Jump to content

Photo

Dead Like Me

• This topic is locked This topic is locked
72 replies to this topic

#51 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 11 August 2004 - 20:37

Poängen är att när man kollar i tv-tablår vill jag inte missa serier/filmer pga av de har översatt titeln..
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#52 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 August 2004 - 20:40

Det där gäller mest er som har stenkoll. Som inte jag har. :P
*Hockey och superhjältar*

#53 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 11 August 2004 - 20:56

Fanns det inte någon annan am/can serie som hette nått likande på svenska. Mitt liv som...... något. eller är jag ute och cyklar. :P

Mitt liv som död är ju snarlikt dead like me, så det borde ju vara lättare att hitta i tablån än tex "mellan himmel och jord" som tv3 översatt joan of arcadia. Exakt översättning; död som jag, låter det bättre? Vilka är det egentligen som sätter de svenska titlarna? Är det tv kanalerna?

Jag tycker också att man ska behålla de engelska namnen. Lättare att hitta då och det låter bättre.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#54 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 11 August 2004 - 21:04

För mig är poängen att det alltid går något förlorat i översättningen. Och när SVT väljer att inte översätta serietitlar som Six Feet Under och Nip/Tuck (särskilt i det senare fallet, då många inte kan förväntas förstå det uttrycket), men hittar på en svensk variant av något så enkelt som Dead like me så undrar man om dom har någon intern kommunikation öht eller hur den eventuella policy ser ut, som föranleder såna lappkast.

Beträffande dubbning kontra textning, så är det första en styggelse som snarast borde avskaffas. Att SVT en gång i tv:s barndom valde att istället texta utländska program är något som vi alla ska vara tacksamma för, det har i stor utsträckning underlättat att vi är så duktiga på (framförallt) engelska i det här landet.

Att jag personligen helst skulle vilja ha en funktion, där jag kan välja bort textremsan utan att ha breda svarta streck tvärs över bilden är en annan sak. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#55 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 11 August 2004 - 21:53

Fanns det inte någon annan am/can serie som hette nått likande på svenska. Mitt liv som...... något. eller är jag ute och cyklar.

Mitt så kallade liv (My So-Called Life)?

Att jag personligen helst skulle vilja ha en funktion, där jag kan välja bort textremsan utan att ha breda svarta streck tvärs över bilden är en annan sak.

Låter som att digital-tv vore nåt för dig ... :)

Som översättare väljer jag dock oftast att behålla undertextningen i rent studiesyfte ... dels för att snappa upp bra översättningar av kluriga uttryck, dels för att få mig ett gott skratt när en kollega gör bort sig! :P

Textningen kan ju också vara värdefull när man har pratglada människor på besök, eller när man måste skruva ned volymen av en eller annan anledning.
Posted Image

#56 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 11 August 2004 - 22:03

Precis. Eller om man ibland inte riktigt hör vad de säger. Om någon sluddrar eller använder ett uttryck man inte känner till t. ex.
Tycker texter är ett bra stöd. Tittar inte så himla ofta på dem, men det är skönt att ha dem där. :)

#57 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 12 August 2004 - 01:54

Textningen kan ju också vara värdefull när man har pratglada människor på besök, eller när man måste skruva ned volymen av en eller annan anledning.

Jepp, eller när de snackar franska eller andra språk vilket jag är rätt okunnig på..

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#58 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 August 2004 - 07:59

Låter som att digital-tv vore nåt för dig ... :)

Har digitaltv, men att behärska teknik är en helt annan sak mot att behärska språk... :P

Håller med om att den stora fördelen med textremsorna är när man inte behärskar språket som talas, men retar mig på usla översättningar där översättaren slarvat, missuppfattat eller inte ens begripit vad som sagts.

Edited by Marie A S, 12 August 2004 - 08:00.

#59 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 12 August 2004 - 09:46

Jo, det är sant. Det finns usla översättningar. Men det är ingen anledning till att vara utan textning, tycker jag. Kan nöja mig med engelsk textning också. :)

#60 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 12 August 2004 - 10:06

Jag föredrar engelsk textning framför svensk, då slipper man de kassa översättningarna..

Posted ImagePosted Image

#61 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 12 August 2004 - 10:32

Finns väl bra översättningar också. På mina B5-boxar finns det inget att klaga över t. ex. :)

#62 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 12 August 2004 - 10:49

Det finns bra översättningar och dåliga översättningar..

Posted ImagePosted Image

#63 Lamia

Lamia

Commander

• Members
  • 196 posts

Posted 12 August 2004 - 13:26

Fanns det inte någon annan am/can serie som hette nått likande på svenska. Mitt liv som...... något. eller är jag ute och cyklar.  :P

Mitt så kallade liv (My So-Called Life)?

Jag har för mig att det på en svensk tv-kanal gick ett utländskt program som fick översättningen "Mitt liv som ..." , tja, vad det nu var. Men hur mycket jag än tänker så kan jag inte komma på vad det var för program. Typikaliskt. <_< Jag kommer dock ihåg att jag direkt tänkte på "Mitt liv som hund" när jag hörde titeln. Nämen, var det inte "Mitt liv som hund" t o m ...? En familjeserie med en pojke i huvudrollen eller nåt.

Vad gäller översättningar från engelska titlar till svenska har jag blandade känslor. Just i det här fallet anser jag att "Dead Like Me" inte hade behövts översättas. Det är koncist, äger en viss sarkastisk humor för att vara ett namn på en serie och de flesta svenskar förstår nog orden/innebörden, även dem som inte kan så mycket engelska. :)

EDIT:
Åh, men jag är väääldigt glad att serien nu ska börja visas i vårt lilla land! :thumbsup: :P

Edited by Lamia, 12 August 2004 - 13:31.

#64 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 02 September 2004 - 18:56

OBS! Glöm inte att Dead Like Me börjar om några minuter.. :P

Posted ImagePosted Image

#65 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 02 September 2004 - 20:43

Flyttar upp det här till "vanliga" forumet... Säg till om det är några spoileraktigt nånstans så kan jag spoilermärka det.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#66 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 September 2004 - 21:29

Så bra. Så helt underbart bra. Bästa på tv den här hösten, med marginal. :D

*lycklig suck*

Är det inte torsdag snart?? :unsure:

#67 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 02 September 2004 - 21:50

Gick det ikväll?
Hm. Då missade jag det. :(
Går väl knappast i repris, va?

Nåväl, jag kom i alla fall ihåg att NRK skulle börja visa nya Sopranos-avsnitt idag. :D
Posted Image

#68 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 02 September 2004 - 22:12

Klart lysande serie. Nyandning, kul idé, snyggt och smart med hyfsat trevliga skådespelare. Lite likt påminner lite om six feet under. Ser fram emot fortsättningen...

#69 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 03 September 2004 - 05:24

Funkade bättre på TV än på datorn ;) men vi får se LOL

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#70 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 03 September 2004 - 07:14

Både min mor och en av mina bröder såg på serien och båda gillade den.. :D

Posted ImagePosted Image

#71 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 03 September 2004 - 10:44

Dead like me, är skapligt men inte mer...Halvtaskigt skådespel, men plus för alla skumma, annorlunda saker :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#72 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 03 September 2004 - 10:53

Fan att man missade det då. Somnade i soffan direkt när jag kom hem igår. :S

#73 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 03 September 2004 - 14:58

Tänkar stänga detta ämne och starta upp ett nytt :)
Det er mycket " off topic " här :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling