(33/209) A Solstice Carol Gulligt litet äventyr som mixar
En Julsaga med Xena. Santa Claus blir Senticles. Gjord med glimten i ögat och slutstriden med alla leksaker är riktigt underhållande.
(34/210) The Xena Scrolls Gillar det här avsnittet skarpt. Grundstoryn med den arkeologiska utgrävningen funkar väldigt bra och jag gillar hur Reneé får komma fram och stå i centrum. Läste någonstans att Lucy inte gillade hur hon behandlades i avsnittet och en del av mig kan hålla med henne - Mel Pappas behandlas nästan som en fotnot i avsnittet fram tills dess att Xena gör entré. Gillar slutscenen med Rob Tappert i rollen som sig själv. Ändå är kanske den största frågan hur det kommer sig att Chakramen ser ut som den gör här... jag menar den går ju igenom vissa förändringar i säsong 5... Innebär det att den kommer delas igen? Eller har något åstadkommit en alternativ tidlinje någonstans där premisserna ändrats?
(35/211) Here She Comes...Miss Amphipolis Det här avsnittet skulle Hollywood göra en Rip-off 4 år senare med Sandra Bullock i huvudrollen. Kul avsnitt som innehåller lite av varje, inklusive en Robert "Salmonius" Trebor i toppform. Kul avsnitt som jag gillar - somliga scener ler jag år fortfarande.
(36/212) Destiny Hmm. Ett av de "stora" avsnitten rent historiskt. Välskrivet och ett smart sätt att låta oss lära känna den yngre och ondskefulla Xena. Enl Woosh så arbetades det här avsnittet om så Xena förblev död i slutet (och återuppstår i nästa) pga Lucys ökända olycka.
»12-26-00. Robert Tapert, in an interview with WHOOSH to be released January 1, 2001 (#52), stated the original airing order of the episodes after DESTINY (36/212) were to be EXECUTION (41/217), BLIND FAITH (42/218), and then A DAY IN THE LIFE (39/215). Because of Lucy Lawless' accident on the Tonight Show with Jay Leno, the producers retooled or recast some shows in the can and wrote a couple more shows to cover for Ms. Lawless' incapacity. The resultant airing order was INTIMATE STRANGER (31/207) [retooled to keep Xena in Callisto's body], TEN LITTLE WARLORDS (32/208) [retooled and re-cast Xena with Hudson Leick], SOLSTICE CAROL (33/209) [not changed], THE XENA SCROLLS (34/210) [not changed], HERE SHE COMES...MIS AMPHIPOLIS (35/211) [not changed], DESTINY (36/212) [retooled to have Xena remain dead], THE QUEST (37/213) [new show], A NECESSARY EVIL (38/214) [new show], A DAY IN THE LIFE (39/215) [not changed], FOR HIM THE BELL TOLLS (40/216) [new show], EXECUTION (41/217) [no change], and BLIND FAITH (42/218) [no change].« — [Källa]