Jo det finns många paralleller mellan andra världskriget i dom avsnitten. (och serien i övrigt också) Främst det ockuperade Frankrike med den motståndsrörelse som fanns där och Vichyregimen. Fast i USA väljer man förstås att främst dra paralleller med nuvarande Irak. (Vilket kanske egentligen inte är så dumt för det skulle innebära att jänkarna är Cylons.Det känns som om Cylons ska porträttera nazisterna, speciellt med lastbilskaravanen ut till ödemarken för avrättning av en massa människor.
Battlestar Galactica - Säsong 3
Posted 11 November 2006 - 17:39
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 11 November 2006 - 17:52
Vilket kanske egentligen inte är så dumt för det skulle innebära att jänkarna är Cylons.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 11 November 2006 - 18:15
Lite småtråkigt avsnitt
Ingen Starbuck , Tigh , Anders
Tortur scenen var löjlig.
Helo var gör tråkig
betyg 2a av 5 möjlig
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 11 November 2006 - 19:55
Ännu ett bra avsnitt
Har väl egentligen inget mer att tillägga än vad som redan är sagt.
Avsnitt 4
Bästa avsnittet så här långt.
Vilket hopp Galactica gjorde
Gud var nära att Galactica skulle förstöras, och vilken lättnad när Lee dök upp med Pegasus i sista minuten.
Hade tårar i ögonen under den scenen.
Har varit väldigt skeptisk att Starbuck skulle vara mamma åt lilltjejen, nu blev det ju bekräftat att hon blivit total lurad.
Typiskt att barnet Hera har hamnat i Cylonernas händer nu, men det var väl nästan väntat att det skulle bli så så småningom. Undrar vad D'Anna? kommer att göra nu.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 11 November 2006 - 21:56
Oh vad jag avskyr Tigh, har aldrig gillat honom hur som helst, men han blir bara mer och mer ett hat objekt för mig.
Tänk om inte Gaeta hade nämnt hundskålen för Starbuck och hon nämnde den innan avrättningen. Vilken miss det skulle ha blivit då. Och jag tyckte det var bra av Gaeta att inte böna och be för sitt liv.
Lee hade visste tappat ett kilo eller två
Vilken dröm Baltar hade
Baltar: You need me! Admit it you need me! ...and I need you too. Did you hear me? I need you too! ... Maybe I should've started with that.
Visar bara att han fortfarande är ett stort ego och bara tänker på sig själv i första hand.
Avsnitt 6 avklarat
Äntligen var det någon som sa emot Starbuck och Tigh ang. deras beteende.
Vilket ultimatum Adama kom med.
Verkar som om Tigh kommer att supa ihjäl sig på sitt rum. Men Starbuck fick nog en tankeställare. Äntligen har hon kapat håret (som har varit hemskt att titta på eftersom man sett att det är löshår). Kommer hon jobba på något annat skepp nu? Hon hade ju uniformen på sig, eller byter hon bara 'rum' och blir kvar på Galactica?
Och vad nyfiken man blir när de 7 säger att dom aldrig pratar om de andra 5.
Är det verkligen den 13 kolonin som skapat viruset? Kan det inte vara någon slags strålning från den där grejen som Baltar hittade på det andra skeppet. Såg ut som en del av en satellit faktiskt.
Kommer bli väldigt intressant att följa BSG nu, speciellt när dom tagit upp letandet efter jorden igen, och hittat stjärnorna som nämns i skrollarna.
Jag med.Jag börjar också få känslan av att vi kommer att få se jorden redan i den här säsongen. Kanske i slutet som cliffhanger...
Undrar jag med.Undrar vad Apollo använde för bantningsmetod?
Posted 11 November 2006 - 22:52
Ååh. Helo din buffel. Fast jag är glad att det var just Helo som fick samveteskris och inte Roslin eller Adama. Hur moraliskt fel det än är måste dom ju ta chansen att utplåna Cylons för Cylonerna kommer definitiv inte att sluta jaga dom. Efter fiaskot på New Caprica är det knappast troligt att dom ens vill försöka samexistera med människorna.
Men varför samarbetade "Simon"? Han måste ju ha insett att informatioen han gav, framför allt den om att viruset sprider sig via nerladdning, skulle komma att användas mot Cylonerna.
Sen kan man ju undra vad folket på jorden kommer att tycka när Galactica dyker upp med en armada av Cylons i hasorna? Kanske inte öppna famnen direkt...
Det verkar iaf som Starbuck valde att ta sig i kragen men jag vill ändå se mer av hur hon tacklar det här för det är ju inget som bara går över, framför allt inte när hon vägrar berätta för någon vad hon varit med om.
Varför, varför tillrättavisade inte Adama Helo? Vill han verkligen ha en XO som bryter mot order så fort dom hittat på ett nytt sätt att klämma åt cylonerna? Bring back Tigh!
Baltars sätt att projicera är onekligen intressant. Är han en Cylon or what?
F.ö. gillar jag inte hur dom bara släppte bollen med Baltar i Caprica Six huvud. Försvann han bara?
Men avsnittet som sådant var bra om än inte i närheten av förra avsnittet. Men jag är mer imponerad än vad FX är,
Edited by Wylie Times, 11 November 2006 - 22:55.
-Gangstagrass
Posted 11 November 2006 - 23:09
Jag med, det var ju inte alls ett tråkigt avsnitt.Men jag är mer imponerad än vad FX är
Helo gjorde rätt tycker jag, och vad Adama egentligen ville göra. Adama var ju inte alls med på att utrota alla cylons. Är väl därför han inte går vidare med det.
Men vem vet, konsekvenserna kanske kommer senare. Och då menar jag inte de onda cylons
Den modellen av Simon kanske var en av de snällare modellerne, eller hade sina tvivel.
Var det i förra avsnittet som Baltars huvud Six sa att hon var en ängel utsänd av gud? Vill veta mer, hon kör ju sitt eget race, och den andra Six verker inte ana någonting.
Man börjar ju undra. Till och med han har ju dessa funderingar.Baltars sätt att projicera är onekligen intressant. Är han en Cylon or what?
Posted 12 November 2006 - 08:41
Varför, varför tillrättavisade inte Adama Helo? Vill han verkligen ha en XO som bryter mot order så fort dom hittat på ett nytt sätt att klämma åt cylonerna? Bring back Tigh!
Ja bring back Tigh. jag tyckar Helo er tråkig !!!
8 fast objektivt gjorde han rätt såklart , eller er det ?
Men varför samarbetade "Simon"? Han måste ju ha insett att informatioen han gav, framför allt den om att viruset sprider sig via nerladdning, skulle komma att användas mot Cylonerna.
Good question ! hans personlighet er kanske en sorts " fegis " ? en som vill överleva till vilket pris som helst ?
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
Posted 19 November 2006 - 16:30
Starbuck er inte rigtig med nu för tiden.
Detta avsnitt om Adama som plågas av samveteskvall.
Ett sådär avsnitt
Posted 19 November 2006 - 17:31
Jag vill gärna se lite folllow up på Kara och Anders i nästa avsnitt.
-Gangstagrass
Posted 19 November 2006 - 18:40
Jag vill gärna se lite folllow up på Kara och Anders i nästa avsnitt.
Jag med
Posted 01 December 2006 - 15:46
Bta avsnitt låter set som
Posted 01 December 2006 - 17:12
Jag som trodde det var juluppehåll
Winter is Coming
Posted 01 December 2006 - 20:25
Hoppas RDM skärper till sig med podcasten också...
Edited by Wylie Times, 01 December 2006 - 20:26.
-Gangstagrass
Posted 03 December 2006 - 16:44
Gillade detta avsnitt
Mycket Starbuck och Apollo och en hel del boxning.
Fick reda på en massa saker om tiden på New Caprica också.
Winter is Coming
Posted 03 December 2006 - 18:04
Posted 03 December 2006 - 23:50
Nä det här var en besvikelse.
Boxningen i sig var dock rätt rolig att se.
(Nästan) ingen Baltar
-Gangstagrass
Posted 05 December 2006 - 17:17
För lite Anders , det känns som han er på väg ut
Posted 07 December 2006 - 19:51
From Blog.wired.com - By Webmaster - 2006-12-6
Is Battlestar Galactica Doomed ? (buffy mention)
It is with a heavy heart that I am forced to confront the possibility that the once-great show Battlestar Galactica may be heading to fraktown. After Friday’s head-clutchingly bad episode, which combined boxing scenes with barfy romantic flashbacks, my sense of foreboding has escalated into franchise panic. Will our beloved show go Star Trek:TNG season 7 on us? Or, worse, Buffy season 6? Don’t pretend you don’t know what I’m talking about. Read on for the ten signs that Battlestar Galactica is turning a dangerous corner ...
10. Show co-creators Ron Moore and David Eick are both developing multiple other projects. Moore is working on BSG prequel show Caprica, and Eick is working on both Bionic Woman and Them.
9. Crucial subplots, such as the fate of Sharon and Helo’s hybrid baby, are left dangling for more than three episodes.
8. Rather than developing characters via personal transformation, character development is charted via hair length, presence/absence of beards, and weight gain/loss.
7. The only way the writers imagine they can showcase Edward James Olmos’ considerable acting talents is via long-winded speeches.
6. Cylon threesomes.
5. Too much intimacy with the mysterious Cylon enemy in their SM dungeon ship makes them seem campy rather than scary.
4. Entire episodes are clumsily devoted to single-word social issues like "torture" and "genocide."
3. Eick promises next season will bring more flashback-heavy episodes that focus on romantic entanglements and/or childhood trauma.
2. A retcon turns Adama into the cause of the Cylons’ attack on the twelve colonies, thus making him both improbably important and too much of a bastard.
1. Boxing is used as a thin excuse for an episode that could have been written (better) by shippers.
Vad tycks om det synpunkt ?
Posted 07 December 2006 - 21:31
H*n är helt ute och cyklar.En annan fans synsvinkel
Vad tycks om det synpunkt ?
Vad var det för dåligt med den säsongen?Will our beloved show go Star Trek:TNG season 7 on us?
RDM kommer inte vara Show-runner på Caprica och dom serierna som Eick är inblandad i vet jag inte så mycket om. Det är väl inte ens klart om nån av dom där serierna blir upplockade.10. Show co-creators Ron Moore and David Eick are both developing multiple other projects. Moore is working on BSG prequel show Caprica, and Eick is working on both Bionic Woman and Them.
Se nästa avsnitt.9. Crucial subplots, such as the fate of Sharon and Helo’s hybrid baby, are left dangling for more than three episodes.
Eeer... Va? Ok att New Caprica arcet gärna hade fått pågå ett par avsnitt till men att påstå att endast fysiska förändringar skedde är väl verkligen att ta i.8. Rather than developing characters via personal transformation, character development is charted via hair length, presence/absence of beards, and weight gain/loss.
Oh puh-lease. Olmos gör mer med ett ansiktsuttryck än någon annan gör med ett långt tal. Han är en av dom absolut bästa skådisarna i serien och behöver inga långa tal för att visa det.7. The only way the writers imagine they can showcase Edward James Olmos’ considerable acting talents is via long-winded speeches.
Och det är en dålig grej???6. Cylon threesomes.
No no no. Det gör dom bara mer och mer intressanta.5. Too much intimacy with the mysterious Cylon enemy in their SM dungeon ship makes them seem campy rather than scary.
Antar att Eick syftar på nästa säsongshalva, men återigen ser jag inte det som nåt dåligt.3. Eick promises next season will bring more flashback-heavy episodes that focus on romantic entanglements and/or childhood trauma.
Det var ju Colnial fleet command som beordrade honom att göra det. Och förresten gillar jag att Adama inte är någon helylle commander a la Star Trek.2. A retcon turns Adama into the cause of the Cylons’ attack on the twelve colonies, thus making him both improbably important and too much of a bastard.
Att rama in avsnittet med boxning tyckte jag var en av dom bra sakerna med det avsnittet. Mitt problem är den överdrivna fokusen på Kara/Lee och det faktum att jag inte tycker att dom passar ihop alls.1. Boxing is used as a thin excuse for an episode that could have been written (better) by shippers.
-Gangstagrass
Posted 08 December 2006 - 07:19
Jag er på din sida her
Posted 10 December 2006 - 23:46
Kat... Noooo!
Grymt bra avsnitt som, om man ska vara kritisk innehöll väldigt lite referenser till vad som hände i förra avsnittet. Ingen av kombatanterna bar på några spår av boxningsmatcherna. (Någots om BSG annars brukar vara noga med) Nu vet vi visserligen inte hur lång tid som gått mellan avsnitten men ändå konstigt att inget av det tas upp, speciellt mellan Lee och Kara.
Men som sagt, det som hände var riktigt bra. Kats tragiska slut, svälten ombord på skeppen och förstås framför allt Baltar och Threes eskapader ombord på Basestar skeppet. Jag är väldigt fascinerad av hybriderna. Och gymt nyfiken på dom fem okända Cylon modellerna!
Men framför allt var det här Kats avsnitt. Hennes backstory var väl tyvärr inte så intressant vilket även drog ner scenerna med hennes ex. Men resten var lysande. Speciellt slutet med Starbuck och Adama. *snyft* Jag kommer sakna henne.
En liten intressant grej var att se hur befälssstrukturen bland piloterna är. (På tavlan i slutet) Jag hade trott att Racetrack skulle vara squad leader bland Raptor piloterna... Vem sjutton är "Two times"?
Sen blev jag osäker på vad som hände när Tigh kom tillbaka.. är han XO nu eller? Vad får i såna fall Helo för roll?
ExactlyJag er på din sida her
Och jag vill inte se Starbuck med Apollo , för jag tyckar Apollo er så himla helylle tråkig , och passer altså inte tillsammans med Starbuck
-Gangstagrass
Posted 11 December 2006 - 09:10
Ja det var konstigt att der inte var nån reaktion på boxnings avsnittet , men vi såg jo inte mycket till Dualla och inget av Anders.
Vem sjutton är "Two times"?
Never heard about him/her ?
Posted 11 December 2006 - 19:10
Kat dog, inte mycket och säga om egentligen. Jag greppade aldrig riktigt henne.
Varken gillade eller ogillade henne, hon kändes mer som en i mängden bara.
Och som sagt "Two-Times" ?!
Winter is Coming
Posted 13 December 2006 - 12:21
Question: So when is this so-called Katee Sackhoff "Emmy episode" of Battlestar Galactica going to air?— Erica
Ausiello: It's Episode 316, "Maelstrom," and it's tentatively scheduled to air Feb. 25.
3.10
Jag tycker att just karaktärerna Kat och Hot Dog är intressanta för att dom introducerades en bit in i s1 som nya rookie piloter och har sedan dess gått igenom en lång och intressant utveckling. Framför allt Kat som hade Stim-problem, men kom tillbaka som en konkurrent till Starbuck och blev slutligen själv CAG under ockupationen av New Caprica.
Edited by Wylie Times, 13 December 2006 - 12:23.
-Gangstagrass