Tack för klargörandet om Williams
Harry Potter Och Halvblodsprinsen
Posted 08 February 2010 - 09:09
Tack för klargörandet om Williams
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 08 February 2010 - 09:42
När Williams är dirigent skulle jag gissa på att det inte finns så värst mycket ny musik till just den filmen. Star Wars Episod II använde sig av mycket från Episod I t.ex.
Posted 08 February 2010 - 10:00
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 08 February 2010 - 10:13
Posted 08 February 2010 - 10:18
Posted 08 February 2010 - 10:23
Posted 08 February 2010 - 10:46
Posted 03 May 2010 - 18:31
Därför anlitar Dumbledore sin gamle vän och kollega, den berömde levnadskonstnären professor Horace Slughorn, som ovetande lär sitta på viktig information. Under tiden står eleverna under attack från något helt annat, då tonårshormoner börjar härja vilt. Harry dras mer och mer till Ginny, något som även Dean Thomas gör. Och Lavender Brown har bestämt sig för att Ron är den hon vill åt, men hon har inte räknat med effekten av Romilda Vanes choklad!
Och så Hermione, som är fast besluten att dölja sin sjudande svartsjuka. Alltmedan romantiken blommar, står en enda elev oberörd vid sidan om. Han är fast besluten att lämna sitt avtryck, om än ett mörkt sådant. Kärleken hänger i luften, men en tragedi väntar också runt hörnet. Efteråt kommer Hogwarts aldrig någonsin att vara sig likt.
Jag har ingen erfarenhet av böckerna. Jag började att läsa den första men kom inte mer än halvvägs in i den innan jag gav upp. Jag insåg att trots att alla sa att den var skriven så att alla kunde läsa den oavsett ålder, så tyckte jag att den var riktad till barn och umgdom. Nu kan ju mycket bero på hur den som läser boken är, men personligen fastnade jag aldrig. Jag har länge sagt att jag vid något tillfälle ska ge böckerna en ny chans, men jag tror ärligt talat inte att det kommer att ske. Jag tycker det fungerar lika bra att få se Harry Potter som det är att få läsa den.
Dock är jag inte något större fan av filmerna. Den första lider av att skådespelarna inte är varma i kläderna, samt att den är på tok för lång (något som gäller dom flesta av filmerna i sviten). Film två har identiska problem. Sedan kommer vi till min favoritfilm i sviten. "Harry Potter och fången från Azkaban". Mycket bra film, bra prestationer (inte minst av David Thewlis som spelar Remus Lupin) och båda handling, tempo och det mesta annat med är på topp. Sedan efter det så tycker jag att filmsviten har tappat mark igen. Inte så att filmerna är jättedåliga, bara det att dom inte heller är speciellt jättebra. Dom småputtrar mest i sin egen takt och gör inte mycket väsen av sig.
Den här filmen är inget undantag. Känslan av att man ska se en film inom genrerna fantasy och äventyr märker man knappt av, vilket är synd. Skådespelarna har nu blivit så pass varma i kläderna att jag tycker dom känns oinspirerade, att dom tar det mesta för givet och inte gör sitt allra bästa. Vem kan klandra dom egentligen? Det är väldigt få skådesplare som orkar med att göra så många filmer som det här faktiskt rör sig om och hela tiden känna inspirationen.
Handlingen känns i alla fall mera vuxen nu än vad den gjorde i början, men jag skulle hellre ha en bättre blandning. I börjar var det bara effekter och man märkte att man då sneglat lite för mycket på "Sagan om Ringen"-trilogin. Nu har man skalat bort så mycket effekter att det mer liknar ett mörkt drama. Vilket kanske är just vad som är meningen. Men jag tycker inte att det är mer än okej och personligen kommer jag inte att gråta när den här filmsviten når sitt slut.
OKEJ