Om du ser den på festivalen hoppas jag att du återkommer med dina tankar och funderingar kring filmen. Det skulle vara trevligt att få lite bränsle i min väntan på biopremiären.
Låt den rätte komma in
Posted 17 January 2008 - 13:41
Om du ser den på festivalen hoppas jag att du återkommer med dina tankar och funderingar kring filmen. Det skulle vara trevligt att få lite bränsle i min väntan på biopremiären.
Posted 25 January 2008 - 09:56
I dagens Göteborgs-Posten finns en intervju med regissören, tyvärr ligger den inte uppe på tidningens nätupplaga. Inte än i varje fall. Jag avvaktar och ser om den kommer upp under dagen, annars kan jag sammanfatta vad han säger här.
Posted 25 January 2008 - 13:16
Hoppas att artikeln dyker upp så att man får ta del av det han har att säga.
Posted 26 January 2008 - 13:03
Tomas Alfredson säger iaf att han läste boken och blev väldigt tänd på att göra en film av den, trots att han annars inte är särskilt engagerad i skräckgenren. Han säger också att han ser boken som lite av en generationsroman och att skräckinslagen i den är något som kommer med på köpet och inte är huvudfokus. Han menar att filmen är väldigt trogen boken i avsikt och ton, men inte i alla delar av innehållet. "Jag tycker det är intressant att undersöka vad vi blir rädda för" säger han.
Han beskriver filmen som väldigt visuellt driven, snarare än dialogdriven och berättar att de "fantastiska" inslagen som att Eli kan flyga och är viktlös var svårast att lösa. "För mig handlade det främst om att avstå från att visa saker, så att publiken själv får fylla i. Det tekniska ska pågå utan att man tänker på det. En slags illusionism: det ska passera elegant och trovärdigt" säger Tomas Alfredson.
Posted 26 January 2008 - 13:08
Gah, kan det inte vara Mars snart?
Posted 28 January 2008 - 13:59
Edited by Cartman, 28 January 2008 - 13:59.
Posted 28 January 2008 - 14:01

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 28 January 2008 - 14:13
Edited by Cartman, 28 January 2008 - 14:18.
Posted 28 January 2008 - 14:14
De är rätt lika!

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 28 January 2008 - 17:07
Om ni hittar fler recensioner så posta gärna länkar.
AndreasLindahl Skrev: Såg filmen på Göteborgs Filmfestival i lördags, och blev faktiskt ganska besviken. Som vanligt är boken mycket bättre än filmen. Filmen blir aldrig riktigt läskig - ibland blir det rent ut av löjligt och komiskt - och allt går väldigt fort fram, utan att någonsin gå på djupet. Det enda jag egentligen fick ut av filmen var vänskapen mellan Oscar och Eli, som var bra hanterat och fångat på film.
John Ajvide Lindqvist (och Tomas Alfredson) var där och sade innan filmen att "de som inte gillar den här filmen är elaka", så jag antar att jag är lite elak. Tyvärr.
Edited by Cartman, 28 January 2008 - 17:07.
Posted 28 January 2008 - 19:12

Edited by Cartman, 05 August 2008 - 16:51.
Posted 31 January 2008 - 18:13
Kom precis hem från en visning på Göteborgs Filmfestival.
Och jag är lyrisk!
Ska försöka undvika spoilers men mycket av det jag anar folk i tråden hoppas på, alltså det svenska vemodet och kärlekshistorien är så mycket bättre än nån annan svensk film jag sett på sistone.
Det är med viss fasa jag går och ser svensk genrefilm. Det finns liksom en alltid ansträngd känsla av "vi kan också". Man tar i från tårna, överlyckliga efter att ha lyckats lura ännu en konsulent vid Filminstitutet att darrandes öppna kassakistan och gör allt för att kopiera de "riktiga" filmerna från Hollywood utan någon tanke på vilket land filmen spelas in i, vilket kollektivt medvetande vi har och att dialogen faktiskt är på svenska.
Till på köpet vågar man sig nu på att filmatisera något så ovanligt som en svensk skräckroman. Men efter att ha läst Låt den rätte komma in, och hört att Thomas Andersson (Fyra nyanser av brunt) står för regin var min första tanke att det här måste bli bra.
Och det blir det.
Man går ut starkt, författaren John Ajvide Lindqvist har själv varit med och skrivit manuset till filmen och gör en utsökt avvägning av bokens handling mot filmens begränsningar. Man väljer att fokusera på kärlekshistorien, tar bort en del moment samt låter vissa i boken stora sidospår blixtra förbi. Och ärligt talat finns det element i boken som inte riktigt funkar, skönt att slippa se dem ens i krystad form i filmen.
Thomas Andersson har själv reflekterat över hur osentimentalt Oskar förhåller sig till sin situation och sina mobbare. Han liksom bara härdar ut, så till den milda grad att en av mobbarna själv bryter ihop. Han kan inte uppbåda det hat som krävs för att övervinna Oskars likgiltighet. Denna osentimentala känsla är filmens absoluta styrka. Som all svensk film skulle denna kunna ha kört i diket vilken sekund som helst men Tomas Andersson manövrerar hela projektet med oerhörd fingertoppskänsla och karaktärerna är långt bortom de schabloner vi är vana vid.
Oskar - och framförallt Eli - briljerar verkligen och bättre casting av Eli kunde de inte gjort. Är det nåt svensk film i regel inte klarar av är det barnskådisar och jag är lättad att se Tomas Andersson visa att det faktiskt går. Fotot vågar dröja sig kvar, actionsekvenserna är sparsmakade och den karga förorten hinner bita sig fast. Som kuliss till en meningslöshet där ond bråd död till slut blir frälsningen.
Låter riktigt, riktigt bra IMO. Härligt!
Sedan har vi en något mindre positiv "recension" i tråden för filmen på http://www.dvdforum.nu/forum/.
Såg filmen på Göteborgs Filmfestival i lördags, och blev faktiskt ganska besviken. Som vanligt är boken mycket bättre än filmen. Filmen blir aldrig riktigt läskig - ibland blir det rent ut av löjligt och komiskt - och allt går väldigt fort fram, utan att någonsin gå på djupet. Det enda jag egentligen fick ut av filmen var vänskapen mellan Oscar och Eli, som var bra hanterat och fångat på film.
John Ajvide Lindqvist (och Tomas Alfredson) var där och sade innan filmen att "de som inte gillar den här filmen är elaka", så jag antar att jag är lite elak. Tyvärr.
Posted 05 February 2008 - 13:26
Nordiska Filmpriset
Göteborg International Film Festivals Nordiska pris tilldelas regissören Tomas Alfredson för hans film Låt den rätte komma in. Motiveringen lyder: "Han lyckas förvandla en vampyrfilm till en originell, rörande, roande och värmande berättelse om vänskap och utanförskap."
En liten recension som jag hittade.
Posted 05 February 2008 - 15:51
Posted 18 February 2008 - 14:20
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 18 February 2008 - 14:28
EDIT: Mer info saxat från SFI.
Sverigepremiär: 2008-03-01
Längd: 114 minuter
Censur: Tillåten från 15 år
Det verkar alltså som att premiären är tidigarelagd?
Edited by Cartman, 18 February 2008 - 14:35.
Posted 21 February 2008 - 12:13
Edited by XC, 21 February 2008 - 12:14.

Posted 21 February 2008 - 12:33
Posted 21 February 2008 - 12:34
Så jäkla trist att behöva vänta till oktober.
Uppdaterar första posten med det nya datumet.
Posted 21 February 2008 - 12:41
Posted 21 February 2008 - 12:50
- Filmen har fått otroligt fin respons både i Sverige och utomlands. Vi väljer nu att flytta fram premiären för att ge filmen de allra bästa förutsättningarna att nå den svenska biopubliken. Under hösten finns större möjligheter att ligga kvar längre i repertoaren än under senvåren som tidigare var beslutat, säger filmens producenter John Nordling och Carl Molinder från EFTI.
Vilket jag inte direkt köper. Jag är inne på samma linje som dig Marie.
Posted 21 February 2008 - 13:08
Omklippning låter inte så troligt, med tanke på den respons filmen fått världen över.
Kanske ett krav från distributören som har andra filmer bokade över sommarhalvåret. Har förstått det som att SF ibland sitter i knät på de amerikanska bolagen, att vissa filmer måste visas en viss period med ett visst antal kopior, etc.
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 25 February 2008 - 13:45
Filmnyheterna.Se - Låt den rätte komma in såld till USA
2008-02-22
Tomas Alfredsons film Låt den rätte komma in har sålts för biografvisning i USA och Storbritannien. Förhandlingar pågår dessutom med flera andra länder.
Enligt ett pressmeddelande publicerat hos Nordisk Film- & TV-fond är det alltså klarat med försäljningen av biorättigheterna till USA och Storbritannien.
Dessutom pågår just nu långt gångna förhandlingar med Tyskland, Japan, Australien och Italien. Men om de förhandlingarn även leder till biografvisning eller för DVD och "Video on demand" blir inte klart förrän avtalen ska skrivas på.
Posted 26 February 2008 - 09:36

Posted 26 February 2008 - 13:06