Xena: Warrior Princess ~ Säsong 4
Posted 27 January 2009 - 15:27
Skulle tro att det kan vara så som Georgia säger, att dom köper in hela serien i ett paket och således inte själva har någon direkt koll på om avsnitt är klippt eller ej. Alternativt måste följa brittisk lagstiftning.
Men, även om dom sänder från england så är det lustigt att dom klipper i serier iaf tycker jag. Är dom verkligen så hårda i dessa tider? I så fall kanske det hade varit bättre att sända serien på en senare tid så att tittarna kan få oklippta avsnitt iaf.
Eller så var kanske avsnitten klippta även när dom gick nattetid på TV3 senast.
Posted 27 January 2009 - 15:31
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 27 January 2009 - 15:36
Det är väl kanske inte så viktigt egentligen, för jag tror inte man fått visa avsnittet oklippt iaf på den tiden det nu sändes. Och som G postade igår i tråden så har the Way aldrig visats på tv/satellit i England.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 27 January 2009 - 15:38
Kanske bara jag som håller hårt i mina VHS-band?
Posted 27 January 2009 - 15:44
Trots att jag inte längre äger en VHS.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 27 January 2009 - 15:44
Det var väl lite ångest när jag slängde iväg 3 stora sopsäckar med VHS band på diverse serier inspelat från TV. Plus att jag säkert har lika mycket nedpackat i olika flyttlådor nere i källaren där det mesta faktiskt är dubbletter av vad jag redan slängt
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 27 January 2009 - 15:49
Men men, jag är ju som jag är.
Posted 27 January 2009 - 16:27
Posted 28 January 2009 - 14:34
Själv skulle jag gärna se pjäsen som Gabrielle jobbade på, det kvittar vilken version det skulle bli då dom alla verkar bra. Något som kanske inte var lika bra var att ha Joxer som producent. Iofs leder han ju in Gabrielle på en del intressanta sidospår men man behöver nog ha Joxer under mer kontroll än vad man har i det här avsnittet.
Posted 28 January 2009 - 15:06
Den pjäsen skulle jag ha velat sett.
Edited by XC, 28 January 2009 - 15:07.

Posted 29 January 2009 - 13:05

Posted 29 January 2009 - 13:25
Fighten mellan henne och Xena i slutet är som XC skrev, riktigt bra. Härligt överdriven (speciellt scenen då Xena "knäar" henne hela vägen från marken och en bra bit upp i ett träd). Tycker även att man lyckas bra med biten där man försöker få tittarna att tvivla på om Najara har ändrat sig eller inte, genom hela avsnittet finns den biten med.
Tycker att Joxer får hjälp med sina samvetskval mot slutet av avsnittet då Armand kommer till insikt om vem hans far egentligen var.
Armand: "No. You didn't kill my father. You killed a man I didn't even know, an evil stranger who died like he deserved. My
father's not dead, Joxer. He lives where he's always lived, right here. (Pekar på sitt bröst/hjärta.) And that man, that man would call you a hero." [Källa]
Edited by Cartman, 29 January 2009 - 13:26.
Posted 29 January 2009 - 13:35
Edited by XC, 29 January 2009 - 13:35.

Posted 29 January 2009 - 13:40
Posted 30 January 2009 - 10:48

Posted 30 January 2009 - 12:56
Mycket av avsnittet blir bra tack vare Joxer och Minya. Säga vad man vill om Joxer, ibland är han väldigt enerverande men han passar utmärkt i det här avsnittet. Även om han inte är så smart...
Lösningen på mordgåtan är helt galen, men passar perfekt in i den här serien. Här är ju det mesta möjligt.
Posted 02 February 2009 - 13:00
Både Xena och Gabrielle har viktiga roller i det här avsnittet. Extra stort ansvar tycker jag att Gabrielle får bära då förväntningarna på henne till en början är större än vad hon själv nog kunde ha anat. Tycker att hon sköter sin uppgift bra och tvekar sällan på vad hon ska göra som amazonernas ledare. Jag gillar att Xena visar förståelse för hennes utsatta situation och inte tvingar henne att fatta några beslut, även om Xena har ett annat synsätt på situationerna som uppstår.
Amarice är en karaktär som jag både gillar och ogillar. Det svänger en hel del om henne i avsnittet och jag tycker hennes insats får ses som godkänd trots allt när avsnittet är slut. Jag skulle också gissa på att Xena iaf ser lite av sig själv i henne och att det är det som får henne att komma till självinsikt under avsnittet. För att kunna hjälpa någon så underlättar det om man kan visa empati och det tycker jag att Xena gör.
Pompejus spelar en stor roll i handlingen men är ganska blek tycker jag. Inte så intressant karaktär utan mest ytlig och skådespelaren lyckas inte att ge karaktären det djup som jag tror att den hade behövt för att bli bättre.
Slaget mellan Caesars och Pompejus trupper i avsnittet är riktigt bra. Speciellt om man tänker på hur många år serien har på nacken och att ekonomin för TV-Serier var annorlunda på den tiden. Mycket imponerande faktiskt.
Slutet av avsnittet är sååååå bra tycker jag. Första Caesar (perfekt spelad av Karl Urban, as always) som bränner fredsfördraget utan att ens titta på det. Sedan Ephinys begravning, väldigt sorglig. Att se Gabrielle inte kunna visa känslor till en början för att sedan se när det släpper är en riktigt stark scen. För att sedan avslutas med att Gabrielle lämnar över ansvaret att leda amazonerna till en av dom andra (minns ej namnet).
Gabrielle har själv sagt att hennes sida är vid Xenas sida, hon vet det och vi vet det. Samtidigt tycker jag att det är lite lustigt att hon aldrig, inte ens en gång övervägde att stanna och leda amazonerna.
Summa summarum. Ett VÄLDIGT BRA avsnitt.
Posted 02 February 2009 - 14:25
Robert Tappert sade nyligen i en intervju - fast då var det kanske främst Legend of the Seeker som avhandlades - att produktionsfolket på NZ verkligen vet hur man får ut det mesta av pengarna. Jag skulle tippa på att det gällde även på Xena och Hercs tid.
Extra Material:
Intervjuer.
Edited by XC, 02 February 2009 - 14:42.

Posted 02 February 2009 - 14:34
(Det var f.ö. Danielle Cormacks solokarriär som tog livet av Ephiny).
Var det? Det visste jag faktiskt inte. Trist då jag tycker att karaktären var med för lite och att avslutet inte riktigt blev så storslaget som man kunde ha hoppats på.
en ypperlig inledning på Ides of Mars är det iaf.
Verkligen. Ett till höjdaravsnitt i säsong 4 IMO.
Robert Tappert sade nyligen i en intervju - fast då var det kanske främst Legend of the Seeker som avhandlades - att produktionsfolket på NZ verkligen vet hur man får ut det mesta av pengarna. Jag skulle tippa på att det gällde även på Xena och Hercs tid.
Absolut. Kolla bara på PJs tidigare filmer som Braindead och Bad Taste. Han fick ju verkligen trolla med alla tänkbara medel för att ens kunna slutföra sina filmer och när man ser dom känns dom mer storslagna än vad dom egentligen kanske är när det kommer till produktionsbiten. Tror det säkert kan vara så att dom alltid har legat efter jämfört med andra länder där tillgångarna har varit större, men nu börjar det ju verkligen att röra på sig om man ser till hur mycket som spelas in på NZ, både inom film och TV.
Posted 02 February 2009 - 14:46
I've explained why the characters were killed off. Ephiny's death gave the episode more dramatic drive for Gabrielle, but I had another version where Ephiny lived. Danielle said she didn't want to continue the character, so that made the decision easier. It had nothing to do with her being busy. Callisto was killed off for the reasons I previously stated; the character was becoming repetitive (even some fans pointed THAT out). I also said that the only way to bring Callisto back was to drastically change her character. I would think that becoming an angel would pretty much be a way to do it. (Källa)

Posted 03 February 2009 - 13:31
Gillar Callistos lilla monolog i början av avsnittet. Man börjar ju undra lite hur det står till.
Det här avsnittet måste vara ett av dom få som har så lång inledning innan vinjetten går igång.
Xena tänker göra sig av Caesar en gång för alla. Bättre att döda än att bli dödad som hon resonerar. Hon vill dock inte ha med sig Gabrielle så hon ska stanna med Amarice. Dom två möter i sin tur Eli (återigen frågar jag mig hur han kom dit egentligen, känns lite overkligt att dom skule springa på honom egentligen). Dom blir tillfångatagna av Brutus. Väl hos Caesar så har Xena infiltrerat hans palats som vakt och är inte medveten om att Gabrielle, Amarice samt Eli och hans mannar också är där, men som fångar.
Callisto stjäl väl hela showen. Hon är verkligen manipulerande och beräknande när hon försöker snärja Xena. En bra sinnesbild på hur mycket Callisto och Xena ogillar varandra.
Annars är hela scenen med korsfästelsen av Xena och Gabrielle stark. Väldigt bra, vacker och rörande.
Gabrielle, you were the best thing in my life.
I love you, Xena.
True love never dies!
Gillar även Et tu, Brute? scenen.
Samt slutet. Det lämnade nog en del undrandes då det visades första gången kan jag tänka mig.
Edited by Cartman, 03 February 2009 - 13:32.
Posted 03 February 2009 - 16:12
Lite extra material:
Intervjuer.
Kommentarsspår del 1, del 2. (Ej hela)
Edited by XC, 03 February 2009 - 16:51.

Posted 03 February 2009 - 17:08
Håller med om Hudson Leicks frisyr. Just att den även är rätt tilltuffsad gör att hon ser ut att ha gått in i "berserk mode".
Med buskaget antar jag att du menar när Brutus skulle "lätta på trycket" lite? Den scenen är riktigt bra. Hennes blick säger allt.
Håller med dig om spoilern. Jag kan iofs ta till mig det hela på ett annat sätt när man sett serien flera gånger men jag upplever det precis som dig.
Edited by Cartman, 03 February 2009 - 17:29.
Posted 03 February 2009 - 17:37

Posted 04 February 2009 - 12:03
Gnabbet mellan dom två i början av avsnittet är riktigt vasst och träffande på sina ställen. På tal om början, vem skulle inte vilja ha den där reklamskylten av Xena i naturlig storlek hemma i vardagsrummet?
Gillar mottagningen, speciellt Renee som
Andra bra scener är när Harry leker indian ute i väntrummet. Stackars cowboy.
Även Harrys fight med Ares är cool.
Bäst av allt är nog sångnumret av Annie i slutet av avsnittet.
Annie Banannie. She kicks fanny.
Dangerous with sword and knife. Learned her skills in that past life.
Never will you outfox her. She's as good as ol' Joxer.
I'm Annie-- I'm Annie the Migh-h-h-h-h-hty!
You should just meet her. They don't come any sweeter!
Edited by Cartman, 04 February 2009 - 12:03.