Jekyll
Started by Georgia, Jun 18 2007 15:37
54 replies to this topic
Posted 02 December 2008 - 11:58
Jag har inte sett det än. Så du må tro att förvirringen var total i Carty-land under Söndagskvällen...
Posted 05 December 2008 - 12:36
Mmm. Av SvTs hallå och dömma så blir det ingen säsong 2. Lite synd samtidigt som jag känner att det är alldeles utmärkt så här. Inte helt förtjust i detta sista avsnitt, men tycker det är lättande att det inte handlade om tidsresor. Så Mrs Jackman var den som var klonad? Så långt tänkte inte jag om jag skall vara ärlig. Och visst hade man lite av en 'javisst' känsla när vi får reda på vem Jackman verkligen är och vem hans föräldrar är. Även om Mamma Jackma inte var något som jag tänkt på, kom lite som en överraskning. Den stora störande detaljen är pojkarna... det kändes lite överdrivet med alla vinklingar mot dem, när vi ändå stannar här. I överlag helt OK, även om förvecklingen att Hyde skulle offrar sig för Jackman kanske var lite genomskinlig.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 05 December 2008 - 14:39
Tyckte att sista avsnittet var en besvikelse. Det blev liksom för mycket med kloning, skador som inte förs över mellan identiteterna (i samma kropp!) och sönerna som "byter". Dessutom: en av Hydes mest centrala egenskaper var ju att skydda sin familj och sina barn, hur kan då mamman vara så känslokall mot sin son?
Överlag en bra serie, trors allt. Lite synd att (om?) de inte fortsätter, men det hade lika gärna kunnat kännas som samma sak en gång till. Hade krävt ett riktigt bra manus.
Överlag en bra serie, trors allt. Lite synd att (om?) de inte fortsätter, men det hade lika gärna kunnat kännas som samma sak en gång till. Hade krävt ett riktigt bra manus.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 15 December 2008 - 14:52
Det där hallåan sa vet jag inte vad jag ska säga om. Jag har hela tiden utgått från att det bara gjordes 6 avsnitt och att det var tanken redan från början. Men det kanske var så att man var öppen för en fortsättning om intresse fanns från tittarna och TV-Bolaget? För mig gör det, det samma då jag mycket väl kan nöja mig med dessa 6 avsnitt och kan dessutom se hur det inte är bra att spinna vidare på temat med fler avsnitt. Känns liksom som att historien dom ville berätta är berättade nu.
Gillade dom sista avsnitten och tyckte förklaringen och upplösningen var okej och trovärdigt. Gillade speciellt att det var Claire som var klonad, vilket jag inte ens hade tänkt på innan.
Funderar på att köpa serien på DVD någon gång framöver då priset är det rätta.
Gillade dom sista avsnitten och tyckte förklaringen och upplösningen var okej och trovärdigt. Gillade speciellt att det var Claire som var klonad, vilket jag inte ens hade tänkt på innan.
Funderar på att köpa serien på DVD någon gång framöver då priset är det rätta.
Posted 15 December 2008 - 15:26
Strötittade på det här i början men missade de två sista avsnitten utan större sorg. Serien var lika kluven som huvudkaraktären - en smått bisarr blandning av skräck och humor som inte visste vad den ville vara. Särskilt den mörke snubben verkade tro att han var med i en buskiskomedi, eller varför spelade han så "flamsigt"? Jag kan förlåta idén att en människa skulle ha klonats på 1960-talet eller däromkring (trots att tekniken egentligen inte var ens i närheten av tillräckligt sofistikerad då) men när intrigen inte gick bortom klichéer som skrupelfria företag och gamla konspirationer så *gäsp*.
Edited by Mjolnir, 15 December 2008 - 15:27.