Jump to content

Photo

Oscarsgalan 2010

• Please log in to reply
262 replies to this topic

#51 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 11 January 2010 - 13:24

Vilken lättnad: Kanal 9 visar återigen galan (direktsänd) :thumbsup:

Kanalnio.se

Edited by Synon, 11 January 2010 - 13:27.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#52 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 January 2010 - 14:57

Yay! :thumbsup:

Nu hoppas jag att dom får till två bra svenska kommentatorer (om man nu verkligen måste ha sådana?) för dom som var förra året (det var väl Orvar Säfström och Per Lernström har jag för mig) och dom var katastrofalt usla måste jag säga.

Kul att dom även kommer sända båda Golden Globe samt SAG precis som förra året. :D

Carty, du får ta dig till Stockholm lördag eftermiddag den 30 Januari när Synon och jag har planerat att se Avatar 3D ^_^

Tack för din tanke. Dock tror jag det blir lite svårt och snävt att genomföra. Dels kort om tid men även lite av pengabrist. Men jag uppskattar din tanke iaf. :hug:

Edited by Cartman, 11 January 2010 - 15:19.

#53 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 11 January 2010 - 15:54

@ Wylie ang. Christoph Waltz: jag har hört liknande resonemang tidigare. Nu har jag inte sett filmen. Än. Men hans prestation är alltså något utöver det vanliga i din mening? Spännande. :) Jag tänkte mig mer manus. Iofs har väl Herr Tarantino lånat VÄLDIGT mycket till den här filmen, så det kanske inte är så troligt att det blir nominerat.

Manuset är som vanligt väldigt bra när det gäller QT och han har gett dom saftigaste bitarnat till Waltz. Enbart inledningscenen borde räcka till en stayett för båda herrarna.

Och ta dig för guds skull i kragen och se filmen! ;)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#54 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 January 2010 - 16:05

Aha, jag har fått för mig att Waltz mer hade en biroll. Eller du kanske menar att det är en sådan statyett som han har stor chans att vinna?

Jag lovar att åtgärda det hela snarast. ;) QT är ju trots allt en av mina favvoregissörer så jag borde ha sett filmen för länge sedan egentligen.

På tal om något helt annat. Jag undrar om Charlotte Gainsbourg har en chans till nominering och vinst för sin insats i Antichrist? Över huvud taget är jag nyfiken på om hurvida den filmen kan bli nominerad lite här och där. Känns som att den filmen kanske är lite för vågad för det. Tyvärr.

#55 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 11 January 2010 - 16:28

Jo det är väl i birollsfacket han skulle hamna men som sagt, han är grym och borde vinna.

Antichrist har jag tyvärr inte sett än men von Triers filmer brukar skrämma bort dom flesta icke-europeiska filminstitutioner (läs: amerikanska) Inte minst för Dogville filmerna och Antichrist är väl dessutom som du säger för vågad för jänkarna. Jag gillar dock Gainsbourg så det ska bli intressant att se filmen.

-Gangstagrass

#56 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 11 January 2010 - 16:30

Ja, Antichrist faller nog inte juryn i smaken tror jag.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#57 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 January 2010 - 16:49

Det ska bli kul att se Waltz roll. Det låter ju mycket lovande att båda han och filmen faller dig i smaken. :D

Jag gillar också Charlotte Gainsbourg. [rant on] Hennes roll i t.ex. The Science of Sleep är helt perfekt. Hela den filmen är det. Michel Gondry FTW! :D[rant off] I Antichrist är hon också helt fenomenal. Iofs är även Willem Dafoe det med. Men som ni säger är det väl inte så troligt med några nomineringar för den filmen. Jag vet inte om det faktum att Charlotte Gainsbourg vann pris för bästa kvinnliga skådespelerska för sin insats i Antichrist nu senast i Cannes kan hjälpa henne till en Oscarsnominering? Är väl kanske inte så troligt.

#58 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 11 January 2010 - 21:28

Allt prat om Waltz får mig nästan att köpa filmen för att se den igen. 'nuff said! :)
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#59 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 13 January 2010 - 00:37

Bara nästan? ;)

#60 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 18 January 2010 - 09:35

Ok, nu kan vi seriöst börja kika på tänkbara Oscarskandidater iom Golden Globe Awards har utsett sina vinnare! Föga förvånande fick Avatar pris för Bästa film och regissör i kategorin drama. Kan tänka mig att den kommer att få ett gäng Oscarsnomineringar. Frågan är hur bra han ligger till hos juryn :P Ska James Cameron bli King of the Universe? ;)

Golden Globe Awards 2010

Edited by Synon, 18 January 2010 - 09:39.

#61 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 18 January 2010 - 22:31

Jeff Bridges är klart mysig ja, och framförallt en vass skådespelare. :)

Jag har inte sett Crazy Heart nej, den har ju inte ens kommit till Sverige. Inte heller på internetkanalen men den ligger på den ständigt växande att se-listan. Vad gäller Jeff Bridges är ju annars Big Lebowski (troligen min absoluta favoritfilm alla kategorier) och Starman två favoriter, men han har ju gjort så mycket annat bra (som The Last Picture Show t. ex) genom åren (och en del dåligt som Iron Man),

Jag brukar hålla ett getöga på Oscarsgalan, men tycker det är för mycket politik och ja, annat än film inblandat i vem som vinner. Särskilt förra året blev jag mycket besviken på galan. Kate Winslet är säkert bra i Revolutionary Road, det är jag till och med övertygad trots att jag har den osedd och Slumdog Milionare är säkert en bra film, men inte fasiken vann de på själva hantverket. Likaså med Halle Berry, Diablo Cody, Heath Ledger, Al Gore etcetera. Det är lite för mycket firmafest för min smak. Filmfolks om hyllar sina kompisar. Tyvärr. :)

Får se om jag dristar mig till att tippa i år, får se när nomineringarna blir klara. Jag har faktiskt kollat de senaste två åren (i alla fall början av galan :) ), trots att jag är såpass tveksam till galan i sig. Jag kan ju säga att mina tips inte gick in förra året... men då tippade jag för naivt (efter eget huvud). Det är ju också lite svårt när såpass mycket är osett, men man brukar kunna känna vartåt vindarna blåser.

Tycker verkligen att du ska se Revolutionary Road som är en favoritfilm hos mig. Kate Winslet gör en fantastisk rollprestation där och helt obegripligt egentligen att hon inte fick Oscarn för denna roll. Ämnet i The Reader föll väl juryn mer i smaken kan jag tänka mig. Som du noterar så handlar ju galan inte till 100% om film, tyvärr, utan mer om vad/vem som ligger bra till hos juryn av olika anledningar. Ett praktexempel tycker jag är LOTR - The Return of the King som tog hem en massa statyetter, i mina ögon var det kompensation för de andra delarna som förvisso blev nominerade dock ej i de 'tyngre' kategorierna...
Jag har accepterat det faktum och ser galan som ren underhållning där film är en bonus :) Inför galan så försöker jag se så många utav filmerna som möjligt för hur ska jag annars kunna muttra och beklaga mig över alla felaktiga vinnare som juryn valt? :P

Sedan kan jag inte låta bli att tippa vem som jag tror att juryn valt som vinnare och det är alltid lika spännande att se resultatet. Vissa år känner man verkligen juryn och det har hänt att jag prickat in de flesta rätt :D Hoppas du vill vara med i år och jämföra resultat och se vem av oss som lyckas bäst! Och nej, ingen idé att försöka tippa de man själv tycker förtjänar det för det är alltför sällan det stämmer in...

Lite imponerad över att du kollade galan förra årets trots allt OCH tippade ^_^ Vilka var dina favoriter förra året? Mina var bl a de två du nämnde ;) Tycker du borde ge dem en chans och se dem! Skulle vara intressant att höra vad du tycker om dem. Sedan fanns det flera bra filmer det året som The Wrestler, Frost/Nixon, Benjamin Button och The Dark Knight.

Pst. Vilken snygg samling med smileys det blev här då, som en mini stjärnkarta :lol:

Edited by Synon, 18 January 2010 - 22:59.

#62 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 18 January 2010 - 23:56

Avatar är intressant, den är tekniskt revolutionerande men den lär knappast plocka hem några nomineringar i manus och skådespelar klasserna. Golden Globe brukar också vara mer populistiskt i sina val (som Avatar och The Hangover i år) om det inte finns något annan given film som sticker ut.

Nu finns ju då Inglourious Basterds men den är inte vad oscars juryn normalt brukar falla för. Tarantinos film är lite för kontorversiell tror jag. Det räcker säkert till nomineringar men inte längre förutom Christoph Waltz som jag är rätt säker att han kommer att vinna.

Vad finns det mer? Up in the Air kanske. Men den känns lite lättvikt för bästa film. Däremot verkar Nine vara den sådär svulstig och stjärnspäckad som det ska vara men å andra sidan har den väl fått ganska blandad kritik. Svårt att spekulera när man har sett så få av filmerna också.

-Gangstagrass

#63 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 January 2010 - 00:28

Sant, bästa manus kan den väl ändå inte få för? Och skådespelare kan jag tänka mig att det finns andra som förtjänar det mer. Nu har inte heller jag sett så många av de förhandstippad filmerna/skådisarna, men jag ska åtgärda det pö om pö.

Tarantinos film verkar några tippa att den kan få en nominering för manus då det inte är många filmer som har originalmanus utan baseras på en förlaga. Som du säger så är han nog annars lite för kontroversiell för att falla juryn i smaken.

Intressant att se hur det går för Sandra Bullock som också verkar vara populär hos många. Hon imponerade i Crash så jag ska verkligen försöka se den filmen. Nu menar jag inte Crash, utan The Blind Side.

Och hur blir det med Star Trek tror du? Kommer den se till att årets gala blir en skräll? Eller District 9? Skulle iofs vara kul med något som verkligen bryter mallen :D

Har ett gäng filmer hemma så jag lär återkomma allt eftersom jag betar av dem :)

Edited by Synon, 19 January 2010 - 09:29.

#64 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 19 January 2010 - 16:23

Jag tror det blir som vanligt, att filmer som Star Trek, District 9, Avatar osv är med i förhandssnacket men när det väl kommer till kritan så får dom inte så många nomineringar. Och skulle dom få det så tror jag inte att den tar hem några av dom större vinsterna. Möjligtvis att Avatar kan slå sig in, men dom andra är det nog inte lika ljust för. Nu har jag iofs varken sett District 9 eller Avatar än, men skulle dom vara riktigt bra så är det ju synd om genrefilm inte kan få en lite större plats i sammanhanget.

Jag håller med duke om att det är lite väl mycket firmafest över dessa galor alltsom oftast. Sedan går det ju inte att tävla i vad som är "bästa någonting" egentligen då alla har sin egen personliga smak. Men som filmnörd kan jag bortse från det och trots allt njuta av själva underhållningen i det hela. För jag håller ju inte med i allt, speciellt inte då mina favoriter och "tippningar" sällan vinner iaf. ;)

T.ex. som förra året då Kate givetvis skulle fått en Oscar för sin insats i Revolutionary Road. Helt frakking otroligt bra. Den rollen hon gör i The Reader är inte ens i närheten av att vara lika bra.

#65 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 19 January 2010 - 16:48

Kate Winslet vann ju f.ö. både för Rev Road och The Reader på förra årets Globes. Då hade hon satt Reader rollen i supporting kategorin men när det blev dags för oscar så ändrade hon det till lead och strundade i RR. Lite märkligt kan man tycka men akademin brukar i princip bara höra "utrotningen" så är det garanterad oscar. Om hon hade varit förståndshandikappad i RR hade det blivit tuffare. :P

Star Trek och D9 är chanslösa utanför special effekter och ljud kategorierna. Avatar tror jag har chans på bästa film och regi men med tanke på bristen i manus och skådespeleri som jag nämnde tidigare tror jag att det kan bli svårt att vinna.

Sen är det självklart så att Oscarsgalan är en stor firmafest och VM i självgratulationer men det är inte därför jag ser det utanför att det är ett underhållande spektakel som det är kul att engagera sig lite för seriöst i trots det är sällan som "rätt film" vinner eller som sagt att man ens kan tävla i konstformer men det görs ändå och det är underhållande.

-Gangstagrass

#66 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 19 January 2010 - 18:42

:lol: Där slog du huvudet på spiken. Jag hade faktiskt glömt bort att så var fallet, att hon ju faktisk vann för både på GG. Tänk vad minnet blir sämre med åren. ;)

Det jag hoppas med Avatar är att alla som röstar inte ska bli helt blinda av dess tekniska och visuella briljans och att det sedan banar vägen för att den vinner även bästa film och regi. Lite som det blev med PJ och RotK. Där man riktigt kunde känna att man vävt in dom två tidigare filmerna när statyetterna delades ut. Visst, det han åstakom är ju värt att premieras, men inte att slå ihop allt till ett visst år som då. Kändes som att han fick pris retroaktivt, vilket ju är både trist och fel. Om nu så var fallet. Det lär man väl aldrig veta fullt ut.

Jag instämmer helt. Det ör ju själva galan och allt runtomkring som är roligt, samt även kul att delta i själv. Se filmer, spekulera i eventuella vinster, tippa, ta del av röda mattan och lite skvaller och så själva galan som dess höjdpunkt. För oss filmnördar är det ju höjdpunkten på det gånga filmåret och det ska givetvis firas ordentligt. Så allt annat uppenbart kan läggas åt sida då för tillfället. :)

#67 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 January 2010 - 10:52

Ingen chans till en Oscar för Sverige och De Ofrivilliga...

Semifinalister till Bästa utländska film är uttagna:

"Det vita bandet" (Österrike)
"A Prophet" (Frankrike)
"The Milk of Sorrow" (Peru)
"The Secret in their Eyes" (Argentina)
"Samson and Delilah" från Australien
"The World Is Big and Salvation Lurks Around the Corner" (Bulgarien)
"Ajami" (Israel)
"Kelin" (Kazakstan)
"Winter in Wartime" (Nederländerna)

Det vita bandet (The White Ribbon) och A Prophet kan tänkas slåss om Oscar då de gick bra för dem i Cannes. Någon här som sett någon av filmerna? Själv funderat på de två som jag nämnde här.

#68 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 21 January 2010 - 13:57

Det Vita Bandet vann ju Golden Globe också så den ligger nog väldigt bra till. A prophet var också nominerad. Det vita bandet går på hagabion i Gbg men jag vet inte riktigt vart men kan se A Prophet. Den verkar inte ha haft svensk permiär än iaf.

Samson and Delilah går på Gbg filmfestival men jag hade inte planerat att se den. Kanske får tänka om där.

-Gangstagrass

#69 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 January 2010 - 11:56

SAG awards: Då har ytterligare en gala gått av stapeln som kan ge lite hintar vad som komma skall i the Big One:

Nominerade filmer var An Education, Nine, The Hurt Locker, Inglourious Basterds och Precious, varav de flesta har god chans att få en nominering, särskilt när det detta år handlar om 10 filmer. Dock ställer jag mig en aning tveksam till Nine som är en musikal och där vet man aldrig vad som faller årets jury i smaken. Basterds, som fler här konstaterat, skulle vara kul om den fick en nominering för Bästa film, men lite tveksamt då det handlar om en Tarantino film. Men den knep en statyett i SAG (ja, jag vet för skådespelarinsatserna, men ändå) :)

Sandra Bullock borde ha stor chans att bli nominerad som bästa skådespelerska efter att fått statyett i både GG och SAG. Samma gäller för Gabourey Sidibe och Mo'Nique, från Precious, varav den sistnämnda helt säkert får en nominering för biroll. Och Christoph Waltz från IB. Undrar hur det blir nu för Jeff Bridges? Trodde inte han skulle kunna få en Oscarsnominering (inte för att han är dålig, mer magkänsla hur juryn tänker), men blev lite osäker nu. Skulle vara kul att se filmen och få en egen uppfattning vad han går för.

Undrar om det är någon här som jublar över att Jeff gick och tog hem en Actor i nattens SAG gala... ;)

Edited by Synon, 24 January 2010 - 11:57.

#70 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 25 January 2010 - 11:20

OK, nu har producenterna sagt sitt och enligt dem så är The Hurt Locker bästa film. Kul för Kathryn Bigelow :)

Övriga filmer som var nominerade var:

An Education
District 9
Inglourious Basterds
Invictus
Precious
Star Trek
Up
Up in the Air

Pst. Handlade alltså om Producers Guild of America award om ni inte hängde med :P

#71 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 January 2010 - 17:36

Dock ställer jag mig en aning tveksam till Nine som är en musikal och där vet man aldrig vad som faller årets jury i smaken.

Nä musikaler har väl varit lite ovisst tidigare Chicago vann 2002 och Moulin Rouge var nominerad året där före medan Dreamgirls, Sweeney Todd och Mamma Mia blev utan nomineringar å andra sidan är det tio nomineringar i år (vilket känns väldigt fånigt) så den har ändå goda chanser.

Undrar hur det blir nu för Jeff Bridges? Trodde inte han skulle kunna få en Oscarsnominering (inte för att han är dålig, mer magkänsla hur juryn tänker), men blev lite osäker nu.

Jeff har ju varit nominerad tidigare och det här känns verkligen som en roll som akademin gillar. Han har inte så mycket motstånd heller. Det är väl Morgan Freeman som spelar Nelson Mandela som kan utmana.

-Gangstagrass

#72 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 28 January 2010 - 10:20

Tips! Precious lär ju helt klart få någon nominering och vill ni se den så gå in på moviezine.se och tävla om biobiljetter till filmen :)
PS. Finns även lite annat smått och gott där som man kan tävla om att vinna.

Någon som har koll på om det är möjligt att se Crazy Heart innan galan? Har ej själv hunnit kolla upp det än. Wylie Times: har du hunnit se någon av filmerna du nämnde nedan? Filmer som går på Filmfestivalen och The White Ribbon?

Edited by Synon, 28 January 2010 - 10:22.

#73 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 28 January 2010 - 11:40

Crazy Heart har premiär den 5 mars så det går att hinna se den innan galan. Men boka biljetter i tid.

Det vita bandet har jag inte sett än och nu används Hagabion av filmfestivalen så det blir isåna fall efter den. I går såg jag iaf An Education som var väldigt bra. :)

På Göteborg filmfestival ska jag se följande tänkbara/troliga Oscarskandidater:

A Single Man
Brothers
Crazy Heart
Samson and Delilah

Jag återkommer på tisdag med en mer exakt lista över vilka nominerade filmer som går på festivalen.

Edited by Wylie Times, 28 January 2010 - 11:55.

-Gangstagrass

#74 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 28 January 2010 - 12:05

Uff, det blir tajt med 5 mars :mellow:
Åh, lyllos som kan se så många filmer på festivalen! Lite avis är jag. Tar för givet att du håller oss andra stackare uppdaterade allteftersom du ser filmerna :)

#75 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 28 January 2010 - 13:59

Det Vita Bandet släpps på dvd i en svensk utgåva. Dock först 9/6 vilket inte direkt hjälper oss. Men det kanske släpps en annan utgåva innan dess och så går det ju att få tag på filmer på annat håll också.

Det Vita Bandet och Un Prophète känns IMO riktigt heta till "Bästa utländska film"-statyetten. Speciellt den första.

Håll oss uppdaterad Wylie med vad du tycker om Oscarsfilmerna som du ser. :)

Tack för tipset om biljetter till Precious, Synon. Den filmen känns riktigt intressant och att få se den gratis vore ju inte helt fel. :)