Jump to content

Photo

Tv-Serieturnering: Nomineringstråd

• This topic is locked This topic is locked
91 replies to this topic

#51 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 July 2009 - 10:40

Talade om det här tidigare med XC. Riket I var tänkt som en miniserie. Hade det stannat där hade det varit en miniserie. Nu fick den dock nytt liv pga. popularitet så då blev det en serie (se Wylies wiki-definition, som vi valt att använda oss av). Mores version av Battlestar Galactica började som miniserie och var egentligen inte tänkt som en serie i början, men blev det ändå. Så en miniserie kan expanderas till en vanlig serie om förutsättningarna ändras. Därför valde vi att godkänna Riket.

Jag ska säga att jag inte har koll på I, Claudius men så som jag förstått producerades alla avsnitt i rad? Det var tänkt att vara i tolv delar och inget mer. Historien var färdig berättad och den lades inte ned i förtid.

Edit: Antalet avsnitt är inte det viktiga egentligen, även om det generellt kan sägas vara lättare att peka ut en miniserie om den endast har 6 avsnitt (vilket dock inte är ovanligt i England att TV-serier har så få avsnitt). Med andra ord, som Wylie skrev ovan antalet avsnitt är inte det som avgör det. Det är intentionen i skapelsen snarare.

Edited by Sentinel of Dreams, 22 July 2009 - 10:43.
La till ett stycke. Det återfinns vid Edit.

Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#52 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 July 2009 - 10:40

(Edit: SoD hann emellan).

Så har jag fattat det också (har inte heller sett varken Riket eller I, Claudius).

Edited by XC, 22 July 2009 - 10:43.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#53 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 22 July 2009 - 10:56

Riket är ju på två säsonger med en tredje planerad som aldrig blev av och Wonderfalls var också tänkt att bli fler säsonger men den blev nerlagd. I, Claudius däemot var alltid planerad att bli 12 avsnitt. Så det har dels med intentionen att göra och dels om det blir flera säsonger.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#54 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 July 2009 - 11:39

I, Claudius mao kan man säga är en långfilm som är uppstyckad i flera avsnitt? (En av mina personliga definationer för en mini-serie).

BTW, precis som SoD sade tidigare så har vi ingen undre begränsning för avsnitt - utan det är snarare konceptet bakom serien som är viktig. En TV-serie fungerar som en följetong och kan således ändras med vad som funkar/inte funkar med tittaren/läsaren och en mini-serie mer som en roman (det som gått i tryck är det som tittaren/läsaren får nöja sig med). Det är f.ö. inte helt ovanligt tex här i Sverige med väldigt korta säsonger runt 11 avsnitt.

Edited by XC, 22 July 2009 - 11:39.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#55 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 22 July 2009 - 11:47

Jo, Claudius är ju baserad på boken med samma namn och har därför ett rätt definitivt slut. Får väl följa Wikipedias definition. Men Riket håller jag fortfarande som lika mycket mini-serie: att den blev populär och genererade ännu en mini-serie tycker jag inte är skäl nog. Båda delarna håller faller helt klart inom Wikipedia-ramen.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#56 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 22 July 2009 - 14:35

Jag la till en reserv: http://www.scifinytt...ndpost&p=199217 (How the West Was Won/Familjen Macahan)

Edited by Magnus, 22 July 2009 - 14:35.

#57 Starbuck

Starbuck

Lieutenant Commander

• Members
  • 157 posts
  • Interests:TV, Film och Bio.

Posted 22 July 2009 - 23:26

Starbuck: Det är bara nerlagda/avslutade serier som gäller.

ahaaa, då säger jag Farscape istället

#58 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 22 July 2009 - 23:36

Fast den har jag redan nominerat. Gå till första posten, där finns alla serier som hittills har nominerats.

-Gangstagrass

#59 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 July 2009 - 12:37

Räknas gammla Doctor Who och nya serien som en serie?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#60 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 July 2009 - 12:47

Det är väl Peaks avdelning mer än min. Men så vitt jag vet så hör väl nya serien ihop med den nya?

fqq5BYam.jpg

#61 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 July 2009 - 12:53

Jo, det vet jag. Men den nya serien börjar med säsong 1, 2, 3 osv. Fans kallar nya seriens säsonger för 27, 28, 29 osv men officiellt är det 1, 2, 3 osv. Så frågan kvarstår ju om de räknas som samma serie eller om den nya räknas som en egen serie som är fortsättning på den gammla.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#62 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 July 2009 - 13:04

Jag tycker att det är en och samma serie eftersom det är samma karaktär och samma kontinuitet men officiellt så har dom ju börjat om räkningen på säsongerna så man kan göra argument för båda sidor.

I det här fallet är det väl upp till XC och Cappy att fälla ett avgörande eftersom det är deras turnering.

-Gangstagrass

#63 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 July 2009 - 13:07

Vilket som så hör de väl ihop? :unsure: Den nya serien må vara anpassad för att man skall kunna hoppa på direkt, men i grund och botten så bygger det väll på samma ramverk om gamla serien? I Dr Whos fall talar man om Revival och inte Reboot eller Reimagine.

Tack Wylie. Att börja om räkningen är väl mer bara ett PR-trick för att inte skrämma bort tittare?

Edited by XC, 23 July 2009 - 13:09.

fqq5BYam.jpg

#64 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 July 2009 - 13:11

Stämmer. Jag tror att det är mer BBCs påhitt att kalla det för ny serie så att nya tittare inte ska bli förvirrade.

Edit: Där hann du redigera in vad jag skulle säga. :)

Edited by Wylie Times, 23 July 2009 - 13:13.

-Gangstagrass

#65 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 July 2009 - 13:16

Jag är snabb ibland. :D

Jag har iaf uppfattat det mer som ett pr-trick än någon riktig förankring i verkligheten.

Jag har mejlar SoD, och återkommer i ämnet när vi snackat ihop oss om saken. :)

Edited by XC, 23 July 2009 - 13:17.

fqq5BYam.jpg

#66 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 23 July 2009 - 15:32

Det vore självmord att marknadsföra en nysatsning med "Kom och se säsong 27! Vi lovar, du behöver inte ha sett något innan..." :P

XC och jag har talat om saken och vi anser att Doctor Who fortfarande är samma serie och i högsta grad levande, därför inte nomineringsbar.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#67 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 23 July 2009 - 17:09

Nu har jag lagt till: SeaQuest och Coupling (UK) till mina nomineringar.

#68 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 23 July 2009 - 23:44

Nominerar några nu. :)

1. Prisoner: Cell Block H/Kvinnofängelset
2. Dead Zone
3. Remington Steele
4. Veronica Mars
5. Knight Rider

Reserv 1. The O.C
Reserv 2. 10th Kingdom
Reserv 3. Red Dwarf
Reserv 4. Lois & Clark
Reserv 5. Due South
Reserv 6. Robin of Sherwood

Edited by Crusader, 31 July 2009 - 17:46.

-Sora, Kingdom Hearts

#69 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 31 July 2009 - 16:19

Lägger till Terminator: The Sarah Connor Chronicles till mina nomineringar så med det är jag klar. Återkommer nog med några reserver. Miniserier fick man ha som reserver va? :unsure:

Winter is Coming

#70 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 31 July 2009 - 16:43

Rick: Ja, miniserier gick bra som reserver. :)

#71 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 31 July 2009 - 17:46

Då har jag lagt till "10th Kingdom" som reserv. :)
-Sora, Kingdom Hearts

#72 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 August 2009 - 17:20

Hört och uppdaterat. :)

fqq5BYam.jpg

#73 majkipajki

majkipajki

Cadet First Year

• Members
  • 1 posts

Posted 22 August 2009 - 07:40

Mina förslag:

1 Jeremiah (bättre än Jericho som är mer känd)

2 Sliders

3 Dirt

4 Point Pleasant

5 Swingtown

Edited by majkipajki, 22 August 2009 - 07:45.

#74 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 22 August 2009 - 10:44

Jeremiah har redan nominerats.

54 nominerade serier och 25 reserver. Totalt 79 poster.

fqq5BYam.jpg

#75 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 28 August 2009 - 15:22

Jag vill också vara med och leka. :)

American Gothic/Svart Idyll
Earth: Final Conflict
War of the Worlds/Världarnas krig
Odyssey 5
Threshold