Mina två cent kring avsaknaden av diskussioner samt födelsedagstrådar. Just födelsedagstrådar gör mig detsamma. Jag kan tycka att det är en trevlig sak att alla som vill, får en egen tråd när dom fyller år för gratulationer från dom som vill gratulera. Var dom ska placeras gör mig detsamma också, fungerar lika bra under off topic som under ten forward. Men jag kan lika gärna se att dom samlas i en stor tråd under lämplig del av forumet.
Det här med avsaknaden av diskussioner är kanske inte så svårt att greppa. Tror det är en kombination av olika saker men att den största saken är att det helt enkelt inte finns något intresse av att diskutera just nu. Låt mig ta några exempel. I filmdelen (spoilers) samt tv-delen (spoilers) så postas det en hel del nyheter. Det gör att det finns diskussionsunderlag, men att det flodas en hel del i dom trådarna. En del kanske drar sig från att inleda en diskussion bara för att det är svårt att ha en sådan då det trillar in nyheter om vart annat.
Men, man borde samtidigt kunna ha en diskussion trots att det kanske postas en del nyheter. För om vi vänder på det kan det ju vara så att tre personer diskuterar någonting om Batman 3, sedan kommer det in två andra i den tråden och som vill diskutera något helt annat rörande filmen. Hur gör man då? Tvingar den ena gruppen att sluta diskutera, eller fokuserar på det man vill diskutera och låter övriga diskutera det dom vill? Givetvis det sistnämnda. Så då borde det ju gå bra att ha en diskussion trots att det postas nyheter. Är man inte intresserad är den biten är det bara att inte läsa dom och koncentrera sig på diskussionen helt enkelt. Sedan verkar det som att merparten tycker det är helt okej med nyheter som det är nu då det är väldigt få som har något att säga om den biten. Men ett visst mörkertal som inte vill/kan säga sin mening finns det säkert.
Ett annat exempel som jag tror är mer korrekt, är att folk helt enkelt inte är intresserde av att ha diskussioner just nu. Det går väl i vågor som en del annat och är något jag upplevt komma och gå på andra forum jag är registrerad på.
Ta bara Tv-serier. Hur många var det inte som hade ingående diskussioner kring Stargate (både SG-1 och Atlantis) när första säsongerna visades på Tv6? Många. Ta en titt på tråden för Stargate Atlantis säsong 5. Det är väldigt få som har skrivit i den tråden. Samma sak gäller serier som till exempel Flash Gordon, Fringe, The Lost Room, Knight Rider, Lost med flera. Varför uteblir diskussioner där? Inte är det då för att det postas nyheter i alla fall då avsaknaden av den typer av poster är stor. Det kan helt enkelt bero på att man redan har sett serien/säsongen tidigare. Eller att man följer sändningen men har inget att tillföra diskussionen. Man vill helt enkelt inte diskutera. Man gör som andra, följer serien/säsongen och läser andras inlägg men skriver inget själv. Man ser serien via nätet innan den visas på tv här. Dock verkar diskussioner utebli även för en del tv-serier som återfinns under tv-delen (spoilers) Låt mig ge ett exempel från vanliga tråden till Dexter (säsong 2) på Tv6.
och du får absolut inte sluta posta kommentarer Cartman, jag gillar att läsa folks reaktioner på serier jag följer(däremot är jag inte lika bra på att posta själv)
Själv är jag dålig på att diskutera, både att starta diskussioner och att delta i några. Men jag gör lite som Magnus. Läser det mesta som skrivs då jag är här, hoppar över det som inte intresserar mig och jag tror inte vi är dom enda två som gör så. Sedan har jag full förståelse för att man inte vill sitta ensam eller kanske två-tre stycken och se en serie samt diskutera avsnitten. Blir nog väldigt enformigt och upprepande i längden.
Det bästa man kan göra för att få igång diskussioner är väl att greppa tjuren vid hornen och starta/delta i olika diskussioner iställer för att sitta och leta efter fel. Eller acceptera att det råder ett svagt intresse för att ha diskussioner just nu men att det förhoppningsvis vänder igen. Tycker det har varit så tidigare här sedan jag först registrerade mig, att diskussioner kommit och gått.