Jump to content

Photo

Day Of The Triffids (2010)

• Please log in to reply
96 replies to this topic

#51 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 July 2010 - 15:33

Alltså, jag blir väldigt less på att det är så här. Tv- och filmbolagen ska absolut inte klaga på illegal nerladdning för de får banne mig hitta på nåt bättre än så här. Alldeles för vanligt att tv-serier/filmer visas alldeles försent och i dessa tider är det ohållbart. Något måste göras. De får lov att gå samman med alla inblandade parter och finna en lösning för det här är löjligt. Oj, nu var jag igång - igen. Sorry, slut rant. ^_^

Tillbaka till ämnet: jag ska strax iväg och hämta ut boxen från affären, så vem vet, kanske att jag börjar se den redan ikväll? Kul ska det bli iaf att se vad de hittat på för nåt :)

Instämmer helt i det du skriver. Det finns en hel del att förbättra, även om jag tror att det blir svårt att helt stoppa nedladdning. Men man kan säkert begränsa den om man bara tar det hela lite mer seriöst än vad man gör nu. Dessutom känns det i det här fallet, lite ovanligt att den letar sig ut som köpversion innan den visats. Oftast brukar det ju vara så att den kommer ett tag efter. Allt ifrån precis efter att den visats klart, till att den knappt släpps alls. Men man undrar ju lite hur rättighetsinnehavarna tänker när dom tvingar TV4 med att vänta tills i höst. Om jag fattade rätt så visades den här vid årsskiftet i UK och släpptes på dvd här hemma hos oss i april. Så exakt vad är det som TV4 tjänar på med att tvingas vänta tills i höst? Dom flesta som är intresserade har ju redan hunnit att se den. Vore jag som dom så skulle jag strunta helt i att köpa in rättigheterna, bara för att visa att det är oacceptabelt. Men vad vet jag. ;)

Det låter som en bra idé om du frågar mig. Vilket du inte gör. Men jag ser som sagt var fram emot att ta del av dina åsikter när du väl ser den och följer gärna med ett varv eller två och ser om jag kan fylla i med något mer som jag kommer att tänka på, utifrån det du tycker och tänker kring miniserien.

Edited by Cartman, 03 July 2010 - 16:02.

#52 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 July 2010 - 18:44

Tack för infon Synon. Håller med om att rättighetsinnehavarna sköter det hela snyggt antar att de räknar kallt med att tjäna pengar på dvdn innan serien sänds.

Verkligen inte rätt metod för att komma till bukt med piratnedladdningen, antagligen samma sak med Survivors andra säsong få antagligen.

Edit: Och plötsligt stod det Simon inlägget.. :P

Edited by XC, 04 July 2010 - 18:46.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#53 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 July 2010 - 19:33

Simon says... Helt plötsligt kände jag mig väldigt manhaftig :P Tack för att du justerade det :lol:

Btw: inte hört nåt om Survivors alltså? Usch, nej det blir väl samma visa där.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#54 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 July 2010 - 22:20

:lol: min mobil verkar tycka det iaf. ;) Ni blev det ett namn iaf. Sist stod det väl "synonymt" tror jag. :P Tror ordlistan kommer fatta snart - den gör det när jag skrivit "fel" tillräckligt ofta.

Mejlade dem för ett tag sedan och fick samma "ej tablålagd"-svar som du fick. Slog mig att det antagligen är samma sak där.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#55 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 July 2010 - 11:24

Jag ska vara snäll och inte kommentera din mobil och säga vilken du egentligen borde köpt ;)

The Day of the Triffids (2009) - del 1

Mycket bra tempo rakt igenom. Spännande story med inte bara en utan två katastrofer där den ena påverkar den andra: soleruptioner som gjort majoriteten av befolkningen blinda och slår ut elektriciteten vilket leder till att de dödligt farliga triffiderna tar sig ut från de välbevakade farmerna...
Tidigare har jag sett tv-serien från 1981 och jag kan ju säga att triffiderna ser en aning bättre ut i modern tappning... Trots att de är lite löjeväckande även här. Den lila blomman på dem (eller vad det nu kan kallas för något) ser mest ut som huvan på en munkjacka :lol: Sedan saknar jag det otäcka ljudet de förde i 80-talsserien som är mitt bästa minne från den när jag var liten. Tyckte de var fruktansvärt skrämmande då... Trots titeln så ligger inte fokus på triffiderna, som är sekundära i sammanhanget, utan mer fokus ligger på den andra katastrofen och hur de ska hantera situationen som uppstått. Men det kanske ger sig i del 2 för mot slutet här blev det lite mer action med triffiderna.

Miljöerna och scenografin har de lyckats väl med. Även CGI:n funkar. Skådespelarna gör sitt, dock tycker jag Eddie Izzard (Torrence) är lite too much här och blir mest störande. Vilket föranledde till att jag blev nyfiken på om det var en originalkaraktär eller inte och jag var tvungen att forska i det. Vilket även ledde till att jag blev nyfiken på själva originalhistorien. Här har ni en kort resumé om ni är intresserade:

- Baseras på boken med samma namn från 1951 som är skriven av John Wyndham. Här ges en hint om att triffiderna var resultatet av ett experiment utfört av Sovjet och de släpptes fria då ett flygplan som fraktade frön blev nerskjutet. Det var ett meteoregn som gjorde majoriteten av befolkningen blinda. Huvudpersonen är Bill Masen och han träffade författarinnan Josella Playton och de blev kära. På slutet har de gift sig och bosatt sig på landet. Triffiderna har tagit över världen och människorna har flytt undan till avlägsna platser. Jag tolkar det som ett öppet slut där Masen hoppas på att finna en lösning på problemet med triffiderna.
John Wyndham stack inte under stol med att han var inspirerad av H.G Wells "War of the Worlds" när han skrev boken.

- 1962 kom filmen med samma namn och Howard Keel gestaltade Bill Masen. Även här är ett meteorregn boven i dramat, dock är triffiderna utomjordingar som följde med meteoriterna... Och de lyckades besegra triffiderna mha salt som de inte tålde. Mer en referens till ovan nämnda "War of the Worlds" än till boken.

- 1975 adapterade Marvel storyn i "Unknown Worlds of Science Fiction".

- 1981 var det dags för tv-serien, "The Day of the Triffids" (originaltitel) aka "Invasion of the Triffids" aka "Revolt of the Triffids". Puh, kärt barn har många namn :) Sex avsnitt á la 26 minuter. John Duttine spelade Bill Mason. Även denna gång var det ett meteorregn som ställde till det, men här odlades triffiderna för dess olja.

- Och sen har vi då tv-serien (miniserien) i två avsnitt från 2009. Här är det solen som är boven i dramat. Men samma karaktärer har vi här. Bill Mason spelas av Dougray Scott i denna version. Här plockar de upp storyn om triffiderna från 80-talsserien då de även här odlas för sin oljas skull.

Och någonstans läste jag att det skrivits en uppföljare till boken, 2001 tror jag det var, men nu minns jag inte var jag såg det. :rolleyes:

Manusförfattaren Alex Garland sägs ha fått inspiration till filmen "28 Days Later..." från öppningsscenen där Bill Masen vaknar upp i sjukhussängen till en värld som genomgått en stor förändring.

I grund och botten så följer de alla boken, men med vissa justeringar som t ex ursprunget till triffiderna och vissa karaktärer. Och ja, karaktären Torrence finns med i boken där han först gör entré som den "rödhårige" och han verkar inte vara så värst sympatisk heller. Sedan blir han känd som Torrence som bildat den nya regeringen. I filmen verkar karaktären inte finnas med? och i tv-serien från 1981 benämns han som den rödhårige mannen. Jag kan tillägga att jag har lagt till filmen på min att-se-lista plus att jag vill läsa boken. Någon här som läst boken btw?

Edited by Synon, 05 July 2010 - 12:36.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#56 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 July 2010 - 11:45

Det är inget fel på mobilen... Det är bara stavningskontrollen som inte är helt kalibrerad efter mig bara... ;)

Jag skall se Day if the Triffids, men jag lär nog inte köpa den på DVD först... Blir nog när man får chans på en gratis titt.

fqq5BYam.jpg

#57 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 July 2010 - 12:19

Du har inte sett de tidigare heller, var det så? :unsure: Några planer på att se dem kanske?

#58 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 July 2010 - 13:20

Precis, jag har inte sett någon av dem. Skulle inte ga något emot att kika in denna och survivors i original.

fqq5BYam.jpg

#59 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 July 2010 - 17:39

Tidigare har jag sett tv-serien från 1981 och jag kan ju säga att triffiderna ser en aning bättre ut i modern tappning... Trots att de är lite löjeväckande även här. Sedan saknar jag det otäcka ljudet de förde i 80-talsserien som är mitt bästa minne från den när jag var liten. Tyckte de var fruktansvärt skrämmande då.

Jag instämmer delvis. Faktum är att jag nog föredrar den tidigare "looken" som dom har haft. Men helt har man ju inte misslyckats i den här versionen. Det sista du skriver där håller jag dock med dig helt om. En av dom sakerna som jag minns starkt ifrån den.

Trots titeln så ligger inte fokus på triffiderna, som är sekundära i sammanhanget, utan mer fokus ligger på den andra katastrofen och hur de ska hantera situationen som uppstått. Men det kanske ger sig i del 2 för mot slutet här blev det lite mer action med triffiderna.

Jag tycker att det bara är bra att fokus inte ligger på dom. Lite till kanske jag hade önskat (just att jag saknar ett tydligt yttre hot), men överlag så är det jämnt i den första fördelat i den första delen.

Miljöerna och scenografin har de lyckats väl med. Även CGI:n funkar. Skådespelarna gör sitt, dock tycker jag Eddie Izzard (Torrence) är lite too much här och blir mest störande.

I second that!

Manusförfattaren Alex Garland sägs ha fått inspiration till filmen "28 Days Later..." från öppningsscenen där Bill Masen vaknar upp i sjukhussängen till en värld som genomgått en stor förändring.

Jag instämmer helt i det. Det var det första som jag tänkte när jag såg dom scenerna, att det kan inte bara vara en tillfällighet.

Jag kan tillägga att jag har lagt till filmen på min att-se-lista plus att jag vill läsa boken. Någon här som läst boken btw?

Jag kan rekommendera allt. Både miniserien från 1980- talet som du har sett. Även filmen men framförallt boken. Den minns jag som riktigt bra.

Nu ser jag fram emot att läas vad du tycker om del två. :)

#60 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 July 2010 - 18:49

The Day of the Triffids (2009) - del 2

Härligt, samma tempo bibehålls även i andra avsnittet. Nu tycker jag verkligen att man lärt känna karaktärerna Bill och Jo. Bra betyg till första delen vad gäller karaktärsuppbyggnad btw. Vissa scener och händelser som skriker rakt ut vad som komma skall, t ex Troys roll i det hela, men jag kan ha överseende med det. Men däremot kan jag inte ha överseende med Torrence/Izzard som är än mer störande här. Hur det nu är möjligt. Varje scen han är med i är en stor plåga och jag kände en närapå oemotståndlig lust för att snabbspola men behärskade mig i sista sekund. Jag menar, lite respekt måste man ju visa de andra stackarna som var tvungna att dela scen med honom. Och när han dyker upp där på slutet så känns det som att allt hopp är ute. Suck. Så...ospännande.

För övrigt så har jag samma känsla som i första avsnittet och jag gillar verkligen att de håller slutet öppet och inte fick några egna idéer om hur den skulle sluta. Och precis som Cartman nämner så är musiken riktigt bra och även jag blev grymt imponerad av hon som spelade Susan. Vanessa Redgrave övertygade som den obehaglige Durrant som gav mig rysningar. Hur hon lyckades få så många att följa henne i Guds namn. Underbart när Bill kom tillbaka och berättade sanningen. Jag njöt för fullt. Just ja, triffidernas roll i det hela: efter att ha sett även andra delen är jag benägen att hålla med Cartman även på denna punkt: faktiskt är det bra balans med triffiderna kontra det övriga.

Summa summarum så gillade jag det här. Skönt underhållande att se.

Edited by Synon, 05 July 2010 - 22:15.

#61 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 July 2010 - 18:55

Flyttar den här tråden eftersom den är släppt på DVD här i Sverige :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#62 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 July 2010 - 19:01

Äsch då, var det bara det. Jag som trodde du skulle skriva vad du tyckte om den :P

Btw: Jag har tolkat som att det här är en generell tråd för triffiderna, men tolkar underrubriken (som jag inte lagt märke till tidigare) att det gäller nyinspelningen från 2009... Eller? :unsure: Ah, Georgia som har lagt till att det tydligt gäller nyinspelningen nu. Kanske kan justeras? För det har ju blivit en liten mix här i tråden.

Edited by Synon, 05 July 2010 - 19:02.

#63 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 July 2010 - 19:05

Huvudämnet är ju nya serien (annars hade den inte legat i spoiler delen av forumet) men att det pratas om den gamla serien också gör väl inget
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#64 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 July 2010 - 19:09

Fast då ska den väl heta något mer generellt så man hittar tillbaka hit? För det finns ju en bok, en film och två tv-serier om den... Mer det jag tänker på. För om ett tag kommer det falla i glömska att det är en mix och då kanske man missar det som redan diskuterats här. Typ. Tänker väl främst på mig själv som har bra minne men kort :D Och jag gillar den här skarpt och lär nog återkomma till den flera gånger - alla versioner och varianter som finns på den! :P

#65 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 July 2010 - 19:29

Hur svårt är det att söka på Triffids :unsure: men som sagt denna tråd startades för nya serien ;)

XC får bestämma vad som gäller hon är huvudansvarig här på forumet
*låtsas som ingenting när jag skyfflar över ansvaret på henne*

#66 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 July 2010 - 20:36

Med min lojala HD2a så skall jag reda ut begreppen här.

För det första så kan jag svära på att det står i riktlinjerna att DVD-release inte räknas som att serien är visad. ;)

För det andra så har jag förstått att det finns filmer baserade på böckerna också? Kanske bäst att undvika BSG-syndromet med att hålla isär de olika versionerna i olika trådar? De har ju trots allt bara samma källa.

Edited by XC, 05 July 2010 - 20:39.

fqq5BYam.jpg

#67 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 July 2010 - 20:41

Finns en bok, en film och två tv-serier. Ok, men då ska jag inte skriva något mer om de andra här.

#68 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 July 2010 - 21:02

:lol: Riktlinjer :unsure: ;) är ju mest van att hålla till och moderera i Film forumet och där räknas ju (svensk) DVD release som OK

Edited by Georgia, 05 July 2010 - 21:02.

#69 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 05 July 2010 - 21:30

Värtatt påpeka är ju att böcker bör diskuteras på bok-forumet, Tv-serierna på TV-forumet och filmerna på film-forumet. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#70 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 July 2010 - 21:38

Du har så rätt Sentinel :)

Ja just det, läste ju riktlinjerna igen ^_^ XC har ju rätt, är viss skillnad på reglerna gällande TV-Serier och Film. Flyttar tillbaka tråden till spoiler forumet.

Nu har en virrig Georgia strulat färdig tror jag :lol:

#71 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 05 July 2010 - 21:57

har du fått solsting? B)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#72 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 July 2010 - 22:11

:lol: man kan nästan tro det. Är ju väldigt varmt förstås.

Edited by Georgia, 05 July 2010 - 22:11.

#73 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 July 2010 - 22:14

Värtatt påpeka är ju att böcker bör diskuteras på bok-forumet, Tv-serierna på TV-forumet och filmerna på film-forumet. ;)

Du har så rätt Sentinel :)

Big mistake, Georgia - betyder ju att alla Stargate/BSG och B5-filmer behöver flyttas... ;)

#74 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 July 2010 - 22:17

*ignorerar Synon för jag orkar inte tjafsa om det där igen*

#75 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 July 2010 - 22:22

Ursäkta, men vaddå tjafsa? Hur ska man veta vars saker och ting ska hamna då det är olika bud? :unsure: