Doctor Who 1x14-1x20 - Marco Polo
En av Doctor Who:s åtaganden var att lära de små ungarna litegrann, alltså vara lite pedagogiska. SVT gjorde också sådana program, men medan vi fick stå ut med "Fem myror..." så fick britterna Doctor Who. Nåväl... *suck*
Nåväl, eftersom huvudpersonen har en tidsmaskin så är ju historia ett tacksamt ämne. Detta är det första "historiska" äventyret. Det vill säga, inget som helst övernaturligt eller futuristiskt förutom Doktorn, hans följeslagare och Tardisen då.
The Doctor, Susan, Ian och Barbara har landat på nåt snötäckt berg med en trasig TARDIS, och upptäcker snart att de är ute på resa med Marco Polo och att året är 1289.
"Tyvärr" saknas "Marco Polo" helt. Alla sju avsnitt. Dock så äger BBC ljudspåret till alla avsnitt (främst på grund av nördar som på 60-talet spelade in ljudet på TV:n. Inga video-apparater då, som ni kanske vet).
Eller tyvärr och tyvärr, förresten. Ett historiskt äventyr i sju delar kanske var jättekul på 60-talet, även om jag tvekar om detta också. En del historiska äventyr är bra, den här inte speciellt så. Jag vet att det finns fans som råälskar det här avsnittet men jag är tyvärr inte en av dem.
Betyg: 2 (av 10)
Doctor Who 1x21-1x26 - The Keys of Marinus
Mycket bättre än förra avsnittet. Det här är väl mest ett "Quest"-äventyr, där Doktorn och hans medhjälpare letar efter nycklar till en maskin. Nycklarna ligger på ett otal ställen på planeten.
Påminner faktiskt en del om säsong 16, med sin "Key of Time".
Personligen så anser jag att det här äventyret är den första riktiga fullträffen, och även om Doktorn är lite frånvarande här och var pga skådespelarens semester så kan jag inte ge mindre än 9 (av 10).