Lost - Säsong 4
Posted 21 February 2008 - 14:19
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 21 February 2008 - 15:57
Jon var namnet:
Posted 21 February 2008 - 22:03
- Vem är det Ben har på skeppet?
- Vad är det svarta rökmolnet?
- Vem bor i stugan?
- Vad är grejen med isbjörnarna?
- Var tog Walt och hans farsa vägen?
- Vem ryckte upp träd i första säsongen?
- När upptäcktes ön och hur länge har det bott folk där?
- Vad exakt är Dharma projektet?
- Vad beror alla sammanträffanden på?
- Vad var grejen med siffrorna?
- Har ön mystiska krafter?
- Varför kan inte barn bli till på ön?
- Varför blev Locke frisk?
- Hur vet Ben så mycket om omvärlden?
- Vad är det för nya karaktärer som har adderats till handlingen?
- Hur kommer det sig att han kan se framtiden?
- Vilka är "the oceanic six"?
- Vad händer med Jack?
Och så vidare i all oändlighet.
Orkar snart inte med skiten...
...men ändå kommer jag sitta och titta på TV4 nästa onsdag mellan 21 och 22.
Posted 21 February 2008 - 22:21
The Oceanic Six vet vi ju i stort sett vilka de är. juh. I alla fall tre av dem. Jack, Kate och Hugo. Jag tror vi får veta vilka de andra tre är snart.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 21 February 2008 - 22:41
jag blir galen.
Det känns som en tjusig affärsidé, man blir lurad att titta på nästa avsnitt, precis som man kan blir lurad att köpa presenter på alla hjärtans dag eller blir lurad att köpa coca cola på McDonalds, man ser igenom hela grejen men går ändå på det.
Ok att serien har vissa finurligheter, fineser och nydanande idér.
- Sätter de utvecklar och bygger karaktärer är ju näst intill unikt.
- Vissa mystiska inslag, speciellt de med en gnutta surrealism eller de som närmar sig det lite scary-aktiga hållet är coola.
- Och dessa extrema cliffhangers, var de väldigt tidiga med (jmf 24 och prison break).
- Mixen av drama, äventyr, komik och mystik är också ovanlig.
Men likt förbannat känns det som billiga trick för att casha in stålar i reklamintäkter.
P.S Det mest häpnadsväckande måste ju ändå vara förmågan att introducera något, allt från en isbjörn till en massgrav, i handlingen utan att bry sig om att ge det en förklaring, lyft på hattarna gott folk.
Edited by Jazzdevil, 21 February 2008 - 22:45.
Posted 21 February 2008 - 22:47
http://www.whylostsucks.com/
En liten teaser för er som inte orkar gå in på sidan. Den här killen måste verkligen ogilla serien om han lägger ner pengar på att registrera en sådan domän.
10 reasons LOST sucks
1. Nothing ever really happens. Oh, you think something is going to happen. The previews show that something is going to happen. Sadly though, in the end nothing really happens. It’s amazing that you can watch a whole season of the show and end up pretty much where you started. Yep, still on the island. Nope, still don’t know what all the crazy stuff happening is about… Throw us a bone people.
2. The shaky camera work. Oh this is a biggie. We are all well aware of this cheap trick used to intensify the drama of a scene, or worse yet, to insert a false sense of drama where the plot is lacking. Hold the camera steady for the love of Pete. We will decide if the scene is intense enough and if not we can shake our heads back and forth rapidly. There are enough Bruckheimer shows in the world already.
3. Kind of the opposite of the last reason, but equally annoying: the staring factor. By my rough estimates, a good 17 minutes of each episode is devoted to someone staring at someone else, or some object. The casual viewer may miss this one, but look for it. People just don’t stare at each other that much in real life. I think for one of the future blog entries I will actually take a stopwatch and record the “net staring time” for an episode.
4. 3 episodes then reruns for a month. What’s up with that? Yes, it’s filmed in Hawaii and I’m sure a lot goes into each show, but film the whole season then air it. Other shows are able to do that, why not Lost?
5. The flashbacks. They don’t add a whole lot for one thing, and not everyone could have killed someone before they got to the island. I mean how many people’s flashbacks are about them killing a person or persons? I think the fat dude is the only one who didn’t. Oh wait, his “curse” did kill a few people if I recall.
6. New characters. How many new people can they introduce to the show that is set on a deserted island in the middle of nowhere? You wouldn’t think there would be so many people ending up there. You’ve got a whole community of “others”, a French chick, a dude that was in the hatch, all the plane crash people, and now some balloon guy. This island has more people than your average Club Med.
7. The Dharma Initiative. This is so ridiculous; I’m at the point where I don’t even care what it’s really about. Between the guy in the movie and the clever marketing logo, it’s just a bit too over the top. I swear they ripped off this shadow organization from an old episode of Get Smart. If they break out a Dharma Project cone of silence I will throw a shoe through my TV.
8. They find a steel and concrete fortified bunker/hatch (actually many of these) but yet they all still choose to live happily in the open on the beach, while man eating creatures and scary smoke beings roam the island. Don’t you think seeing a man ripped to shreds by a huge monster would make you want to have a metal door between you and the outside world while you slept?
9. The original premise is flawed. If a plane breaks apart at that altitude, there would be no one left to be “lost”. It should have been called “Crashed” and been a one episode show.
10. Pressing the countdown button. Enough said.
Edited by Walker, 21 February 2008 - 22:54.
Posted 21 February 2008 - 22:57
Det ska bli intresant att se vilken av de 6 som dog och som Jack var den ända som gick på begravningen. Locke, skulle jag gissa.Muhaha.... Serves you right.
![]()
The Oceanic Six vet vi ju i stort sett vilka de är. juh. I alla fall tre av dem. Jack, Kate och Hugo. Jag tror vi får veta vilka de andra tre är snart.
Sedan skulle jag gissa att Sawyer är en av dem för Kate hade en pojkvän som inte gillade Jack som som hon var orolig skulle få veta att hon träffade Jack.
Det har redan besvarats. Det var Smokey aka säkerhetssystemet.- Vem ryckte upp träd i första säsongen?
Jag tycker det var intresant när Locke frågade Ben vad monstret är för jag var säker på att Locke visste eftersom han var en av de första som såg det och alltid snackar som att han begriper precis vad som pågår.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 22 February 2008 - 00:13
Troligen lyckas han också undvika att konsumera under konstruerade helgdagar samt att hålla sig borta från hamburgare och annan skräpmat.
Posted 22 February 2008 - 00:23
Avslutar med ett kommande citat från Hiro i den betydligt roligare serien Heroes.
Abudabudabu, ho ho ho!
Posted 22 February 2008 - 00:38
P.S Det mest häpnadsväckande måste ju ändå vara förmågan att introducera något, allt från en isbjörn till en massgrav, i handlingen utan att bry sig om att ge det en förklaring
Sånt är bara struntprat i min mening. Vem har sagt att inget kommer förklaras? Absolut ingen. Var god återkom när serien är slut om det inte gjrot det, men ska vi behöva straffas för du är otålig?
Till skillnad från en stor industri som tvångsmatar oss med övertydligheter så är Lost frälsaren en sjö av beigehet. Tack och lov för att tittaren får undra och fundera i fred. Amen.
Posted 23 February 2008 - 10:23
"Sånt är bara struntprat i min mening. Vem har sagt att inget kommer förklaras? Absolut ingen. Var god återkom när serien är slut om det inte gjrot det, men ska vi behöva straffas för du är otålig?
Till skillnad från en stor industri som tvångsmatar oss med övertydligheter så är Lost frälsaren en sjö av beigehet. Tack och lov för att tittaren får undra och fundera i fred. Amen."
Struntprat? Jo kanske, eller ironiskt allvar...
Det är ju som du eller vem det nu var tidigare påpekade att egentligen är det inte så förvirrande, utan det är bara så att de ännu inte har avslöjat saker och ting. Till skillnad från t.ex. Twin Peaks där man verkligen fick undra och fundera, en sann frälsare med andra ord. Lost är mer någon slags skrävlare som utger sig för att vara messias men egentligen bara vill tjäna pengar på att hålla kvar tittare genom enkla tricks såsom extrema cliffhangers.
Visst lyckas de knyta ihop den här säcken på ett bra sätt så ska jag ta tillbaka alla onda ord som jag någonsin yttrat över denna såpa.
P.S. Jag skriver gärna under på att det är tröttsamt med denna industri av massproducerade lättsamma "övertydligheter", men det är ju som Adorno påpekade redan på 1900-talets första hälft, det är kulturindustrins logik, att hjärntvätta och pacificera medborgarna.
Edited by Jazzdevil, 26 February 2008 - 20:51.
Posted 27 February 2008 - 19:00
Posted 27 February 2008 - 22:54
last.fm Filmtipset
Posted 27 February 2008 - 23:50
Det är ju som du eller vem det nu var tidigare påpekade att egentligen är det inte så förvirrande, utan det är bara så att de ännu inte har avslöjat saker och ting. Till skillnad från t.ex. Twin Peaks där man verkligen fick undra och fundera, en sann frälsare med andra ord.
Så stor skillnad mellan de två serierna är det inte, med undantaget att Lost möjligen är mer lättillgängligt. Twin Peaks sköt sig själv i foten och föll hårt innan den nådde fram till mållinjen där så det är inte särskilt lyckat exempel att tala om lyckade serier ur ett sådant perspektiv.
Visst lyckas de knyta ihop den här säcken på ett bra sätt så ska jag ta tillbaka alla onda ord som jag någonsin yttrat över denna såpa.
Fair enough.
P.S. Jag skriver gärna under på att det är tröttsamt med denna industri av massproducerade lättsamma "övertydligheter", men det är ju som Adorno påpekade redan på 1900-talets första hälft, det är kulturindustrins logik, att hjärntvätta och pacificera medborgarna.
Oh... En välbevandrad man! Jag tycker Adorno (och hans kollega Horkheimer) har vissa poänger i det hela, men förvirrar bort sig i fastslagna kriterier som inte helt går att tillskirva verkligheten. De sitter helt enkelt fast i den akademiska tradition och kulturarv som de fostrades i. Det går inte säga att det är så förenklat som de vill göra det.
Var har Michael och Walt tagit vägen egentligen?
De lämnade ön i säsong tvås avslutning.
Posted 28 February 2008 - 10:38
Suck, Lost, arhggggg!!! Önskar slutet kunde komma så jag kunde få svar på de 1000 frågor som jag har.
Blir spännande att se om de kommer till nåt skepp nästa vecka. Eller så handlar avsnittet om Locke.
Posted 28 February 2008 - 10:53
Hur det kommer sig att de kan kommunicera med fartyget i realtid förstår jag inte heller. Men eftersom folk från modern tid har vistats på ön i decennier verkar tidsdilationen vara en nylig effekt. Min gissning är att den började när "the Hatch" imploderade.
Posted 28 February 2008 - 14:08
Var har Michael och Walt tagit vägen egentligen?
De lämnade ön i säsong tvås avslutning.
Gjorde dom? Det måsta jag ha missat. Vilket avsnitt? Kommer dom tillbaka eller är dom "utskrivna" ur serien för gott?
Posted 28 February 2008 - 15:48
Walt kom tillbaka i säsong tres slut under ett kort tillfälle (tror det var sista avsnittet - kan vara näst sista).
Michael kommer vi få se mer av under säsong fyra.
Posted 28 February 2008 - 16:42
Håller LOST långsamt på att omvandlas till någon slags ALIAS-släkting, Bens agerande i civilisationen som ond skurk agerande bakom kulliserna och ger order om mord har "vissa" likheter med Arvin Sloan. Är det helt otänkbart att den gode JJ faktiskt gör en crossover mellan LOST/ALIAS för att knyta ihop trådarna? Seriens välutrustade skurkar som med stor motivation är på jakt efter något mystiskt på ön skulle med lätthet kunna knytas ihop med Rambaldi och annan ALIAS-mysticism.
Edited by Walker, 28 February 2008 - 16:43.
Posted 28 February 2008 - 17:36
Vem säger att Ben är ond förresten?
Posted 28 February 2008 - 18:01
Lost fortsätter att ösa ur sig en störtflod av frågor och en liten rännil av svar men nu tycks det som man har fått en skenbart viktig sak bekräftad: att tiden rör sig långsammare på ön i förhållande till omvärlden. En tänkbar orsak skulle kunna vara en stark gravitationskälla men eftersom öborna inte tycks känna sig ovanligt tunga (förutom Hurley då) eller har problem att lyfta fötterna från jorden får man nog avskriva den möjligheten. Det skulle också förklara kommentaren som Faraday fällde i förbigående förra veckan om hur solljuset är konstigt på ön - tidslaggen gör att det blir rödförskjutet via Dopplereffekten. Varför han är den förste som märker detta är dock oklart. Kanske inte är konstigare än berättarkonstens mekanik.
Hur det kommer sig att de kan kommunicera med fartyget i realtid förstår jag inte heller. Men eftersom folk från modern tid har vistats på ön i decennier verkar tidsdilationen vara en nylig effekt. Min gissning är att den började när "the Hatch" imploderade.
Efter att Faraday upptäckte den här tidsskillnaden, så sa han ju åt piloten att åka ut "exakt" samma väg som han kom in , precis som Michael och Walt fick åka iväg med båten i just EN bestämd riktningen men isåfall hur hänger det ihop med din gissning att tidsdilationen är en ny effekt?
Eller det kanske inte har med varandra att göra.
Posted 28 February 2008 - 18:50
Det tror jag inte. En tidsdilation utgör ingen barriär utan bara en effekt lokaliserad till ett visst område som man kan lämna åt vilket håll som helst. Så det där torde vara något annat mysko, kanske öns magnetism som förvirrar kompasser och elektronik utom just i den färdriktning som är parallell med magnetfältet (vilket kan förklara varför alla flygfarkoster som närmar sig ön störtar). Men med Lost vet man ju aldrig.Efter att Faraday upptäckte den här tidsskillnaden, så sa han ju åt piloten att åka ut "exakt" samma väg som han kom in , precis som Michael och Walt fick åka iväg med båten i just EN bestämd riktningen men isåfall hur hänger det ihop med din gissning att tidsdilationen är en ny effekt?
Eller det kanske inte har med varandra att göra.
Posted 28 February 2008 - 19:16
Posted 28 February 2008 - 20:14
Harold Perrineau som spelar Michael står ju med i förtexterna t.o.mMichael kommer vi få se mer av under säsong fyra.
Winter is Coming
Posted 28 February 2008 - 20:36
Vem säger att Ben är ond förresten?
Han är motståndare till seriens hjältar Sawyer, Jack, Kate osv, tvekar inte att använda våld för att uppnå sina mål. Hans bakgrunds historia visar upp en störd individ som dödar sin far och sina kollegor. Han kidnappar havande kvinnor för tvivelaktiga experiment. Både hans f.d fru/älskarinna och dottern avskyr honom. Varför dessa känslor mot en person man vanligtvis visar varma känslor för? Var har Ben gjort mot dom? Utseendemässigt gör inte skaparna något för att stackars Ben att ge ett sympatiskt och förtroende ingivande intryck. Han framställs som blek och vesslelik, ler sällan, ofta med uppspärrade ögon med glasartad blick. Jämför hur Sawyer och Jack framställs, solbrända, klädsam skäggstubb alltid nära till ett bländvitt leende. Rena Dressman-reklamen jämfört med Ben.
Ben kanske i slutändan visar sig vara seriens Messias-figur utan fel och brister, men än så länge har LOST-skaparna gjort allt för att skapa misstroende och ogillande för Ben. Han framställs som en skurk.