Så lite så.
#1.03: HARMONYNathan: You like it.
Audrey: Like what?
Nathan: The weirdness. You hope it's something weird. That's why you're still here.
Audrey: No, I'm still here because a woman who was here could've been my mom and I'd like to find out.
Efter förra veckans svaga avsnitt serveras vi ett starkare avsnitt, en sorts tragisk kärlekshistoria. Det känns starkare på de flesta håll och kanter. Duke är tillbaka och återigen är dynamiken mellan honom, Audrey och Nathan tillbaka, vilket skapar en tätare stämning varje gång de har en scen tillsammans. Jag gillar hur Duke försöker involvera sig själv i storyn och vill veta mer om vad som händer. Jag är inte helt övertygad om att han är så ovetande som han vill verka.
Ett stort plus för att mysteriet inte är så lättlöst heller. Den här gången hade jag faktiskt fel i vad som var den bakomliggande orsaken. Jag trodde direkt - och i stort sett ända fram tills sanningen avslöjades - att det var musiken som pianisten Lily (Genevieve Steele) var den som låg bakom allt, så jag gillade att bli överraskad. Och på något sätt kändes den bakomliggande orsaken som att den stärkte den romantiska storyn.
En liten stilla undran: om folk ska försvinna från Haven eller ännu värre, dö, hur lång tid kommer det då dröja innan staden är övergiven?
Pusselbit till mysteriet: Audreys "mor" heter troligen Lucy.
Överlag, starkare avsnitt än piloten.
Betyg: 3+ av 5.
#1.04: CONSUMEDDuke: You look nice.
Audrey: Wait. What's that supposed to mean?
Duke: It means you look nice.
Audrey: And yet somehow it doesn't sound like a compliment.
Äntligen ett avsnitt där vi får veta lite mer om Duke och hans barndom. Jag tycker det finns en rätt djup vänskapsrelation som tyvärr det tyvärr inte riktigt slår gnistor om mellan de tre skådespelarna. Det är inte en perfekt personkemi där, tyvärr, men så är det också med korta gästroller som ska glömmas bort efter avsnittet.
Handlingsmässigt passar det dock rätt bra in och fickkniven är en fin touch. Det ger också Audrey en insikt i Crocker som jag finner intressant. Som utomstående kan hon betrakta Duke utan skygglappar, så som Nathan gör. Jag tycker definitivt att Emily Rose har större personkemi med Eric Balfour, än hon har med Lucas Bryant.
Återigen är mysteriet inte helt lättlöst, utan det tar lite tänkande innan man får ihop det. Vilken hemsk förmåga egentligen - då man äter något så påverkas andra av hur man känner. Hemskt, men samtidigt symboliskt på ett väldigt tydligt sätt. Konsumtion är roten till all ondska.

Överlag, inte riktigt lika bra som förra avsnittet men ändå bra. Det stora pluset är alla Audrey och Duke-scener.
Ledtrådar till mor-mysteriet: Inte särskilt många. Duke antyder att han kanske vet något, men att Audrey ska fråga honom då han är på bättre humör. Som jag sa tidigare, jag tror han vet mer än han säger...
Betyg: 3 av 5.