Jump to content

Photo

Bästa serietidningen?

• Please log in to reply
75 replies to this topic

#51 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 23 July 2004 - 13:37

Vad går egntligen Marvel Knights ut på? Vad är liksom grejen? Vilka innefattas?

#52 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 July 2004 - 14:01

Det är ingen enskild värld eller så. Det är bara så att de titlarna kanske är mer "mogna" än de vanliga. Som Daredevil t. ex.
Lite mer "gritty", jordnära, osv.

Vilka som innefattas...på rak arm kan jag komma på Spider-Man. Mark Millars titel, Daredevil, Hulk, Captain America...kan snoka lite mer.
*Hockey och superhjältar*

#53 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 23 July 2004 - 21:23

Trodde att Marvel Knights innefattade dom hjältarna som körde solo, dvs inte var med i en grupp som t ex X-Men eller Avengers.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#54 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 23 July 2004 - 22:08

Inte riktigt. Captain America har ju en titel. Inte länge till iofs.
Sen har ju FF en också. Det är för de mer "jordnära" berättelserna.

#55 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 24 July 2004 - 15:28

Du borde köpt de två första de var riktigt bra, harry botter fast mörkare och bättre, undrar vad som kom först Harry Potter eller Books Of Magic - de påminner en del om varandra, lite varumärkesintrång - jag sätter mina pengar på Books Of Magic

Som redan nämnts så kom Books of Magic först.
Närmare bestämt 1990.

BoM är för övrigt ett av de absolut roligaste översättningsarbeten jag har haft, även om jag tyvärr bara kunde översätta nr 3-4 (Magic Fantasy 2/02) eftersom jag var upptagen med ett annat jobb när första halvan skulle översättas.

Dialogen mellan herr Leveret och herr Redlaw (igelkotten och kaninen) var en fröjd att översätta och dessutom fanns det en del kluriga fraser och rim att bita i (sånt är alltid kul). :thumbsup:

Jag tror aldrig att jag har gjort så många efterforskningar i samband med en översättning som när jag jobbade med BoM ... det skulle i så fall vara nåt nummer av Morrisons JLA.
David Goldfarbs "Books of Magic Annotations" var t.ex. en ovärderlig hjälp.

Särskilt intressant tyckte jag det var att Gaiman lyckades väva in praktiskt taget hela DC:s universums historia i berättelsen ...
BoM gavs ju ut innan Vertigo bildades, så skiljelinjen mellan moderförlaget och den blivande underetiketten var ju inte lika tydlig.

Om ni har Books of Magic-miniserien i er ägo (på svenska eller engelska) så kan jag rekommendera er att läsa om den med noterna i länken ovan till hands.
Det ger garanterat en djupare förståelse av berättelsen (såvida ni inte råkar vara osedvanligt insnöade på alla de ämnen som Gaiman behandlar).

Ju äldre man blev desto mera började jag tycka biserierna i fantomen var bättre än själva fantomen, Achilles Wiggen, Herman Hedning, Ägg & Bacon, Rick O´Shay, Latigo, Blueberry, Thorgal, Jeremaiha, Tom Strong o.s.v

Achilles Wiggen dyker snart upp med nya äventyr i Fantomen!
Jag var inne på redaktionen nu i veckan och såg originalen ligga på skrivbordet i Dödskallegrottan.
Tyvärr fick jag aldrig tillfälle att titta närmare på dem ...
Posted Image

#56 Collecta.se

Collecta.se

Senior Commander

• Members
  • 261 posts
  • Interests:Flickvännen,SSS, filmer, fotboll, elektronik, IT etc

Posted 24 July 2004 - 15:57

Aldrig läst Books of Magic <_<

Nån som vet var man kan köpa???

#57 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 25 July 2004 - 12:52

X-Men är min favorit
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#58 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 25 July 2004 - 19:58

wookie: jaså, du har ett drömjobb? häftigt! Tack för tipset ska sätta mig så fort jag får tid över....

Har faktiskt inte sett de begagnat någonstans men man kan ju alltid beställa på internet! För övrigt så har jag läst senare nummer som inte alls kommer upp i samma standard som de första!

Kunde tänka mig att Books Of Magic var först...

#59 Psylocke

Psylocke

Lieutenant

• Members
  • 85 posts
  • Interests:X-Men, Naruto, musik, filmer, djur, slash/yaoi...

Posted 26 July 2004 - 22:36

Jag är lite nyfiken på vilken serietidning som givits ut i Sverige anses vara bäst av medlemmarna här på forumet...

X-Men är väl den definitivt bästa amerikanska serietidningen som ges ut i Sverige, men jag gillade Witchblade också. Synd att den lades ner. :(
Tyvärr inte läst så mycket annat för jag spenderar pengarna på lite för mycket X-prylar. :blush:

Edited by Psylocke, 26 July 2004 - 22:36.

DeviantART - Mina teckningar, etc
official NARUTO fanatic!!! yay för NaruSasu yaoi! <3
It was, like, we were all such sort of Jackson followers, that he could've said anything and you'd go, "Yeah, sure"... "So at this point, Aragorn grabs Legolas and tongues him", and you'd go "Oh, yeah, that makes sense". - Orlando Bloom, Return of the King Extended DVD, Cast Commentary
"Yeah, I'm squealing! That's the sound you make when your best friend takes a gun and stabs you in the back right infront of your eyes!" - Shawn Hunter

#60 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 26 July 2004 - 22:46

Håller med, gillade inte att de lade ner Witchblade. :(
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#61 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts

Posted 26 July 2004 - 22:59

Inte jag heller. ;)
Kunde verkligen behöva pengarna jag drog in på de översättningarna.

Att vi dessutom var tvungna att bryta "Midnight Nation" mitt i berättelsen gjorde ju inte direkt saken bättre ...
Posted Image

#62 Psylocke

Psylocke

Lieutenant

• Members
  • 85 posts

Posted 26 July 2004 - 23:01

Att vi dessutom var tvungna att bryta "Midnight Nation" mitt i berättelsen gjorde ju inte direkt saken bättre ...

Eller hur??

*suck* :(
It was, like, we were all such sort of Jackson followers, that he could've said anything and you'd go, "Yeah, sure"... "So at this point, Aragorn grabs Legolas and tongues him", and you'd go "Oh, yeah, that makes sense". - Orlando Bloom, Return of the King Extended DVD, Cast Commentary
"Yeah, I'm squealing! That's the sound you make when your best friend takes a gun and stabs you in the back right infront of your eyes!" - Shawn Hunter

#63 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 26 July 2004 - 23:11

Aldrig förtjust i avbrytna berättelser, det är som att se en film som man sepalt in och man inte får med slutet på.. :(

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#64 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts

Posted 27 July 2004 - 09:37

Alltid tråkigt när de lägger ner tidningar...

Jag längtar fortfarande efter fortsättningen på Garth Ennis Punisher historia som publicerades i Mega Marvel och innan de skulle köra fortsättningen lägger de ner tidningen....ARRRRRGGGHHH

#65 Psylocke

Psylocke

Lieutenant

• Members
  • 85 posts

Posted 27 July 2004 - 13:20

Jag längtar fortfarande efter fortsättningen på Garth Ennis Punisher historia som publicerades i Mega Marvel och innan de skulle köra fortsättningen lägger de ner tidningen....ARRRRRGGGHHH

Ja, det var bara för hemskt!!! :angry:

Får hoppas att de publicerar fortsättningen i nya Mega Marvel....

#66 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 27 July 2004 - 13:29

Janne har sagt att de inte kommer att göra det...

#67 Psylocke

Psylocke

Lieutenant

• Members
  • 85 posts

Posted 27 July 2004 - 15:00

Varför inte? :(

#68 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 27 July 2004 - 15:06

Vet inte riktigt, men de vill kanske satsa på annat. Han skrev att de inte ska publicera fortsättningen i ett mail till mig iaf.

#69 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts

Posted 27 July 2004 - 16:18

Hmm, det kan inte vara så att finska Egmont gav ut fortsättningen medan tidningen låg nedlagd i Sverige?
I så fall kan det förklara saken.
En förutsättning för all Marvelutgivning är nämligen att alla inblandade nordiska länder publicerar samma material i sina tidningar ...
Posted Image

#70 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 27 July 2004 - 16:22

Förstår fortfarande inte riktigt hur finnarna kan få så många trevliga tidningar som inte vi har...

Läser de verkligen så mycket mer än oss?

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#71 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts

Posted 28 July 2004 - 07:48

Wookie du har helt rätt, i finland fick de läsa fortsättningen...det är jävligt orättvist, en kompis har den hemma, han funderar på att lära sig finska för att få läsa fortsättningen, själv funderar jag på att beställa den, är det värt det? någon som läst fortsättningen?

#72 Psylocke

Psylocke

Lieutenant

• Members
  • 85 posts

Posted 28 July 2004 - 15:54

Vad löjligt!

Man ska inte behöva gå och köpa finska tidningar för att få läsa slutet på en serie!

Svenska egmont får väl ta och släppa en extra tidning. De kan ju ta med den istället för nån tråkig jädra Hulk-serie.

*SPLAT!!*

Vem kastade den ruttna tomaten?? :angry:

Edited by Psylocke, 28 July 2004 - 15:55.

#73 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 28 July 2004 - 15:57

Min engelska förbättrades kolossalt efter att jag började läsa Star Trek album. Men finska känner jag inte för att lädra mig inom den närmsta framtiden.. :P

Posted ImagePosted Image

#74 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 29 July 2004 - 08:37

Nån som vet hur mycket bättre Egmont säljer i Finland?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#75 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts

Posted 03 August 2004 - 07:04

Jag har svårt att tro att de säljer bättre i Finland eller kan serietidningar vekligen vara mer poopulära i finland än i Sverige?