Jump to content

Photo

Alice in Wonderland

• Please log in to reply
74 replies to this topic

#51 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 March 2010 - 01:52

Jag har inte heller sett Disneys Alice, men har tänkt ta igen det någongång :) Tim Burtons Alice i 3D ska jag helt klart se, om inte annat så för kattens skull :D

Verkar som att de flesta som sett filmen är överens om att behållningen med filmen är allt runtomkring och inte själva storyn av Burton. Trist, för Burton lyckades inte heller med Kalle och chokladfabriken imo. Dags att han tar sig i kragen och börjar leverera igen.

Edited by Synon, 21 March 2010 - 04:37.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#52 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 21 March 2010 - 04:03

Jo framför allt så är det ju visuellt godis men storyn är ändå helt ok även om det helt klart är där som filmen brister.

En känga ska förresten biografen ha som hade nån budgetvariant på 3D glasögonen den här gången. Mjukare plast som medförde att glasögonen inte alls satt lika bra.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#53 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 March 2010 - 04:30

3D glasögonen: men jag som trodde du var miljövän och tog med dig de du fick förra gången...;)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#54 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 21 March 2010 - 05:47

Nej jag samlar ju såklart på dom. :)

Miljön. Pah.

-Gangstagrass

#55 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 April 2010 - 19:08

Nej, det blir visst ingen Alice 3D på bio för mig (om jag inte mot all förmodan skulle få ett ryck), men jag kan inte påstå att jag gråter för det ärligt talat. Kan nog ge mig till tåls då DVDn/Blu-ray släpps 1 juni enligt pressmeddelandet från Walt Disney Studios Home Entertainment, se nedan. Där finns även specat bonusmaterial etc. Självklart satsar jag på blu-ray :)

Alice in Wonderland Hits Blu-ray and DVD on June 1
April 16, 2010

Walt Disney Studios Home Entertainment has announced that Alice in Wonderland will hit Blu-ray and DVD on June 1st. The press release:

Following a record-breaking theatrical performance, Tim Burton’s epic fantasy adventure ALICE IN WONDERLAND, Disney’s 4th biggest film of all time, takes its booming box-office success into the home with a Disney 3-Disc Blu-ray Combo Pack (Blu-ray + DVD + Digital Copy), 1-Disc Blu-ray and 1-Disc DVD on June 1, 2010, from Walt Disney Studios Home Entertainment (WDSHE).

The ALICE IN WONDERLAND Blu-ray DiscTM Combo Pack provides audiences with the chance to experience a magical and imaginative twist on some of the most beloved stories of all time in pristine 1080p picture and Dolby Digital 5.1 HD surround sound quality and has been especially packaged with family and fans in mind – with lots of exciting bonus features and an extra DVD and Digital Copy of the movie.

The Blu-ray Disc versions of the film include nine bonus features that take viewers deeper into the famous “Rabbit Hole” - exploring more of the world of Wonderland, its iconic characters and the making of the film. Features include the making of the Futterwacken Dance, a look inside the world of the Mad Hatter and Johnny Depp’s transformation, Tim Burton’s vision for the movie and its characters, the visual effects of growing and shrinking of Alice, costume designs, music, stunts and more.

The suggested retail prices for ALICE IN WONDERLAND are as follows: The 3-Disc Blu-ray Combo Pack (Blu-ray + DVD + Digital Copy) is $44.99 (US)/$51.99 (Canada); the 1-Disc Blu-ray is $39.99 (US) /$44.99 (Canada); and the Single Disc DVD is $29.99 (US)/$35.99 (Canada).

Film Synopsis:

Tumble down the rabbit hole with Alice for a fantastical new adventure from Walt Disney Pictures and Tim Burton. Inviting and magical, ALICE IN WONDERLAND is an imaginative new twist on some of the most beloved stories of all time. Alice (Mia Wasikowska), now 19 years old, returns to the whimsical world she first entered as a child and embarks on a journey to discover her true destiny. Wonderland is a world beyond your imagination and unlike anything you’ve seen before. The extraordinary characters you’ve loved come to life richer and more colorful than ever. There’s the Mad Hatter (Johnny Depp), the White Queen (Anne Hathaway), the Red Queen (Helena Bonham Carter), the White Rabbit (Michael Sheen) and more. A triumphant cinematic experience – ALICE IN WONDERLAND is an incredible feast for your eyes, ears and heart that will captivate audiences of all sizes.

The film’s opening weekend made ALICE IN WONDERLAND the highest-grossing non-sequel opening weekend in history, the biggest March opening of all time, the biggest 3D opening of all time and the biggest IMAX opening of all time.

Bonus Features:

DVD:

Finding Alice – It’s all things Alice. This featurette includes Tim Burton’s vision for the characters, differences from the book and Disney’s version of Alice and how she evolves as both a character and actor as she takes an adventure through Wonderland.

The Mad Hatter – Audiences are provided with a deeper look into the world of the Mad Hatter. Check out Johnny Depp’s early sketches, make-up, costumes and how they digitally enhanced his eyes.

Effecting Wonderland – A behind-the-scenes piece on the different technologies used to create some of the most beloved characters in the film – Stayne, Tweedledee, Tweedledum, Bandersnatch and the Red Queen.

BLU-RAY:

Everything on the DVD plus:

The Futterwacken Dance – Futterwhat? Check out the making of the timeless dance called the Futterwacken.

The Red Queen
– The creation of the Red Queen from start to finish, including early Tim Burton sketches showcasing costume designs, make-up and digital effects.

Time-Lapse: Sculpting the Red Queen – A short time-lapse piece showing Helena Bonham Carter as she gets her make-up done. A three-hour process can be watched in just a few short minutes.

The White Queen – An interview with Anne Hathaway, who plays Wonderland’s good queen, about her character’s journey throughout the process of the film.

Scoring Wonderland – Composer Danny Elfman and Tim Burton discuss the music for the movie.

Stunts of Wonderland
– A featurette highlighting some of the biggest stunts in the film.

Making the Proper Size – An inside look at the visual effects process of growing and shrinking Alice. See how filmmakers used different techniques to stay true to the storyline.

Cakes of Wonderland – Take a trip to “Cake Divas” where the creators of the EAT ME cakes provide viewers with details about how they made the smallest crumb to the largest cake in scale.

Tea Party Props – Tea cups, saucers, cakes and more. Prop master Doug Harlocker gives an overview of all the props used to bring the famous tea party scene together visually.

Edited by Synon, 16 April 2010 - 19:09.

#56 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 16 April 2010 - 21:22

Nej, det blir visst ingen Alice 3D på bio för mig (om jag inte mot all förmodan skulle få ett ryck), men jag kan inte påstå att jag gråter för det ärligt talat.

Jag tycker du ska få ett ryck. Den var väl värd att se i 3D. (till skillnad från Clash)

-Gangstagrass

#57 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 April 2010 - 21:35

Jo, men det som oxå får mig att tveka är att den bara går i en mindre salong på Sergel (förutom Heron City, men vem orkar ta sig dit ut?) och kräsen som jag är föredrar jag en 3D film i Salong 1 på Rigoletto...

Katten som fortfarande lockar lite :D

Edited by Synon, 16 April 2010 - 21:36.

#58 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 16 April 2010 - 21:42

Alltid surt när sånt händer. Men om det inte är en jätte liten salong så tror jag nog att det är värt det. :)

-Gangstagrass

#59 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 18 April 2010 - 16:28

Japp, nu är biljetter fixade till tisdag. Sergel it is. Slog till med plusstolar t.o.m. Så trots allt blir det till att se Alice i 3D :) Kände mig faktiskt tvungen till det efter bottennappet med titanerna där 3D:n gjorde mig grymt besviken och hoppet om alla konverterade filmer försvann. Därför ska det bli intressant att se Alice då många säger att den faktiskt funkar bra, trots att även den är konverterad. Ni får väl hålla ögonen öppna på den här tråden så återkommer jag med mina synpunkter om ni är intresserade.

#60 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 18 April 2010 - 16:31

Ser fram emot det. :)

-Gangstagrass

#61 Brisingr

Brisingr

Senior Commander

• Members
  • 332 posts
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 18 April 2010 - 18:18

Alice 3d funkade riktigt bra
Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D

#62 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 20 April 2010 - 22:38

Såg den på bio ikväll och här kommer mina synpunkter och tankar:

3D
Bra konverterat jmf med Clash of the Titans som är den enda jag sett tidigare som blivit konverterad (med föga upphetsande resultat måste jag ju tillägga om det är någon som mot all förmodan missat min rant om det ;))
3D:n ger mer djup åt filmen, men vad gäller mer renodlade effekter så finns inte alltför mycket att hämta här. Ja visst finns det vissa bitar som t ex katten Chess, men samtidigt är det mycket som går till spillo där 3D hade passat perfekt: massor med olika sorters saker, varelser som kommer farande mot kameran. En sak som jag upptäckt och stör mig på (vet ej om det endast gäller konverterade filmer eller är generellt problem med 3D) är när det är något i förgrunden som rör sig hastigt för då hänger inte bilden med utan det blir suddigt och ger en yrsel. Inte bra. Kan inte minnas att Avatar hade dylikt problem?

Ok, tre filmer i 3D har jag sett och kan bara konstatera att hittills är den stora vinnaren Avatar som är inspelad med 3D kameror. Läste och hörde om titanerna att konverteringen till 3D var ett sista minuten jobb vilket kanske kan förklara det mediokra resultatet? För som sagt var, Alice har jag inge problem med. Dock kan jag tillägga att man förlorar inget direkt på att se Alice i 2D... ;)

Nu fastnade jag igen på det tekniska :blush: , men vad tyckte jag då om filmen?

Själva filmen
Jag tycker Tim Burton som vanligt fått till en lekfull, men samtidigt mörk film med bra skådespelare. Johnny Depp är bra som alltid, men jag börjar tycka att det är en aning tjatigt med hans roller i Burtons filmer. De börjar flyta ihop och det är bara kostymen som skiljer karaktärerna åt. Hårddraget skrivet.

Mia Wasikowska är otroligt bra i huvudrollen som Alice, tillräckligt vuxen till sättet men samtidigt ett nyfiket barn.

Älskar fantasin, färgerna och kreativiteten som flödar i filmen. Härliga karaktärer där Burton lagt på sin egen touch. Musiken av Danny Elfman inte att förglömma :)
Underbar cgi och på tal om det så är min favorit katten, Chess. Men hallå vilken härligt cool sak!

Edited by Synon, 20 April 2010 - 22:39.

#63 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 21 April 2010 - 01:17

Kul att du såg den på bio iaf och i 3D.

Det suddiga i förgrunden är nåt som jag upplevt på dom flesta 3D-filmer jag har sett så det är nog ett 3D fenomen som inte gjorts tillräckligt bra ännu.

Så du har inte sett någon animerad film i 3D?

Håller med om det mesta du skriver om filmen också. Johnny Depp börjar tyvärr vara en parodi på sig själv och det är synd när han gjort så mycket bra tidigare. Dansen i slutet var ju f.ö. bara :urk: Jag menar WTF?

Men katten är som sagt riktigt cool och även larven med Alan Rickmans röst.

-Gangstagrass

#64 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 21 April 2010 - 05:27

Kan bara hålla med, Burton och Depp upprepar sig. Hade det här varit en av de första verken av de där två jag hade sett kanske man hade älskat Alice, men nu har man sett i stort sett detta förut. Det blev bara konstigt att den galne hattmakaren hade så himla mycket utrymme här, och dessutom var väl fantasygrejen att slåss mot draken Jabberwocky sådär.
*Hockey och superhjältar*

#65 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 22 April 2010 - 11:07

@Alice 3D: Jag tyckte redan Sweeney Todd kändes lite trött och en upprepning av Burtonska (numera) klichéer så jag är inte förvånad över att Alice inte var så vass som förväntat. Samtidigt är det synd då både Depp, Burton och och Bonham Carter har så mycket talang att de kunde göra något riktigt jävla bra tillsammans.

Jag gillar ju Burtons underbara kreativitet och annorlunda approach på sina filmer, men jag tror vi alla kan vara överens om att det är dags att låta både Depp och Bonham-Carter få vila några filmer. För tyvärr, de är underbara skådespelare, men när de frekvent förekommer i Burtons filmer så drar det ner både filmen och dem själva då det börjar kännas mer och mer som en upprepning som ni alla mycket riktigt påpekar.

Trots det fann jag glädje i Alice. Bonham-Carter störde mig inte så mycket kanske för att hon var ganska olik sig :lol:, men däremot min favorit Johnny Depp kändes inte som någon frisk fläkt direkt. Jag var inte heller alls förtjust i varken chokladfabriken eller Sweeney Todd och jag önskar att Depp tar sig an lite 'vanliga' spelfilmer ett tag framöver för att få bort den här fåniga stämpeln över sig. Blivit för mycket av den varan. Se bara på piraterna. Han var rolig i första filmen, men sen blev det ganska uttjatat. Är det så här folk blir när de fått barn kan man ju undra? :) För jag läste någonstans att han vill göra fler filmer som hans barn kan se. Jag kan förstå det, men det ska väl inte vara något hinder för variation väl?

Puh. Tror jag har jiddrat färdigt för denna gång. Någon som hängde med? :P

#66 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 April 2010 - 11:12

Ja, och jag håller med. En av mina absoluta favoriter av Tim Burton är Big Fish, och då är ju i alla fall inte Johnny Depp med. Alltså, inget ont om Depp, gillar honom skarpt, men han behöver ju förnya sig också.
*Hockey och superhjältar*

#67 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 22 April 2010 - 11:15

Ja, Big Fish är underbar :wub:

#68 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 29 June 2010 - 18:36

Livet kommer snart att överraskande förändras för 19-åriga Alice Kingsley. En dag i trädgården följer hon efter en kanin och när han försvinner in i sitt kaninhål tittar Alice in där och faller. Hon faller länge och efter det så är ingenting sig likt. Vad Alice inte vet är att hon har varit i Underlandet en gång förut som barn, men hon har inget minne av den händelsen. Vad som helst verkar kunna hända i det fantastiska Underlandet. Här möter hon nu en uppsjö av annorlunda och speciella invånare, som Hattmakaren, Filurkatten, den storrökande larven Absalom, den obehagliga Vita Drottningen och hennes ondskefulla äldre syster Hjärter Dam, den griniga härskarinnan av Underlandet.

Recensionen avser 3D-versionen av filmen.

Till en början så var jag riktigt intresserad av den gär filmen då jag tyckte att det lät som en spännande och bra idé att låta Tim Burton göra sin version av den klassiska sagan. Men ju mer jag läste om filmen och såg bilder från inspelningen, för att sedan även se en trailer eller två, så blev jag mer och mer skeptisk.

Den här gången visade sig min skepsism stämma. Bara för att Tim Burtom gör sin version av en klassisk saga som den här, så betyder inte det att det per automatik blir bra. Eller okej, det blev bra men när man pratar om Tim Burton så vill man gärna att det ska vara minst väldigt bra, eller bättre.

Problemet med den här filmen är att man har lagt lite för stort fokus på det fantastiska och således tappat en stor del av handlingen, karaktärerna och valet av skådepelare.

Jag tycker inte att Tim prompt måste ha med Johnny Depp i varje film som han gör. Inte heller sin fru Helena Bonham Carter. Man kommer till en gräns då man säger: tack, men nej tack, och den här filmen är just en sådan. Både Johnny och Helena är bleka i sina roller. Istället är det Mia Wasikowska som glänser och så som hon gör det. Jag har sett lite av henne tidigare i tv-serien "In Treatment" och den australiensiska krokodilskräckisen "Rogue". Och hon kan bli en riktigt bra skådespelerska framöver om hon bara får rätt erbjudanden och väljer rätt bland dom som hon får. För talang har hon redan. Vidare så återser vi flera duktiga skådespelare i både fysiska roller och även en del som lånar ut sina röster till animerade karaktärer.

Där har vi även det andra problemet med filmen. Den är överfylld med specialeffekter. Lite för mycket faktiskt. Jag har inget emot att man använder sig av sådana, men helst ska dom ju fylla en funktion mer än att bara tjäna som ögongodis. Visst fyller dom en funktion, men lite för ofta sitter jag och kommer på mig själv med att önska att jag slapp se den ena hissnande effekten efter den andra och att jag ville ha mer fokus på karaktärerna.

Sedan kommer vi till den mer sorgliga delen av filmen.

Jag pratar om 3D-versionen, som är en ren konvertering. Det vill säga att man inte filmade filmen som en 3D-film från början, utan som en vanlig spelfilm och sedan har lagt till 3D-effekten i efterhand. Jag har hört många delade meningar om detta, en del tycker att det fungerar i vissa filmer, men inte i andra. Medans en del tycker att konvertering är dåligt, rakt av. Och även motsatsen. Dom som sväljer allt med hull och hår och tycker att det bara är bra.

Själv tycker jag inte alls att dom har lyckats bra i den här filmen. Faktum är att det sänker hela upplevelsen ett snäpp och därför ska det bli intressant att få se om den vanliga versionen av filmen någon gång framöver, för att se om helheten blir bättre då.

Så det ska nog mycket till innan jag ser en konverterad 3D-film framöver. Ska jag se en film med den tekniken så kommer jag att satsa på dom som är inspelade som en sådan redan från början.

Så i slutänden så tycker jag att filmen lämnar en hel del att önska, men den är trots allt sevärd. Framöver så vill jag gärna se att Tim Burton och Johnny Depp gör några egna projekt mellan varven, så att det inte blir standard att för varje film som Tim Burton gör, så är det ett måste att ha med Johnny Depp.

BRA

#69 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 September 2010 - 19:06

Alice in Wonderland / Alice i Underlandet (2009) (2D-versionen) #Film2Home #DukeofNewYork
Tim Burton har en visuell stil som oftast tilltalar mig, av de filmer av honom jag ett så är det väl bara Kalle och Chokladfabriken om jag inte riktigt tycker håller måttet. Och jag gillar bilden av ett nedgånget Underland som han målar upp här. Burton är givetvis inte först med den här typen av story - The Jim Henson Company jobbade kring ett liknande koncept i Jack och Bönstjälken. Storyn känns välskriven och gedigen, men lyfter aldrig riktigt från filmrullen. Depp funkar som Mad Hatter, och jag gillar defenitivt Anne Hathaway i rollen som den vita drottningen. Och Mia Wasikowska gör rollen som Alice riktigt bra. Den röda drottningen, jag gillar normalt Bonham-Carter, känns lite off däremot; för gapig och statisk. Slutet bringar kluvna käslor - dels gillar jag hela grejen med Alice som rider in i silverrustning och tar upp kampen mot jabberwocken (sällan skådat någon tjej som passat bättre i silverrustning) - men samtidigt är det lite tamt. En äventyrsmatiné som kanske främst faller på att man förväntar sig lite mer från Tim Burton (när han är beväpnad med Depp och Bonham-Carter).

Kanske är det så att Burton, Depp och Bonham-Carter behöver en eller ett pat pauser från varnadra. Kanske till och med leta upp några små obskyra projekt att hämta nya infallsvinklar ifrån?

Edited by XC, 24 September 2010 - 19:10.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#70 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 May 2011 - 13:29

När jag nu såg om filmen så uppskattade jag den mer än tidigare. Mest för att filmen verkligen fungerar bättre i vanlig version och inte i 3D, och den blev även bättre i ett något mindre format än på bioduken. Detta gäller främst den tekniska och visuella biten, där bristerna blev uppenbara som 3D bio och betydligt mindre så på Blu-ray och hemmabio format.

Sedan så är inte det här det bästa samarbetet mellan Burton/Depp/Bonham-Carter. Jag tror att dom kommer få det svårt att överträffa Sweeney Todd som i mina ögon är ett litet mästerverk. Men det är likväl ett bra samarbete där dom alla tar fram dom bästa sidorna i varandra skådespel.

Dock håller jag med om det som XC skriver att det bästa för inblandade parter kanske vore om dom tog en lite längre paus från sitt gemensamma arbete och på så sätt förhoppningsvis blir sugna på att samarbeta i framtiden. För det börjar gå troll i det hela och mycket känns statiskt och återuåpprepande oavsett vilken typ av film som dom gör tillsammans.

I övrigt så skriver jag under på det som XC tar upp i sitt omdöme.

Jag blev väldigt sugen på att se om Disneys klassiker från 1951. Jag såg den för första gången efter att jag hade sett den här filmen på bio och jag blev mycket positivt överraskad av den animerade filmen. Kanske inte min absoluta favorit, men den är en av dom absolut bästa av deras animerade klassiker.

#71 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 May 2011 - 16:43

Jag ser gärna Alice från 51. Jag bara måste få tag på den först... undrar om Disney Channel tar emot önskemål... :P

Har den liggande i väntelistan på filmer som jag skall se om. (dvs högen av osedda dvd-filmer som aldrig tycks ta slut).

Är definitivt sugen att se om den. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#72 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 May 2011 - 17:50

Inte helt omöjligt. Jag hjälpte dig att leta upp en adress om du vill prova lyckan? :)

feedback@disneychannel.tv

Jag tror att du skulle uppskatta Disneys tecknade klassiker. Det märks inte alls att den skulle vara gjord på 1950-talet. Och sedan är den gjord så bra att den passar oavsett ålder. Inget ovanligt för att vara Disney, men linväl trevligt.

#73 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 May 2011 - 19:20

Attans vad Disney är bra, de visar den faktiskt nu på lördag och repris på söndag. :blink: Bara att ställa in dvdn på inspelning mao. :D

Behövede inte ens mejla. :D

Edited by XC, 02 May 2011 - 19:22.

fqq5BYam.jpg

#74 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 03 May 2011 - 12:16

Jag såg det i nya tv-tidningen sedan och tänkte nämna det. Kul att du kan spela in filmen och göra mig sällskap att se den sedan. Passa även på att fånga in Superhjältarna på fredag om du inte redan har sett den. Klart underhållande.

#75 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 July 2011 - 18:55

Alice i Underlandet / Alice in Wonderland (2009) [US]
Man känner sig mätt på remakes, reboots, reimagines, sequels och prequels. Ändock finns de där koncepten som vi aldrig tycks bli mätta på. Jag talar om Robin Hood, Arthur-legenden och Bröderna Grimms gåva till mänskligheten. Alice i Underlandet har kanske aldrig tillhört en av mina favoriter - men ändå är det inte ett verk som känns uttjatat. Tim Burton ger sagan sin egen spinn och leker med tanken om vad som hände efter Alice första resa till Underlandet. Och faktiskt så lyckas han riktigt bra.
Oavsett hur väl Johnny Depp och Helena Bonham Carter inte bara gestaltar utan passar i rollerna som hattmakaren och den röda drottningen så känns det ... avslaget. Trots att båda med all säkerhet gör sitt bästa. Kanske är det kryddan Burton/Depp/BonhamCarter som börjar bli aningen skämd? Anne Hathaway gör en rollprestation som är betydligt mer intressant.
Storymässigt så gillar jag det, storyn är mörk välskriven och håller för att se två gånger. Inga allt för uppenbara luckor finns heller i den. Visuellt är den tjusig och med snygga special effekter (har inte sett den i 3D nej) och man avhåller sig från scener som inte ger 2D-versionen något. Och jag vidhåller att Mia Wasikowska klär i silverrustning och svärd, scenen där hon slutligen hugger huvudet av Jabberwockyn är riktigt snygg.
Men i all ärlighet pojkar och flickor ... futterwacken? Aldrig har en scen känns så krystad som just den...

fqq5BYam.jpg