Jump to content

Photo

Stargate SG-1 säsong 4

• Please log in to reply
342 replies to this topic

#51 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 09 May 2007 - 20:20

Klart alla nördar är sexiga - jag är ju nörd ;)

Men jo, i början såg han ut som en nörd. Med frisyren och glasögonen. I min bok är dock nörd ett bra begrepp, så jag säger fram med mer sådana. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#52 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 09 May 2007 - 20:38

Varför blir Daniel kallad nörd?? Han har varken glasögon eller töntiga kläder på sig utan det är bara tittarna som "vet" att Daniel är en nörd. Boooooring.

Håller med. Han såg inte alls ut som en nörd i dagens avsnitt. Riktigt snygg faktiskt för att vara en 'nörd' ;)

För att vara en nörd?! Georgia! *dör av chock*
Nu måste jag ta fram piskan här. Daniel är ALLTID snygg! :D Fast jag gillar ju nördar (Geeks!!) så det är väl inte så konstigt. :thumbsup:

Men jo, i början såg han ut som en nörd. Med frisyren och glasögonen. I min bok är dock nörd ett bra begrepp, så jag säger fram med mer sådana. :P

*lol* Och mmm, älskar frisyren och glasögonen! :wub:
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#53 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 May 2007 - 20:46

Varför blir Daniel kallad nörd?? Han har varken glasögon eller töntiga kläder på sig utan det är bara tittarna som "vet" att Daniel är en nörd. Boooooring.

Håller med. Han såg inte alls ut som en nörd i dagens avsnitt. Riktigt snygg faktiskt för att vara en 'nörd' ;)

För att vara en nörd?! Georgia! *dör av chock*
Nu måste jag ta fram piskan här. Daniel är ALLTID snygg! :D Fast jag gillar ju nördar (Geeks!!) så det är väl inte så konstigt. :thumbsup:

:lol:
Har inget emot Daniel, men jag tycker han blir snyggare i senare säsonger :P
Är mer en John Sheppard och Cameron Mitchell typ :wub:

Edited by Georgia, 09 May 2007 - 20:50.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#54 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 09 May 2007 - 20:49

Jag kunde inte ta ögonen från och äcklas av Anises hemska uppblåsta, fullpumpade läppar så fort hon var i bild. Det där ser så fruktansvärt äckligt ut vem som än ser ut sådär. :urk:

Ja eller hur?! :rolleyes: Usch, jag gillar henne verkligen inte. Och min killkompis SMSade och sa hur snygg hon var... Plastbimbo. :(

Har inget emot Daniel, men jag tycker han blir snyggare i senare säsonger :P
Är mer en John Sheppard och Cameron Mitchell typ :wub:

Mmmm, ja kort hår är inte fel heller. :D Changeling...och sen när han kommer tillbaka från ascensionen *drool* Och ja, Cameron är ju inte fel heller. :)

Edited by Freja42, 09 May 2007 - 20:50.

--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*

*

#55 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 10 May 2007 - 07:37

Ugh, hatar Anise. Avsnittet är sådär men jag har sett det förut och jag blir lite trött på vissa saker. Varför blir Daniel kallad nörd?? Han har varken glasögon eller töntiga kläder på sig utan det är bara tittarna som "vet" att Daniel är en nörd. Boooooring. Sen finns det alltid roliga scener men jag gillar inte avsnittet som sådant och speciellt inte Anise och hennes attityd.

"Nerd, as a stereotypical or archetypal designation, refers to somebody who passionately pursues intellectual or esoteric knowledge or pastimes rather than engaging in social life, participating in organized sports, or other mainstream activities."

Att vara en nörd är inte (alltid) något man "ser ut att vara".

#56 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 10 May 2007 - 08:45

Jag tycker också att nörd är ett bra begrepp. Tycker bara skådisen som ska spela Jackson mer (och det tydligt) är "förklädd" till en nörd än något annat.
*Hockey och superhjältar*

#57 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 10 May 2007 - 09:10

Ironiskt att jag skulle se ett avsnitt där de säger "With great power comes great responsibility" samma kväll som jag såg Spider-Man 3 på bio. För övrit var väl inte Spidey den enda superhjälte-referensen i avsnittet. Att Jack åt så mycket sötsaker påminde mig om The Flash, eftersom han också äter väldigt mycket för att fylla på med bränsle.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#58 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 10 May 2007 - 09:46

Heh, undrar om det där var en referens till Flash eller om det mest är du som drar den slutsatsen. :)
Fast var det inte någon annan tv-serie som de pratade om Stålmannen och Blixten igår, Lost kanske?

#59 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 May 2007 - 10:00

Att Jack (och senare de andra) åt så mycket sötsaker var en hint att det tillstånd de försattes i påminde väldigt mycket om ett drogrus. Jag vet inte hur det är med kokain, amfetamin och andra sådana stimulantia, men röker man hasch/marijuana får man ett väldigt sug efter sötsaker.

Nördar har i Hollywood ett stereotypiskt utseende med glasögon, "slapp" klädsel, dålig fysik då de antingen är väldigt spinkiga eller överviktiga och oftast långt och/eller dåligt skött hår. Daniel passar inte in på någon av de kriterierna annat att han bär glasögon och hans fysik är det inget fel på alls. Det är bara när han står bredvid Teal'c som han ser tanig ut. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#60 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 May 2007 - 12:55

Ätandet förklaras i avsnittet. Kroppen förbränner mycket mer och behöver mer energi. Samma orsak som Flash äter så mycket.

Dessa jäkla Tok'ra sjunker i mina ögon mer och mer för varje avsnit nu.
Jag fattar inte. Jag tyckte inte alls att de var såhär innan. Alliansen kändes mer som ett partnerskap då. men nu känns det som att SGC är deras knähundar.
Jag gillade dem verkligen innan men nu börjar jag nästan hoppas att de ska bli straffade på nåt sätt.

Vilket flin Teal'c hade efter sin erotiska natt. :P Men jag gillar inte att han är otrogen. Han har ju för fasiken en fru och son och jag tycker inte de har visat nåt på att de har gjort slut.

Ska bli intresant med Teal'cs nemesis och se hur det utvecklar sig. personligen så tror jag att Tok'ra underskattar det hela och råkar illa ut. Hoppas det och att SG-1 får rädda dem. :D

Spännande avsnitt iallafall.

Edited by Crusader, 10 May 2007 - 18:01.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#61 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 10 May 2007 - 18:00

Jaha, så har vi då fått se Teal's lärling. :lol:
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#62 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 May 2007 - 18:16

Hmm... så Teal'c kan vara på gott humör morgonen efter han också? ;) :D

Att symbioten skulle vara ond och inte alls intresserad av att byta sida var ganska givet från början. Tämligen ordinärt avsnitt imho.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#63 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 May 2007 - 18:29

Jag var också inne på spåret att den inte bytt sida, var inte förvånad över att den dödade Shau'nac heller. (Eller att Anise/Freya misstänkte det hela heller).

Kuriosa: Vanessa Angel var ursprungligen tilltänkt i rollen som Xena i TV-serien Hercules, men sade ifrån sig rollen (pga sjukdom tror jag det var).

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#64 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 May 2007 - 18:59

Jag hade föredragit om symbioten faktiskt hade bytt sida. Det hade gett en ny grund till serien och en intresant vändpunkt. Fast samtidigt så hade det sabbat Symbioternas totala genetiska ondska.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#65 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 May 2007 - 19:11

Direkt när Tanith hade fått sin värd såg man ju att han fortfarande var Goa'uld. Men tänk om han blivit Tok'ra, det skulle ha varit intressant, men inte lika intressant som nu när dom kommer lura honom och själva få info.

Hmm... så Teal'c kan vara på gott humör morgonen efter han också?

:lol:

Jättekul när Sho'nac kallar Jack för Teal'c's lärling.
Master Teal'c :lol:
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#66 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 May 2007 - 19:57

Ursäkta en newbe... men hur såg du det? :unsure:

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#67 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 May 2007 - 20:01

För mig var det hans ögon (då menar jag inte att dom glödde eller något sånt) utan uttrycket i dom.

#68 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 10 May 2007 - 20:07

Samma här. Hans ögon var också ett tecken för mig (Inte bara att de lyste, då). Men hur hans host kunde bli lurad fattar jag inte.
-Sora, Kingdom Hearts

#69 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 10 May 2007 - 20:33

Tycker han som spelar Tanith gjorde ett bra jobb. :) Han ser verkligen ond ut.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#70 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 11 May 2007 - 10:57

Är det inte Peter Wingfield han heter? Som varit med i Highlander? Jag håller med, han visade verkligen med ögonen att han blivit ond. :) En bra skådis som visar med så subtila små miner. :)

Ugh, hatar Anise. Avsnittet är sådär men jag har sett det förut och jag blir lite trött på vissa saker. Varför blir Daniel kallad nörd?? Han har varken glasögon eller töntiga kläder på sig utan det är bara tittarna som "vet" att Daniel är en nörd. Boooooring. Sen finns det alltid roliga scener men jag gillar inte avsnittet som sådant och speciellt inte Anise och hennes attityd.

"Nerd, as a stereotypical or archetypal designation, refers to somebody who passionately pursues intellectual or esoteric knowledge or pastimes rather than engaging in social life, participating in organized sports, or other mainstream activities."

Att vara en nörd är inte (alltid) något man "ser ut att vara".

Nej, jag håller helt med! Men eftersom dessa grabbar på krogen skulle reagera på Daniel och hans utseende, för hur fan kunde de veta att han VAR en nörd om han inte hade sett ut som en?? Hade Daniel sett ut som han gjorde i början så hade jag förstått deras reaktion, för det är en ytlig grej, men nu såg Daniel helt normal ut och han hade ingen föreläsning om något, alltså förstår jag inte varför de kallar honom just "nörd". Förutom att det leder till att Daniel blir arg, eftersom han ÄR en nörd. Så då är det bara något som är tillagt för att skapa en konflikt. Helt ologiskt.

Var det nån som förstod hur jag menade? :D
--Freja

*

*

#71 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 May 2007 - 12:02

Ja, du tycker inte Shanks är en lika bra skådis som Peter Wingfield. Varför? Jo, eftersom han inte med småsubtila medel lyckas utstråla att han är en nörd ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#72 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 11 May 2007 - 12:05

Det kanske är där skon klämmer, som Cappy säger? De småsubtila medlen som Shanks inte lyckas förmedla till alla?

#73 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 11 May 2007 - 12:25

Fast samtidigt så hade det sabbat Symbioternas totala genetiska ondska.

Hur förklarar man då Tok'ra? Deras minne är ärftligt, inte beteendet.

#74 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 11 May 2007 - 13:07

Fast samtidigt så hade det sabbat Symbioternas totala genetiska ondska.

Hur förklarar man då Tok'ra? Deras minne är ärftligt, inte beteendet.

Det förklarades ju i avsnittet. Tok'ra bröt från Goa'uld för 20000 år sedan. Under de 20000 åren så har Goa'uld utvecklat sin överlägsenhet och ondska till genetiskt. Därför kan de, som bevisat här, inte bli goda.
Goa'ulds minne är ärftligt det också.
-Sora, Kingdom Hearts

#75 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 11 May 2007 - 13:37

Det var 2000 år sen och vad jag minns sades ingenting om genetik, bara att Tok'ra hade en urmoder som ynglade av dem. Men även om Goa'uldernas evolution selekterade fram drag som gjorde dem "onda" så är kognition och beteende så pass komplexa processer biokemiskt att en naturlig variation är oundviklig. Titta på vår egen arts vidd i den kategorin, med personligheter från Moder Teresa till Charles Manson. Det enda som bevisades var att just den larven var bedräglig och inte ville sjunga Kumbayah.