Jump to content

Photo

Remake: Att göra och inte göra!

• Please log in to reply
60 replies to this topic

#51 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 11 May 2008 - 13:46

Kermit: Jag tvivlar på att jag nånsin får se den dag en regissör som klipper bort scener ur en film i en D.C.-version ("Den där jäkla producenten, alltså! Jag sa ju åt honom att inte ta med den där trista slutstriden mellan Jokern och Batman..." :P ). I Blade Runner togs voice-over bort, det är väl det närmsta jag hört på det området.

Jag har faktiskt sett det hända en gång. Nu kommer jag dock inte ihåg vad det var för film, men jag minns att jag reagerade då jag såg att "running time" då var fem minuter kortare än originalfilmen. Det är däremot någonting mycket sällsynt. Tror bara jag sett det just den gången.

Det har hänt mer än en gång. (I Blade Runner togs f.ö. både VO.n och slutscenen bort.)

Director's cut av Brazil, Blood Simple, Alien, Alexander och Picnic at Hanging Rock är t.ex kortare än originalet.

I många fall tas det både bort och läggs till scener men oftast blir som sagt slutresultatet längre.

Edited by Wylie Times, 11 May 2008 - 13:47.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#52 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 11 May 2008 - 15:14

Det finns ingen DC av Alien. Bara en Special Edition.

Edited by dukeofnewyork, 11 May 2008 - 15:15.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#53 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 11 May 2008 - 15:58

DC av Brazil? Den skulle jag vilja få tag på!
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#54 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 11 May 2008 - 16:19

Fiskrens: Tack för din långa post.

En sak måste jag dock skriva dig på näsan och det ärdet du skriver om Kate Sackhoff - hon är ju det stora kuttersmycket (tillsammans med Tricia). Ungefär som Buffy var det i Buffy. Den där exceptionella hjältekvinnan som alla älskar och som det jämt dräglas över.

Fiskrens kan du va själv... :)

Nu tycker iofs jag att det är milsvid skillnad på whedonesqua kick-ass girls, som Buffy och River (Firefly) och Starbuck. Men du har en poäng i att Starbuck är en publikdragare, men inte främst som ett kuttersmycke, alltså i den krassa meningen runkbete. Utan mer utav ett dragplåster i form av en tuff, "okvinnlig" kvinna. Det är min mening i alla fall.

Buffy fyllde ju båda funktionerna, medan Starbuck är ju med förlov sagt inte direkt överdrivet sexig i miniserien och första säsongen. Tricia Helfer och Grace Park är ju tydligt där för att väcka manligt intresse på ett mer direkt plan. Sen att män, myself included, inte kan låta bli att bli sådär smått förälskade (there, I said it ;) ) i i den obändiga, förvirrade och konfliktsökande Starbuck (precis som Adama och Anders) är ju en annan sak. Det är svårt att vara oberörd. Sen är det ju så att det som händer henne under ockupationen på New Caprica väckte i alla fall min empati, kanske ett av seriens starkaste subplots. Men, nota bene, det gäller ju hennes karaktär, inte henne själv. Det må spilla över på henne, men hon är ju trots allt bara det hon spelar för oss som publik (ärligt talat verkar Katee Sackhoff lite trist som person, rätt överspänd och dessutom ihop med en hockeyspelare). Vad jag far efter är att i fallet Starbuck är det rollen, karaktären som är huvudsaken inte att Katee Sackhoffs eventuella snygghet medans det i fallet Six helt klart är Tricia Helfers otvivelaktigt fördelaktiga yttre är det primära, och något man spelar på och förstärker, även om hon gör intressant roll också (fast Six:s karaktär ska ju vara tilldragande så det hänger ju ihop rent berättarmässigt). Det finns däremot inget som säger att Grace Parks karaktär måste vara snygg, eller att hennes snygghet tillför rollen något. Den förstör naturligtvis inte rollen, men jag är övertygad att hon är mycket medvetet castad med hennes förmåga att väcka unga mäns intresse i åtanke.

(Ärligt talat verkar Katee Sackhoff lite trist som person, lite överspänd och dessutom ihop med en hockeyspelare.)

Jag vet inte riktigt vad jag ville få sagt men, du har en poäng även om jag inte håller med dig fullt ut. Jag gör kanske en lite annan definition av kuttersmycke, även om jag håller med om att det är något flytande. Vi kanske behöver ett annat begrepp för Starbuck, Buffy och River och Ripley, Barbara (i NOTLD-remaken), Uma Thurman i Kill Bill, Asia Argento i LOTD, Christina Cox i TCOR, Milla Jovovich i Resident Evil och så vidare.

För mig är ett kuttersmycke till exempel Jessica Alba i The Eye, Tom Welling i The Fog-remaken, när någon är med primärt för att var snygg och därigenom attrahera intresse, utan hänsyn till historien och filmen i övrigt (ett annat lysande exempel är Roselyn Sanchez i Jerry Bruckheimers Without a Trace som går på svensk teve under namnet Brottskod:Försvunnen). Eller någon som medvetet skrivs in för att spela på sin sexighet/snygghet (Jeri Ryan i ST:VOY, Rhona Mitra i BL, The Practice, Laura Bertram i Andromeda, Jamie Curtis i Halloween).

Edited by dukeofnewyork, 11 May 2008 - 16:21.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#55 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 May 2008 - 16:33

Det finns ingen DC av Alien. Bara en Special Edition.

Verkligen? ^_^

Posted Image

Det är de andra filmerna som saknar en DC. ALIEN är den ända av de 4 filmerna som har en DC. ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#56 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 11 May 2008 - 17:10

Dagens yngre folk har nog inte sett ursprungsfilmerna som endast kan bedöma en remake som den är.

Hur många har sett filmen Village of the Damned från 1960?
Den har en remake gjord 1995. Christopher Reeve spelar med i den.

Så har vi filmen Rear Window från 1954
En Remake gordes 1998, också Christopher Reeve spelar med i den

Men om dagens folk inte känner till referensen så blir ju filmen för dem ett original.

#57 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 May 2008 - 17:17

Och det är nog därför många reagerar negativt på remakes, man är rädd att originalen blir bortglömda. Och jag kan väl relatera till det, vill att fler upptäcker och gillar Carpenters the Thing t ex.
*Hockey och superhjältar*

#58 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 11 May 2008 - 17:50

Det är de andra filmerna som saknar en DC. ALIEN är den ända av de 4 filmerna som har en DC. ;)

Aliens har också en director's cut.

Brazil är lite speciell då det finns flera versioner av filmen. Den slutgiltiga 142 minuters versionen finns på Crieterion utgåvan som inte är speciellt billig.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#59 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 11 May 2008 - 18:19

I stand corrected. Det är fyran som bara har en Special Edition. Även om DC:n på Alien egentligen är mer av en Special Edition än en DC, men som mycket medvetet marknadsfördes som en DC, då Ridley Scott var involverad i klippningen. Men han initierade den inte.

---

--- | filmtipset | ---

#60 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 11 May 2008 - 19:08

Och det är nog därför många reagerar negativt på remakes, man är rädd att originalen blir bortglömda. Och jag kan väl relatera till det, vill att fler upptäcker och gillar Carpenters the Thing t ex.

Hej jag sitter med min laptops i tv-rummet. Hur är din position?

Remake är väl i stort sett inget fel på, men det hela blir ju presenterat på ett annat synsätt jämfört med den tidigare filmen.
Inspirationen och det magiska har ju bara regissören just då vilket bara är en färskvara när filmen gjordes

Risken blir ju att den magiska delen, det oskrivna faller bort eftersom varje scen har sin förklaring
varför det måste göras på det sättet.

#61 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 May 2008 - 14:36

Du hittar lite mer info via DVD Compare. En utmärkt sida för sådant här. :)

R0 SE America - (Criterion Collection)
Extras: DISC ONE
*The Film (Director's Cut) (143:18 NTSC)
Audio Commentary by Director Terry Gilliam
Color Bars
1.85:1 Non-Anamorphic NTSC

DISC TWO
Script Development:
- Script Development (Text)
- "The Screenwriters" featurette (9:21)
Storyboards (for Gilliam's Original Dream Sequences)
Production Design (Text)
"Costume Design" featurette (5:13)
"What Is Brazil?" documentary (29:05)
Special Effects (Text)
"The Score" featurette (9:38)
Theatrical Trailer (2:37)
Production and Publicity Stills
"The Battle Of Brazil: A Video History" documentary (55:06)

DISC THREE
*The Film ("Love Conquers All" Version) (93:39 NTSC)
Audio Commentary by Gilliam Expert David Morgan
Color Bars
4:3 Non-Anamorphic NTSC
12-Page Collector's Booklet (with Liner Notes by Critic Jack Mathews)

Subtitles: English HoH

Aspect Ratio: Multi Aspect Ratio

Picture Format:

TV System: NTSC

Soundtrack(s): English Dolby Digital 2.0 Surround

Case type: Special Case

Notes: Packaged in 3 Amaray (Keep) Cases inside a Plastic Slip-Cover.