Resident Evil 4 - Afterlife
Posted 02 June 2010 - 11:41

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 02 June 2010 - 11:53
Det här kommer troligen bli den första film jag ser i 3D - om SF i Örebro tar in den dvs.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 02 June 2010 - 11:58
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 02 June 2010 - 14:05
Jag hoppas för Cappys skull att filmen letar sig fram till Örebro (vilken den ju bör göra) så att han kan se den. Själv kör jag som vanligt och inväntar filmen för hemmabruk.
Posted 24 June 2010 - 21:30
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 23 September 2010 - 22:25
1 år har gått sedan Alice lovade Albert Wesker att hon skulle komma efter honom. Tillsammans med sin klonarmé anfaller hon Umbrellas huvudkontor i Tokyo för att besegra företaget en gång för alla om det så kostar henne livet.
Sedan är frågan vad som hände med Claire Redfield och de andra överlevarna. Hittade de sin fristad i Alaska? Finns det överhuvudtaget några människor kvar i världen?
Min första 3D bio.
3D effekterna var riktigt bra och tillskillnad från många andra 3D filmer så fanns den där helatiden.
När det gäller själva filmen så var jag mycket nöjd. Många av de saker som jag ogillade med tidigare filmer i serien har de fixat. Viktigast av dem är att de äntligen verkar ha insett att Resident Evil handlar inte om Kung-Fu och hand-to-hand strider utan om att överleva och skjuta zombies. Det känns som att det var mer skjutande i den här filmen än i alla de tidigare filmerna tillsammans och även om Kung-Fu även fanns där så var det i mycket mindre mängder än tidigare. En av de stora orsakerna till det är att de gjorde Alice till människa igen något som hindrade henne från att bara slåss hand-to-hand med fienderna eller använda hennes enorma krafter. Det tonar ned Alice som karaktär mycket och gör henne mindre påfrestande och fick iallafall mig att gilla henne mer. Faktum är att hon tillochmed får stryk ett par gånger i den här filmen något jag inte minns har hänt någon gång alls i de tidigare. (Har hon och Paul W.S Anderson gjort slut, tro?
Visst fanns där ett par saker jag inte gillade och de hade mäst med handlingen att göra. T ex Chris Redfield har suttit fängslad i en liten bur i typ 5 år eftersom alla tror han är en psykopatisk seriemördare vilket känns ologiskt för att inte säga onödigt. Det hela känns mer som ett Prison Break skämt än logiskt sätt att presentera karaktären till serien. Inte minst för att alla som känner till spelen vet att han inte är en psykopatisk seriemördare. Med det sagt så måste jag säga att Wentworth Miller gör en fantastisk insatts som Chris. Han påminner mer om karaktären än vad karaktären själv gör i det senaste spelet.
Rolllistan blev jag irriterad på eftersom den inte alls går efter karaktärernas roll i filmen. Karaktärer som bara är med en minut står som en av huvudrollerna medans andra karaktärer ligger långt nere trotts att de har en stor roll i filmen.
Exempel är Chris Redfield som typ är med lika mycket som Claire Redfield, som står som andra huvudroll, men ändå står långt ned på listan. K-Mart står högt upp men är typ mäst med i korta tillbakablickar från förra filmen och har inga som helst repliker. För att inte tala om Jill Valentine. En karaktär som många fans såg fram mot att återse och står som 3:e huvudroll men är bara med i en kort scen efter sluttexterna. Jag förstår ärligt talat inte om vad de sysslade med där. Hade det med hur mycket skådespelarna får betalt eller hur kända de är eller vad?
En annan sak som irriterade mig var att de förklarar aldrig varför Las Plagas varelserna är med. Istället får de en att anta att det har med T-Viruset att göra. De som inte har spelat spelen vet inget annat men vi andra finner det lite förvirrande och irriterande. Inte för att jag hade väntat mig att de skulle vara urgammla parasiter från rymden men jag hade hoppats på något mer om dem. Paul W.S Anderson kanske missade den delen av ploten i Resident Evil 4 spelet.
Det possitiva var iallafall att där var en massa vanliga zombies också så till skillnad från spelen så har de inte helt skippat dem.
Det var iallafall en mycket bra film. Kanske den bästa av dem. Svårt att veta vilken effekt 3Dn hade på mig.
8,5/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 11 October 2010 - 22:33
Det hela tar sin början när Alice och hennes kloner attackerar Umbrellas högkvarter i Tokyo. Fullt ös från början! Sedan tar filmen sig vidare till Alaska i Alice sökande efter Claire Redfields grupp av överlevande. Men mestadels utspelas filmen i ett fängelse omgärdat av zombies och en väldigt väldigt stor typ i en huva och en jätteslägga i högsta hugg, var ifrån kom den egentligen? Snygg actionfilm i stil med sina föregångare men denna är nog bättre än både Apocalypse och Extinction faktiskt. Jag gillar trion Jovovich/Miller/Larter, bra samspel där! Kul också att se var ju att Alice inte var nån superhjälte här men ändå en tuffing klart duglig att ta hand om sig själv. Näst bästa Resident Evil filmen efter ettan enligt mig!
8/10
Winter is Coming
Posted 12 October 2010 - 00:12
Inte mycket i Crusaders recension jag håller med om heller. Förhoppningsvis får jag tid att skriva ihop min recension i helgen. (Och ja, den kom till 3D här i Örebro.)
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 14 October 2010 - 23:18
Winter is Coming
Posted 15 October 2010 - 09:23
Posted 17 October 2010 - 21:58
Jag har aldrig haft ett speciellt nära förhållande till Resident Evil. Har spelat några av spelen, har inte sett någon (finns det flera?) av de animerade filmerna. Första live-action filmen minns jag var helt ok, även om jag ogillade hur musiken spelades högt samtidigt som karaktärer snackade.Men det var väll rätt så skaplig Zombie-Action, av tvåan minns jag något gigantiskt muskel-monster, och av trean minns jag inte så mycket. Knappt något av trean. Tror att jag drack sprit när jag såg den. Jag har dock alltid gillat Milla Jovovich och hon har ju alltid varit anledningen att jag kollat upp filmerna. Jag brukar aldrig minnas handlingen från de här filmerna.Inte den här gången heller, men jag ska kanske kolla upp första filmen igen snart.
Nu såg jag filmen i 2D så jag kan inte kommentera hur 3D:n var. Kan säga att Milla är bra i den här också. Det är kul att se henne springa, kicka-röv, göra dubletter på sig själv(antar att det här har att göra med förra filmen? så insatt är jag i franchisen) och wasta folk samtidigt som hon duckar när elaka Umbrella-soldater skjuter på henne. Och så spelar man hippt musik i bakgrunden när det händer. Actionscenerna är skapligt gjorda, men det blir liksom inte nån wow-effekt (i allfall inte i 2D) eftersom de flesta av dem har man redan sett i Matrix filmerna.
Den där skurken Shawn Roberts spelar är lite kul,lite som om en gayporr-stjärna skulle bli en Kim Jong Ill liknande diktator. Wentworth Miller är rätt bra skådis tycker jag. Först sitter han inne i fängelse i filmen, sen tar man ut honom och han hjälper dem, samtidigt som han märker att en av karaktärerna är hans syrra. Men jag gillar honom, känns som han försöker hårt i alla filmer och serier han är med i.
Kanske funkar alla de scenerna som börjar med en "kolla de är där nere och kameran är högt uppe!" bättre i 3D, men här blev det lite för mycket upprepande av dem.
Finns små mänskliga grejer i manuset som jag gillade, kändes som Paul W.S Anderson försökte lite mer med karaktärerna den här gången, även om vissa av dem är bara pappfigurer.
Fotot är annars ok, och det var lite häftigt med hippa musiken.
2 stjärnor av 5
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 23 January 2011 - 14:44
Annars så var det en OK film. Blev ju mer intressantare när Alice förlorade sina krafter och nu var en 'vanlig' människa igen.
Jätte gubben med huva var ju rätt kul att se
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 23 January 2011 - 16:18
Blev ju mer intressantare när Alice förlorade sina krafter och nu var en 'vanlig' människa igen.
Absolut. Det var det bästa med filmen för det gjorde att det kändes som mer stod på spel.
Jätte gubben med huva var ju rätt kul att se
fast han verkade lite malplacerad bland alla zombies, såg ut som om han släpade runt på en sån där köttyxa, ni vet en sån där man bankar ut biffarna med.
Kanske inte så konstigt med tanke på de introducerades i Resident Evil 4 - som spann vidare på zombie-mytologin i en helt annan riktning (dvs. hade inget alls med T-viruset att göra).
FYI, saken som satt på Claire och Jill? Från Resident Evil 5-spelet. ^^
Posted 23 January 2011 - 16:43
De kallas "Las Plagas" eftersom de var först med i det 6:e Resident Evil spelet (Resident Evil 4) som utspelade sig i Spanien.
I det spelet så existerar inte Umbrella (eller några av de zombies och Biologiska vapen som fanns med i de gammla spelen) längre utan det är istället en kult samt annat företag som är boven.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 23 January 2011 - 16:48
Betyder det att det kommer en till film där vi kommer få en förklaring var dom kommer ifrån och vad de där sakerna med röda stenen i mitten som satt fast på dom är för något.
Jag har ju aldrig spelet spelen och kommer nog aldrig göra det heller.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 23 January 2011 - 22:05
Georgia: Skulle inte tro det. Det skulle inte passa in i filmens mytologi. I filmerna existerar nog inte las plagas alls, utan det är då endast en vidareutveckling av viruset helt enkelt (antingen genom spontanmutation eller av en medveten design från Umbrella).
Posted 24 January 2011 - 08:35
Posted 24 January 2011 - 22:28
Jag håller med Crusader om att introduktionen av Wentworth Miller kändes som ett enda stort Prison Break skämt. Klart HAN vet hur man flyr från fängelset liksom. Förutom det sega partiet där Alice flyger omkring (behövdes väl efter urladdningen i Tokyo) så är resten av filmen helt ok action film. Milla Jovovich fortsätter som sagt att sparka zombie arsle i bara något minskad takt. Små roliga blinkningar till spelen som att introducera Chris. Jag har inte så mycket mer att säga. Den var klart bättre än jag hade väntat mig och det är ett gott betyg.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 24 January 2011 - 22:29
Gillar delen som är en renodlad zombiefilm. De klassiska elementen finns där: städer som brinner och endast de odöda befolkar gatorna. Överlevarna är fångna i en byggnad, men snart rasar deras försvar och de måste ta sig ut därifrån, till räddningen som till synes finns inom räckhåll. Tillräckligt spännande för att hålla mitt intresse uppe. Mysteriet med Claire och de andra puttrar skönt vid sidan om.
Specialeffekterna sitter på plats, dock är de lite för entusiastiska och använder slow motion lite väl frekvent. Och mutanterna räknar jag helt bort för de ser bara skrattretande ut. Fattar inte riktigt hur de kom med i bilden? Coolast är ju jätten som dyker ut som dödens bödel. Uppenbart att filmen är gjord för att visas i 3D då det förekommer väldigt många scener med attiraljer som kommer farande emot oss. Dock inget som stör nämnvärt i 2D ska tilläggas. Men det skulle offrat Matrix-wannabe-vibbarna som kom som en explosion mot slutet. Och agent Smith kopian, eller jag menar Wesker, var föga upphetsande. Slutet går bort helt och sänker filmen till en tvåa i betyg.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 24 January 2011 - 22:44
Och agent Smith kopian
Uppmärksammade också den likheten.
Posted 25 January 2011 - 04:24
Mutanterna, som du kallar dem, kan vara lite svåra att fatta var de kommer från om man inte har spelat de senaste 2 spelen. Och även då så undrar man avd de hade i den här filmen att göra då de har inget med T-Viruset eller Umbrella att göra.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 25 January 2011 - 06:16
Posted 12 April 2011 - 17:00
Visuellt är det som det förväntas vara, snygga (men kanske aningen för långa/utdragna) actionscener som känns välkoreograferade. Här och där så finns det klipp som känns anpassade för 3D upplevelsen, men jag tycker inte de går över gränsen i 2D version.
Musiken är likartad de tidigare filmerna, de accentuerar filmen på rätt ställen men så här i efterhand så känns de också väldigt anonyma. Det är ingen musik man visslar till om man säger så.
Ser faktiskt fram emot nästa film.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 12 April 2011 - 17:32
Posted 12 April 2011 - 18:03