Retar mig också på avsaknaden av sex och relationer i spelet. Men tyvärr är det ju så att i USA är det mycket värre att visa sex än att visa våld eftersom sex är betydligt farligare för hälsan
Annars trivs jag fortfarande på det stora hela med spelet, framför allt är huvudstoryn mycket bra. Lite synd dock att man inte kan fortsätta lira efter att man klarat av spelet. Lite synd att det finns så pass många småbuggar och trasiga quests, men dom flesta går att leva med om man har lite tålamod.
För mig kvittar det. Sex är inte farligt, däremot är det oerhört svårt att framställa på ett bra sätt utan att man klampar in på porrens område. I mina ögon hör det egentligen inte hemma i spel - och då är jag ändå inte pryd eller högervriden eller superreligiös eller så. Vill man leva ut sina sexfantasier eller sitta som en 13-åring som just hittat pappas porr-gömma finns det spel gjorda för precis det ändamålet. Fallout 3 handlar om djupare saker och vare sig vi vill det eller inte så blir en del människor stötta över sex. Därför är det bra att de dragit ned på det så att så många som möjligt kan spela och få ut nöje av spelet.
Vad det gäller buggarna är de irriterande men överkomliga. Visserligen är det jobbigt att gå rakt genom väggen på ett hus och fastna innanför men använder man bara quick-save, vilket man bör göra ändå, gör det inte så mycket. Något som är lite tråkigt är att de inte tänkt mer på att man kan "komma in" i en quest mitt i men att NPC:erna inte anpassar sig till det. Någon mer som råkat ut för det?
Sedan gillar jag inte heller att de begränsat rörelsefriheten. Som inne i centrum t ex, där man måste springa fram och tillbaka, upp och ner, hita och dit för att komma fram till 3-Dogs radiostation. jag blir bara irriterad som spelare när det ser öppet ut men man måste följa en snirklig väg fram till målet. För mig blir ju den vägen en jobbig transportsträcka, oavsett vad de slänger in för överraskningar. Samma sak inne på Statesman hotel. Visserligen är det väl bra att de gör det lite svårare att nå questars mål, men detta kan åstadkommas genom att göra om questen istället för att ha en spelvärld med falsk rörelsefrihet. Morrowind (och kanske framförallt föregångaren Daggerfall) var mycket bättre på det viset. Det är tråkigt att rollspelen går framåt på så många områden men bakåt på detta.