Jump to content

Photo

Black Sheep

• Please log in to reply
56 replies to this topic

#51 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 12 December 2007 - 16:10

Beror på vad man uppfattar som skräckkomedi. Varför skulle det vara komedi bara för det är får
som är dom farliga? Finns det andra företeelse i filmen som utgör det hela som komedi?

Om folk inte klantar sig överdrivet och agerar som i vilken skräck som helst
så finns det väl inget som talar för att det är komedi?

Trots så har jag sett på filmer som är komedi med inte fattar vad som är komedi
med just filmen, och upplevt filmer som vilken annan icke komedi

#52 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 20 October 2008 - 11:59

Har värvat en till som numera gillar filmen. Syrran fick som bekant den här och en till film av mig. Hon var och hälsade på igår och vi såg filmerna hos mig direkt då vi inte hade något speciellt för oss och hon var sugen på att se denna.

Personligen tycker jag att filmen är briljant, precis i samma anda som Peter Jackson's tidiga filmer (Bad Taste, Braindead, Meet the Feebles) med en enorm stor skopa med sjuk humor, coola karaktärer, läckra miljöer, oneliners, läckert hemmasnickrade effekter och så vidare.

Svårt att peka ut en massa scener som är bra i filmen då både jag och syrran tycker att den är bra rakt igenom. Men ett par scener som redan är klassiker är ju utan tvekan när Angus och hans lilla superfår låser in sig i arbetsrummet för att "varva ner" lite. Henry kommer senare in i rummet för att hitta Angus utan byxor, dom pratar lite med varandra och sedan kommer fåret fram. Dialogen mellan dom sedan är hysteriskt rolig och går ut på att Henry frågar sin bror Angus vad han egentligen gör inne i rummet med fåret, Angus röker vidare på sin cigarett och säger att Henry inte skulle förstå.

Men som sagt, filmen är bra rak igeonom och nästan bättre nu än tidigare gånger jag sett det. Kul att även syrran uppskattade den.

Btw, syrran påpekade att Bruger King's reklam för burgare gjort av äkta "Angus kött" kommer i en helt annan dager efter att ha sett den här filmen och jag kan inte annat än att hålla med om det. :lol2:

#53 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 May 2011 - 13:11

Hade den här filmen gjorts i USA så hade det varit bröderna Raimi och Bruce Campbell som stått bakom den. Det hade säkert blivit bra det med, men knappast lika bra som den här filmen faktiskt är.

Som många i tråden redan har påpekat så formligen osar det av PJs tidiga kreativitet från filmer som t ex Braindead och Bad Taste. Man behöver inte vara Einstein för att förstå att personerna bakom denna film med största sannolikhet har låtit sig inspirerats av PJ. Det är samma typ av skruvade humor och samma skaparglädje som gjorde denna film möjlig. Att man sedan har haft en större budget är ingenting som märks eller som är något negativt. Risken hade ju varit att man hade fått för sig att dra till med "extra allt" bara för sakens skull, men här har man istället tacksamt nog anammat "less is more".

Den här filmen känns verkligen typisk för att vara gjord på Nya Zeeland. Allt är vackert och minimalistiskt. Deras seder och bruk och landets kultur genomsyrar filmen fantastiskt bra och för mig som gillar det landet så är det lite som att ryckas med och stå som åskådare bredvid där filmen utspelar sig. Tacksam nog är jag dock aldrig inblandad i filmens handling och karaktärer. :P

Och tur är väl det med tanke på vilka fårskallar (;)) till karaktärer den här filmen har. Allt från militanta veganer som inte får bita i det sura äpplet, men likväl genmanipulerat får. Vidare till bonde med storhetsvansinne och tvecksam sexuell läggning och så brodern som har monopol på offerrollen efter en traumatisk händelse med får i sin ungdom. Låter det skruvat? ;) Vänta bara tills ni ser filmen. Det är svårt att beskriva handlingen bra utan att avslöja för mycket, men låt mig säga att det är mycket roligt och helt skruvat.

Skådespelarna är väldigt bra och regissören har lyckats väl med både regi och manus. Han ligger även bakom filmen Under the Mountain som jag kan rekommendera. XC har till och med skrivit ett omdöme till den filmen om någon vill läsa. Jag hoppas att Jonathan King får göra fler filmer i framtiden.

Effeketerna har Weta lyckats bra med och jag gillar att man valde traditionella effekter framför CGI.

Det här är en film som man bara måste se.

#54 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 May 2011 - 20:49

Black Sheep (2006) [NZ]
Minns att när jag hittade trailern visste jag direkt: det här är en cool film. Gillar hur man väver in små homage till klassiska skräckteman som Zombies och Varulvar (man har till och med en snygg förvandlingsscen); vissa likheter med Boogeyman hittade jag också. När man lade in antydan om förekomst av tidelag i Kill Buljo tyckte jag det var en smaklös och onödig scen - här passar det in i både storyn och karaktären. Tyvärr. Precis som första varvet så ler man, hela tiden - men det är med filmen inte åt den. Bra skådespelare som tar sina roller på allvar. Special Effekterna är bra och kreativa, blodig utan att riktigt gå under som splatter.
Under the Mountain är en film som är minst lika bra - om inte ännu bättre än den här så jag tycker definitivt att Jonathan King verkar vara en filmmakare att hålla ögonen på.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#55 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 May 2011 - 13:02

Trevligt att den föll dig i smaken. Jag kan hålla med om att scenen med antydan om tidelag är lite på gränsen. Lyckligtvis tycker jag att man gör det enkelt för sig där och slutar när det är precis lagom istället för att ta "skämtet" ännu längre och förstöra allt. Kan inte annat än att hålla med dig om det du skriver. Speciellt det sista. Det här är en bra film men Under the Mountain får ses som den bättre. Det skulle vara intressant att få se filmen The Tattooist som han förvisso inte har regisserat men likväl skrivit manus till. Något som han lyckades bra med i Black Sheep och Under the Mountain, så kanske att han lyckades lika bra i den filmen.

#56 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 May 2011 - 11:55

Jag tror det är därför som scenen funkar bättre här - i Kill Buljo tar man det ett steg längre om jag inte minns fel.

The Tattooist låter som en intressant story. (Vi ignorerar väl omdömet längst ned på DS-sidan va?)

Edited by XC, 31 May 2011 - 12:04.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#57 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 31 May 2011 - 12:09

Jag minns inte riktigt scenen i Kill Buljo. Det var i och för sig ett tag sedan jag såg den filmen. Du vill inte friska upp mitt minne lite?

Jag ignorerar helt vad som skrivs på DS om filmer och tv-serier. Speciellt deras fullängdsrecensioner. Bättre att se med egna ögon istället. :)

Edited by Piranhaconda, 31 May 2011 - 12:11.