Jump to content

Photo

Twilight

• Please log in to reply
50 replies to this topic

#51 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 07 September 2009 - 12:44

En förvånansvärt bra film och en riktigt positiv överraskning. Det här var en av förra årets filmer som jag var mest skeptisk till och det nästan från allra första början. Jag tyckte att den verkade vara så långt ifrån den typen av film som jag normalt brukar tycka om. Men jag brukar aldrig döma ut en film helt och hållet utan tar gärna chansen att se den förr eller senare. Att jag gör så även med den här filmen gör mig extra glad då jag annars hade missat den här filmpärlan.

Det finns bitar med filmen som är riktigt, riktigt bra. Den ena är ungdomarna i filmen, dom känns genuina och det är lätt att ta dom till sig och att sätta sig in i deras situation. Dom ger alla ett ansikte för utanförskapet. Filmen är ett underbart porträtt av ungdomar som söker sig själva och som går vilse tillsammans med andra. En klassisk "coming of age/slice of life" film.

Kristen Stewart är helt underbar som Bella. Hon ger sin karaktär ett riktigt djup utan att det blir tillrättalagt. Att hon sedan är vacker gör ju inte saken sämre direkt. Även Robert Pattinson som spelar Edward gör en bra insats. I hans fall märker man dock av att han har en del att lära sig. Kristen är mer av en naturbegåvning skulle jag vilja säga. Men jag är helt övertygad om att båda kommer att få långa och framgångsrika karriärer i framtiden. Även flera av dom andra skådespelarna gör bra insatser, både dom yngre som dom lite äldre.

En av dom mindre bra bitarna är när vampyrismen kommer in i bilden. Det känns inte alls lika trovärdigt utan känns snarare mer konstlat. Ett bra exempel är när Bella successivt får klart för sig att Edward är en vampyr, dels genom att han beter sig annorlunda men även när hon börjar att googla efter fakta och "snubblar" över det ena tecknet efter det andra. Just den sista biten känns så klichéartad.

Här har man ju gått sin egen väg och inte tagit fasta på hur vampyrer brukar gestaltas på film. Kanske att det bidrar till att jag inte är helt såld på den här biten av filmen men det kan bero på andra faktorer med. Faktum är att jag tycker att den biten även är bra, trots att jag inte heller gillar den. Det är rätt unikt att göra en film med vampyrtema och inte lägga något större fokus på just vampyrerna.

Vampyrerna ser inte heller ut som vampyrer, dom ser mest bleka ut. Inga förvandlingar, inte många huggtänder så vitt jag kunde se. Dom har en enmorm styrka och är snabba. Det tillsammans med att dom är bleka är väl dom tydligaste tecknen på att dom är vampyrer. Sedan tillkommer det en del nya moment. Som att dom kan röra sig ute i solsken men att dom då börjar att glittra. Tanken är god men resultatet blir lite löjligt måste jag säga.

Jag hade önskat att dom gett filmen en "Rated-R" version på dvdutgåvan med en lite mer vuxen "approach" och kanske gett oss lite mer huggtänder och blod. Att man satsar på "PG-13" på bio har jag full förståelse för med tanke på att den främst riktar sig till den åldersgruppen. Men i dessa dagar då man kan få plats med så mycket på en dvdutgåva så hade man säkert kunnat filma lite mer vuxna scener och sedan gjort en till version att se på dvd.

Men dom postiva bitarna väger över dom negativa och i sin helhet är filmen som sagt riktigt bra. Jag får kanske försöka att läsa boken av Stephenie Meyer som filmen bygger på för att se om den kan tillföra ytterligare en dimension till handlingen. Även om en av mina andra favoritförfattare sågar henne rätt rejält. Jag ser utan tvekan fram emot att se dom kommande delarna i filmserien, härnäst "New Moon" och tills dess så ska jag se till att köpa Twilight på dvd så att jag kan se om den, för den är verkligen värd att både se om som att själv äga den.

Edited by Cartman, 26 September 2009 - 13:04.