Jump to content

Photo

Doomsday - Postapokalyptisk film av Neil Marshall

• Please log in to reply
53 replies to this topic

#51 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 13 January 2009 - 15:29

Precis. Vi har lika nog för att hämta tips från varandra, men nog olika för att inte vara varandras kloner. :lol:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#52 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 January 2009 - 15:41

Sant. Vi alla tre kan ju uppskatta en bra story - även om den kanske inte berättas till sin fulla potential tex.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#53 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 September 2010 - 17:39

Ett dödligt virus har utplånat hundratusentals liv i England och en massiv mur reses för att hindra de smittade att lämna smitthärden som finns i Skottland. De som försöker att fly, mördas obönhörligen. Det går inte att ta sig ut, men det går inte heller att ta sig in bakom muren. Skottland har avskärmats från världen. - för evigt.

30 år senare bryter viruset ut igen och det börjar att skörda sina offer. Ryktet går om att det finns liv bakom muren, vilket innebär att någon troligen har funnit ett motgift.

Neil Marshall har lyckats att göra en riktigt fin och bra hylling till kultfilmer ifrån 1980- talet. Något annat är det inte tal om i den här filmen. Men jag menar inte att det skulle vara dåligt på något sätt. Tvärtom, jag tycker att det är bra och trevligt med sådana filmer. Jag menar mer att man bör veta på ett ungefär vad man har att vänta sig när man ser filmen, för annars finns nog risken att bli besviken.

Jag gillar det mesta med filmen, även om jag ofta brukar ha svårt för både Malcolm Mc Dowell och Rhona Mitra. Dom två fungerar helt okej i den här filmen, men med tanke på att Rhona utgör själva kärnan i filmen, så dras helheten ned ett par snäpp då hon inte är så bra som jag hade hoppats på.

Det bästa med den här filmer är att den växer ju flera gånger som man ser den. Första gången som jag såg den så tyckte jag att den var bra, men knappas mer än godkänd. Andra gången som jag såg om den så tyckte jag att den var ett par snäpp bättre och mera medelmåttig. När jag nu ser om den för tredje gången gillt så tycker jag att det är bra.

Det som jag har haft svårt för dom tidigare gångerna som jag har sett filmen, har jag inte fullt lika svårt för. Det är väl egentligen Rhona Mitra som är det största "problemet" med att filmen inte fungerar fullt ut för mig. Men det finns så mycket annat med filmen som är bra, så varför fästa alltför stor vikt vid en person. Det finns ju gott om flera andra som gör riktigt bra ifrån sig när vi pratar om skådespelarnas insats. Jag tycker om David O'Hara, Alexander Siddig (Dr. Julian Bashir i "Star Trek: Deep Space Nine") samt Bob Hoskins (Eddie Valiant i "Vem Satte Dit Roger Rabbit" och Mario Mario i "Super Mario Bros".

Utöver det så bjuds vi på en massa action och en intressanta och tankeväckande handling.

Edited by Cartman, 03 September 2010 - 17:40.

#54 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 November 2011 - 17:09

Doomsday (2008) [UK/US/ZA/DE]
Post-apokalyptiska filmer har ofta en tendens att vara statiska i sina miljöer Neil Marchall går i från den normen lite. Där andra valt att dröja sig kvar i t.ex. ett ökenlandskap eller en raserad stad så växlar Marshall om två gånger - från den raserade staden till den utvecklingen mot medeltiden och vidare till Mad Max vilda biljakter i öppna landskap. Han tar koncepten och gör det till en enhetlig film och bygger den på en av vår tids största rädslor: virus pan-/epedemi. Han lyckas riktigt bra. det känns modernt och 80-tal på samma gång.
Vi får riktigt bra karaktärer, gestaltade av skådespelare som funkar helt och klart. Jag är tacksam för att filmens större färgade karaktär vågas byggas på något annat än Mr T (som känns mer vanligt i sammanhanget).
Det trevliga är att man lämnar slutet relativt öppet, som om man vill göra en fortsättning men samtidigt insett att det kanske inte finns material till något sådant. För när filmen är slut så är kanske de enda frågorna om återstår: vad var det för virus egentligen? Och faller vi samman så enkelt?

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)