Jump to content

Photo

Bästa nedlagda TV-serie | Diskussionstråd

• Please log in to reply
402 replies to this topic

#51 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 07 September 2009 - 10:25

Men det var inte relevant för det ovanstående resonemanget. Snarare irrelevant, så jag strök det. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#52 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 07 September 2009 - 11:09

Jag håller med dig till viss del Cappy. Det är klart att man måste ta chansen att bli besviken när man börjar se på en ny serie eftersom man aldrig vet hur det kommer att gå för den. Men då finns iaf hoppet om en fortsättning. Jag ser ingen poäng med att se en nerlagd serie som redan från början är dödsdömd.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#53 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 07 September 2009 - 12:56

För alla som undrar så kan jag meddela att det är helt korrekt att XC har mitt "tillstånd" att rösta för mig dom gånger jag inte är online.

#54 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 07 September 2009 - 18:16

Jag håller med dig till viss del Cappy. Det är klart att man måste ta chansen att bli besviken när man börjar se på en ny serie eftersom man aldrig vet hur det kommer att gå för den. Men då finns iaf hoppet om en fortsättning. Jag ser ingen poäng med att se en nerlagd serie som redan från början är dödsdömd.

Får väl dra till med ett annat citat då: "It is the mystery that lingers, not the answer to it" ;)
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#55 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 07 September 2009 - 22:24

De Drabbade var med svenska mått mätt riktigt jäkla bra men jag föredrar TNG i alla fall även fast den har sina nackdelar.

Winter is Coming

#56 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 08 September 2009 - 10:36

När jag slumpade fram resultatet och såg Star Trek så frös jag till is. Då visste jag att det var kört. :(

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#57 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 08 September 2009 - 12:09

TNG har under åren blivit en av dom svagare Star Trek-serierna.

De Drabbade är en av dom absolut bästa svenska tv-serierna.

Så valet var extremt lätt i den här omgången. :D

#58 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 09 September 2009 - 10:36

Jag blir jämt irriterad på den där stavningen av Stargate, att G:et är en stor bokstav. <_< Liten bokstav ska det vara.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#59 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 September 2009 - 10:45

*Suck* Redigera och Radera sitter alldeles för nära varandra. :lol:

Du får skälla på Georgia som nominerade. ;) Den där typon har jag fixat i min lista nu, måste ha missat den, sorry.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#60 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 09 September 2009 - 11:41

Synd att De Drabbade åkte, men inte förvånande.

Mest chockerande är dock att det största Stargate fan:et i världen, GG, röstar på TOS. :o

#61 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 09 September 2009 - 11:46

:lol: Jag gjorde en tröströst på TOS, tror inte den får så många röster. Dessutom nominerade jag faktiskt den och inte SGA (var ganska säker på att Georgia skulle nominera SGA och det gjorde hon).

Edited by GaterGirl, 09 September 2009 - 11:48.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#62 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 09 September 2009 - 12:24

Gav en tröströst på TOS, då jag har en aversion mot en karaktär i SGA som sitter djupt. <_<
Support your local search and rescue unit - get lost.

#63 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 09 September 2009 - 12:30

Synd att De Drabbade åkte, men inte förvånande.

What he said! Inte det minsta förvånande men ack så trist. :(

Gav en tröströst på TOS, då jag har en aversion mot en karaktär i SGA som sitter djupt. <_<

Nu blir jag nyfiken. Vem kan det röra sig om?

#64 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 09 September 2009 - 13:07

Jag gissar på Teyla. Det är iaf den karaktär som jag har en djup aversion mot.

TOS är iaf den bättre serien. (Har iofs bara sett två säsonger av Atlantis än så länge)

-Gangstagrass

#65 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 09 September 2009 - 13:58

Det finns en person som jag har aversion mot i S:GA - den übermanliga hjälten som aldrig kan ha fel och alltid kommer överleva. Ja, John... Jag kollar på dig. :angry:

Men Marie menar Rodney McKay om jag inte minns fel.

@GG: Vi får väl se vad du säger när SGA åker ut. ;)

@Wylie: W00t?! Teyla är ju en av de intressanta karaktärerna som har lite mer djup än de övriga karaktärerna. :P

#66 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 09 September 2009 - 14:06

@Wylie: W00t?! Teyla är ju en av de intressanta karaktärerna som har lite mer djup än de övriga karaktärerna. :P

Skulle kunna säga samma sak om McKay. Utan honom vore SGA en betydligt sämre serie.

Teyla däremot är bara tråkig. Däremot håller jag med om Sheppard. Han är egenligen inte mycket mer än en blek O'Neill kopia med skillnaden att kvinnor faller för honom till höger och vänster. Dock stör jag mig inte så mycket på honom.

-Gangstagrass

#67 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 09 September 2009 - 14:19

@GG: Vi får väl se vad du säger när SGA åker ut. ;)

Det gör inget så mycket jag gillar TOS också.

#68 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 September 2009 - 15:21

Jag gillar Teyla, man hade kunnat jobbat lite mer med karaktären i avsnitten tycker jag än vad man gjort. McKay är nödvändig på sitt sätt, men han är ingen Sam Carter och för det mesta bara jobbig. Ford, den tid han var med, var en av de tråkigaste karaktärerna som någonsin var med i fler avsnitt än ett par. Sedan har vi John "Bondröta" Shepphard - en karaktärstyp som serien klarat sig utan faktiskt.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#69 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 09 September 2009 - 17:00

Shepphard, O'Neill och Mitchell är sådana typisk, träiga karaktärer som ska vara den utvalda hjälten ™ så det blir sorgligt och tråkigt. Mitchell har ju en hel del förlåtande drag pga. hans sarkastiska och skämtsamma sida. Han är mer glimten i ögat än vad de andra två är.

(Ja, XC. Man skulle kunan jobbat mer med Teyla - men framför allt alla andra karaktärer ;) )

#70 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 09 September 2009 - 18:07

Det är Rodney jag har så svårt för. Men Sheppard är inte mycket bättre och när jag tänker närmare på alla karaktärer så kan jag bara konstatera att serien är av svag B-klass.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#71 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 09 September 2009 - 18:26

Med andra ord: SGA har en sak gemensamt för oss alla - oavsett vem det är vi hatar, så är det alltid någon (eller alla) karaktärer vi stör oss på. :lol:

#72 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 09 September 2009 - 21:57

Har sett alldeles för lite av TOS för att kunna rösta på den så det fick bli Atlantis istället.

Angående Atlantis-karaktärerna så säger jag så här, utan McKay så hade Atlantis varit en mycket mycket tråkigare tv-serie. Och angående Sheppard så säger jag sä här, han är en kopia av O´Neill och Mitchell är en parodi av O´Neill (en ganska bra sådan i för sig). Hoppas att vi slipper denna sorts karaktärer i SGU fast det är väl kanske inte så troligt. När det kommer till Atlantis sämsta karaktärer så är väl Ford överlägsen etta. Oerhört tråkig och intetsägande karaktär på alla sätt och vis, tur att han inte var med länge. Teyla däremot är ganska intressant även om hon känns något dåligt skriven emellanåt.

Winter is Coming

#73 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 09 September 2009 - 23:22

Ford räknas väl inte? :P

Fast jag föredrar honom framför många - han är inte så överdriven. De flesta andra är ju det - på ett dåligt sätt.

Håller med om Mitchell som parodi - det är en del av hans förlåtande drag. Sheppard ska man ta på fullt allvar, vilket gör honom tråkig. McKay hade man kunnat tona ned rätt rejält och fått ett mer nyanserat resultat än det som serverats. Det är vad jag skulle velat. Håller även med om att Teyla är dåligt skriven, men det gäller rent generellt Stargate-kvinnorna. Ofta blir de inkonsekvent skrivna - och allt som ofta passiva (dvs. de ska alltid skyddas av en stor stark man som de alltid ger sig för: Sheppard/O'Neill). Jag har förhoppningar att SGU ska bryta från de tråkiga klichéer som använts, men jag har inte allt för stort hopp.

#74 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 09 September 2009 - 23:35

Oj då! Jag och SoD är nästan skrämmande överens idag :ph34r: :P

Winter is Coming

#75 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 10 September 2009 - 01:02

Nja jag tycker nog faktiskt att Teyla är sämre än Ford. Iaf pre-crazy Ford. Men Ford var en hemsk karaktär också.

angående Sheppard så säger jag sä här, han är en kopia av O´Neill och Mitchell är en parodi av O´Neill (en ganska bra sådan i för sig).

Bra jämförelse. Men bäst av dom tre är faktiskt originalet i dom senare säsongerna av SG-1.

Atlantis hade varit mer intressant om dom gjort större skillnader på samma arketyp som i fallet Carter och McKay. Ronon är iofs rätt olik Teal'C men inte på ett bra sätt.

-Gangstagrass