Såg den på bio ikväll och här kommer mina synpunkter och tankar:
3DBra konverterat jmf med Clash of the Titans som är den enda jag sett tidigare som blivit konverterad (med föga upphetsande resultat måste jag ju tillägga om det är någon som mot all förmodan missat min rant om det

)
3D:n ger mer djup åt filmen, men vad gäller mer renodlade effekter så finns inte alltför mycket att hämta här. Ja visst finns det vissa bitar som t ex katten Chess, men samtidigt är det mycket som går till spillo där 3D hade passat perfekt: massor med olika sorters saker, varelser som kommer farande mot kameran. En sak som jag upptäckt och stör mig på (vet ej om det endast gäller konverterade filmer eller är generellt problem med 3D) är när det är något i förgrunden som rör sig hastigt för då hänger inte bilden med utan det blir suddigt och ger en yrsel. Inte bra. Kan inte minnas att Avatar hade dylikt problem?
Ok, tre filmer i 3D har jag sett och kan bara konstatera att hittills är den stora vinnaren Avatar som är inspelad med 3D kameror. Läste och hörde om titanerna att konverteringen till 3D var ett sista minuten jobb vilket kanske kan förklara det mediokra resultatet? För som sagt var, Alice har jag inge problem med. Dock kan jag tillägga att man förlorar inget direkt på att se Alice i 2D...

Nu fastnade jag igen på det tekniska

, men vad tyckte jag då om filmen?
Själva filmenJag tycker Tim Burton som vanligt fått till en lekfull, men samtidigt mörk film med bra skådespelare. Johnny Depp är bra som alltid, men jag börjar tycka att det är en aning tjatigt med hans roller i Burtons filmer. De börjar flyta ihop och det är bara kostymen som skiljer karaktärerna åt. Hårddraget skrivet.
Mia Wasikowska är otroligt bra i huvudrollen som Alice, tillräckligt vuxen till sättet men samtidigt ett nyfiket barn.
Älskar fantasin, färgerna och kreativiteten som flödar i filmen. Härliga karaktärer där Burton lagt på sin egen touch. Musiken av Danny Elfman inte att förglömma

Underbar cgi och på tal om det så är min favorit katten, Chess. Men hallå vilken härligt cool sak!
Edited by Synon, 20 April 2010 - 22:39.