt slutstriden som är förlängd för den är lite väl lång...
Posted 18 December 2011 - 21:43
Jag har svårt för Russel Crowe. Kan inte sätta fingret på exakt vad men det är bland annat något i hans framtoning som gör att karaktärerna han skall ge liv känns aningen... tråkiga... Och tråkig är han även här, tyvärr.
Den här storyn har väldigt lite gemensamt med Robin Hood som vi känner honom. Men de flesta ändringarna som gjorts är faktiskt helt Ok och väver samman en riktigt bra historia. Men korsågen? Igen? Låt oss vara ärliga, korstågen kommer aldrig kunna ge en i övrigt bra story extra studs på samma sätt som andra världskriget. Vi var här med Scott tidigare i Snarkfesten Kingdom of Heaven. Vi var här med Guillous Arn. En vända till gör inte storyn någon nytta här - inte för den moderna människan (Homo Zappiens) som vant sig vid 4s klipp och 5minuters intriger. Storyn lider lite dessutom av samma problem som iaf första delen av Isabella Allendes "Legenden om Zorro". Vi är egentligen inte intresserade av att veta hur mannen blev legenden. Således så känns det som att det tar herr Scott minst trekvart att komma till saken.
Men för slutresultatet är det fotnotar*. På det hela taget så lyfter filmen bara Cate Blanchett (som måste göra en av de vassaste renderingarna av Marion i mammaminne och då är jag ett fan av Lucy Griffiths inkarnation av samma karaktär). Aldrig har väl Marion varit så dynamisk och välbalanserad. Vid sin sida har hon Max von Sydow som även han lyfter in något intressant i alla sina scener. Herr Crowe kan inte göra annat än att snällt sitta och se på.
Filmen är som alltid när Scott är inblandad tipptopp på det visuella planet. Allt från kläder till rekvisita, kulisser och miljöer är grymt snyggt och välgjort. Trevligt soundtrack också måste jag säga.
*) Medveten felskrivning för att reta folk, tack så mycket.
*
.Smart drag att göra den populära karaktären sheriffen av Nottingham annorlunda mot fantastiske Alan Rickmans gestaltning i filmen från 1991. Här är han inte den fruktade sheriffen utan upplevs mer smått charmigt löjeväckande. Bra spelat av Matthew McFayden som övertygar i rollen.
Rickman är svårslagen i rollen.
Edited by XC, 18 December 2011 - 21:43.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)