Jump to content

Photo

2009: Beat the Games

• Please log in to reply
133 replies to this topic

#51 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 April 2009 - 17:42

Devil May Cry 4

Jag har alltid varit sugen på att spela Devil May Cry men jag har aldrig haft tillfälle eftersom jag aldrig ägt en PS2:a. Så nu hoppade jag direkt på fyran vilket kan vara både bra och dåligt. Bra för att slippa MGS 2 syndromet av en ny huvudperson som man hatar för att han inte är lika cool som den förra. Jag önskar att jag inte ens fått möjligheten att jämföra men som detär får man spela som Dante halvägs in i spelet. Mer om det senare.

DMC påminner en del om Ninja Gaiden i upplägg. Rättframma banor som enklast avklaras med extremt mycket våld, lite platforms hoppande och en boss fight då och då samtidigt som man samlar på sig orbs av olika slag för att öka liv och köpa abilities och upgrades till sina vapen. DMC är förstås inte i närheten av lika svårt men det är utmanade och boss fighterna oftast väldigt roliga. (Även om många av dom återanvänds både en och två gånger) Storyn är däremot ganska meh. För det första är röstskådisarna, ja, av Capcom kvalitet skulle man kunna säga fast inte roligt dåliga som Resident Evil spelen brukar vara. Huvudpersonen Nero är dock rätt ok fram till dom stunder då han börjar skrika efter sin flickvän och det oundvikliga "NOOOOOOOOOOOO!" när han misslyckas med att rädda henne. (för tillfället) Kvinnornas klädsel är en annan sak som för tankarna till Team Ninjas spel. Inget fel med det. ;)

Halvvägs in i spelet får man börja spela med Dante istället för Nero fram till sista banan vilket imo är spelets största problem. Det tar ett tag att vänja sig vid att kontrollera Nero och alla hans moves som man dessutom uppgraderar och fixar fler av. Så helt plötsligt får man en ny karaktär som kontrolleras helt annorlunda, har helt andra moves och inlärningskruvan är betydligt strängare när man befinner sig mitt i spelet. Det är säkert kul för fansen av serien att Dante inte utelämnas helt men jag hade klarat mig utan honom. Nästan alla Dantes banor är desutom samma banor som man just sprungit igenom med Nero fast baklänges. Alltså man springer tillbaka till början. I en del spel funkar det och i andra känns det bara tråkigt och billigt. Det här faller i den senare kategorin. Mycket för att det här spelet är så linjärt till skillnad från t.ex. Prince of Persia spelen där man springer fram och tillbaka mycket. Som en extra spark i skrevet får man tillbaka Nero när man ska slåss mot slutbossen och just som man vant sig vid Dante.

En annan sak som stör mig lite är att pistolerna i spelet är så värdelösa. Det är nästan bara i situationer där man måste använda dom som jag inte använder svärdet eller Neros hand (devil buster).

DMC 4 är trots allt ett underhållande spel men med en hel del brister. Det är väldigt snyggt och mellansekvenserna är oftast coola och roliga. Dom som innehåller action iaf.

3/5

Edit: Ett till irritationsmoment är dom fasta kameravinklarna. Sen när har det någonsin varit positivt i något spel?

Edited by Wylie Times, 29 April 2009 - 16:32.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#52 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 05 April 2009 - 21:21

Wylie Times sammanfattar mina tankar om spelet ganska bra. Förutom det om pistolerna och kameran. :P

Lite roligt att de faktiskt introducerade Nero för att göra spelet mer vänligt för nybörjare. Förstår inte varför dem skulle krångla till det sådär, för inte blev de gamla fansen glada av det medan dem nya spelarna mest blev förvirrade.

Dante var dessutom mycket bättre i DMC3 med fler vapen och attacker. I min mening kunde Nero's devil bringer mycket väl varit en extra style åt Dante. Då kunde vi skrotat Nero helt som leder till att vi får en chans till en bättre story också. ;)

#53 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 25 April 2009 - 12:35

GEARS OF WAR 2

Jag spelade igenom Gears of War tidigare och kom fram till bossen Ram där och där var det totalt hopplöst att komma vidare. Jag lyckas bannemig inte att klara honom. Så efter mycket om och men satte jag i uppföljaren i krysslådan. Wow säger jag bara. Det är en betydligt större variation än det var i ettan och spelet var betydligt mycket roligare. Fler moment, bättre uppdelning på svårighetsgrader och framför allt bättre spridning och mer roliga Achievements än i originalet.

Storyn då? I sådana här spel brukar det vara sekundärt men under spelets gång börjar jag dock ändra uppfattning. När de börjar tala om Marucs far kartlagt hotet tidigare blir det riktigt intressant. Jag anar ju mer jag spelar en konspiration där människorna själv dragit kriget på sig och har sig själv att skylla. Jag sitter och ser fram emot vad det här barkar.... för att sedan tycka de droppar den tråden helt och hållet för att skildra ett inbördeskrig bland fienden istället. Lite snopet, men jag hoppas de plockar upp den i en trea.

Bra spelmotor och det är betydligt enklare att kriga på rejält i tvåan än det var i ettan tycker jag. Iofs har jag med mig förkunskaper från ettan så vem vet, det kanske inte är så stor skillnad som jag upplevde det. Hmm... Nu när jag lärt mgi active reloads och sådana saker kanske jag borde föröka ta mig an Ram igen. :P

Sammanfattning: Ett mycket bra stridsspel som jag förstår varför det blev hyjpat!

Betyg: 4/5.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#54 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 April 2009 - 14:14

Ram är riktigt knepig. Det tog mig många många försök innan jag klarade av honom och det krävs en hel del tur för att allt ska klaffa. (när man springer fram och tillbaka på vagnen) Och ja, att ha kläm på active reloads är ett måste för att få in så många headshots som möjligt med snipergeväret innan hans fladdermus sköld kommer tillbaka.

-Gangstagrass

#55 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 25 April 2009 - 14:35

Jag tror bossen skulle vara enklare om man hade en annan spelare med sig som kunde hantera sig bättre än AI:n. Gärna någon som var riktigt duktig så slapp jag själv försöka klara honom. :P

Men jag är inte direkt pigg på att återvända till ettan egentligen. Det känns så extremt jobbigt att behöva sitta och köra om striden då det likt Lost-spelet, har en lång störande filmsekvens innan som man inte kan trycka förbi. Epic fail på den designen. :angry:

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#56 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 April 2009 - 14:42

Jo hela spelet blir säkerligen både enklare och roligare om man har någon att spela med. AIn är rätt crap men som tur var behöver man inte hålla dom vid liv för att klara sig vidare.

Och jag håller verkligen med om filmsekvenser som man inte kan skippa. Speciellt innan bossar.

-Gangstagrass

#57 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 26 April 2009 - 17:36

Klarat av i alla fall 1 spel än så länge under 09, Mass Effect.

Riktigt bra spel överlag, härlig story, fantastiskt voice acting och riktigt snygga miljöer och karaktärer. Och icke att förglömma en hel del tuffa val utmed vägen som hjälper till att engagera och uppröra. Några småsaker kunde ha varit bättre såklart men så är det väl alltid. Bland annat enformiga sidouppdrag och för många sätt att ändra på karaktärens haka men för få sätt att ändra på håret.
Betyget blir 4/5 (just för att småsakerna ändock finns där, utan dom hade det varit en solklar femma :D )

#58 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 29 April 2009 - 16:46

Halo 3

Så har jag tagit mig kragen och äntligen spelat Halo 3 vilket jag klarade av på bara ett par dagar. Definitivt snabbaste spelet hittills på 360 vilket inte hade att göra med att det var enkelt utan väldigt roligt. :)

Jag har diggat Halo stenhårt sen det första spelet kom som också var det första riktigt bra FPS på konsol (möjlien undantaget Goldeneye, men det var inte alls lika roligt i single player) Det har en riktigt bra story med bra röstskådisar, riktigt bra spelkontroll, t.o.m. när man kör fordon. (vissa fordon iaf) och är framför allt väldigt snyggt.

Egentligen är det inget nytt under solen här men det känns så ändå. Det är mycket snyggare (ny generation), fortsatt bra story, nya vapen (plus dom gamla) och ny handkontroll. Allt till det bättre skulle jag vilja påstå. Och det räcker helt klart för mig. Ska jag klaga på nåt så tyckte jag att det kändes som ett kortare spel än de tidigare två delarna. En extra level som DLC hade varit på sin plats. Nu kommer istället Halo 3 ODST utan Master Chief... Hmpf. Nä det kan nog bli bra det också. Tills vidare får jag roa mig med Halo Wars.

4,5/5

Edited by Wylie Times, 29 April 2009 - 16:48.

-Gangstagrass

#59 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 May 2009 - 19:35

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Efter 422h 4 min och 23 sek spelanbde så har jag nu äntligen klarat spelet! :thumbsup: Och med klarar menar jag då att jag har gjort varända quest som finns i spelet och gjort klart alla utom ett (jag oprkade inte leta upp 40 rötter till) samt utforskat iallafall ca hälften av alla grottor och ruiner och tagit alla achivements.
Det är svårt att betygsätta ett sådant massivt spel speciellt story då där är 7 storylines. Därför tänker jag betygsätta varje storyline för sig.

Main Quest

Väldigt typisk klyschig fantasy story, som SoD sa, men jag gillade den skarpt. Speciellt i slutet så överaskar den med en väldigt cool och maffig slutstrid där man tillochmed fick slåss mot Mehrunes Dagon själv (som alltid varit huvudfienden i alla Elder Scrolls spelen). Och så den starka rörande slutscenen. Många känslor sprudlar upp när t ex karaktärer man känt länge under spelet dör osv.
Oblivion själv var också lite väl klyschigt och speciellt att flera av Daedric Prinsarnas Oblivion världar var identiska trots att det har tidigare sagts att alla Oblivion världarna var unika. Och med tanke på hur många gånger man kan komma till Oblivion så var det synd att där bara fanns 7 random versioner att välja mellan när det kom till de vardagliga portarna.
Och att man sedan inte kunde få tag på Mythic Dawn rustningen var också väldigt synd.
Och som SoD också sa, de använde Jauffre's röstskådespelare aldeles förmycket i spelet. Och problemet med just den rösten är att den har ett speciellt läte som gör att den sticker ut. medan de flesta andra röstskådespelarna hade en alldaglig röst som passade flera karaktärer så var Jauffre's för enformig att använda på fler. Dessutom passade den ofta inte till karaktärerna. En annan sak var att ha flera olika karaktärer med olika röstskådespelare säga exakt samma mening som känns som slöseri. Då kunde likagott de andra ha sagt det på ett annat sätt eller sagt något helt annat.
Men som sagt, jag gillade storyn och karaktärerna i MQ starkt.

4/5

Fighters Guild

Det tog ett litet tag innan storyn tof fart men samtidigt så är questen väldigt passande för Fighters Guild och en fighter karaktär.
Storyn, när den väl kom igång, var intresant och fängslande och fick en att reagera ibland.
Jag kan inte komma på så mycket att säga om den igentligen mer än att den höll en jämn nevå.

3/5

Mages Guild

Jag är splitrad över den här. Storyn var riktigt intresant och bra även om än kort och slutet kom lite väl hastigt.
Men som en Mages Guild questline så höll den inte så värst bra på den fronten. Man behöver inte vara magiker för att klara questen och bli Arch-Mage ledare över det hela. Faktum är att det hela går mycket lättare att klara som fighter. Och typ inga quest handlar om magi eller sina magiska kunskaper heller. Där tidigare spel, t ex Morrowind, använde Mages Guild questen för att lära en att vara en Mage i spelvärlden genom att ge en uppdrag att göra det som hördes till så blir det här att man ska slåss mot Necromacers, lös problem osv. Jag kan inte komma på en ända magirelaterad quest.
Dessutom så går man aldeles för snabbt upp i rank utan att i grunden behövt göra mer än ett uppdrag åt gången där man vanligtvis ska döda några Necromacers.
Storyn var, som sagt, väldigt intresant och kul. Dessutom var det roligt att få möta den legendariske Mannimarco från The Elder Scrolls II: Daggerfall. Men mycket till Mages Guild var det inte.

2/5

Thieves Guild

Smyga och stjäla är alltid roligt. Speciellt när man inte får döda någon heller vilket gör att det känns mindre ohederligt.
Inte mycket till storyline. Man vet att man håller på att förbereda något men har ingen aning om vad fören precis i slutet.
Det börjar mycket bra men senare när man börjar jobba för Gray Fox själv och får de sista uppdragen så fegar de plötsligt ur och då tas plötsligt reglen om att döda oskylldiga bort. Plötsligt kunde man, om man ville, bara gå in och döda vilka man ville. Det förstör hela grejen IMO då de sista svårare borde betyda mer smygande och försiktighet, inte mindre.
Men utöver det en helt OK questline som höll sig mer till ämnet än t ex Mage Guild.

3/5

Dark Brotherhood

Jag är en väldigt känslig person när det gäller att döda snälla personer i spel när jag spelar en god karaktär så jag visste inte om jag skulle klara av de här questen. Som tur är så var de flesta av offren onda hemnska personer allt från våldtäkts män till massmördare så oftast gick det att hitta ett motiv till det hela.
En rätt balanserad questline och huvudstoryn som kommetr igång lite sent är rätt bra även fast det är lite svårt att känna alvaret i det när det handlar om att stopa någon från att döda massmördare och förstöra en förening som sysslar med mord. Snarare blev det att jag spelade med pga att "skurken" var en psyckopatisk mördare själv.
Kul iallafall att få leka mördare lite och att många dessutom ska dödas på ett specifikt sätt.

3/5

Arena

Inte mycket till questline igentligen men kul. Önskar bara att man kunde fortsätta ha vanliga matcher efter man klarat den istället för att bara kunna slåss mot djur. Samt möjligen haft någon form av storyline med.
Iallafall, jag gillar den här typen av quest.

3/5

Knights of the Nine

Den här var kul. Aldeles för kort med en aldeles för snabb avslutning (just när det blev som intresantast och roligast) men mycket kul. Hela grejen med att bli en riddare, bygga upp en riddar order och slåss mot onda varelser som vill förgöra de goda gudarna. Dessutom att få slåss mot en riktig Ayleid (något jag velat sedan jag började spela Oblivion) som annars varit utdödda i ett par tusen år.
Plus att man fick lära sig lite om när Imperiet skapades för 3000 år sedan när den sköne Alessia och den vilde galne Pelinal besegrade det hemska förslavningsfolket Ayleid (Wild Elvs) som hade förslavar mänbskligheten och roade sig grymt på deras bekostnad.
Jag fann det mycket underhållande och intresant. Åter igen, för abrupt avslutningen men mycket kul ändå. Speciellt hur folk började känna igen en och kalla en för Crusader. :)

4/5

Shivering Isles har jag inte spelat ännu utan sparar till senare inför Elder Scrolls V. Men det är ju en expansion så det räknas inte riktigt till själva huvudspelet.

Spelet i sig är väldigft obalanserat. Till skillnad från t ex Morrowind så kan man inte lika lätt spela karaktärer av olika klasser. Spelet är uppenbart gjort för att man ska spela en blandning av fighter, sneaker och magiker där fighter står i center. Det är väldigt svårt att spela ren magiker t ex eller ren sneaker. Det är uppenbart att de vill visa upp sitt nya stridssystem som de jobbat hårt med att utveckla och samtidigt som jag förstår det så förstår jag att vissa blir frustrerade som inte vill känna sig tvingade att spela fighter.
Levla har också sina problem. Istället för att spelet blir lättare när man levlar så blir det hela svårare för fiender blir också svårare. Och man kan bygga på sin karaktär utan att levla. T ex så kan man vara en mästare i allt men fortfarande ligga på level 1. Och ibland så blir det lite enformig med quest, fort och grottor. Trots att varje fort är individuellt skapat så börjar alla se likadana ut efter att man sett en 50 stycken. Och vissa av fienderna har designat till att vara för tuffa och riktiogt irriterande vilket aldrig är kul. Men irriterande fiender har alltid varit Elder Scrolls ömma häl.
Men trots en massa fel, lågtekniska lösningar och ewnformighet så är spelet så gigantiskt och innehåller så mycket att felen typ blir mindre. De goda sakerna helt enkelt överväger de dåliga.

Ett gigantiskt fantasy RPG som kunde ha gjorts bättre men som troligen då hade krävts ett tio tal år att göra och en jäkla massa utrymme.

4/5
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#60 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 19 May 2009 - 20:06

Mycket läsvärd recension, Crusader! Kanske ska kommentera den senare också, men det får bli efter slitet med uppsatsen är klar. (Då kommer också recensioner av Dead Rising och The Golden Compass.)

#61 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 May 2009 - 20:17

Imponerande, Crusader! :thumbsup:
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#62 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 May 2009 - 20:32

Tackar! :D
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#63 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 11 June 2009 - 23:26

Shellshock: Nam '67 (XBox)

Trots sina många fel, ibland svåra kontroll och lite sunkiga grafik så är det ett underhållande spel med en intresant och spännande story. Men leva up till vad de lovade gjorde de inte riktigt. De lovade en upplevelse som skulle få det att kännas som om man var i Vietnam och ge en förståelse för det helvete som det var där och ge förståelse för hur man kunde förlora förståndet där osv. Men det blir aldrig så. Det blir helt enkelt ett krigsspel med en bra tragisk story och de går lite överstyr med att döda karaktärer i slutet (alla dör utom den man spelar och 1 till ) men annars så är det en gripande del av spelet med att ens vänner blir dödade efterhand. Tyvärr så får man lite chans att lära känna dem innan och ofta är det svårt att veta exakt vem som dött.

Kontrollen är, som sagt, inte alltid den bästa men den funkar. Det är destu sämmre att sikta när man zoomar.
Sneaking delen är bra och kul även om den kan vara väldigt svår ibland. Rätt bra röstskådespelare ävcen om de inte precis låter som att de är fast i ett krigshelvete. Men de blir grymt irriterande under uppdragen då de skriker "OK" "Ready?" "Are you coming?" typ helatiden och de förvirrar med att skrika "Clear!" trots att där fortfarande är fiender.

Ingen större variation på fiender men sedan så är det väl svårt med den här typen av spel. AI'n var rätt OK och det är kul att slåss mot Vietcong. Och trots vad vissa tror så är bara Vietcong fiender i spelet. Syd Vietnameserna är offren som terroriseras av Vietcong och även om soldaterna anser dem vara fega så beskyddar de dem och tar illa vid sig när oskylldiga blir dödade.
Mot Vietcong är det en annan sak. Där håller de inte tillbaka från brutaliteterna. Här är ingen försköning av de Amerikanska soldaterna utan här avrättar de Vietcong, torterar dem, mördar dem osv. Men där är heller ingen försköning av Vietcong.

Till sist: Ett kul och underhållande spel som kunde ha varit så mycket bättre men fortfarande ett spel jag är glad att jag spelet.

2,5/5
-Sora, Kingdom Hearts

#64 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 18 June 2009 - 20:15

Lego Indiana Jones I
Har lirat genom hela det här nu "tillsammans" med sonen (han har - helt ärligt - bara velat titta på och först nu när vi var klara börjat springa själv inne på kolleget :) ). Skön stämning med lagom fånig humor och oftast helt godkänd underhållning, även om en del pussel var rätt långsökta och ett antal hopp för oförlåtande.

4/5 får det i alla fall.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#65 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 18 June 2009 - 20:20

Du gav det liiite bättre betyg än mig. Jag fick ju fysiskt ont av kontrollen, vilket drog ned betyget. Annars instämmer jag i det mesta.

Intressant dock att du tidigare sa, när du köpte det, att det var till sonen . Nu ser vi vem det var som egentligen spelade det! :P

#66 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 18 June 2009 - 20:33

Du gav det liiite bättre betyg än mig. Jag fick ju fysiskt ont av kontrollen, vilket drog ned betyget. Annars instämmer jag i det mesta.

Intressant dock att du tidigare sa, när du köpte det, att det var till sonen . Nu ser vi vem det var som egentligen spelade det! :P

Jag sa ju att jag skulle prova det lite. Grundlig kvalitetskontroll är A och O i min bransch ;) .

#67 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 18 June 2009 - 21:47

Resident Evil 4

Det var ett par veckor sen jag klarade av det här. En jäkla tid tog det också men det har att göra med att jag inte spelade det hemma hos mig så jag fick ta tillvara på tillfällena.

RE4 tar ett ganska stort avstamp från de tidigare delarna i serien trots att mycket är sig likt också. Spelkontrollen är iaf kraftigt förbättrad (speciellt då wii versionen då man siktar med wi moten.) Framför allt är dom jobbiga låsta kameravinklarna nästan helt borta. Det är också mycket mer actionbetonat än tidigare spel vilket är mer på ont än gott imo och tyvärr verkar det vara ditåt serien är på väg eftersom 5:an ska vara ännu mer av den varan. Att zombies har ersatts av infekterade människor. Eller tvärtom egentligen, dom var infekterade förut och nu har dom en parasit i kroppen. Hur som helst är det inget jag ser som negativt. Visst saknar man zomiesarna lite men det här fungerade riktigt bra också. Speciellt i början var det riktigt creepy.

En mycket märklig sak är att man inte får styra kikarsiktet i geväret med wii moten, alltså där det som hade behövts som mest. Det tillför att jag ofta drar mig för att använda geväret om jag inte står någonstans där ingen kan komma åt mig.

Däremot gillar jag att man kan uppgradera sina vapen. och köpa och sälja saker hos den slumma snubben med den roliga rösten. Ska jag klaga på något där så är det att det precis som i Devil May Cry nästan är omöjligt att fullt uppgradera sina vapen om man inte är väldigt målmedveten redan från början och struntar i att uppgradera dom tidiga vapnen som man hittar, samt samlar pengar i sinne.

Men upplägget med att lösa pussel för att komma vidare, musiken, boss striderna och stämningen är i mångt och mycket Resident Evil och det gillas såklart. Ett plus också för att man inte behöver snåla på sina saves längre. Sen vet jag inte om jag hade tur eller inte men slutbossen tyckte jag var löjligt enkel.

4/5

Edited by Wylie Times, 18 June 2009 - 21:47.

-Gangstagrass

#68 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 18 June 2009 - 23:30

Brainfreeze! Minns för sjutton gubbar inte bossen nu. :P Jag hade dock inte svåraste för honom. För mig var det när Salazar, eller Lille Napoleon som jag kallar honom, förvandlades till ett jättemonster. Han hade jag enorma problem med och det är därför jag minns honom.

Just att det blir mindre skrämmande än tidigare spel tycker jag beror just på att man skippat de fasta kameravinklarna. Med andra ord, man får kontroll och behöver inte oroa sig för konstiga ljud som man inte kan se var de kommer ifrån. Istället handlar det mer om stressande skräck. Istället för skräck är det mer action och ja, det är både p ågott och ont. RE5 var en riktigt berg- och dalbana - men nog var det action, inte survival horror.

Jag gillade verkligen fyran och skulle definitivt se att det gjordes en port till krysslådan, även om det inte är särskilt troligt (man ska aldrig säga aldrig dock!).

Jag sa ju att jag skulle prova det lite. Grundlig kvalitetskontroll är A och O i min bransch ;) .

Yeah, right. Nu vet jag hur det egentligen ligger till. ;)

#69 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 18 June 2009 - 23:36

Jo Salazar var helt klart svårare.

Helst av allt skulle jag vilja se portar av RE0 och RE:CV eftersom jag inte har spelat dom. Men det är ju inte speciellt troligt. Någon dag då jag känner mig rik (lär dröja) kanske jag skaffar en Wii då jag missade en hel del spel till Gamecube.

-Gangstagrass

#70 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 19 June 2009 - 09:09

Jo, jag ser gärna portar av alla spel - men jag tror det är mer rimligt att hoppas på RE4 eftersom de lär han en grundläggande motor till RE4 med tanke på att det är ett hyfsat likt interface mellan fyran och femman.

#71 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 20 June 2009 - 23:21

Call of Juarez (XBox 360)

Finns tyvärr inte så många bra Western spel därute. Men det här är ett av de bättre. Quickdraw, Dueller, Hästridning, Pilbågsskytte, Onda Indianer, Revolvermen, Horor, Gryma Banditer, Mexikanska Banditer, skattjakt... allt vad man kan önska sig. Grafiken är riktigt snygg utom möjligen när man ser karaktärer på nära håll. Musiken är OK med lite Western musik blandat med lite B-ig action musik. Och en helt OK story dessutom med en anorlunda stil.

Halv Mexikanen Billy är påväg för att hälsa på sin mamma och sin elake styvfar Thomas när han hör skrik från gården.
Pastorn Ray springer till farmen när pistolskott hörs därifrån och kommer lagom fram för att se sin bror, Thomas, och hans hustro ligga mördade och unge Billy fly från gården.
Ray svär vid Gud att jaga rätt på Billy och straffa honom och att på vägen frälsa alla onda män med bly.

Man spelar alltså den rädda Billy, som flyr, och den arogante Pastor Ray, som jagar Billy.
Kontrollen är helt OK. Tar lite tid i början att lära sig skjuta men sedan går det som en dans. Pastor Ray, som är föredetta Revolverman, kan göra Quickdraw med sina båda pistoler där tiden saktar ned en liten stund tills båda siktena når varandra. Han kan också skjuta snabbt där han koncentrerar sig på en pistol och skjuter extra snabbt. Dessutom har han en skyddsväst av järn och tål rätt mycket. Dessutom går han i Duell med vissa fiender där man ska dra snabbas när tiden räknat ned och träffa motståndaren innan den träffar en.
Billy kan hoppa höre, klättra, använda en Piska för att klättra i träd (och som vapen) samt skjuta med pilbåge där tiden saktar ned lite. Men han är rätt dålig på pistoler och tål typ nästan ingenting innan han dör.

Pastorn fann jag väldigt irriterande i början då han ständigt predikar om att han är Guds sändebud och delar ut Guds vrede och straffar syndare osv. En annars rätt kul karaktär som man får lite förmycket av känns det som. Men det lugnar sig senare pga en utveckling i storyn.

Spelet har en del intresanta Achivements som går ut på att man måste göra en viss sak i ett visst kapitel för att få achivement (t ex skjuta hatten av 5 fiender osv) vilket är kul och ger spelet en extra utmaning. Där finns Wanted Posters att sammla på som är bilder på spelutvecklarna och de ger också en achivement.
Där finns också Dueller som man kan låsa upp och testa sin förmåga mot vissa viktiga fiender i spelet.
Dessutom 3 extra uppdrag (där man spelar en Sheriff som jagar ett gäng hänsynslösa banditer) som där igentligen skulle finnas fler att ladda ned som DLC men tyvärr släpptes aldrig DLC. Troligen bestämde de sig för att göra ett nytt spel istället (Call of Juarez: Bound By Blood som släpps 6 Juli) och skippade DLC.
Och givetvis finns det en Multiplayer för de som vill ha en Western Duell med sina kompisar eller ett fullt ut krig.

En sak som stör vissa (och störde mig i början) är att man kan inte slå eller skjuta oskylldiga. Känns lite fegt även om det ju stämmer med storyn då karaktärerna inte skulle döda oskylldiga.

Spelet är rätt billigt nu (köpte mitt för 99 kr) så gillar ni Western spel så borde n testa det.
En Prequel vid namn Call of Juarez: Bound By Blood släpps, som sagt, 6 Juli om ni är intreserade. Den handlar om bröderna Ray och Thomas när de var unga banditer. Är ni riktigt intreserade så borde ni spela det spelet först för viktiga delar i spelets handling avslöjas i Call of Juarez som backstory.

3,5/10

Edited by Crusader, 21 June 2009 - 01:52.

-Sora, Kingdom Hearts

#72 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 21 June 2009 - 11:40

Intressant. Min spontana frågor: hur ställer du det här mot Gun? Vilket är bäst? Vad gör det här bättre respektive sämre än Gun?

#73 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 21 June 2009 - 15:01

Det är ju rätt annorlunda än GUN. CoJ är ett FPS medans GUN är mer som ett Wester-GTA. Båda spelen har sneaking med pilbåge och en Quickdraw även om Quickdraw funkar olika (den funkar bättre i GUN men kan användas oftare i CoJ).
När det gäller story så är GUN bättre och likadant är GUN mer friare och fler valmöjligheter medans CoJ är mycket mer linjärt och mindre brutalt. Grafiken i CoJ är mycket snyggare är GUN och kontrollen funkar bättre i CoJ (speciellt hästridning) och CoJ har några coola saker som saknades i GUN t ex duell mode och Tomb Raider klättrande.

Totalt anser jag väl att GUN är bättre men det hela beror på vad man är sugen på. CoJ är rätt tillfredställande när man är sugen på mycket Wester-Action, stora showdowns, rensa en stad på hundratals banditer osv. Medans GUN har mer den episka Western känslan.

Det finns ett demo att ladda ned på XBox Live om du vill testa. :)
-Sora, Kingdom Hearts

#74 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 21 June 2009 - 16:02

Gun ser jag inte som ett särskilt fritt spel. Det finns lite småpynt och man kan resa omkring, men det är mest brukandet av frames (sorry, nu ramlar jag in i uppsatsen igen :P ). Egentligen är det rätt styrt i Gun, men jag stör mig inte på att spelet är styrt om det är bra.

Jo, jag har testat demo och var väl inte helt frälst. Det var okej, men inte mer. Men jag blev lite mer sugen efter din recension och nu när du svarade så har jag fått lite mer insikt om spelet. I framtiden kommer jag troligen skaffa mig det här, men jag kommer nog inte skynda mig för det.

#75 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 21 June 2009 - 16:11

Nej, jag var inte heller imponerad av demot. :P
-Sora, Kingdom Hearts